حاشیه زن های (شمشاد زن) موتوری چیست؟

ابزار باغبانی

به قلم حمیدرضا رامخو

22 مهر 1396

وجود فضای سبز، درخت، گل و گیاه از ملزومات محیط زندگی انسان‌ها است  که باعث ایجاد آرامش و زیبایی در محیط می‌شود. آراستگی و زیبایی درختان و گیاهان در محیط‌های عمومی مانند پارک‌ها و خیایان‌ها یا در محیط‌های خصوصی مانند حیاط و باغچه و باغ و مزارع به زیبایی هر چه بیشتر محیط کمک می‌کند. برای انجام این کار نیاز به ابزارآلات باغبانی است که هر کدام برای مورد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.امروزه با پیشرفت تکنولوژی ابراز آلات مورد استفاده در باغبانی و کشاورزی نیز رشد و پیشرفت کرده است و انواع مختلفی از این ابزار آلات وارد بازار شده است که جای ابزار دستی باغبانی را گرفته‌ و باعث تسهیل و تسریع در انجام کار باغبانی شده‌اند.

 

استفاده از شمشادها بعنوان حاشیه، دیوار و حفاظ یا بعنوان سایه‌بان از دیرباز متداول بوده است. مرتب کردن و هرس شمشادها با قیچی باغبانی کاری بسیار سخت و زمان بر است. استفاده از حاشیه زن (شمشاد زن ) موتوری به سادگی این مشکل را حل کرده و باعث تسهیل و تسریع در انجام هرس و حاشیه زنی می‌شود. این وسیله از جمله ابزارهای باغبانی است که مصرف خانگی و حرفه‌ای دارد و به جای ابزارهای دستی باغبانی در گذشته مانند داس،‌ اره، چاقوی و قیچی  باغبانی استفاده می‌شود.

حاشیه‌زن (شمشاد زن) دستگاهی است که از آن برای کوتاه کردن علف های هرز، درختان کوچک و دیگر شاخ و برگ‌هایی که توسط یک ماشین چمن زنی امکان پذیر نیست استفاده می‌شود. این دستگاه شامل موتور، اهرم‌ و همچنین تجهیزات ایمنی کنترل کننده است و همچنین دارای تیغه‌های مختلف است که هر کدام برای کاربرد خاص به سر تیغه اصلی متصل می‌شود و  یک شانه برش با تیغه‌های ثابت و متحرک است.

حاشیه‌زن‌ها (شمشادزن) دارای انواع مختلفی از جمله شمشادزن موتوری (بنزینی)  و الکتریکی (برقی)  است. حاشیه زن‌های موتوری (بنزینی) با مصرف بنزین کار می‌کند و به دلیل داشتن  یک موتور بنزینی بسیار قدرتمند دارای قدرت بالایی هستند.

این دستگاه داری وزنی در حدود ۷.۱ کیلوگرم،‌ با قدرتی برابر ۷۰۰ وات و همچنین حجم مخزن سوخت آن ۱ لیتر حجم می‌باشد و سرعت دور آن نیز ۳۲۰۰ دور در دقیقه است. از جمله معایب حاشیه‌زن‌های موتوری نسبت به حاشیه‌زن‌های برقی  سر و صدای زیاد و آلودگی آن است.

دستگاه حاشیه‌زن موتوری دارای یک موتور دو زمانه بنزینی قدرتمند است که نوع سوخت آن ترکیبی از بنزین و روغن می‌باشد. همچنین دارای کلید روشن و خاموش کردن دستی و کلید گازی دو مرحله‌ای است. این دستگاه‌ها دارای سیستم جرقه زن می‌باشد که وجود این ویژگی باعث افزایش عمر دستگاه و استهلاک کمتر آن  می‌شود.

همچنین تمام استیل و محکم بودن محور لولهای و خاصیت قرار گرفتن موتور به روی قاب مستحکم، و داشتن دو تیغ برش دلتا و نایلونی که  حداکثر قدرت برش (۲۲۵میلیمتر)  را به دستگاه می‌دهد،‌ از جمله ویژگی‌های قابل ذکر این مدل حاشیه‌زن است.

حاشیه زن دارای دو مدل است که یک مدل برای پیرایش و کوتاه کردن برگ‌ها و شاخه‌های نازک شمشاد و درختچه‌های کوچ استفاده می‌شود و مدل دیگر برای قطع کردن و برداشتن شاخه‌های محکم شمشاد استفاده می‌شود.

ویژگی دستگاه:

  • داشتن سیستم ضد لرزه
  • ۳۶ وات ولتاژ باتری
  • وزن بدون باتری ۸.۳۸ پوند
  • طول چاقوی برش: ۲۳.۶۲ اینچ
  • تیغه دو لبه ( نایلونی و دلتا)
  • ۳۱۰۰ دور در دقیقه
  • ۷۰۰ وات قدرت موتور
  • ۴۶۰ سی‌سی حجم مخزن

 

انجام فعالیت باغبانی و هرس و مرتب کردن درختچه‌ها و باغ و باغچه از جمله لذت‌هایی است که انجام آن با استفاده از ابزار باغبانی پیشرفته و استاندار باعث دوچندان شدن این کار می‌شود مخصوصا برای افرادی که باغبانی و طراحی فضای سبز عمومی و خصوصی و باغداری ، بعنوان شغل آنها می‌باشد. همچنین تهیه این دستگاه در کنار سایر ابزارآلات باغبانی، برای خانه‌های حیاط دار که دارای انواع گیاه و درختچه و شمشاد می‌باشند بسیار لازم و ضروری است.

2 پاسخ به “حاشیه زن های (شمشاد زن) موتوری چیست؟”

  1. […] بیشتر بخوانید: حاشیه زن های (شمشاد زن) موتوری چیست؟ […]

  2. […] بیشتر بخوانید: حاشیه زن های (شمشاد زن) موتوری چیست؟ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.