از جک آرام بند درب چه می‌دانید؟

از جک آرام بند درب چه می‌دانید؟

به قلم حمیدرضا رامخو

12 فروردین 1395

اگر حرفه شما مربوط به صنایعی است که به نحوی با ساخت درب و پنجره سر و کار دارید (برای مثال جوشکاری، نجاری، کابینت‌سازی و.. ) حتما با جک آرام‌ بند درب آشنایی دارید. اگر برای انتخاب یک آرام‌ بند مناسب، علاقه دارید اطلاعات جامع و حرفه‌ای ‌تری در مورد این محصول داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

جک آرام بند چیست؟
جک آرام‌ بند‌ وسیله‌ای مکانیکی‌ است که جهت افزایش سهولت بستن درب‌ها به کار می رود.

مهم ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب یک آرام بند مناسب کدام ‌اند؟
وزن درب، جنس درب، محل قرار گیری درب، عوامل محیطی و همچنین نوع قفل به کار رفته بر روی درب ها از عوامل مهمی هستند که بر روی کارکرد درست آرام ‌بندها تاثیر بسزایی می‌گذارند.

آرام بندها در چه ابعاد و ظرفیت‌هایی تولید می‌شوند؟
آرام‌ بند‌ها متناسب با درب‌های مختلف طراحی شده اند و هر کدام توانایی تحمل محدوده وزنی خاصی را دارند. یک آرام‌بند می‌تواند دربی از ۱۵ تا ۳۰ و یا از ۶۰ تا ۸۵ کیلوگرم را کنترل کند.

جک آرام بند چیست و نحوه عملکرد آن به چه صورت است؟

جک آرام ‌بند‌ برای بستن درب‌های بازویی دستی به‌کار می‌رود و شدت بستن آن را کنترل می‌کند. این آرام ‌بند‌‌ها بر روی انواع درب‌ها اعم از درهای چوبی، فلزی، UPVC و… قابل اتصال هستند.

آرام بند‌های هیدرولیکی با تعدیل نیرو، شدت فشار بسته شدن درب ها را کنترل می‌کنند. یک درب هنگام باز یا بسته شدن نیروی وارد شده بر خود را دریافت می‌‌کند و سپس آن را فشرده کرده و به آرام ‌بند منتقل می‌کند. جک آرام ‌بند نیز آن را تحت کنترل و تنظیم شده مورد استفاده قرار می‌دهد سپس درب را باز یا بسته می‌کند.

جک هیدرولیکی درب یا به زبان ساده همان جک آرام‌ بند‌ وسیله‌ای مکانیکی‌ است که برای سهولت بستن درب‌ها به کار می رود. همچنین می‌توان همراه آن انواع قفل‌ها را نیز به کار برد.

بیشتر بخوانید:
مصاحبه با حمیدرضا رامخو، مدیر زنجیره تامین رونیکس در نمایشگاه ابزارآلات صنعت اهواز

idea (2)نصب جک آرام ‌بند بر درب‌ بهتر است توسط متخصصین این حوزه صورت بگیرد ولی با آموزش صحیح در منزل بدون حضور متخصصین و با توجه به علائم و توضیحات روی آن نیز می‌توان آرام ‌بند را نصب کرد.

وزن درب، جنس درب، محل قرار گیری درب، عوامل محیطی و همچنین نوع قفل به کار رفته بر روی درب ها از عوامل مهمی هستند که بر روی کارکرد درست آرام ‌بندها تاثیر بسزایی می‌گذارند.

آرام‌ بند درب سهولت بسیار زیادی در استفاده از درب‌ها ایجاد می‌کند، به ‌طور مثال برای عبور و مرور کودکان یا افراد سالخورده و یا معلولین بسیار کارایی دارد و از بسته شدن درب با شدت بسیار جلوگیری و امنیت ایجاد می‌کند. با نصب این دستگاه بر روی درب‌ می‌توان این اطمینان را داشت که درب‌ حتما بسته خواهد شد و از باز ماندن آن‌ نگرانی خاطر نخواهید داشت.

از دیگر ویژگی‌هایی که آرام بندها در مواقع اضطراری باید داشته باشند عملکرد درست و به موقع آنها است. برای مثال در زمان آتش سوزی آسیب نبینند تا امکان دسترسی به خارج از آن محیط سریع و راحت صورت گیرد. به علاوه این قفل‌ها باید مستحکم و ضد ضربه نیز باشند که با فشار شدید یا نادانسته دچار آسیب‌ نشوند.

آرام‌ بند ‌ها از ابتدای طراحی تا به حال دچار تغییرات ظاهری مهمی شده‌اند و همچنین پیشرفت‌هایی نیز داشته‌اند. به‌ طور مثال سیستم ضد حریق و ضد ضربه پس از استفاده توسط مشتریان و نسبت به نیاز آنان به آرام ‌بندها افزوده شده است.

به علاوه نصب آن‌ها بر روی انواع درب با جنس‌های مختلف و همچنین نصب بر روی درب‌های برقی و سیستم‌های قفل برقی نیز ویژگی دیگری است که بعد ها و رفته رفته به سیستم جک آرام بند اضافه شد. این امر برای سهولت در استفاده از ریموت‌ها مناسب بوده و همچنین در استفاده و تردد زیاد ما را دچار مشکل نخواهد کرد. در ضمن این را نیز باید دانست که آرام بندها از افتادگی درب‌ها پس از کار کردن طولانی مدت جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:
معرفی ابزار تعمیرات موبایل

idea (2)آرام ‌بند‌ها برای درب‌هایی که در ورودی ساختمان هستند و برای جلوگیری از محکم باز و بسته شدن درب توسط باد شدید و یا جلوگیری از آسیب به افرادی که در نزدیکی آن‌ها هستند و تخریب شیشه‌های به کار رفته در درب‌ها کارایی بسیاری دارند.

جک آرام ‌بند‌ تا چه وزنی از درب‌‌ها را می‌تواند نگه دارد؟

طراحان این محصول در توضیحات خود به این امر اشاره کرده‌اند. آرام‌ بند‌ها متناسب با درب‌های مختلف طراحی شده اند و هر کدام توانایی تحمل محدوده وزنی خاصی را دارند. به عنوان مثال بر اساس شماره، یک آرام‌بند می‌تواند از ۱۵ تا ۳۰ و یا از ۶۰ تا ۸۵ کیلوگرم را کنترل کند پس جای نگرانی وجود ندارد و فقط باید وزن درب‌ها را بدانید تا بتوانید از این ابزار به درستی استفاده کنید.

همچنین برخی طراحان و تولیدکنندگان همچون رونیکس آرام ‌بند‌هایی با بازوی قابل تنظیم طراحی کرده‌اند تا توانایی نصب بر درب هایی با عرض های مختلف و یا در شرایط محیطی مختلف را داشته باشند. آرام بند رونیکس ساخت کشور تایوان بوده و توانایی نگه داری درب های مابین 60 تا 85 کیلوگرم را دارا است.

برخی از بهترین ارام بندهای بازار به نقل از سایت آتی در:

“بهترین آرام بند درب آهنی

 آرام بند NHN

 بهترین آرام بند NHN

 آرام بند روستیک

 آرام بند تسا TESSA

 آرام بند ویرو VIRO

 آرام بند ریوبی”

5 پاسخ به “از جک آرام بند درب چه می‌دانید؟”

  1. اکبری گفت:

    جک آرام بند برای درهای چوبی مناسب هست یا درهای فلزی؟

  2. فاطیما زنگنه گفت:

    ارام بند درب اتاقی موجود دارین؟

  3. […] بیشتر بخوانید:از جک آرام بند درب چه می‌دانید؟ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.