چطور رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان انتخاب کنیم

چطور رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان انتخاب کنیم

به قلم نینا خزدوز

18 دی 1396

نقاشی ساختمان روشی سریع و ارزان برای تغییر ظاهر خانه است. در این مطلب هر آنچه برای انتخاب رنگ مناسب باید بدانید آمده است.

رنگ روغنی یا رنگ پلاستیک، کدام برای نقاشی ساختمان مناسب است؟

رنگ ها در دو نوع اصلی روغنی و پلاستیک موجود هستند. رنگ روغنی رایج ترین و رنگ مناسب برای نقاشی روی دیوار ساختمان است؛ چرا که هم قابل شستشو است و هم طول عمر بالایی دارد. رنگ روغنی برای نقاشی ساختمان و رنگ آمیزی دیوارها ایده آل است در حالی که رنگ پلاستیک برای رنگ آمیزی چوب مناسب است. میتوانید برای رنگ کردن چارچوب ها، درها و قرنیزهای چوبی نیز رنگ روغنی بکار ببرید و سقف را با رنگ پلاستیک رنگ آمیزی کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که رنگ روغنی دیرتر از رنگ پلاستیک خشک میشود.

رنگ روغنی یا رنگ پلاستیک

بیشتر بخوانید:بهترین برند جعبه ابزار

رنگ براق یا رنگ مات کدام بهتر است؟

رنگ های روغنی در سه دسته براق، نیمه براق و مات تولید میشوند. هر چه رنگ براق تر باشد، تمیز کردن آن راحت تر است. بهتر است آشپزخانه و اتاق کودک را با رنگ براق رنگ کنید؛ رنگ براق با یک اسفنج خیس به سادگی تمیز می شود. رنگ براق اما ناهمواری های سطح را نشان میدهد و برای اتاق نشیمن و پذیرایی چندان مناسب نیست. میتوانید دیوارها را با رنگ مات و قرنیز ها را با رنگ براق رنگ آمیزی کنید تا ظاهری بهتر داشته باشند.

رنگ های نیمه براق برای سرویس ها و حمام مناسب هستند چرا که هم قابل شستشو هستند و هم بیش از حد براق نیستند.

اگر گچ کاری دیوار خانه بیش از حد موج و ایراد دارد بهتر است رنگ مات را انتخاب کنید. معمولا برای نقاشی ساختمان با رنگ مات یک دست رنگ آمیزی کفایت میکند. اشکال اصلی رنگ مات این است که خوب تمیز نمیشود و لکه ها را نشان میدهد؛ بهتر است از رنگ مات در دیواری که کمتر کثیف میشود؛ مثل دیوار اتاق ها، استفاده کنید.

چه رنگی برای نقاشی ساختمان انتخاب کنیم؟

اگر قصد فروش خانه را دارید بهتر است رنگ سفید یا کرم را برای نقاشی ساختمان انتخاب نمایید تا هم خانه روشن تر و تمیز تر به نظر برسد و هم خریدار بعدی بتواند به راحتی رنگ دیوارها را مطابق سلیقه خود تغییر دهد. با اینحال بهتر است از بروشورها کمک بگیرید و با نقاش ساختمان و فروشنده رنگ مشورت کنید تا مناسب ترین رنگ را انتخاب نمایید. با انتخاب طیف های مختلف رنگ میتوانید به هر یک از اتاق های خانه شخصیت و ظاهری متفاوت بدهید.

یک روش خوب برای انتخاب رنگ استفاده از چرخه رنگ است. همه ما با رنگ های اصلی آشنایی داریم؛ یک صفحه ساعت را در نظر بگیرید و رنگ های قرمز، زرد و آبی را در موقعیت ساعت 12، 4 و 8 تصور کنید. ترکیب هر یک از این رنگ ها یک رنگ جدید ایجاد میکند. آن رنگ ها که در چرخه رنگ نزدیک هم قرار دارند؛ مانند آبی و بنفش، هم خانواده هستند و کمک میکنند تا یک رنگ بیشتر جلوه کند. آن دسته از رنگ ها مانند سبز و قرمز که مقابل هم قرار دارند، مکمل یکدیگر هستند و در کنار هم ترکیب های زیبا خلق میکنند. استفاده از طیف های مختلف یک رنگ مانند سبز، فضایی لطیف و آرامش بخش ایجاد میکند. رنگ آمیزی اتاق های کوچک با رنگ های سرد مثل آبی، سبز و بنفش باعث میشود بزرگ تر و دلباز تر به نظر برسند در حالیکه ترکیب رنگ های زرد و قرمز و نارنجی اتاق را پر انرژی و با نشاط میکند. با انتخاب طیف های دیگر این رنگ ها؛ مثلا به کار بردن صورتی، هلویی و لیمویی در کنار زرد و قرمز، میتوان این گرما را متعادل کرد. هر رنگ گرم یک رنگ مکمل سرد و هر رنگ سرد یک رنگ گرم به عنوان مکمل دارد.

بیشتر بخوانید:هر آن چیزی که باید در مورد ولتاژ باتری بدانید

چه رنگی برای نقاشی ساختمان انتخاب کنیم؟

ایجاد فضای آرامش بخش

اگر قصد دارید محیط آرامش بخش و ملایم به نظر برسد بهتر است از طیف های مختلف یک رنگ کمک بگیرید؛ مثلا طیف های مختلف رنگ آبی برای ایجاد حس آرامش بسیار موثر هستند. این رنگ ها برای اتاق های خواب مناسب هستند. رنگ مورد علاقه خود را انتخاب نموده و طیف های مختلف آن را در کنار هم بکار برید. به عنوان مثال آبی تیره را برای رنگ دیوارها استفاده کنید و یک پرده روشن تر و براق تر برای رنگ کردن قرنیزها به کار ببرید. پرده ها، روتختی ها و حتی لوازم اتاق را نیز متناسب با همان گروه رنگ انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید:آموزش قدم‌به‌قدم راه اندازی موتور برق بنزینی

ایجاد فضای شیک و مد روز

با بکار بردن رنگ های خنثی در نقاشی ساختمان میتوانید فضا را شیک و مد روز نشان دهید. منظور از رنگ های خنثی سفید و شیری و کرم ساده نیست. برای مثال میتوانید دیوارها را به رنگ کرم در آورید و از قهوه ای با تناژ قرمز برای قرنیز استفاده نمایید. حال با انتخاب اثاثیه رنگی مثل مبل و کوسن های رنگی یک فضای شیک و مد روز ایجاد نمایید. رنگ های خنثی دست شما را باز میگذارند و هر زمان که بخواهید با چند تغییر ساده در اثاثیه میتوانید حس و حال اتاق را تغییر دهید. همچنین میتوانید از طیف های روشن تر یا تیره تر رنگ های خنثی در نقاشی ساختمان کمک بگیرید و ظاهر اتاق را مطابق سلیقه خود تغییر دهید. به خاطر داشته باشید هر چه رنگ اتاق روشن تر باشد بزرگ تر به نظر میرسد.

اگر اهل مد هستید و هر چند وقت یک بار دکوراسیون منزل را عوض میکنید نوشته[۱۴ تغییر کوچک در دکوراسیون منزل که تفاوت بزرگی ایجاد میکند] را نیز مطالعه کنید.

ایجاد فضای پر انرژی و با نشاط

اگر اتاقی پر انرژی میخواهید، از رنگ های شاد مثل نارنجی، طلایی و قرمز برای نقاشی ساختمان استفاده کنید. هر یک از این رنگ ها را با یک رنگ مکمل و یک رنگ متضاد در کنار هم قرار دهید تا بهترین تاثیر را داشته باشند. مثلا طلایی و نارنجی را با بنفش بکار بگیرید زیرا از طرفی بهترین طیف رنگ مخصوص نقاشی روی دیوار هستند. همچنین ترکیب قرمز و مشکی تضاد خوبی دارند که به اتاق ظاهری شرقی تر میدهد.

بیشتر بخوانید:همه آنچه باید درباره باتری ابزارآلات شارژی بدانید

ایجاد فضای پر انرژی و با نشاط با نقاشی ساختمان

رنگ آمیزی سقف

اگر یک سقف بلند را با رنگ تیره تر از دیوار ها رنگ آمیزی کنید کوتاه تر به نظر میرسد. با همین روش میتوانید رنگ سقف را روشن تر از دیوارها بگیرید تا بلندتر دیده شود. استادکاران نقاشی ساختمان رنگ سقف را با ترکیب کردن کمی تیره تر و یا روشن تر میکنند تا جلوه مناسب اتاق را ایجاد نمایند. اگر از همان رنگ سقف برای رنگ کردن چارچوب در و قرنیز دیوار نیز استفاده کنید اتاق دلنشین تر و متناسب تر به نظر خواهد آمد.همچنین به نقل از سایت آریا سطح تهران:

“بسیاری از افراد فکر می‌کنند رنگ آمیزی سقف نیز همانند رنگ آمیزی دیوار است. اما در واقعیت اینطور نیست و رنگ زدن سقف پیچیدگی‌ها و دردسرهای خاص خودش را دارد که موجب می‌شود با رنگ زدن دیوار تفاوت داشته باشد. بنابراین اگر پیش‌تر توانایی خود را در رنگ آمیزی دیوار با غلطک یا قلم مو امتحان کرده‌اید، بهتر است این نکات را درباره رنگ آمیزی سقف بدانید تا بتوانید این مرحله از کار را نیز بدون هیچ دردسری به اتمام برسانید.

+ اگر قرار است کل اتاق را رنگ بزنید، سقف را در مرحله اول رنگ آمیزی کنید تا در صورت ریختن رنگ به روی دیوار بتوانید با رنگ زدن دیوارها این ایرادات را برطرف کنید.

+ بهتر است از رنگ‌های مات برای رنگ آمیزی دیوار استفاده کنید تا در صورتیکه در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد ایرادات و ناهمسانی‌های آن مشخص نشود. اگرچه می‌توانید از انواع رنگ ساختمانی برای رنگ زدن سقف استفاده کنید اما رنگ پلاستیک از جمله رنگ‌هاییست که برای سقف پیشنهاد می‌شود.”

ایجاد کانون توجه

در نقاشی ساختمان همیشه یک نقطه کانونی برای فضا در نظر بگیرید. با رنگ متضاد دیوار و قرنیز و یا تیره تر کردن یک دیوار میتوان به سادگی ظاهر هر اتاقی را تغییر داد، با انتخاب مناسب رنگ های دیوار میتوان کاری کرد اتاق کوچکتر یا بزرگ تر به نظر برسد. هر جزء خاص اتاق را میتوان با انتخاب رنگ درست در کانون توجه قرار داد. راه پله های نرده ای که در میان اتاق قرار دارند اگر کمی تیره تر از دیواره ها رنگ شوند به یک نقطه کانونی خارق العاده تبدیل میگردند.

لازم نیست هزینه زیادی به طراحان داخلی بپردازید تا فضای خانه را متفاوت نشان بدهند. با کمی رنگ و مقداری خلاقیت، نقاشی ساختمان میتواند ظاهر و حس و حال خانه را به طور کامل تغییر دهد.

8 پاسخ به “چطور رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان انتخاب کنیم”

  1. نگار فروزنده گفت:

    سلام. جوری درصد و اندازه ترکیب رنگ هارو بدونیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. باید در زمینه ترکیب رنگ آموزش ببینید. برای مثال، با ترکیب رنگ سفید و رنگ گل ماش، رنگ استخوانی تشکیل می‌شود. نسبت رنگ گل ماش به رنگ سفید بسیار کم و در حد چند درصد است.

  2. […] انتخاب بهتر رنگ ساختمان مقاله “چطور رنگ مناسب برای نقاشی ساختمان انتخاب کنیم” را […]

  3. زهره گفت:

    سلام. برای هال مستطیلی شکل با ارتفاع۳/۳۰چه رنگی مناسب هست تا سقف کوتاهتر به نظر بیاد و هال شاد هم بنظر بیاد.

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. اگر سقف بلند را با رنگ تیره‌تر از دیوارها رنگ بزنید، کوتاه‌تر به نظر می‌رسد. برای ایجاد فضای پرنشاط نیز می‌توانید از رنگ‌های شاد مانند قرمز، نارنجی، طلایی و … استفاده کنید.

  4. فاطمه راشد گفت:

    برای برطرف مشکل تفاوت رنگ در قسمت های مختلف وایجاد حالت یک دست در نقاشی خانه چه کنیم

    برای برطرف کردن مشکل تفاوت رنگ در قسمتها ی مختلف وایجادحالت یک دست در نقاشی خانه چه کنیم ؟

  5. ..... گفت:

    سلام پشت تی وی رنگ طلایی براق هستش حالا رنگ دیگ میخوام روی طلایی بزنم ک با چسب کاغذی نواری از طلایی بمونه .اما نمیدونم چ رنگی ب طلایی میاد راهنمایی میکنید!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.