طراحی داخلی آشپزخانه به سبک حرفه ای ها

طراحی داخلی آشپزخانه
  • دقیقه 7
  • 1224
  • 0

به قلم امید دبیری نژاد

11 بهمن 1396

آشپزخانه یکی از مهم ترین فضاهای هر خانه است و طراحی داخلی آشپزخانه یکی از دغدغه های اصلی هر طراح ساختمان است.

نام آشپزخانه با غذا و خاطره عجین شده است؛ ترکیبی که هر جمعی از آن لذت خواهد برد. طراحی و ساخت چنین فضایی کار ساده ای نیست و به تخصص و تجربه نیاز دارد، اما دانستن برخی نکات و رعایت برخی اصول اولیه در طراحی داخلی آشپزخانه به اجرای بهتر آن کمک میکند و درک بهتری از خواسته شما به مجری طرح میدهد.

نکات مهم طراحی داخلی آشپزخانه

برآورد بودجه و برنامه ریزی

طراحی داخلی آشپزخانه

پیش از آنکه درگیر طراحی و اجرا شوید باید موجودی حساب بانکی خود را در نظر بگیرید و هزینه های کار را برآورد کنید. طراحی داخلی آشپزخانه میتواند خیلی گران تمام شود، باید مشخص کنید دقیقا چقدر میتوانید هزینه کنید.

پس از مشخص کردن بودجه طراحی داخلی آشپزخانه، قیمت کالاهای گران قیمت تر مثل لوازم بزرگ خانگی را مشخص کنید و باقیمانده مبلغ را  برای کابینت ها و سایر لوازم آشپزخانه کنار بگذارید.

انتخاب پیمانکار

طراحی داخلی آشپزخانه

تصمیم بعدی مشخص کردن مجری است، وقتی کار طراحی داخلی آشپزخانه به پایان رسید چه کسی آن را پیاده سازی خواهد کرد؟ آیا شخص یا گروهی که چنین کاری انجام دهند میشناسید یا خودتان کار را اجرا میکنید؟ این تصمیم مهم است، اگر خودتان بخواهید کار را از ابتدا تا انتها انجام دهید باید ابزار لازم را در اختیار داشته باشید و البته دانش و مهارت کار با آنها را نیز بلد باشید و البته نتیجه نهایی احتمالا خیلی خوب نخواهد شد.

محاسبه زمان اجرا

طراحی داخلی آشپزخانه

یک تقویم بردارید و به مناسبت های نزدیک نگاهی کنید؛ اتفاقات را در نظر بگیرید، زمان نقل مکان به خانه جدید، تولد فرزند خانواده و … همگی میتوانند محدودیت های برنامه زمانبندی شما باشند. زمان اجرا هم مانند مجری پروژه طراحی داخلی آشپزخانه میتواند تاثیر مستقیم بر میزان هزینه ها داشته باشد.

انتخاب سبک طراحی

طراحی داخلی آشپزخانه

برای انتخاب بهتر سبک طراحی مد نظر مقاله “چگونه کابینت آشپزخانه انتخاب کنیم؟” را بخوانید.

در مرحله اول سبک کلی آشپزخانه را انتخاب نمایید، بهتر است سبکی را انتخاب کنید که با بقیه فضای خانه در هماهنگی باشد، سبکی که هم مورد پسند خودتان باشد و هم کاربردی و زیبا باشد.

این سبک ها که با نام های مختلف مثل مدرن، اروپایی، فرانسوی، کلاسیک و غیره شناخته میشوند نمونه های زیادی در اینترنت و مجله های معماری و دکوراسیون دارند و با کمی جستجو میتوانید سبک مورد نظر خود را پیدا کنید.

انتخاب رنگ ها

طراحی داخلی آشپزخانه

برای انتخاب رنگ مناسب برای کابینت مقاله “چه رنگی برای کابینت آشپزخانه بهتر است؟” را بخوانید.

بعد از انتخاب سبک مناسب باید رنگ ها را انتخاب کنید؛ تم رنگی که با سبک آشپزخانه و کل فضای خانه هماهنگی داشته باشد و البته با سلیقه شما نیز جور در بیاید. در طراحی داخلی آشپزخانه این شمای کلی است که رنگ کابینت ها، کانتر و سینک و باقی لوازم را مشخص میکند.

انتخاب جنس، طرح و رنگ لوازم

طراحی داخلی آشپزخانه

ممکن است بخواهید لوازم آشپزخانه را از برندهای مختلف انتخاب کنید اما باید توجه داشته باشید اگر قرار است هزینه ای که برای طراحی داخلی آشپزخانه انجام میدهید هدر نرود، باید تمامی لوازم طرح و رنگی هماهنگ داشته باشند. استیل براق یا مات و رنگ های سفید و مشکی رایج ترین رنگ های لوازم آشپزخانه هستند.

انتخاب مصالح کف

طراحی داخلی آشپزخانه

جنس، طرح و رنگ مصالح کف آشپزخانه هم در طراحی داخلی آشپزخانه نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد. سنگ، سرامیک و برخی کف پوش های مقاوم در برابر آب انتخاب های اصلی شما خواهند بود که باید با سبک و طرح کلی آشپزخانه هماهنگ شوند.

لوازم خانگی بزرگ

حال باید لوازم خانگی بزرگ و اصلی مثل گاز و یخچال را انتخاب کنید. نقشه تاسیسات ساختمان و محل قرار گیری شیر گاز و کلیدهای برق ممکن است محدودیت های شما در انتخاب اجاق گاز باشند؛ مدل فر دار و یا رومیزی کدام یک مناسب تر هستند؟ در انتخاب یخچال و فریزر هم سایز متناسب با نیاز خود را مشخص کنید، یک زوج جوان احتمالا نیازی به یخچال ساید بزرگ نخواهند داشت.

سایر لوازم آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه

شاید دستگاه آبمیوه گیری که چند سال پیش خریدید را خیلی دوست داشته باشید، ولی چقدر از آن استفاده میکنید؟ این لوازم فضای زیادی از کانتر آشپزخانه اشغال میکنند، باید حین طراحی داخلی آشپزخانه به تمامی آنها فکر کنید و لوازم پر مصرف را انتخاب و جا نمایی کنید. باقی لوازم که کمتر استفاده میشوند، داخل انباری یا کابینت ها جای خواهید داد.

کانتر آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه

بعد از مشخص کردن لوازم و میزان فضایی که اشغال میکنند باید ببینید چقدر فضا برای کانتر آشپزخانه نیاز دارید؛ شاید آشپزخانه شما خیلی بزرگ نباشد و فضای لازم برای تمام این ها نداشته باشید. هنر طراحی داخلی آشپزخانه همینجا مشخص میشود، حذف هوشمندانه برخی لوازم، استفاده چند منظوره از برخی فضاها و یا ایجاد فضاهای جدید بخشی از این هنر است.

فضای کابینت

طراحی داخلی آشپزخانه

چه مقدار مواد غذایی در خانه نگهداری میکنید؟ ظروف غذاخوری و وسایل آشپزی چه میزان فضا نیاز دارند؟ با دانستن میزان فضای لازم میتوانید تعداد کابینت ها، اندازه و محل قرار گیری آنها را مشخص کنید. کابینت دیواری، یا قفسه بندی کدام مناسب تر هستند؟ بستگی به نیاز شما دارد.

چیدمان و استفاده از فضا

طراحی داخلی آشپزخانه

طراحی داخلی آشپزخانه از اصول خاصی پیروی میکند، در این مرحله باید به چیدمان لوازم فکر کنید. ابتدا محل قرارگیری لوازم بزرگ و سینک ظرفشویی را مشخص کنید. اگر دیوارها زاویه دار باشند احتمالا برای جانمایی لوازم بزرگ مشکل خواهید داشت. برخی لوازم نیز فقط در جای مشخصی از آشپزخانه قرار میگیرند، هود و یخچال به برق نیاز دارند و اجاق گاز باید به شیر گاز نزدیک باشد و البته سینک هم باید جایی قرار بگیرد که خروجی فاضلاب ساخته شده است؛ برای طراحی داخلی آشپزخانه میتوان نقشه تاسیسات و مکان آنها را تغییر داد اما هزینه آن را هم باید در نظر گرفت.

جانمایی کابینت ها

طراحی داخلی آشپزخانه

حالا که مکان لوازم بزرگ مشخص شد باید محل قرارگیری کابینت ها را هم مشخص کرد. برای جانمایی کابینت های دیواری به پنجره های آشپزخانه توجه کنید و کابینت های زمینی را هم متناسب با لوازم قرار دهید. ظروف و لوازم آشپزی بهتر است نزدیک گاز باشند و مواد شوینده باید نزدیک سینک و احتمالا ماشین لباسشویی قرار بگیرند.

راحتی و عملکرد

طراحی داخلی آشپزخانه

گردش کار در آشپزخانه را در نظر بگیرید، باید کانترها و لوازم را طوری در آشپزخانه بچینید که حداقل دو نفر بتوانند به راحتی در آن به کار خود مشغول شوند. معمولا محل قرارگیری یخچال، اجاق گاز و سینک را طوری در نظر میگیرند که حداقل جا به جایی میان آنها لازم باشد. کسی که مشغول پخت و پز است باید به راحتی بتواند مواد لازم را از یخچال بردارد و به همان سادگی ظروف کثیف را در ظرفشویی قرار دهد و یا برنج را آبکشی نماید.

استفاده بهینه از فضا

طراحی داخلی آشپزخانه

به دنبال راه های افزایش فضا باشید، این که همیشه با کمبود فضا در آشپزخانه مواجه هستیم حقیقت است، مهم نیست فضای آشپزخانه چقدر بزرگ باشد؛ از کشوهای مخصوص آشپزخانه کمک بگیرید. ظروف مخصوص چای، قند و شکر در نظر بگیرید و در طراحی داخلی آشپزخانه مکان آنها را مشخص کنید. استفاده از قلاب ها و آویزها روشی موثر و زیبا برای استفاده بهینه از فضا است.

طراحی و اجرا

حالا که تمامی نکات بالا را در نظر گرفتید و مشخص کردید، میتوانید طراحی داخلی آشپزخانه را شروع کنید. اگر با ابزار آنلاین و نرم افزارهای طراحی آشنا باشید پیاده سازی طرح اولیه کار سختی نیست، در غیر این صورت یک قلم و کاغذ بردارید و آنچه در ذهن ساختید روی کاغذ بیاورید، این طرح اولیه به خوبی میتواند خواسته شما را مشخص کند و به مجری کمک میکند بیشتر نیازهای شما را حین طراحی و اجرای فضای داخلی آشپزخانه در نظر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.