چرا کولر ماشین باد گرم می‌زند؟

چرا کولر ماشین گرم می کند؟ - رونیکس مگ
  • دقیقه 2
  • 22757
  • 0

به قلم زهرا لاله

2 تیر 1397

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند در روزهای گرم تابستان بیفتد این است که کسی آشفته از هوای داغ خیابان به خودروی خود پناه ببرد و با جریان هوای داغ کولر مواجه شود، طوری که انگار وسط تابستان بخاری روشن کرده باشد. در چنین لحظاتی باید چه کاری انجام داد؟ آیا می‌توان بدون مراجعه به تعمیرگاه و صرف انرژی و وقت زیاد علت را پیدا و کولر ‌‌ماشین را تعمیر کرد؟ در این مقاله به بررسی علل داغ شدن جریان هوای کولر پرداخته‌ایم. اگر از کولر ماشین به‌جای هوای خنک، هوای داغ بیرون می‌آید، احتمالاً یکی از مشکلات زیر به‌وجود آمده است:

مسدود شدن کندانسور

کندانسور بخشی از کولر خودرو است که گرمای جذب شده توسط گاز خنک کننده را به خارج از بدنه اتومبیل منتقل می‌کند، در واقع وظیفه‌ای مشابه رادیاتور دارد و در جلوی خودرو نصب می‌شود. کندانسور هوای داخل ماشین را گرفته، خنک می‌کند و باز به داخل ماشین برمی‌گرداند. حال اگر این بخش کار نکند چه اتفاقی می‌افتد؟ واضح است که هوای خروجی کولر خنک نخواهد شد. با چک کردن کندانسور‌ اطمینان کسب کنید که مانعی وجود ندارد و هوا در آن جریان دارد، اگر مانعی وجود داشت و جریان هوا متوقف یا کند شده بود، با فشار هوا آن را تمیز کنید.

خراب شدن فن‌های خنک کننده

از کار افتادن فن‌ها هم می‌تواند منجر به گرم شدن باد کولر بشود. ممکن است پره‌های فن‌ها واقعاً بشکنند، موتورشان بسوزد یا دچار یک مشکل الکتریکی و فنی مثل سوختن رله بشوند؛ که در هر صورت، همه این موارد می‌توانند منجر به عدم کارکرد صحیح فن و در نهایت گرم شدن باد کولر بشوند.

شکستن و لب‌پر شدن لبه‌های پروانه کندانسور

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است به وجود آمده و موجب گرم شدن جریان هوای کولر بشود شکستن و لب‌پر شدن تیغه‌های پروانه کندانسور است. نقص‌های احتمالی موجود در نحوه عملکرد پروانه کندانسور باعث عملکرد نادرست کندانسور شده و در نهایت هوای خروجی گرم می‌شود.

کاهش سرمای کولر ماشین به دلیل نشتی

گاهی ممکن است که شیلنگ‌ها کهنه و دچار سوراخ یا شکستگی بشوند یا اینکه شل بسته شده باشند و در نهایت دچار نشتی شوند، همین نشتی‌های کوچک می‌توانند منجر به گرم شدن هوای خروجی کولر ماشین بشوند؛ بنابراین قبل از تعویض سیستم تهویه ماشین، نشتی‌های احتمالی را بررسی کنید و در صورت وجود نشتی آن‌ها را برطرف کنید.

شل شدن تسمه کمپرسور

در صورتی که تسمه کمپرسور شل بشود توانایی پمپ کردن مبرد به میزان لازم را ندارد، بنابراین باید در صورت عدم کارکرد صحیح کولر، تسمه آن را چک کنید و اگر شل بود سفتش کنید.

کار نکردن کمپرسور

اگر کمپرسور کولر قطع شود دیگر هوایی هم تولید و دمیده نمی‌شود، اما مشکلی که افراد زیادی از آن گلایه می‌کنند این است که در هنگام شتاب گرفتن هوای کولر گرم می‌شود. در این باره باید بگوییم که در واقع در خودروهایی که کنترل همه‌چیز در دست ECU است این یک مشکل نیست و واکنشی طبیعی است؛ چرا که در هنگام شتاب گرفتن، خودرو به تمام نیرو و توان موتور احتیاج دارد پس همه بخش‌های دیگر قطع می‌شوند.

بالا رفتن آمپر

اگر نوسانات آمپر در حد معمول باشند نمی‌توانند به عنوان یک خطر تلقی شوند، ولی اگر نوسانات مذکور خیلی شدید باشند و موتور خیلی بیشتر از حد مجاز گرم شود، کولر خودرو هم تحت تأثیر قرار گرفته و خنک نمی‌کند. دلیل بوجود آمدن این مشکل به مواردی مثل مشکلات رادیاتور و فن خنک کننده بر می‌گردد. با این حساب باید مجاری رادیاتور باز و شسته شوند تا موانع احتمالی موجود برطرف بشوند.

نقص‌های الکتریکی

نقص‌های الکتریکی احتمالی عبارتند از مشکلات رله، وجود ماژول بد، خراب شدن سنسور یا حتی وجود یک سنسور در موتور دستگاه که به طور اتوماتیک موتور را خاموش می‌کند، همچنین باید تمامی اتصالات الکتریکی و فیوز نیز چک شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.