اصول اولیه نجاری

اوصول اولیه نجاری

به قلم امید دبیری نژاد

22 آبان 1396

اگر قصد دارید به صورت تفریحی کار با چوب را شروع کنید و پروژه های کوچک نجاری برای خودتان داشته باشید این مطلب مناسب شما است. در این جا اصول اولیه نجاری گردآوری شده است، ابزار و مهارت های اولیه برای شروع کار در این مطلب آورده شده است.

با سوراخکاری شروع کنید

اولین مهارت برای شروع کار با چوب توانایی سوراخکاری و ایجاد سوراخ بر روی چوب است. در حین اجرای پروژه ها، مهارت کار با دریل بسیار به کار خواهد آمد. اگر چه کار با دریل چندان سخت نیست، قبل از شروع کار با چوب بهتر است کمی با آن تمرین کرده باشید؛ سوراخکاری دقیق، تمیز و کنترل شده روی چوب را فرا بگیرید. برای رسیدن به این اهداف بهتر است از همان ابتدا یک دریل مناسب تهیه کنید. برای شروع یک دریل ساده شارژی یا برقی کفایت می کند.در کنار دریل با انواع مته های مخصوص چوب نیز آشنا شوید تا جهت سوراخکاری های  متفاوت از مته مخصوص همان کار استفاده نمایید.

شناخت مناسب از پیچ ها

کار نجاری نیازمند آشنایی با پیچ ها و پیچ گوشتی های مختلف است. اگر بخواهید محصول نهایی تمیز و با کیفیتی ارائه دهید باید بتوانید پیچ مناسب با جنس و سایز پروژه تان انتخاب کنید؛ شاید به نظر ساده برسد، اما صدها مدل پیچ در سایز و شکل مختلف و هر یک برای کاربردی خاص و نوع خاص از چوب، در بازار موجود است.  بهتر است پیش از شروع کار مدل های پر کاربرد تر را بشناسید و بدانید هر کدام برای چه کاری مناسب تر هستند. برای کار با پیچ ها، پیچ گوشتی مناسب را فراموش نکنید.هم چنین میتوانید از سری های پیچ گوشتی قابل نصب روی دریل های برقی و شارژی نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:استارتاپ‌ها و چالش اوج گرفتن دوباره در همه‌گیری کرونا

اره مناسب برای برش چوب

در هر پروژه نجاری مطمئنا کار برش چوب وجود دارد. راه های مختلف و ابزار گوناگونی برای برش چوب وجود دارد؛ بهتر است این ابزارها و روش ها را بدانید تا بتوانید بهترین را برگزینید. در شروع کار شاید یک اره دستی کفایت کند. در نظر داشته باشید که اره دستی به مقداری صرف انرژی برای برش نیاز دارد. اگر می توانید یک اره عمود بر برقی تهیه کنید. اره عمود بر کاربرد گسترده ای در نجاری دارد. با کمک اره عمود بر می توانید برش های لبه کار را به خوبی برش مستقیم روی چوب اجرا نمایید والبته نیاز به صرف انرژی چندانی هم نخواهد بود. تیغ اره های آن کوچک، ارزان و قابل تنظیم هستند و این ابزار را به انتخاب هوشمندانه ای برای شروع کار تبدیل می کنند.

در نهایت اره گردبر برقی برای کاربرد های سنگین و برش های مستقیم و بلند در پروژه های بزرگ تر ساخته شده است. با اره گرد بر نمی توان برش های دقیق و حالت دار مثل برش های اره عمود بر ایجاد کرد و شاید برای شروع کار خیلی هم ضروری نباشد ولی با توسعه کار قطعا به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.

انتخاب سنباده مناسب

در کار با چوب، سنباده کاری محصول نهایی یک ضرورت است و این بدان معنی است که باید در کنار فراگیری کار بر روی چوب مهارت سنباده کاری خودتان را تقویت نمایید. تقریبا بعد از هر برش یا سوراخکاری در چوب باید آن را سنباده بزنید، در غیر این صورت احتمالا به جای محصول نهایی یک تکه چوب زبر و زمخت با کلی تراشه در دست خواهید گرفت. سنباده کاری چندان سخت نیست، ولی انتخاب کاغذ سنباده و ضخامت مناسب آن و البته تجهیزات لازم کمی تجربه نیاز دارد. سنباده دستی ساده ترین گزینه و البته ارزان ترین انتخاب است. برای بیشتر پروژه های کوچک و ساده، یک سنباده دستی کفایت می کند. این ابزار از تکه ای کاغذ سنباده که به کف یک سطح صاف دسته دار متصل می شود تشکیل شده است. حتما قبل از شروع کار با چوب یک سنباده دستی تهیه کنید.

گزینه بعدی می تواند سنباده لرزان نجاری باشد. استفاده از نیروی برق کار سنباده زدن را آسان تر، سریع تر و تمیز تر می کند. این ابزار قدرتمند سنباده زنی سطوح وسیع را با سرعت بالا فراهم می کند و در آینده برای کارهای سنگین و پروژه های بزرگ نیز به کارتان خواهد آمد.نکته های استفاده از سنباده لرزان به نقل از سایت آی چوب شامل:

” * حتماً از مارک‌های معتبر و دارای گارانتی خرید کنید. به‌جای خرید ابزار بی‌کیفیت و ارزان، برای یک‌بار دستگاه مناسب و حرفه‌ای تهیه کنید و هیچ نگرانی بابت مقدار زمان و کیفیت دستگاه نداشته باشید. امروزه برندهای چینی و بی‌کیفیت در بازار وجود دارند که هیچ خدمات و کیفیتی ندارند و پس از خراب‌شدن آن‌ها باید سنباده لرزان را دور بیندازید.

 * بعد از هر بار کارکردن دستگاه را باد بگیرید. حتی پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که هر ۱۰ دقیقه کار با دستگاه، با استفاده از بادپاش دستگاه را تمیز کنید تا موتور خنک و تمیزکار کند. مطمئن باشید دستگاه عمر بیشتری خواهید داشت.

 * هنگام کار حتماً از ماسک و گوشی استفاده کنید. سنباده لرزان خاک‌های بسیار ریزی در هوا منتشر می‌کند که برای سلامتی شما بسیار خطرناک هست. صدای این دستگاه هم اذیت‌کننده هست و به‌هیچ‌عنوان نباید ماسک و گوشی را فراموش کرد.

 * با دستگاه مدارا کرده و فشار بیش از حد به آن وارد نکنید. هر ۳۰ دقیقه کار با دستگاه، ۵ دقیقه به دستگاه فرصت دهید تا دمای آن کاهش یابد. خنک بودن دستگاه در کارکرد صحیح آن و طولانی‌شدن عمر آن کمک بسزایی خواهد کرد.

 * وزن بدن را روی دستگاه قرار ندید و با فشار ملایم دست کار کنید. برای سنباده‌کاری به کمی فشار نیاز دارید؛ اما به‌هیچ‌عنوان وزن خود را روی دستگاه قرار ندهید تا کارتان را زودتر به پایان برسانید. باتوجه‌به افزایش قیمت سنباده لرزان دیگر نمی‌توان بی‌تفاوت بود!”

بیشتر بخوانید:همراهی میلاد کی مرام با برند رونیکس

در مرحله بعد بهتر است به شناخت کاغذ سنباده و انواع آن بپردازیم. بیشتر کاغذهای سنباده از جنس اکسید آلومینیوم هستند و با درجه زبری متفاوت ارائه می شوند. ضخامت کاغذ سنباده به کاربردی که برای آن در نظر گرفته شده بستگی دارد. میزان زبری کاغذ سنباده با عددی بین 16تا 1000 مشخص میشود. این عدد میزان تخلخل کاغذ را بیان می کند و کاغذ 16 زبر ترین و کاغذ 1000 نرم ترین نوع کاغذ سنباده هستند. معمولا برای برداشتن خرده چوب و تراشه های برشکاری و سوراخکاری از کاغذ زبر تر و برای صافکاری نهایی از سنباده نرم استفاده می شود. بهتر است از همان ابتدای کار نجاری کاغذ سنباده با میزان زبری مختلف خریداری نمایید.

یک پاسخ به “اصول اولیه نجاری”

  1. […] بیشتر بخوانید: اصول اولیه نجاری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.