دریل گیربکسی تفاوت آن با دریل چکشی

چکش تخریب

به قلم حمیدرضا رامخو

11 بهمن 1394

دریل از جمله ابزارهایی است که بعنوان مصارف صنعتی و خانگی در سوراخ کردن، باز و بستن پیچ و مهره‌ها و سمباده‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار معمولا با برق، باد و همچنین باتری کار می‌کند. دریل برقی با نوک برش‌دار دوار یا چکش یا مته سوراخ کننده و بعنوان ابزار حفاری طبقه‌بندی می‌شود. دریل دارای انواع مختلفی از جمله دریل چکشی، گیربکسی، ستونی، دریل پیچ‌گوشتی شارژی، دریل شارژی و … است که در مصارف صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما دریل چکشی چیست؟ دریل گیربکسی چیست؟ تفاوت دریل چکشی و گیربکسی در چیست؟

رونیکس را بخوانید.

دریل چکشی 2250 رونیکس

بیشتر بخوانید:کاربرد دیمر در ابزارالات چیست؟

دریل چکشی چیست

دریل چکشی، بعنوان یک چکش یا مته دوار به همراه ضربات چکشی است. عمل چکشی با ایجاد ضربات پی‌در‌پی و سریع چکش باعث می‌شود تا مواد نسبتا شکننده‌ای توسط دریل خرد و حفاری سریع‌تر و با تلاش کمتری انجام شود. مته یا دریل چکشی دارای یک کلاچ مخصوص طراحی شده است که اجازه می‌دهد تا نه تنها چرخ دنده را بچرخاند، بلکه آن را به داخل و خارج متصل می‌کند. قطر دریل توسط دریل‌های چکشی برای چوب ۳۰ میلی‌متر، فولاد ۱۳ میلی‌متر و بتن ۱۶ میلی‌متر می‌باشد و دارای قابلیت تنظیم به دو حالت ساده و چکشی می‌باشد.

دریل چکشی 2250 رونیکس

بیشتر بخوانید: بهترین روش استفاده از بخاری خودرو در فصل زمستان

دریل گیربکسی چیست

دریل گیربکسی به گونه‌ای طراحی شده است که در آن یک گیربکس که عمدتا دو حالته است در جلوی موتور قرار داده می‌شود که بواسطه آن امکان کاهش سرعت و افزایش قدرت فراهم می‌شود. این نمونه از دریل‌ها  معمولا برای باز کردن پیچ، قلاویزکاری و سوراخکاری با سرعت کم مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای ویژگی و قدرت ضربه‌ای و چکشی می‌باشد. سرعت این مدل از دریل‌ها در حدود ۲۸۰۰ دور در دقیقه است و قطر مته‌کاری توسط آن در هر کدام از فلز، چوب و بتن متفاوت است؛ در فلز ۱۳ میلی‌متر، در چوب ۳۰ میلی‌متر و در بتن ۱۶ میلی‌متر.

دریل گیربکسی 2220 رونیکس

تفاوت دریل چکشی و گیربکسی چیست

ضربه و عمل چکش زدن بسیار سریع و در حدود سه هزار دور در دقیقه است، اگر چه هر ضربه از نیروی نسبتا کمی برخوردار است، اما به دلیل اینکه تعداد ضربات آن بالغ بر سه هزار دور در دقیقه است، برای شکستن بتن و یا آجر مناسب است و به همین دلیل یک دریل چکشی بسیار سریعتر از یک دریل معمولی بتن یا آجر را خرد می‌کند. تفاوت دریل گیربکسی و چکشی بیشتر به این مورد بر می‌گردد.

دریل چکشی به دلیل داشتن قدرت ضربه زدن برای سوراخ کردن بتن و دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد و از پرمصرف‌ترین دریل‌ها می‌باشد. به دلیل داشتن قابلیت چکش و ضربه زدن موجب سرعت در فرآیند سوراخ‌کاری می‌شوند و برای حفاری بتن یا سنگ استفاده می‌شوند.

دیگر تفاوت دریل چکشی و گیربکسی در این است که دریل چکشی گران‌تر و سنگین‌تر از دریل‌های معمولی هستند، و برای سوراخ کردن مواد بتنی و یا بتونه‌های چوبی و به طور کلی برای سطوح سخت و دارای ضخامت بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. و با قرار دادن دریل روی حالت ضربه می‌توان با ضربات سریع چکشی سطح مورد نظر را سوراخ کرد.

با این وجود از دریل‌های گیربکسی برای باز و بستن پیچ‌های سخت و بزرگی که امکان کار روی آن‌ها با دریل چکشی نیست مانند سطوح بتنی، سیمانی و سنگی استفاده می‌شود. علاوه‌براین دریل گیربکسی در سوراخکاری سطوح سختی مانند فولاد و آهن کاربرد دارد.

انواع دریل چکشی رونیکس

کدام دریل بهتر است

پاسخ دادن به این سوال صحیح نیست. چراکه هر کدام از انواع دریل کاربرد خاص خود را دارند. به طور کلی تفاوت دریل گیربکسی با معمولی و دریل چکشی در قدرت بسیار بالای آن است. برای سوراخکاری چوب و فلزات می‌توان از دریل معمولی استفاده کرد. زمانی که بخواهیم مصالح ساختمانی را سوراخکاری کنیم، باید از دریل چکشی استفاده کرد. در زمانی که بخواهیم مصالحی با تراکم بسیار بالا را سوراخکاری کنیم، بهترین ابزار برای این کار دریل های گیربکسی هستند. دریل‌های گیربکسی همان‌طور که در بالا اشاره شد، علاوه بر قابلیت چکشی دارای خاصیت ضربه‌ای نیز هستند و همین ویژگی باعث می‌شود تا بتوانند هر ماده‌ای را سوراخکاری کنند.

بهترین مارک دریل گیربکسی به نقل از سایت راندنو برندهای زیر است: “بهترین مارک دریل گیربکسی برندهای رونیکس، توسن، آروا، کرون، ماکیتا، هیوندای و یا بوش است.”

بیشتر بخوانید:بهترین برند جعبه ابزار

بیشتر بخوانید: یخ زدگی لوله آب؛ از پیشگیری تا تشخیص و تعمیر

سوالات متداول

دریل گیربکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

دریل گیربکسی قدرتمندترین نوع در میان انواع دریل‌ها است. دریل گیربکسی به گونه‌ای طراحی شده است که در آن یک گیربکس که عمدتا دو حالته است در جلوی موتور قرار داده می‌شود که بواسطه آن امکان کاهش سرعت و افزایش قدرت فراهم می‌شود. این نمونه از دریل‌ها معمولا برای باز کردن پیچ، قلاویزکاری و سوراخکاری با سرعت کم مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای ویژگی و قدرت ضربه‌ای و چکشی می‌باشد.

رونیکس کدام انواع دریل را به بازار ابزار ایران عرضه می‌کند؟

رونیکس به عنوان بزرگترین برند بازار ابزار ایران انواع دریل‌های برقی، شارژی و بادی را با ویژگی‌های مختلف به بازار ابزار ایران عرضه می‌کند. به عنوان مثال تنها در دسته دریل‌های برقی رونیکس انواع دریل معمولی، چکشی، گیربکسی، ستونی، همزن با قابلیت‌های گوناگونی تولید و به سراسر کشور عرضه می‌شود.

برای خرید دریل‌های رونیکس باید چگونه اقدام کنیم؟

برای خرید دریل‌های رونیکس و دیگر تولیدات این شرکت می‌توانید به ابزارفروشان سراسر کشور مراجعه کنید.

13 پاسخ به “دریل گیربکسی تفاوت آن با دریل چکشی”

  1. مسعود نعمتی زاده گفت:

    بنظر شما برای ایجاد سورخ در دیوار بتنی از دریل گیربکسی استفاده کنیم یا دریل چکشی؟

  2. امید صابریان گفت:

    من به دنبال یه مدل دریل چکشی مقاوم و با کیفیت برا کارهای تخریب هستم پیشنهادتون کدوم مدله؟

  3. بامداد گفت:

    آیا دریل گیریبکسی برای کار با چوب هم مناسبه؟ بعد قدرتش رو باید چطوری تنظیم کنیم که چوب ترک نخوره یا نشکنه؟ اینجا اگه کسی از این دریل های گیریبکسی برای کار با چوب استفاده کرده لطفا تجربشو بگه ببینم باید چیکار کنم دمتون گرم بچه ها

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. معمولاً ظرفیت سوراخکاری دریل گیربکسی در چوب برابر با 30 میلی‌متر است. این دستگاه دو سرعته بوده و با کمک کلید تنظیم سرعت، می‌توانید دستگاه را در یکی از دو محدوده سرعت مورد نظر خود تنظیم کنید. کلید الکترونیکی دیمردار نیز مقدار سرعت را در بازه مورد نظر تنظیم می‌کند.

  4. بهرام گفت:

    سلام دوستان، من همین الان یه دیوار بتنی رو با این دریل گیربکسی سوراخ کردم و فقط یه کلمه میتونم بگم: عالیِ. از اونجایی که کارگر هستم، به ابزاری نیاز داشتم که هم سرعت بالایی داشته باشه و هم قدرت مناسب. وقتی شنیدم که این دریل حدود سه هزار دور در دقیقه ضربه می‌زنه، فکر کردم شاید اغراق باشه، ولی وقتی خودم امتحانش کردم دیدم که دقیقا همون چیزیه که میخواستم. طراحیش هم که دست کمی از عملکردش نداره، خیلی خوش دست و کاربردیه. اگه به دنبال یه دریل هستید که کاراییش توی کارهای سنگین کار شما رو زمین نزاره ، بیخودی وقتتون رو با ابزار بی‌خودی تلف نکنید، همین دریل گیربکسی میتونه بهترین انتخاب باشه

  5. افراسیابی ازشیرازبچه ابادان گفت:

    درود. چندوقت پیش با درل بوش13البته درحال سوراخکاری بودم که متاسفانه درل سوخت. البته سنگ وحدود1سانت بود. متوجه نشدم. بگذریم. به نظرشما چه درلی بگیرم. معمولا نصاب روشویی هستم. دوست دارم سوراخکاری راسریع وباکمترین فشاربر دستگاه وبصرفه باشدسپاس ارراهنمایی تان… بدرود

  6. امیر محمد گفت:

    برای سوراخکاری فلزات کدوم بهتره گیربکسی یا چکشی؟

  7. امیر محمد گفت:

    برای سوراخکاری فلزات دریل گیربکسی بهتره یا ساده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.