آموزش لوله کشی پلیمر با دستگاه جوش لوله سبز

آموزش لوله کشی پلیمر با دستگاه جوش لوله سبز

به قلم ناصر آقایی

2 آذر 1396

نصب لوله و اتصالات پلیمری علاوه بر اینکه نیازی به ابزارهای گوناگون، سنگین و پر حجم ندارد به سادگی صورت گرفته و به مراتب زمان کمتری را نسبت به سایر سیستمهای لوله کشی به خود اختصاص می دهد به طوری که نصب و جوش هر اتصال بسته به سایز مربوط به خود ظرف چند ثانیه صورت می گیرد.

 بعد از نصب دستگاه جوش روی پایه، ابتدا لقمه مناسب با قطر لوله مورد نظرتان  را تمیز کرده و سپس روی راکت اتو لوله نصب نمائید به صورتی که تماس کاملی بین صفحه، المنت ولقمه حاصل شود. لقمه های بالاتر از سایز ۴۰ باید در قسمت میانی صفحه المنت نصب شوند. لقمه ها را با آچار مخصوص محکم کنید. برای محکم کردن لقمه  از انبر دست و وسایل فلزی که به پوشش تفلون لقمه  آسیب می رساند استفاده نشود.

اتو لوله را به برق متصل و درجه آن را روی ۲۶۰ درجه سانتی گراد تنظیم کرده و کلید آن را روشن نمائید تا راکت گرم شود . حدود ۵ الی ۱۵ دقیقه (بسته به درجه حرارت محیط کار و نوع لقمه) زمان لازم است تا لقمه ها به دمای مطلوب برسند. در این هنگام چراغ ترموستات خاموش شده و دستگاه آماده کار  می باشد.

بیشتر بخوانید:کار با ابزار شیشه بری

 لوله را مطابق اندازه مورد نظر توسط قیچی پی وی سی بر و به صورت عمودی کاملا راست برش دهید.

عمق جوش کاری را در انتهای لوله به وسیله مداد و شابلون مشخص نمائید.

لوله را از یک سو و اتصال را از سوی دیگر بدون هیچ چرخشی به طرف داخل لقمه جوش کاری فشار دهید ، دقت کنید که لوله و اتصال روی دستگاه جوش لوله سبز به اندازه کافی و مجاز، گرم شود.

زمان گرم شدن از هنگامیکه لوله و اتصال در داخل لقمه وارد می شود ، آغاز می گردد.

پس از گرم شدن لوله و اتصال ، آنها را به سرعت از داخل لقمه خارج نموده و بدون هیچ چرخشی به یکدیگر متصل نمایید و تا جهت جوش خوردن کامل، ثابت نگه دارید. دقت داشته باشید در هنگام جوش کاری، لوله را بیش از قسمت علامت زده شده به داخل اتصال فشار ندهید، با این کار قطر داخل لوله کم شده و در صورت فشار بیش از حد لوله مسدود می گردد.

بیشتر بخوانید: تفاوت سنگ فرز آهنگری و سنگبری در چیست؟

برای اطمینان از اینکه لوله و اتصال در یک راستا قرار دارند، می توانید از زاویه کناری به اتصال نگاه کنید تا در یک راستا بودن لوله و اتصال را بهتر تشخیص دهید و قبل از سرد شدن جوش در صورت نیاز، آن را اصلاح نمایید .

پس از گذشت زمان مورد نیاز جهت خشک شدن محل اتصال، عمل اتصال کامل شده است.

پس از انجام کار ، دستگاه را خاموش نموده و صبر کنید تا سرد شود. توجه داشته باشید که برای خنک کردن دستگاه هرگز از آب سرد استفاده نکنید. لقمه ها و اتو لوله سبز را تمیز نمایید، زیرا رسوب ذرات سوخته در دستگاه موجب اتصال ناقص در دفعات بعد می گردند.در ادامه بصورت مختصر با کاربرد اتو لوله برای لوله های سبز به نقل از سایت ایسنا:

نحوه کار اتو لوله سبز چیست؟

اتو لوله سبز یک دستگاه کاربردی است که از آن برای اتصال دادن لوله‌های سبز استفاده می شود. به این دستگاه، دستگاه جوش لوله نیز گفته می‌شود. این دستگاه یک وسیله کاملا خاص با کاربردی متفاوت و مخصوص است که در انتخاب آن باید نهایت دقت را داشته باشید. مشخصات مناسب این دستگاه به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک وسیله مناسب برای کار خود تهیه کنید.

کار کردن با دستگاه اتو لوله سبز بسیار ساده و آسان است. این دستگاه به وسیله یک یا دو المنت حرارتی، گرمای لازم برای اتصال لوله‌ها را فراهم می‌کند. ضمن این که دو قالب نر و ماده برای فرم دهی به لوله‌ها در این دستگاه وجود دارد که فرم لوله‌ها را هنگام اتصال به شکل دلخواه در می‌آورد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه راجع به مترلیزری باید بدانید

کاربرد اتو لوله سبز

برای استفاده از دستگاه اتو لوله سبز، ابتدا دستگاه را گرم می‌کنند، پس از گرم شدن دستگاه، ابتدا لوله را در محل تعیین شده در اتو لوله قرار می‌دهند و از طرفی رابطی که قرار است به عنوان اتصال لوله استفاده شود نیز در جای خود قرار داده می‌شود، سپس چند لحظه صبر می‌کنند تا لوله و اتصال به اندازه کافی حرارت دیده و به یکدیگر وصل شوند.

این اتصال باید به اندازه‌ای قوی باشد که بعد از اتمام کار، لوله و رابط به هم چسبیده و از هم جدا نشوند. هنگام کار با این دستگاه باید به شدت تمرکز بالا و حوصله داشت تا لوله‌ها در مسیر درست قرار گرفته و با موفقیت به هم متصل شوند، اتصال زمانی با کیفیت است که لوله سبز و رابط به هیچ وجه از هم جدا نشوند و یا در صورت نیاز به سختی امکان جدا شدن آنها وجود داشته باشد.”

بیشتر بخوانید:دریل ستونی چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد که نحوه کار این دستگاه چگونه است؟ برای کار با اتو لوله ابتدا دستگاه را روشن کنید تا گرم شود. سپس لوله و رابطی را که قرار است به عنوان اتصال لوله استفاده شود را در قسمت معین قرار دهید. پس از چند دقیقه که لوله و رابط حرارت دیده و گرم شدند، به هم متصل می شوند. اتصال لوله ها در این روش به قدری محکم است که پس از اتصال به هیچ طریقی قابل جدا شدن از هم نیستند.

کاربرد اتو لوله برای لوله های پروپیلن:

نحوه اتصال لوله های پروپیلن کاملا با لوله های سبز فرق دارد. در این مدل لوله ها باید به صورت لب به لب به هم متصل شوند. ابتدا به وسیله اتو، از دوسر لوله یک لایه برداشته، سپس دو سر لوله را بر هم منطبق کنید به طوری که فضایی بین آن ها ایجاد نشود. وقتی لوله ها بر روی هم منطبق شدند با استفاده از اتو این دو قسمت را گرم کرده و لوله ها را به هم بچسبانید.

لقمه در اتولوله سبز

لقمه ها اجزای کوچکی هستند که بر روی راکت قرار می گیرند و حرارت و گرما را به لوله های پلاستیکی منتقل می کنند. همانطور که گفته شد لقمه ها به صورت نری و مادگی وجود دارند. لقمه ماده برای ورود لوله و لقمه نر برای ایجاد حرارت و گرم کردن لوله استفاده می شود. برای نصب لقمه ها باید از آچار آلن استفاده کنید. در هنگام خرید یک اتو لوله به لقمه های آن توجه کنید که لقمه با سایز مورد نیاز شما داشته باشد.”

بیشتر بخوانید:تاثیرات کرونا بر اقتصاد جهانی و تلاش برای مقابله با پیامدهای آن

تذکرات :

پس از جوش کاری حتما لوله ها را بازدید نمایید تا مطمئن شوید که این عمل به خوبی صورت گرفته و مواد مذاب در ناحیه داخلی لوله جمع نشده است، چرا که مواد مذاب سرد شده علاوه بر تنگ کردن مسیر جریان آب، موجب جمع شدن رسوبات در محل می گردد. در این صورت باید اتصال معیوب را قطع و تعویض نمود.

هیچ گاه با عجله و شتاب اقدام به جوش کاری ننمایید، این کار به دقت نیاز دارد.

بهتر است که دستگاه بیشتر از ۸ ساعت مستمر به برق وصل نباشد؛ از تکان شدید و ضربه به آن خودداری شود تا المنت آن از دوام بیشتر برخوردار گردد.

برای حفاظت از لبه قیچی لازم است پس از استفاده دهانه آن را ببندید.

به جای درپوش فلزی از درپوش پلیمری استفاده نمایید.

در مورد اتصالات یکطرفه فلزی از اتصالات کونیک استفاده ننمایید.

از قرار دادن لوله و اتصالات به مدت بیش از ۳ روز در برابر نور خورشید جلوگیری نمایید.

لوله و اتصالات از شعله آتش دور نگه داشته شود و از گرم نمودن لوله جهت خم کاری با استفاده از شعله مستقیم خودداری نمایید. برای خم کردن لوله ها بهتر است از هوای داغ (سشوار صنعتی) استفاده شود.

لازم است کلیه پروژه ها پس از پایان کار به مدت ۲۴ ساعت با ۱۴ تا ۲۰ اتمسفر فشار تست گردد. برای تست سیستم اجرا شده، شبکه آب سرد و گرم را به وسیله رابط به هم وصل نموده و تمام خروجی ها را با درپوش پلیمری مسدود نمایید. سپس سیستم را از آب پر کنید پس از هواگیری درپوش ها، با تلمبه زدن فشار را به ۱۴ تا ۲۰ اتمسفر رسانده و ۲۴ تا ۴۸ ساعت زیر فشار نگه دارید و سپس با بررسی مسیر لوله کشی اطمینان حاصل نمایید که جایی نشت نکرده باشد( تا ۵ درجه کاهش فشار به خاطر تراکم هوای باقی مانده با تغییرات دمای محیط و انبساط لوله ها قابل پذیرش است).

هرگز از لوله و اتصالات معیوب استفاده ننمایید.

بیشتر بخوانید:ابزار شیشه بری چیست؟

جهت بریدن لوله های با سطوح کثیف، آلوده و چرب برای جوش کاری استفاده نشود و قبل از جوش کاری لقمه ها، لوله ها و اتصالات را تمیز کنید(در صورت لزوم با محلول آب و الکل).

 از به کار بردن مغزی های مخروطی شکل خودداری کنید.

از پیچاندن لوله و اتصال هنگام جوش کاری جلوگیری نموده و لوله را کاملا مستقیم و عمودی داخل اتصال فشار دهید.

لوله و اتصالات را در یک مکان سرپوشیده و دور از تغییرات آب و هوا انبار نموده و همچنین لوله ها را حداکثر در ارتفاع ۱٫۵ متر قرار دهید.

هنگام نصب در دمای زیر صفر درجه از وارد نمودن ضربه های اضافی به لوله جدا خودداری نموده و مراقب باشید لوله ترک نخورد.

حتما از لقمه های استاندارد استفاده کنید.

قبل از سپری شدن زمان لازم برای سرد شدن محل جوش، به لوله و اتصال هیچ فشاری وارد نکنید.

بیشتر بخوانید: مراحل اجرای سقف عرشه فولادی؛ از نصب ورق تا بتن ریزی

حال خوب است بدانید منظور از دستگاه جوش لوله سبز چیست؟ به نقل از سایت ویکی ساختمون دستگاه جوش سبز:

“برخلاف لوله‌های فلزی که با استفاده از دستگاه جوش به یکدیگر متصل می‌شوند، برای لوله‌های پلیمری نیاز به دستگاهی به نام «اتو لوله کشی» است. این دستگاه که به عنوان ماشین جوش لوله پلاستیکی یا همجوشی لوله سبز شناخته می‌شود، با استفاده از مکانیزم حرارتی دو قطعه از لوله پلیمری را به یکدیگر متصل می‌کند.

اتو لوله کشی چیست؟

جوشکاری با دستگاه اتو لوله کشی (Heating Fusion Tool) یک روش گسترده برای سیستم‌های لوله کشی پلاستیکی با استفاده از اتصالات قالب گیری (نر و مادگی) از طریق گرمایش است. اصول کار ساده است، چرخه جوشکاری اساساً شامل یک فاز گرمایش است که توسط المنت‌های حرارتی تأمین می‌شود.

دو عدد سوکت فلزی که روی صفحه دستگاه نصب شده است توسط اِلمنت‌های حرارتی گرم می‌شود و سپس کاربر با قرار دادن لوله در داخل سوکت، لوله را گرم می‌کند. یک سوکت به صورت نرینگی است که در آن داخل لوله را گرم می‌کند و دیگری سوکت مادگی است که محیط بیرونی لوله را گرم می‌کند.

گرمایش در یک مقدار مشخص (بسته به قدرت و نوع کاربرد) انجام می‌شود که بسته به اندازه لوله و اتصالات متفاوت خواهد بود. اتصالات و لوله هر دو برای مدت زمان مشخصی گرم می‌شوند و سپس از سوکت برداشته شده و به یکدیگر متصل می‌شوند. گرما باعث ایجاد چسبندگی بین دو لوله با هم یا یک لوله با اتصالات می‌شود. ناگفته نماند، کل فرآیند کار به صورت دستی انجام می‌شود.”

9 پاسخ به “آموزش لوله کشی پلیمر با دستگاه جوش لوله سبز”

  1. سعید محمدی نژاد گفت:

    سلام لطفا در مورد دستگاه جوش لوله سبز هم بیشتر مطلب آموزشی بذارید متشکرم

  2. […] نصب و اتصال این لوله‌ها به چه شکل انجام می‌شود؟ برای اتصال لوله‌های سبز به یکدیگر، دستگاه‌های مخصوصی هست که به آن‌ها اتو لوله سبز یا […]

  3. […] به تاسیسات و لوله کشی ساختمان علاقمند هستید شاید نوشته آموزش لوله کشی پلیمر با دستگاه جوش لوله سبز و شناخت ابزارهای لوله کشی آب با شیوه های مدرن را نیز […]

  4. علی دهقان گفت:

    خسته نباشید
    با موتور برق هم می توان دستگاه جوش لوله سبر کار انداخت؟

  5. سروش گفت:

    واقعاً از خوندن این مقاله راضی ام. آموزش لوله کشی پلیمر بهم کمک کرد تا کار لوله‌کشی منزلم رو بدون نیاز به استخدام حرفه‌ای، انجام بدم. نکته‌های ریز و دقیق دربارهٔ تراز بودن لوله‌ها و اصلاح جوش‌ها قبل از سرد شدن خیلی به درد بخور بود. مخصوصا بخش خنک کردن دستگاهو خیلی دوست داشتم، اطلاعاتش کاربردی بود نه اینکه فقط بگه چیکار نکنیم. خیلی ممنون

  6. بهزاد گفت:

    سلام چرا اینقدر تاکید داشتید که از آب سرد برای خنک کردن دستگاه استفاده نکنیم؟ یه سوال دیگه خنک کردن محل جوش لوله ها با آب سرد مشکلی نداره؟ نه که لوله رو بکنیم تو آب به این صورت که آب رو محل جوش اسپری کنیم تا زود تر خنک شه

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. آب سرد باعث می‌شود قطعات فلزی دستگاه دفرمه شده و ساختار متالورژی آن‌ها به هم بریزد. همچنین موجب جداشدن جوش ایجادشده در محل اتصال لوله‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.