مراحل نصب سنسور دنده عقب خودرو

سنسور دنده عقب خودرو

به قلم حمید نیکوکار

29 خرداد 1397

سنسور دنده عقب به معنای واقعی کلمه می‌تواند جان انسان‌ها را نجات بدهد. این سنسور می‌تواند اجسام موجود در پشت ماشین را تشخیص داده و با هشدار دادن به راننده مانع برخورد با آن‌ها شود. سنسور دنده عقب یک ویژگی فوق‌العاده است که می‌تواند جزو بهترین استانداردهای خودرو باشد، اما تمامی اتومبیل ها به آن مجهز نیستند.

برای تهیه و نصب این آپشن حیاتی روی اتومبیل باید به فروشگاه های تجهیزات خودرو و یا نصابان تجهیزات امنیتی اتومبیل مراجعه کنید و البته این بازدید ارزان نخواهد بود. در حقیقت نحوه نصب سنسور دنده عقب کار دشواری نیست و اگر کمی با کار فنی آشنا باشید و ابزار مناسب را نیز در اختیار داشته باشید خودتان می‌توانید آن را نصب و تنظیم نمایید. در این مقاله با ما همراه باشید تا آموزش نصب سنسور دنده عقب را به خوبی یاد بگیرید.

مرحله اول – در نظر گرفتن محل رانندگی و پارک خودرو

اولین مرحله قبل از آموزش نصب سنسور دنده عقب، در نظر گرفتن محل رانندگی و پارک خودرو است. از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند منجر به عملکرد ناصحیح سنسور دنده عقب بشود، فاصله کم یا زیاد دیوار پارکینگ با خودرو، شرایط فیزیکی و محیطی محل پارک یا مواردی از این قبیل است. این موارد می‌توانند در شرایط مختلف، عملکرد سنسور دنده عقب را تحت تأثیر قرار داده و شما را مجبور کنند که با کارشناس بیمه اتومبیل تماس بگیرید. بنابراین پیش از اقدام به نصب سنسور دنده عقب ، محیط پارکینگ یا محل پارک خودرو را مد نظر قرار دهید و مطمئن شوید که نقاط کور پارکینگ و زوائد موجود در محیط بر عملکرد سنسور تاثیر منفی نگذارد.

نحوه نصب سنسور دنده عقب

مرحله دوم – اطمینان از سلامت سنسور دنده عقب و قطعات جانبی

در مرحله بعد سنسورها و قطعات جانبی را چک کنید و مطمئن شوید که همه چیز سالم است و به درستی کار می‌کند. پیش فرض ذهنی ما این است که کالای آکبند در سلامت کامل به سر می‌برد و نیازی به تست و بررسی ندارد؛ اما اگر پس از نصب سنسور دنده عقب متوجه ایرادی در عملکرد آن شوید، مجبور به کلی دوباره کاری خواهید شد. شکستگی و بریدگی در کابل‌ها و اتصالات می‌تواند در عملکرد سنسور تاثیر بگذارد. تمامی اجزا را به دقت بررسی نمایید و هنگامی که از سلامت قطعات مطمئن شدید برای نصب تجهیزات و اتصالات سنسور به مرحله بعدی بروید.

نصب سنسور دنده عقب

بیشتر بخوانید:آموزش قدم‌به‌قدم راه اندازی موتور برق بنزینی

مرحله سوم – تنظیم موقعیت مکانی و ارتفاع سنسور دنده عقب

نحوه نصب سنسور دنده عقب چندان پیچیده نیست. تمام آن چیزی که باید انجام دهید اطمینان از قرار گیری صحیح سنسورها در مکان مناسب است. سنسورها باید در وسط سپر قرار داشته باشند و البته تنظیم زاویه قرارگیری سپر و بامپر هم حائز اهمیت است. اگر سپر و بامپر خیلی بالا یا خیلی پایین قرار بگیرند، سنسورها به درستی کار نخواهند کرد. اگر بامپر بیشتر از 8 درجه به سمت پایین متمایل باشد برای جبران باید از سنسور زاویه دار استفاده کرد. ارتفاع مناسب سنسورها از زمین نیز بسته به مدل ماشین بین 43 تا 81 سانتی‌متر است. سعی کنید مرکزی‌ترین نقطه‌ را پیدا کرده و سنسور را در همان مکان قرار دهید.

بیشتر بخوانید:کیت بتن کن شارژی 8910k رونیکس؛ فراتر از محدودیت‌ها!

مرحله چهارم – بیپرها و کنترلرها را متصل کنید

مرحله بعد برای نحوه نصب سنسور دنده عقب استفاده از بیپرها و کنترلرها است. با کمک ابزار مناسب سیم‌های قرمز و سیاه را متصل کنید. با مطالعه کتابچه راهنما می‌توانید مطمئن شوید که رنگ سیم‌ها درست انتخاب شده است. اگر چه این رنگ‌بندی از استاندارد ثابتی پیروی می‌کند؛ اما ممکن است که در مدل‌های مختلف و بسته به نوع خودرو کمی متفاوت باشد.

پس از اتصال سنسورها به بیپر، آن را با کمک کانکتور مخصوص (معمولا به رنگ آبی است) به پانل کنترل متصل کنید. اگر همه چیز را به درستی متصل کرده باشید وقت آن است که پانل را در دسترس راننده و جایی که به خوبی بر روی آن تسلط داشته باشد، نصب کنید و البته تنظیمات آن را انجام دهید. این تنظیمات اولیه میزان حساسیت و فاصله‌ فعال شدن سنسور را تعیین می‌کند.

واضح است که هرچه تعداد سنسورهای خودرو بیشتر باشد شعاع وسیع تری را تحت پوشش قرار داده و در مقابل موانع کوچکتر واکنش بیشتری نشان می‌دهد، با این حال دو یا سه سنسور برای بیشتر اتومبیل‌ها کفایت می‌کند و در مقابل موانع بزرگی مثل دیوار واکنش نشان خواهد داد.

در نهایت باید سنسورها را آزمایش کنید و مطمئن شوید که همه قطعات به طور صحیح متصل شده و به درستی کار می‌کنند. وقتی که حرکت به سمت عقب را شروع می‌کنید، سنسورهای دنده عقب خودرو باید به طور اتوماتیک فعال شود و زمانی که در فواصل تعیین شده نسبت به موانع قرار گرفتند از خود حساسیت و واکنش نشان دهند.

اگر همه چیز به درستی کار کرد و سنسورها در فواصل تعیین شده واکنش نشان دادند می‌توانید با خیال راحت در موقع پارک کردن یا رانندگی از سنسور دنده عقب خودرو استفاده کنید.

سنسور دنده عقب

بیشتر بخوانید:بهترین کارواش‌های صنعتی بازار ایران کدام‌اند؟

به نقل از سایت آپشن کالا چگونگی فعالسازی سنسور دنده عقب :

سنسور عقب و جلو چگونه فعال می‌شوند؟

برای فعال کردن سنسور عقب وقتی دنده را روی حالت R قرار می دهید، سنسور عقب شروع به کار می کند و معمولاً سنسورها از فاصله 2 متری با جسم شروع به تولید صدا می کنند و هر چه به جسم نزدیکتر می شوید، قدرت و سرعت امواج سنسور بیشتر می‌شود.

سنسور جلو نیز مانند سنسور عقب امواج صوتی پخش می‌کند و هرچقدر به جسم نزدیک تر شوید امواج آن بیشتر می‌شود، خوب است بدانید که سنسور جلو تا سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت فعال است و پس از افزایش سرعت به طور خودکار غیر فعال می‌شود؛ همچنین در بعضی خودرو‌ها می‌توان با فشار دادن دکمه سنسور پارک سنسورها را فعال یا غیر فعال کنید.”

بیشتر بخوانید:کتراک چیست؟ تخریب بتن با دینامیت بی صدا

11 پاسخ به “مراحل نصب سنسور دنده عقب خودرو”

  1. ثریا علوی نژاد گفت:

    اگر بعد از نصب طبق آموزش شما سنسور دنده عقب کار نکرد (چون من طبق گفته های شما پیش رفتم اما کار نمیکنه) مشکل از سنسوره یا نصبش؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، یا مراحل نصب درست انجام نشده یا مشکل دیگری در خودرو وجود دارد که باید بررسی شود. توصیه می‌کنیم به مکانیکی مراجعه کنید و از یک تکنسین ماهر کمک بگیرید.

      • رضا گفت:

        سلام آیابرای خودروارس مدل ۸۸هم میشه سنسورنصب کرد

        • رونیکس گفت:

          همراه گرامی سلام. سنسور روی انواع خودور قابل نصب است. با این وجود، برای اطمینان بیشتر با یک مکانیکی خبره مشورت کنید.

  2. سعید مهری گفت:

    سلام
    بدون اینکه دنده عقب بگیرم چراغ دنده عقب روشن میشه علتش چیست؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. این موضوع چندین دلیل احتمالی دارد. برای مثال، ممکن است سنسور دنده عقب خراب شده باشد یا کثیف باشد. مشکلات مکانیکی دنده، قطعات الکترونیکی و چراغ‌ها نیز باید بررسی شوند. حتماً خودروی خود را به یک تعمیرگاه معتبر ببرید تا مشکل را برطرف کند.

  3. رضا شاهرخی گفت:

    سلام خسته نباشید ببخشید برای نصب و چک کردن این کنسول به ابزار خاصی نیازی نیست؟ درسته آموزشی که شما برامون نوشتین کامله ولی خب اگه ابزارشو نداشته باشیم دیگه این آموزش ها به درد ما نمی خوره باید مکانیک ها یا کسایی که آدمای فنی به حساب میان و با ابزار سر و کله میزنن ازش استفاده کنن به هر حال بازم ممنونم

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. نکات مربوط به نصب سنسور دنده عقب در این مقاله به طور کامل بررسی شده‌اند. با این وجود، ممکن است به گیره، پیچ گوشتی، مته، مولتی‌متر و … نیز نیاز پیدا کنید.

  4. یاشار خانی گفت:

    خب ارتفاع ماشین ها با هم فرق میکنه و مثلا منی که ماشینم پنوماتیکه گاهی وقتا می خوابونمش یه وقتایی شوتیش می کنم و خب اینجوری تنظیمات سنسور دنده عقب به هم نمیریزه؟ نمیشه یه جوری فیکس کرد پنل رو تا اگه ارتفاع عقب ماشین تغییر کرد سنسور ضعیف نشه

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. مقاله برای نصب نصب سنسور دنده عقب خودروهای استاندارد نگارش شده است. اگر سپر و بامپر بیش از حد بالا یا پایین قرار بگیرند، سنسورها خوب کار نمی‌‌کنند. اگر بامپر بیش از حد به سمت پایین متمایل باشد، باید از سنسور زاویه‌دار استفاده کنید. سعی کنید با انتخاب مرکزی‌ترین نقطه‌، سنسور را در همان مکان قرار دهید.

  5. masin گفت:

    این سیستم رو که وصل کردم انگار خودمو از دست دردسر نزدیک شدن به ماشین‌ها راحت کردم. این نوشته راهنماش خیلی خوب و واضح بود، رنگ سیم‌ها رو راحت شناسایی کردم. کیفیت سنسورها هم عالیه. اینکه می‌تونم از داخل ماشین تنظیم کنم که چه قدر سنسور حساس باشه، یعنی دنیایی از آسایش. به همه توصیه می‌کنم، ارزش این همه آرامش رو داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.