آشنایی با انواع فرز

فرز سوپر آهنگری 3210

به قلم حمیدرضا رامخو

23 مرداد 1395

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، دنیای ابزارالات نیز تخصصی تر شده و برای هر حرفه ای ابزارهای مخصوصی تولید شده است. یکی از این ابزارالات فرز ها هستند. ساخت اولین فرز برقی به سال ۱۹۴۵ میلادی باز می‌گردد. امروزه جهت سنباده کردن و همچنین برش قطعات گوناگون فلزی و مصالح ساختمانی از فرزهای سنگ‌بری و آهنگری استفاده می‌نمایند. پیش از این برای انجام این امور از ابزارهای دستی استفاده می‌شد که این موضوع سبب صرف زمان و هزینه بسیار بالایی میگردید. شرکت رونیکس گستره وسیعی از انواع فرزهای با کیفیت را فراهم نموده که بوسیله سیستم های بسیار دقیق تست و بازرسی شده‌اند. از فرزها در صنایع مختلف چوب، برق، مهندسی، ساختمانی و …. استفاده بسیاری می شود.

انواع فرز

دستگاه فرز با توجه به کاربردی که در صنایع مختلف دارد، در انواع گوناگون تولید شده است. فرزهای آهنگری، سنگ بری، فرز انگشتی و مینیاتوری از انواع فرز هستند. در ادامه این مقاله به بررسی و نحوه کارکرد فرز سنگ بری و آهنگری شرکت رونیکس می پردازیم.

فرزهای آهنگری

از این فرزها در برش قطعات آهنی استفاده می‌گردد. میزان چرخش این فرز ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دور در دقیقه در حالت آزاد است. قطر سنگ مورد استفاده در این دستگاه ۱۸۰ میلیمتر است. تنها مدلی که در این دسته جای می‌گیرد، ۳۲۱۰ رونیکس است که علاوه بر توان بالا دارای عملکرد مناسب در شرایط کاری فشرده است.

فرزهای سنگبری

این گروه از فرزها مخصوص برش سنگ، گرانیت و… است که در ساختمان‌سازی و نماسازی بسیار کاربرد دارد. از مشخصه‌های اصلی این دستگاه می‌توان به چرخش ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دور در دقیقه و همچنین قطر سنگ برابر با ۲۳۰ میلیمتر اشاره نمود.

تفاوت فرزهای سنگبری و آهنگری

در بسیاری از موارد دیده شده که از دستگاه فرزها بدون توجه به حوزه برش آهن و سنگ به عنوان دستگاه دوکاره یعنی هم برای سنگ و هم برای آهن استفاده می‌کنند. این یک اشتباه است که به دلیل تفاوت در دور چرخش منجر به آسیب دیدن دستگاه و همچنین خطرات احتمالی خواهد شد.

idea (2)در واقع تفاوت فرز سنگ بری و فرز آهنگری در سرعت چرخش (تعداد دور موتور) و قطر صفحه مورد استفاده آن هاست.

همانطور که در بالا نیز گفته شد، فرزهای آهنگری مجهز به صفحاتی به قطر 180 میلی متر هستند، در صورتی که قط صفحه در فرزهای سنگ بری برابر با 230 میلی متر می باشد. سرعت گردش در حالت آزاد در فرز آهنگری برابر با 8500 دور در دقیقه و در فرز سنگ بری 6500 دور در دقیقه است.

نکات ایمنی در حین استفاده از دستگاه

  • قبل از شروع به کار از تیز و سالم بودن تیغه فرز مطمئن شوید.
  • بستن تیغه فرز بروی دستگاه امری بسیار مهم و حساس است که باید توسط افراد با تجربه و با رعایت ایمنی انجام شود.
  • برای پیشگیری از حوادث گوناگون از جمله برخورد دست با تیغه فرز، قطعه کار باید به اندازه کافی از تیغه دور باشد.
  • در هنگام کار با فرز باید از بار دادن بیش از حد به دستگاه خودداری نمود. این امر باعث شکسته شدن تیغه و همچنین جراحت می‌شود.
  • چنانچه مهره محور صفحه فرز محکم شده باشد، برای باز کردن آن هرگز نباید از نیروی گردنده خود ماشین استفاده کرد، بلکه بایستی پس از توقف کامل ماشین با وسایل مخصوص آن را باز کرد.
  • قبل از شروع به کار با استفاده از دفترچه راهنما سرعت و بار را محاسبه و تنظیم نموده و بار را در جهت عکس گردش تیغه فرز قرار دهید.
  • در هنگام کار و روشن بودن دستگاه، از نزدیک کردن بدن و دست خود به تیغه فرز خودداری نمایید.
  • استفاده از دستگاه فرز باعث تولید پلیسه می‌شود. جهت جمع‌آوری پلیسه پس از خاموش کردن دستگاه از برس مخصوص استفاده نمایید.
  • به دلیل دور بالای تیغه فرز پلیسه‌های تولید شده به اطراف پرتاب می‌شوند. جهت جلوگیری از صدمه دیدن چشم باید از عینک حفاظتی مناسب استفاده نمود.
  • از پوشیدن لباس گشاد، شال گردن، انگشتر و… در هنگام کار با دستگاه فرز خودداری نمایید. لباس‌های گشاد در هنگام برخورد با تیغه به دلیل دور بالای تیغه به داخل آن جمع می‌شود و بدن فرد را به سمت تیغه می‌کشد. همین امر سبب بروز خسارت‌های جبران ناپذیر می‌شود.
  • نصب حفاظ مناسب بر روی دستگاه از پرتاب شدن تیغه در زمان شکسته شدن آن و همچنین خطرات احتمالی دیگر جلوگیری می‌کند.
  • جهت خنک کردن تیغه دستگاه و همچنین قطعه کار از روغن مناسب استفاده نمایید.

در مطالب بالا به کاربرد فرزهای آهنگری و سنگ بری و تفاوت آن اشاره کردیم. شما عزیزان در صورت نیاز می توانید انواع فرزهای موجود را در وبسایت رونیکس مشاهده نمایید.

یک پاسخ به “آشنایی با انواع فرز”

  1. […] بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فرز […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.