بالابر و جک‌ها در مکانیکی خودرو

به قلم حمیدرضا رامخو

22 مهر 1396

با توجه به انواع خودرو در تعمیرگاه‌ها برای بلند کردن آن‌ها به بالابرهای مختلفی احتیاج است. علاوه بر این هر خودروی لازم است برای تعویض و یا بررسی تایرها به نوعی بالابر سیار یا همان جک به همراه داشته باشد. جک ماشین را از کف زمین تا فاصله‌ی کمی بلند می‌کند و کار تعویض لاستیک‌ها را در هر جایی ممکن می‌کند. بلند کردن ماشین‌های سواری بزرگ چون اتوبوس در تعمیرگاه‌های تخصصی و توسط بالابرهای ویژه‌ای صورت می‌گیرد. جک‌ها و بالابرهای متنوعی وجود دارد که سیستم آن‌ها غالبا هیدرولیکی است. میزان بالابری جک به نسبت بالابر گاراژی بسیار کمتر است. بنابراین جک نیاز هر خودرو و بالابر نیاز هر تعمیرگاهی است. از جک تنها برای تعویض لاستیک استفاده نمی‌شود بلکه می‌توان برای تعمیر ماشین٬ بیرون آوردن خودرو از چاله و … استفاده کرد. یک جک استاندارد دارای رنگ کوره‌ای است و در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی نمی‌شود. دسته‌ی یک جک باکیفیت باید چرخش 360 درجه‌ای داشته باشد. شرکت رونیکس انواع بالابر تعمیرگاهی و جک‌ سیار را در ظرفیت و ارتفاع‌های گوناگون مطابق با سیستم هیدرولیک پیشرفته در بازار عرضه کرده است.

 

جک و انواع آن
جک به‌عنوان وسیله‌ای سیار دارای سیستم ایمنی قوی است. در جک‌های تعمیرگاهی٬ سیستمی ایمنی که در قفل مکانیکی وجود دارد در هنگام استفاده از جک به صورت اتوماتیک  در شانه قفل کن و زبانه قفل کن عمل می‌کند. در صورت ایجاد مشکل در جک سیستم ایمنی همترازی وجود دارد که مانع کار جک می‌شود. اگر باری بیش از ظرفیت روی جک قرار بگیرد جک از عمل باز می‌ایستد. هر جکی ارتفاع مشخصی دارد. هنگامی که جک در ارتفاع حداقل و یا حداکثر قرار بگیرد اپراتورها در حالت ایمنی قرار گرفته و ارتفاع توقف می‌کند. جک وقتی در هر ارتفاعی قرار بگیرد دارای سیستم ایمنی همترازی اتوماتیک است. اگر سیم بگسل پاره شود جک در حالت ایمنی قرار گرفته و در قفل مکانیکی می‌رود و متنوقف می‌شود. جک‌ها دارای انوع مختلفی هستند که ارتفاع و ظرفیت بارهای متفاوتی دارند. در انواع مختلف جک می‌توان به نوع  جک قیچی٬ جک پرتابل٬ جک دو ستون و جک چهار ستون اشاره کرد. به طور مستقیم می‌توان به جک سوسماری و جک روغنی رونیکس اشاره کرد. جک سوسماری تا وزن 3 تن و جک روغنی حداکثر تا 10 تن را می‌تواند بلند کند. یک جک خوب و با کیفیت باید تمام قسمت‌ها ی آن فلزی بوده و از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد. برای ایمنی یک جک لازم است که سیستم هیدرولیک آن اطمینان فراوانی داشته باشد.

 

نکات ایمنی استفاده از جک بالابر
بالابرهای کارگاهی یا هیدرولیک هستند و یا برقی که توانایی و ظرفیت بیشتری نسبت به جک دارند. در تعمیرگاه های خودرو دستگاه  بالابر بیشترین کاربرد را دارد. در انجام هر کاری رعایت نکات ایمنی لازم و ضروری است. اما با این وجود برای کاهش حوادث ناشی از فعالیت‌های تعمیراتی رعایت نکات ایمنی در استفاده از جک و بالابر در تعمیرگاه های تخصصی مهم است. استفاده از جک تعمیرگاهی دستورالعمل ایمنی مخصوص به خود را دارد. فقط شخص متخصص و آموزش دیده باید موقعیت جک بالابر را تغییر دهد. شخص مسئول بالابر باید دستگاه جک را هرروزکنترل کند و اگر قطعاتی از بالابر صدای غیر متعارف تولید کند و یا آسیب‌دیده باشد باید اقدام به تعمیر آن بکند. برای افزایش ارتفاع جک بالابر جهت بالابردن خودرو اضافه کردن هر قطعه و یا بکار بردن ترفند ممنوع و خطرناک است. میزان باری که بروی جک اعمال می‌شود باید برابر با ظرفیت و توان جک باشد. در هنگام استفاده ازجک ستونی تردد افراد و کارگران کارگاه ممنوع است. تنها شخص تعمیرکار مجاز است که در زیر جک ستونی حضور داشته باشد. میزان بار قرارگرفته بر روی جک باید متناسب با توان جک باشد. علاوه بر این در استفاده از این نوع جک قرار گرفتن شخص بر روی جـک و یا داخل خودرو جایز نیست. قبل از رفتن زیر جک باید از قفل بودن آن اطمینان داشت.

 

2 پاسخ به “بالابر و جک‌ها در مکانیکی خودرو”

  1. […] بیشتر بخوانید: بالابر و جک‌ها در مکانیکی خودرو […]

  2. […] بیشتر بخوانید: بالابر و جک‌ها در مکانیکی خودرو […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.