حاشیه زن موتوری بنزینی

حاشیه زن موتوری بنزینی
  • دقیقه 4
  • 1352
  • 0

به قلم میلاد اسدی

29 خرداد 1397

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای بسیاری وارد بازار شدند که هر کدام برای تخصص و حرفه های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. ابزارالات باغبانی نیز به نسبت قدیم پیشرفت های زیادی کرده و بسیاری از ابزارهای برقی جایگزین ابزارهای دستی شده اند. یکی از این ابزارها حاشیه زن موتوری است. در حال حاضر تعداد افراد علاقمند به فعالیت های باغبانی روز به روز بیشتر شده است. همچنین نیاز به ایجاد فضای سبز در شهرهای بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار است. باتوجه به این موضوع استفاده از ابزارالات باغبانی پیشرفته مانند حاشیه زن کمک بسیاری به حفظ فضای سبز کرده است.

برای تمیز و مرتب کردن فضاهای باز پوشیده از چمن و علف‌های هرز، حاشیه زن موتوری بهترین انتخاب است. حاشیه زن موتوری سرعت و کیفیت کار را افزایش میدهد. استفاده از نمونه‌های دستی این وسیله در محیط های بزرگ موجب خستگی کاربر شده و وقت زیادی را از او می‌گیرند. بنابراین نمونه پیشرفته تری از این ابزار با نام های حاشیه زن موتوری بنزینی و برقی ، در مدل‌ها و سایزهای مختلف به بازار عرضه شدند.

idea (2)لازم است بدانید که حاشیه زن های بنزینی از قدرت بیشتری نسبت به حاشیه زن های برقی برخوردارند. زیرا مجهز به موتوری پرقدرت می باشند.

حاشیه زن موتوری از نوع بنزینی معمولاً برای فضاهایی با مساحت بیشتر استفاده می‌شود و دارای یک موتور دو زمانه تک سیلندر است. نمونه بنزینی این دستگاه در مقایسه با نمونه‌های الکتریکی آن از مزایایی برخوردار است که قابل حمل بودن، عدم نیاز به کابل برق و همینطور نگهداری آسان مهم ترین آنها است. به‌طور کلی از این وسیله برای کوتاه و مرتب کردن علف‌های هرز و چمن استفاده می‌شود؛ اما با توجه به نوع ابزار، برخی از مدل‌ها علاوه بر چمن قابلیت کوتاه کردن شاخه های نازک را هم دارند.

در ادامه با حاشیه زن موتوری از نوع بنزینی بیشتر آشنا خواهیم شد.

حاشیه زن موتوری بنزینی

همان گونه که اشاره شد حاشیه زن موتوری بنزینی برخلاف نمونه‌های الکتریکی به کابل برق و اتصال به شبکه برق نیاز ندارد، محیط بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد و علاوه براین، قابلیت استفاده در مکان‌هایی که به برق دسترسی نداریم را هم فراهم می‌کند. از لحاظ فنی موتور اغلب حاشیه زن‌ها از نوع دو زمانه تک سیلندر است و مهم ترین نکته درباره کارکرد با آن‌ها ضرورت ترکیب بنزین با روغن است.

از آنجایی که به منظور کاهش وزن و حجم دستگاه، سیستم روغن کاری در حاشیه زن موتوری بنزینی تعبیه نشده است، برای روان سازی قطعات متحرک این دستگاه باید در هر مرتبه سوخت‌گیری مقدار مشخصی از روغن را به محفظه سوخت اضافه کرد. این مسئله در سلامت حاشیه زن موتوری بنزینی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که در صورت عدم وجود یا مناسب نبودن روغن، درجه حرارات موتور به شدت بالا رفته و موجب ذوب شدن قطعات داخلی دستگاه می‌شود. این همان وضعیتی است که در اصطلاح فنی از آن با اصطلاح قفل کرن یا جام کردن یاد می‌کنند. اگر زمانی که دستگاه جام می‌کند میزان روغن زیاد باشد، شمع احتراق چرب شده و دیگر جرقه نمی‌زند و در نتیجه موتور هم روشن نمی‌شود.

از لحاظ قدرت تولیدی هرچه توان حاشیه زن موتوری بنزینی مورد استفاده کاربر بیشتر باشد، حجم موتور دستگاه نیز بزرگ‌تر می‌شود که در این صورت علاوه بر افزایش حجم ، وزن دستگاه و مصرف سوخت آن هم افزایش می‌یابد. از آنجایی که کاربر ملزم به حمل مداوم حاشیه زن به همراه خود می‌باشد، لازم است که در مرحله انتخاب به وزن دستگاه نیز توجه کند. در برخی از مدل‌های این دستگاه موتور بر روی دسته قرار گرفته و در برخی از مدل‌های دیگر به صورت جدا و شبیه کوله‌پشتی قابل حمل است؛ که انتخاب محل قرارگیری آن به میزان و نحوه استفاده کاربر (استفاده مداوم و طولانی، یا استفاده‌های سبک‌تر) بستگی دارد.

حاشیه زن موتوری بنزینی رونیکس مدل 4555 نمونه ای از حاشیه زن های باکیفیت است. این ابزار مجهز به موتور بنزینی با ظرفیت 52 سی سی بوده و دارای موتوری پرقدرت با توان 1350 وات می باشد.

سیستم برش و نگهداری از حاشیه زن

اغلب حاشیه زن‌ها، چه حاشیه زن موتوری بنزینی و چه نوع الکتریکی آن، برای بریدن علف‌ها از تیغه‌های نایلونی استفاده می‌کنند. در حقیقت این تیغه‌های نایلونی در عمل اصلاً تیز نیستند و حتی اگر با دست لمس بشوند هم صدمه‌ای به دست وارد نمی‌کنند؛ اما زمانی که تحت گشتاور موتور قرار می‌‎گیرند بسیار برنده شده و به هیولاهایی علف خوار تبدیل می‌شوند. اگر در صورت استفاده طولانی مدت از دستگاه، تیغه آن تعویض نشود، دچار خشکی شده و می‌شکند. به علاوه باید توجه داشت که این تیغه برای کارهای سبک طراحی شده است و اگر از آن برای کوتاه کردن شاخه‌ها و علف‌های درختی استفاده شود از طول عمر آن کاسته خواهد شد. انواع حاشیه زن ها تیغه های یکسانی ندارند و نسبت به کاربردشان انواع مختلفی دارند. بنابراین می بایست با توجه به نوع کاری تان مدل مناسب را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.