بهترین راه گرم کردن خانه در فصل سرما

گرم کردن خانه
  • دقیقه 3
  • 1577
  • 0

به قلم سپهر کرمانی

9 بهمن 1396

با شروع فصل زمستان و سرد شدن هوا باید به فکر راهکاری برای گرم کردن خانه باشید. گرمایش منزل اگر به درستی انجام شود هم باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود و هم به کاهش هزینه ها کمک میکند. چند تغییر ساده در خانه و تغییر سبک زندگی تفاوت فاحشی در گرمای آن ایجاد خواهد کرد. بستن شکاف ها و درزهایی که موجب خروج هوای گرم میشوند و استفاده از وسایل گرمایشی مناسب، کمک میکند با هزینه ای اندک فضایی گرم و دلنشین در خانه ایجاد نمایید.

گرم کردن خانه با بستن منافذ

درزگیری درها و پنجره ها

گرم کردن خانه

برای آشنایی با نحوه درزگیری مقاله “تعویض نوار درزگیر” را بخوانید.

چند بسته نوار درزگیر از ابزار فروشی خریداری کرده و نوارهای درزگیر قدیمی درها و پنجره ها را بررسی کنید؛ هر جا که لازم بود نوارها را تعویض نمایید. برای گرم کردن خانه باید تمام درزهای در و پنجره ها به خوبی درزگیری شود تا منفذی برای خروج هوای گرم و ورود هوای سرد وجود نداشته باشد.

قسمت پایینی بعضی درها کمی با زمین فاصله دارد و چارچوب در نیز آن قسمت را پوشش نمیدهد. اگر در از نوع قابل تنظیم باشد با استفاده از پیچ گوشتی به راحتی میتوان لولاهای در را کمی جا به جا کرد و فاصله در با زمین را به حداقل رساند؛ در غیر اینصورت از درزگیرهای مخصوص برای پوشاندن این فاصله کمک بگیرید و یا با پارچه آن را بپوشانید تا گرمای خانه حفظ شود.

پوشاندن پنجره ها

گرم کردن خانه

پنجره ها بزرگترین عامل انتقال حرارت ساختمان هستند. در تمام فصل سرما پنجره ها را کاملا بسته نگاه دارید. با پلاستیک ضخیم و شفاف پنجره ها را بپوشانید؛ این پلاستیک ها نور آفتاب را به خوبی از خود عبور میدهند اما مانع عبور هوا میشوند و به گرم کردن خانه کمک میکنند. در پایان فصل سرما و گرم شدن هوا این پلاستیک ها را جدا خواهید کرد. پرده ها هم مانند عایق حرارتی عمل میکنند و اگر جنس ضخیمی داشته باشند میتوانند به حفظ دمای منزل کمک کنند. در طول شب پرده ها را کامل بکشید تا مانع ورود هوای سرد به خانه شوند؛ در طول روز اما آنها را باز کنید تا نور خورشید به داخل بتابد و به گرم شدن خانه کمک کند.

بستن دریچه های انتقال هوا

کانال های کولر همان طور که در طول تابستان هوای خنک را به خانه میرسانند در فصل سرما هم میتوانند هدایت کننده سرما به فضای داخل باشند. کانال هود و فن آشپزخانه هم میتوانند باعث خروج هوای گرم شوند. دریچه های کولر را با نایلون خوب بپوشانید و سعی کنید استفاده از هود و فن را در زمستان به حداقل برسانید.

استفاده مناسب از تجهیزات گرمایی

نصب ترموستات

گرم کردن خانه

بیشتر تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مدرن به ترموستات قابل تنظیم مجهز هستند؛ آنها را طوری برنامه ریزی کنید که تجهیزات گرمایی تنها زمانی که در خانه حضور دارید روشن باشند. اگر چنین تجهیزاتی در اتاق خواب هم دارید، آن را طوری برنامه ریزی کنید که در زمان خواب چند درجه سردتر باشند. هر درجه کاهش دمای تجهیزات گرمایشی تا 3 درصد هزینه قبض ماهیانه منزل شما را کاهش می دهد.

تغییر چیدمان اثاثیه

گرم کردن خانه

تجهیزات گرمایشی مانند شوفاژ و بخاری باید در مجاورت مستقیم با هوا قرار گیرند تا بهترین عملکرد را داشته باشند؛ در صورت لزوم اثاثیه منزل را طوری جا به جا کنید که مبل، کمد یا کتابخانه جلوی آنها قرار نداشته باشد.

افزایش کارایی شوفاژ

گرم کردن خانه

مقداری فویل آلومینیومی خریداری کنید و در ابعاد مناسب هماهنگ با اندازه شوفاژهای خانه برش دهید؛ سپس آن ها را در فاصله بین شوفاژ و دیوار طوری که پشت شوفاژ را کامل بپوشاند قرار دهید. این کار باعث میشود حرارت رادیاتور بازتاب پیدا کند و باعث گرم کردن خانه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.