آموزش برش پلاکسی گلاس یا صفحات اکریلیک

آموزش برش پلاکسی گلاس یا صفحات اکریلیک
  • دقیقه 4
  • 1306
  • 0

به قلم امید دبیری نژاد

2 آذر 1396

پلاکسی گلاس نوعی پلاستیک است که ظاهری شبیه شیشه دارد و با نام طلق شیشه ای و ورق اکریلیک هم شناخته میشود. پلاکسی گلاس مقاومت بالا و کاربردهای گسترده ای دارد؛ ورق اکریلیک در ماکت سازی، طراحی داخلی ساختمان، طراحی نما و … هم به عنوان متریال دکوراتیو و هم به عنوان عایق نور و حرارت، کاربرد دارد. برش پلاکسی گلاس کار چندان سختی نیست. اگر ضخامت طلق کمتر از 5 میلیمتر باشد به راحتی میتوان آن را با کاتر برش زد. برای برش ورق های ضخیم تر باید از اره کمک بگیرید.

برش پلاکسی گلاس با کمک خط کش و کاتر

ابتدا طلق شیشه ای را روی سطح صاف و سخت قرار دهید. برای افزایش راحتی کار، سطحی بیابید که کل ورق اکریلیک روی آن قرار گیرد. میتوانید ورق را روی زمین قرار دهید ولی در پایان برای شکستن قسمت برش خورده به سطحی لبه دار نیاز خواهید داشت.

تصمیم بگیرید که میخواهید طلق را از کجا ببرید. آن را اندازه گیری کنید و با کمک خط کش و ماژیک مسیر برش را علامت گذاری نمایید. میتوانید از خود خط کش هم به عنوان راهنمای برش استفاده کنید.

با کمک کاتر مسیر برشی که ایجاد کرده اید را روی طلق شیشه ای خط بیاندازید. سعی کنید خطی نرم و پیوسته روی ورق اکریلیک ایجاد کنید. از خط کش برای هدایت تیغ کاتر کمک بگیرید. این کار را چند مرحله روی ورق اکریلیک تکرار کنید تا شکافی که ایجاد کرده اید حدود 2 تا 3 میلیمتر عمق بگیرد. حال ورق را برگردانده و در طرف دیگر هم فرایند برش را تکرار نمایید.

ورق اکریلیک را از قسمتی که خط انداخته اید روی لبه میز قرار دهید و با دست یا گیره، پلاکسی گلاس را روی سطح ثابت نگاه دارید و با دست دیگر و یک فشار سریع عمودی قسمت برش خورده را جدا نمایید. میتوانید دست خود را روی لبه قرار دهید و با انداختن وزن خود روی صفحه آن را جدا کنید.

برش ورق اکریلیک با کمک اره

بیشتر بخوانید:ابزار شیشه بری چیست؟

در روش بالا اگر ضخامت طلق شیشه ای زیاد باشد و یا بخواهید برش های منحنی ایجاد کنید، به مشکل خواهید خورد. در چنین شرایطی بهتر است از اره کمک بگیرید.

ابتدا تیغ اره مناسب برش پلاستیک یا پلاکسی گلاس تهیه کنید. هر چه تیغ اره دندانه های بیشتری داشته باشد و ضخامت تیغه کمتر باشد، برش تمیز تری خواهید داشت.

با کمک ماژیک طلق را علامت گذاری نموده و مسیر برش را مشخص نمایید. برای برش های مستقیم و صاف میتوانید از اره گرد، اره میزی یا اره آهن بر استفاده کنید. اشکال منحنی را با کمک اره مویی و اره عمود بر ببرید.

با کمک اره میزی

طلق شیشه ای را با سرعت ثابت روی اره میزی حرکت دهید. از یک لبه کار شروع کنید. دقت کنید انگشتانتان در مسیر اره قرار نگیرد. اگر طلق را با سرعت زیاد حرکت دهید لبه لبه میشود و اگر سرعت حرکت خیلی کم باشد پلاستیک آب خواهد شد.

برش منحنی با کمک اره عمود بر

ورق اکریلیک را طوری قرار دهید که فضای کافی برای حرکت اره داشته باشید. برش را  از لبه ای که سمت خودتان است شروع کنید و در مسیری که از قبل کشیده اید ادامه دهید. با این روش میتوانید کنترل بیشتری بر قطعه کار و تیغه اره داشته باشید. اگر حین برش اره گیر کرد، آن را از ورق اکریلیک جدا نمایید و از لبه دیگر برش را دنبال کنید. در ادامه با اصول تیغه و اره به نقل از سایت آچاربست اشاره می‌کنیم:

“یک اره عمود بر (که به آن اره برقی هم گفته می‌شود) با یک حرکت سریع بالا و پایین برش را انجام می‌دهد. رمز رسیدن به نتایج عالی در استفاده از آن استفاده از یک تیغه مخصوص به ماده مورد نظر است: چوب، فلزات، پلاستیک، کاشی و … جعبه تیغه نشان می‌دهد برای بریدن چه ماده‌ای بهترین کارکرد را دارد.

بیشتر تیغه‌ها از جنس فولاد کربنی هستند، که بین 5.1 تا8.9 سانتی‌متر طول دارند . پهنای آنها یا 0.635 سانتی‌متر است که برای برشهای دایره‌ای تیز مناسب است یا 0.9525 سانتی‌متر است که مناسب برش های معمولی است. تیغه‌هایی با 2 دندانه در هر سانتی‌متر سرعت بیشتری در بریدن دارند ولی ناهموار می‌برند، تیغه‌های بهتر با 4 یا تعدادی بیشتری دندانه در هر سانتی‌متر برش های هموارتری ایجاد می‌کنند. تیغه های ویژه بدون دندانه همه چیز از چرم تا کاشی را می‌برند. هنگام خریدن تیغه، خرید تیغه‌های دوفلزی را در نظر بگیرید. آنها 10 برابر طولانی‌تر عمر می‌کنند و احتمال کمتری دارد که بشکنند.

هنگام خرید اره عمود بر، توجه کنید که از چه نوع تیغه‌ای استفاده می‌کند. بیشتر اره‌های عمود بر تیغه با زبانه جهانی 0.635سانتی‌متری که با تعدادی پیچ داخل گیره تیغه قفل می‌شود را پذیرا هستند. برخی ار‌ه‌ها فقط برخی تیغه‌ها با طراحی خاص(مثلاً چفت بایونت) از همان تولیدکننده را می‌پذیرند. وقتی متوجه شدید چه تیغه‌ای را بیشتر از همه لازم دارید، تعدادی را انبار کنید تا وسط کار تیغه کم نیاورید.

اگر از اره فقط گاه به گاه استفاده می‌کنید، بهتر است یک مدل ساده را خریداری کنید. وقتی خواستید نوع بهتری تهیه کنید، می توانید بیشتر از 200 دلار برای یک اره بادوام و مناسب کارهای سخت هزینه کنید که بهتر کار می‌کند و ویژگی‌های بیشتری دارد از جمله:

  • عمل بریدن مداری: اگر تابه حال هنگام بریدن تخته یا هیزم اره دستی را به طور نوسانی بالا و پایین کرده‌باشید، دیده‌اید که سرعت برش با این کار افزایش می‌یابد. اره‌ عمودبر با این ویژگی صفحه مدرجی دارد که زاویه تیغه را از حالت مستقیم(بالا و پایین) برای برش فلزات به حالت زاویه‌دار رو به جلو برای برش تهاجمی چوب تغییر می‌دهد.
  • گام طولانی‌تر تیغه : استفاده از یک اره عمود بر که گام 2.54 سانتی متری را فراهم می‌کند سریعتر از یک تیغه 1.27 سانتی متری کار شما را تمام می کند.
  • راهنمای تیغه: اره‌های مجهز به راهنما یک جفت رولر یا انواع دیگر راهنما زیر گیره تیغه دارند تا تیغه را برای دقت بیشتر و کمتر خم شدن ساکن نگه دارد.(عکس 4)
  • سرعت های مختلف: اره‌ای با تنظیم سرعت از پیش تعیین‌شده یا پیچ تنظیم سرعت این امکان را فراهم می‌کند که هر برش را به دلخواه تنظیم کنید و در نقاط سخت‌تر در الگو سرعت را کاهش دهید. همچنین به شما کمک می‌کند با انواع مختلف مواد و چگالی ها کار کنید.”

سنباده کاری لبه ها

بیشتر بخوانید:معرفی چند ابزار ارزان اما کاربردی

لبه های کار را به خوبی بررسی نمایید. ابتدا با سوهان فلزی نرم تمامی براده ها و لبه ها که عملیات برش بر روی پلاکسی گلاس ایجاد نموده را صاف نمایید. سپس با کمک کاغذ سنباده 180 لبه ها را خوب سنباده کاری کنید. بهتر است کاغذ سنباده را کمی خیس کنید. این کار را با کاغذ سنباده نرم تر تکرار کنید. در نهایت کار را با سنباده 600 تمام کنید. بهتر است از کاغذ سنباده ضد آب مخصوص پلاستیک استفاده نمایید.

برای هر چه بهتر شدن لبه ها  در کارهای خیلی ظریف میتوانید از یک مینی فرز، فرز انگشتی و یا فرز مینیاتوری کمک بگیرید و لبه ها را کامل پولیش کاری کنید تا کاملا شفاف و براق گردد. این کار جلوه کارتان را عالی خواهد کرد اما ضروری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.