نکات راهنمای خرید ابزارالات

به قلم امید دبیری نژاد

23 آبان 1396

اگر با اصطلاحات خاص ابزارآلات برقی آشنایی نداشته باشید، احتمالا رفتن تا فروشگاه ابزار و انتخاب و خرید ابزاری که کاملا متناسب با نیاز شما باشد، کار آسانی نخواهد بود. ویژگی های متفاوت و انتخاب های گوناگونی وجود دارند که تصمیم گیری را دشوار می کنند. نه تنها برندهای متفاوت برای انتخاب در بازار وجود دارند بلکه هر کدام ویژگی های خاص و متفاوتی ارائه می کنند که کار را سخت تر می کند. سایز و توان و سایر قابلیت های ابزار چیزهایی است که از قبل باید راجع به آن بدانید. در این مطلب برخی مشخصات و راهنمای خرید ابزارالات برقی آورده شده تا در انتخاب و خرید ابزار راحت تر باشید.

قدرت

در بازار امروزی دو مدل اصلی ابزار برقی وجود دارد. برخی مدل ها کابل دارند و باید به منبع برق متصل شوند تا کار کنند. بسته به محیط کار ممکن است دستگاه را به برق شهری و یا ژنراتور وصل نمایید؛ ولی در هر صورت برق دستگاه از منبعی خارجی تامین می گردد. میزان قدرت این نوع مدل ها با آمپراژ مشخص می شود. در اره، دریل، دستگاه های دمنده و مکنده و … آمپراژ بالاتر به معنای قدرت بیشتر است. با پیشرفت تکنولوژی و مهار الکتریستیه در موتورهای کوچکتر، شاهد رشد روزافزون توان دستگاه ها با موتور های کوچک هستیم. تا چند سال پیش دستگاهی با 5 یا 6 آمپر پرچمدار بازار به حساب می آمد. این اعداد به سرعت رشد کردند. این روزها دستگاه هایی با توان 11 یا 12 آمپر و حتی بیشتر چندان عجیب به نظر نمی رسند.توجه داشته باشید که در کنار میزان آمپر هر ابزار برقی میزان توان خروجی آن که بر حسب واحد وات (W) مشخص میشود بسیار مهم تر است به طوریکه دستگاههای با توان بالاتر عدد بزرگتری از توان برحسب واحد وات را دارا هستند.

نوع دوم  ابزارآلات شارژی هستند که این روزها به خوبی در بازار مطرح هستند. در این مدل ها ولتاژ ابزار بیانگر توان آن است. زمانی که ابزارهای شارژی وارد بازار شدند باتری های 9.6 ولت کاملا ایده آل در نظر گرفته میشدند و رهبر بازار بودند. با افزایش تقاضا برای گشتاور بالاتر و طول عمر بیشتر، تولیدکنندگان قدرت باتری ها را تا 12 ولت و بعد 14.4 ولت افزایش دادند. از آن پس شاهد افزایش روز افزون قدرت تا 36 ولت و بالاتر بودیم. در حال حاضر باتری های پر قدرتی در بازار وجود دارند که می توانند انرژی لازم برای کارکرد یک اره فارسی بر را تامین کنند، چیزی که با باتری های 9.6 ولت قابل تصور نبود. با پیشرفت مستمر ابزارآلات شارژی شاهد افزایش توانایی های آن ها خواهیم بود.

ویژگی ها

در کنار توجه به توان مورد نیاز، برخی خصوصیات  و ویژگی ها در ابزار برقی وجود دارند که باعث سهولت کاربری می شوند. سازندگان ابزارآلات برقی، با توجه به نیاز استادکاران محصولاتی برای افزایش سرعت اجرای کار و محصولات چندکاره را روانه بازار کردند. قابلیت تعویض سریع تیغه، مته و … برای پیمانکاران و استادکارانی که به صورت پروژه ای کار می کنند حائز اهمیت است.

در مدت کوتاهی، تکنولوژی لیزر هم به قابلیت های ابزار افزوده شد. شاید لیزر مستقیما در افزایش دقت کار تاثیر نداشته باشد؛ ولی قطعا باعث کاهش زمان اجرا خواهد شد. لیزر هم مانند قابلیت قبلی با تمرکز بر نیاز پیمانکاران به محصولات اضافه شد؛ برای پیمانکار وقت واقعا طلا است.

این ویژگی ها برای تولیدکننده هزینه دارند و به قیمت ابزار اضافه می کند. اگر به درستی نمی دانید که به چنین ویژگی هایی نیاز دارید یا نه، بهتر است در نظر بگیرید هر چند وقت یک بار از آن ابزار استفاده خواهید کرد. اگر قرار است هر روز ابزاری را به کار برید، احتمالا صرفه جویی در زمان برایتان ارزشمند خواهد بود. اگر فقط چند مرتبه در سال به ابزارتان نیاز دارید، بهتر است به جای امکانات اضافه، بیشتر به عملکرد دستگاه توجه نمایید.

ابزار-برقی-رونیکس

برند

نکنه دیگری به عنوان راهنمای خرید ابزارالات به شما کمک می کند، توجه به برند آن است. شرکت های ارائه کننده ابزار با کیفیت برقی کم نیستند. شرکت هایی که در تبلیغات، محصولات خود را قدرتمندترین، با کیفیت ترین و بهترین ابزار معرفی می کنند. با اینکه تمامی شرکت ها در حال بهبود مستمر کیفیت محصولات هستند، باید به تبلیغات و مارکتینگ هم توجه داشته باشند. تمامی تولید کنندگان ابزار در چرخه رقابت هستند و تلاش میکنند محصولی متمایز از سایرین ارائه نمایند. بنابراین بهتر است ابزاری را انتخاب نمایید که بیشترین تطابق را با نیازهای شما داشته باشد.

شاید برای تصمیم گیری در مورد برند محصول توجه به خدمات پس از فروش و شرایط آن بهترین راهنما باشد. برند های بزرگ و معتبر تولید کننده ابزار، محصولات خود را با گارانتی ارائه می کنند، این گارانتی ممکن است شامل یک تا چندین مرتبه تعویض رایگان قطعات باشد. اگر قرار است پولتان را صرف خرید ابزار کنید، بهتر است آخرین ابزاری باشد که می خرید.

نوع کاربری

با توجه به اینکه ابزارهای برقی معمولا گران قیمت هستند، می بایست در هنگام خرید به نکات و راهنمای خرید ابزارالات توجه کنید. از موارد دیگری که در هنگام انتخاب ابزار برقی به شما کمک می کند، نیازی است که به آن دارید. بنابراین حتما مشخص کنید که نوع کاربری تان چیست. در غیر این صورت ممکن است شما به ابزارالات صنعتی برای مصارف صنعتی نیاز داشته باشید اما این مورد را مدنظر قرار ندهید و ابزاری را تهیه نمایید که مناسب مصارف خانگی باشد. با این کار نه تنها پروژه کاری شما به درستی و با کیفیت مطلوب به اتمام نمی رسد، بلکه باعث آسیب و فشار بیش از حد به دستگاه می شود. در این صورت وقت و هزینه زیادی را به هدر خواهید داد.

میزان ایمنی

همیشه ایمنی ابزاری که قصد خرید آن را دارید مدنظر قرار دهید و توجه داشته باشید که از استاندارهای لازم برخوردار باشد. همچنین بهتر است قبل از استفاده دفترچه راهنمای ابزارالات را مورد بررسی قرار دهید و یا از افرادی که تجربه کار با آن را داشته اند، سوال کنید. خرید از برندهای معتبر و دارنده خدمات پس از فروش می تواند این اطمینان را به شما بدهد که در طراحی ابزار تمام استانداردها و ایمنی های لازم رعایت شده است.

برآورد هزینه

از دیگر نکاتی که به عنوان راهنمای خرید ابزارالات باید مورد توجه قرار بگیرد، هزینه واقعی ابزار برقی است. معمولا این ابزارالات برای استفاده نیازمند لوازم جانبی همانند مته، سرپیچ، صفحه برش و … هستند. بنابراین درنظر داشته باشید که هزینه این موارد را در نظر بگیرید و با توجه به بودجه ای که دارید مدل مناسب را انتخاب نمایید.

خرید ابزار

حالا که با نکات اولیه خرید ابزار آشنا شدید، زمان آن رسیده که کار عملی را آغاز کنید؛ هر چه بیشتر به نیازها و خواسته هایتان از ابزار توجه کرده باشید، با اطمینان خاطر و اعتماد به نفس بیشتری خرید خواهید کرد. شاید مطالعه چند راهنمای خرید و وبلاگ های مقایسه و بررسی ابزار هم مفید واقع شود. این مرحله به خصوص در انتخاب میان برندهای مختلف ابزار کمک خواهد کرد. به علاوه اگر خرید خود را از نمایندگان فروش انجام دهید احتمال دارد از تخفیف های دوره ای برندها هم برخوردار شوید؛ و البته خرید همزمان چند محصول از یک برند احتمالا صرفه اقتصادی خوبی برایتان خواهد داشت. اگر خوب دقت کنید انتخاب ابزار برقی ایده آل چندان کار سختی نخواهد بود

یک پاسخ به “نکات راهنمای خرید ابزارالات”

  1. […] بیشتر بخوانید: نکات راهنمای خرید ابزارالات […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.