مشاغل پر درآمد مرتبط با برق – الکترونیک، برق ساختمان، برق صنعتی و برق خودرو

الکترونیک

به قلم ناصر آقایی

20 دی 1396

الکترونیک ، برق ساختمان ، برق صنعتی و برق خودرو چهار شغل مرتبط با برق هستند که از درآمد نسبتا خوبی در میان رشته های فنی برخوردارند.

معرفی رشته برق

رشته برق یکی از زیر شاخه های مادر علوم مهندسی است که به مطالعه کاربردهای مرتبط با الکتریسیته در سیستم ها و تجهیزات میپردازد. مهندسی برق یکی از گسترده ترین و پر کاربرد ترین علوم است که تقریبا با تمامی بخش های زندگی ما در ارتباط است.

رشته برق به صورت آکادمیک زیر شاخه ها و گرایش های خود را دارد که با کمی جستجو میتوانید اطلاعات مناسبی در رابطه با آنها بیابید و موضوع این نوشته نیستند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی رشته برق از نگاه بازار کار بپردازیم و در واقع مشاغل مرتبط با برق را معرفی کنیم؛ به زبان ساده بگوییم “رشته برق صنعتی چه شغل هایی دارد” و شغل های رشته الکترونیک صنعتی چیست؟

مشاغلی که برای ورود به آنها تحصیلات دانشگاهی ملاک نیست و مهارت و توانایی های فردی، میزان درآمد در این کسب و کارها را مشخص مینماید.

بیشتر بخوانید:نکات دریل کاری فلزات

کاردانی فنی رشته الکترونیک چیست؟

اگر چه رشته الکترونیک به عنوان یکی از گرایش های رشته برق در مراکز دانشگاهی شناخته میشود؛ غالبا در فرهنگ عامیانه گروه اصلی فعالیت های مرتبط با برق با نام الکترونیک پیوند خورده است. الکترونیک در حقیقت آن بخش از دانش برق است که با مدارها، نیمه رسانا ها، مقاومت ها، القا گرها و خازن ها سر و کار دارد.

کار اصلی الکترونیک طراحی و ساخت تجهیزات برای کنترل و پردازش داده ها، تبدیل و توزیع توان الکتریکی و یا اجرای عملیات های خاص است.

رشته الکترونیک گستره وسیعی از مشاغل را در بر میگیرد؛ تعمیر وسایل الکترونیکی، طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی، مونتاژ قطعات الکترونیکی، نصب و راه اندازی تجهیزات الکترونیک، نصب و راه اندازی آنتن های ساختمانی و تعمیر بورد ها و تجهیزات کامپیوتری بخشی از فعالیت های شخصی است که در زمینه الکترونیک فعالیت دارد.

برای ورود به این شغل میتوانید از طریق تحصیل در هنرستان ها مهارت های اولیه را فرا گرفته و در صورت علاقه بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری شرکت نموده و مدرک کاردانی پیوسته را از مراکز فنی و حرفه ای یا دانشگاه های علمی کاربردی دریافت نمایید و در نهایت به کاردان فنی الکترونیک تبدیل شوید.

تکنسین فنی الکترونیک پس از دریافت مدرک میتوانید در صنایع مختلف مرتبط با الکترونیک مشغول به کار شده و یا به صورت مستقل و برای خود شروع به کسب در آمد نماید.

برق ساختمان چیست؟

برق ساختمان حرفه ای است که به طراحی نقشه برق و اجرا و پیاده سازی آن در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری می پردازد. فردی که در زمینه برق ساختمان فعالیت دارد معمولا به صورت پیمانکار اجرای پروژه برق کشی ساختمان را میپذیرد و یا به تعمیر تجهیزات برقی در ساختمان ها میپردازد. نصب کلید ها و پریزها، چراغ های داخل واحد ها، راه پله ها و پارکینگ، آیفون تصویری، کابل کشی تلفن، سانترال، شبکه کامپیوتر و آنتن های ساختمان برخی از فعالیت های متخصص برق ساختمان است.

متخصص برق ساختمان ممکن است با پیمانکاران ساختمانی کار کند و یا مستقیما با سازندگان ساختمان قرار داد ببندد. ارتباطات در این شغل از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر مهارت کافی و ارتباطات مناسبی داشته باشید؛ درآمد خوبی از این حرفه خواهید داشت.

اگر چه برای ورود به این شغل میتوانید مهارت های هنرستان و یا دوره های آموزش فنی و حرفه ای را بگذرانید؛ مدرک تحصیلی اهمیت چندانی ندارد و میتوانید با کارآموزی نزد یک استادکار مهارت های لازم را فرا بگیرید. آشنایی با اصول فنی برق ساختمان و شناخت مناسب از انواع تجهیزات و ابزار به پیشرفت سریع در این حرفه کمک میکند. نوشته [ابزارهای اولیه کار با برق] را نیز مطالعه کنید.

آیا رشته برق صنعتی خوب است؟

برق صنعتی حرفه ای پر درآمد است که وظیفه اصلی آن طراحی و پیاده سازی تابلوهای برق صنعتی در کارخانجات و کارگاه ها است؛ همچنین تعمیر و راه اندازی پمپهای برق و آب کشاورزی نیز زیر مجموعه برق صنعتی در نظر گرفته میشود.

بیشتر بخوانید:ابزار شیشه بری چیست؟

با توجه به رقابت نسبتا زیاد در این شغل بهتر است در کنار مهارت های فنی، به راهکارهای افزایش مهارت های بازاریابی خود نیز باشید. مهارت های برق صنعتی را میتوانید در آموزشگاه های مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای فرا بگیرید و سپس در کارگاه های ساخت تابلو برق مدتی را به کارآموزی بگذرانید تا تجربه و تخصص لازم را بدست آورید. در دوره های برق صنعتی معمولا نقشه کشی و نقشه خوانی، کار با نرم افزارهای طراحی، نصب مدارات، محاسبات لازم، استانداردهای جهانی، تعمیرات، عیب یابی و نگهداری و هر آنچه در مورد برق صنعتی باید بدانید آموزش داده میشود و با گذراندن دوره کارآموزی به راحتی میتوانید به یک متخصص برق صنعتی تبدیل شوید.

بیشتر بخوانید: قیچی‌های باغبانی و نقش آنها در هرس کاری

گریس پمپ و راه حل روان سازی دنده‌ها

وظایف متخصص برق خودرو چیست؟

متخصص برق خودرو به نصب و تعمیر تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی خودرو میپردازد. در کشور ما متخصص برق خودرو با نام باتری ساز نیز شناخته میشود. با توجه به پیشرفت صنایع خودرو سازی و استفاده از تجهیزات پیشرفته الکتریکی و الکترونیکی در اتومبیل ها، نیاز به متخصصین برق خودرو بیشتر شده است. مهارت های برق خودرو را به صورت علمی میتوان در مراکز آموزش فنی و حرفه ای، هنرستان ها و مراکز کار و دانش فرا گرفت و یا با شاگردی نزد یک استاد باتری ساز به صورت تجربی با این تخصص آشنا شد.

متخصص برق خودرو میتواند در شرکت های خودرو سازی و زیر مجموعه های آنها استخدام شود و یا یک مغازه اجاره نموده و به صورت مستقل کسب درآمد نماید. بیشتر افرادی که در زمینه برق خودرو فعالیت دارند معمولا روی یک خودروی خاص تخصص بیشتری دارند.

سیستم صوتی، بوق، سیستم های جهت یابی، پنجره ها، آینه ها و صندلی های برقی، سیستم تهویه، تجهیزات تصویری، روشنایی و هشدار دهنده اتومبیل همگی با برق خودرو مرتبط هستند. استفاده از دستگاه های عیب یابی پیشرفته اتومبیل، تست و تعمیر سیم کشی، تعمیر و یا تعویض تجهیزات آسیب دیده از وظایف متخصص برق خودرو است.

مشاغلی که نام بردیم از مشاغل فنی مرتبط با برق هستند که از درآمد مناسبی در کشور ما برخوردار هستند؛ اگر به کارهای فنی علاقه دارید و ترجیح میدهید به جای تحصیل هر چه سریعتر وارد بازار کار شوید، بد نیست درباره این مشاغل به صورت جدی فکر کنید.

معرفی رشته الکترونیک به نقل از سایت بیتوته:

مهندسی برق الکترونیک یکی از گرایش های رشته برق محسوب می شود که می توان از آن به عنوان زیربنا و بیس تمام گرایش های رشته برق نام برد. رشته الکترونیک به معرفی و تشریح کامل مدارهای الکترونیکی مختلف مانند تلفن همراه، لپ تاپ، کامپیوتر و دیگر سیستم های پیشرفته می پردازد. دانشجو در طول مدت تحصیل رشته الکترونیک با اصول طراحی تمام مدارهای الکترونیک و نحوه کارکرد آن ها آشنا می شود.

به عبارت ساده تمام تجهیزات الکترونیکی که در اطراف ما وجود دارد توسط متخصصان الکترونیک طراحی و ساخته شده و می توان رشته الکترونیک را به علم طراحی مدارهای مختلف که با ولتاژ و جریان کم کار می کنند تلقی کرد.

البته امروزه رشته الکترونیک نیز به دلیل گسترده شدن به گرایش های مختلفی مانند الکترونیک هواپیمایی، الکترونیک و مخابرات دریایی، الکترونیک مدار مجتمع، الکترونیک افزاره های میکرو نانو الکتریک و الکترونیک دیجیتال تبدیل شده که هر کدام به ارائه یکی از مباحث تخصصی حوزه الکترونیک می پردازد.”

5 پاسخ به “مشاغل پر درآمد مرتبط با برق – الکترونیک، برق ساختمان، برق صنعتی و برق خودرو”

  1. اتا امیدواری گفت:

    توصیه های ایمنی این مشاغل رو توضیح بدید عالی میشه

  2. سجاد عسکری گفت:

    بازار کار کدوم بهتره ؟برق مکانیک یا برق ساختمان؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. بسته به تخصص و مهارت افراد در کنار استفاده از مهارت‌های نرم کسب‌وکار، هر رشته‌ایز می‌تواند بازار کار خوبی برای شما داشته باشد.

  3. مهدی گفت:

    با توجه به تجربه خودم و اطرافیانم برای ورود به این کار ها بهتره کار رو به صورت تجربی یاد بگیریم و به اصطلاح شاگردی کنیم و با تحصیلات آکادمی خیلی به درد نمی خوره چون کار کردن چالش های خاص خودشو داره و آدم باید شاگردی کنه و تو کار هر مشکلی رو که براش پیش میاد از استادش بپرسه با این روشه که به بهترین حالت ممکن یاد می گیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.