چگونه با مشتریانی با تیپ های شخصیتی مختلف برخورد کنیم ؟

چگونه با مشتریانی با تیپ های شخصیتی مختلف برخورد کنیم ؟
1393/09/16
نمایش محتوای مرتبط
چگونه با مشتریانی با تیپ های شخصیتی مختلف برخورد کنیم ؟

مشتریان و به طور کلی افراد به چهاردسته تقسیم می شوند. وقتی بتوانید تیپ مشتری خود را شناسایی کنید، میتوانید مکالمه و جلسه خود را به نتیجه دلخواه بکشانید. ممکن است هر یک از انواع مشتریان مشکلاتی به وجود آورند؛ اما موضوع مورد بحث این مطلب، تبدیل تماس یا جلسه به یک تجربه خوشایند برای مشتریان است.

مشتری مهربان

این شخص بسیار اجتماعی است و به تعامل و شناخته شدن نیاز دارد. بهترین خدمات به آن ها ارائه می شود و به ارائه خدمات با لحن مناسب و دوستانه بسیار علاقه دارند. آن ها ابراز اشتیاق و تماس شخصی شما را بسیار دوست دارند. با وجود این که تعامل با آنها بسیار خوشایند است، مشتریان مهربان اغلب بحث را عوض می کنند و به موضوعاتی می پردازند که اصلاً نیازی به بحث ندارند.

در نتیجه در صحبت با آن ها باید از لحن سریع تری استفاده کنید تا توجه و علاقه آ نها را جلب کرده و جریان مکالمه را به موضوع اصلی برگردانید. هم چنین نباید چنین فردی را با بیان جزئیات زیاد خسته کنید

 مشتری مطیع

 این شخص دوست دارد کارها درست مطابق برنامه اجرا شود. آن ها قوانین و توجه را ترجیح می دهند و انتظار دارند خدماتی دقیق و مناسب ارائه کنید. این مشتریان تحلیلگر، ایده آلگرا و شکاک هستند. مشتریان مطیع اطلاعاتی را که به آن ها ارائه می دهید، تحلیل می کنند تا همه مطالب گفته شده توسط شما را برای خود اثبات کنند. بنابراین وقتی با این مشتریان ارتباط برقرار می کنید، باید صریح، سنجیده، واقعی و بسیار دقیق سخن بگویید؛ هم چنین در طول مکالمه از تن صدای کنترل شده‌ای استفاده کنید چرا که آ نها از کمالگرایی شما و بیان جزئیات دقیق خشنود خواهند بود.

مشتری متفکر

این شخص بسیار صبور، موافق و منطقی است و در صورت رضایت کاملاً وفادار. آن ها آرامش را دوست دارند و درباره نحوه عملکرد اشیاء کنجکاو هستند. در ارتباط با این مشتریان، لحن صدای آرامی داشته باشید و اطلاعات را به ترتیب و گام به گام به آ نها ارائه کنید. مشتریان متفکر، اکثر جمعیت مشتریان را تشکیل می دهند.

مشتری مدعی

این فرد نتیجه محور است و نیازهای خود را علناً اعلام می کند. آن ها به جزئیات اهمیت نمی دهند و تنها نتیجه برایشان مهم است.

اگر نیازهایشان برآورده شود، حتماً به شما خواهند گفت و خدا نکند که نیازهایشان برآورده نشود؛ چون مدعی و دعوایی هستند!

به افکار این مشتریان توجه کنید و از لحن صدای قوی، سریع و مناسب استفاده نمایید تا آن ها را متقاعد کنید. وقتی این گونه عمل نمایید، آن ها احساس می کنند برای حل مشکلاتشان تلاش می کنید.

خب. امیدوارم از این مطلب خوشتان آمده باشد. فکر میکنید خودتان در کدام دسته قرار میگیرید؟ شناخت تیپ خودتان به شما کمک می کند تا روش طبیعی پاسخ گویی به نیاز مشتری را پیدا کرده و روش برخورد بهتر با موارد غیرطبیعی را بیابید.

بسیاری از برند ها هزینه تبلیغات گسترده خود را به مصرف کننده تحمیل می کنند اما رعایت انصاف در قیمت گذاری نکات مثبتی را در پی دارد که برکات آن همچون موج به سازمان باز می گردد .

ارسال نظر
نظرات کاربران