اره باغبانی و نحوه کار با آن

به قلم شاهین روزآبادی

22 آبان 1396

کشاورزی و باغبانی سهم مهمی در توسعه و خودکفایی یک کشور دارد. از این رو تولید و به کارگیری ادوات و ابزارهای نوین کشاورزی برای بهره برداری از محصولات کشاورزی نیز حائز اهمیت است.

شرکت های مختلف با تولید و تامین ابزارهای مورد نیاز کشاورزی و باغبانی در این عرصه وارد شده اند و تلاش نموده اند تا سهمی در توسعه کشور داشته باشند.

تولید انواع ابزارهای باغبانی اعم از دستی ، برقی و یا بنزینی از جمله محصولات در بخش کشاورزی است. پیش تر به طور خلاصه  به معرفی این محصولات پرداخته بودیم و در این مطلب قصد داریم شما را با اره باغبانی بیشتر آشنا سازیم.

اره باغبانی یک ابزار دستی است که از دو قسمت دسته و اره(تیغه) تشکیل یافته و برای برش شاخه های سبک درختان استفاده می شود. از آنجایی که رشد درختان هیچگاه متوقف نمی شود، برای زیبا سازی و تقویت درختان لازم است در مقطعی از سال، شاخه های خشک، مزاحم و بیمار با اره بریده شوند. از همین رو اره باغبانی رایج ترین ابزار در کار باغبانی است که همیشه یک باغدار به آن نیاز دارد.

جنس اره های باغبانی مقاوم از نوع خاصی فولاد است که خود ترکیبی از آهن و کربن و برخی فلزات مقاوم می باشد. دسته اره های باغبانی نیز غالبا از جنس پلاستیک فشرده است و تیغه ها قابلیت تعویض دارند.

اره های باغبانی در مدل های متنوع و در اندازه های مختلف و اشکال گوناگون تولید می شوند. طول تیغه ها معمولا حدود 200 تا 400 میلی متر است و در اشکال متفاوت ساخته می شوند:

  • اره باغبانی خم
  • اره باغبانی مستقیم
  • اره باغبانی تاشو
  • اره باغبانی خم چندکاره یا چوب خور

اره های مرغوب همگی سخت کاری می شوند تا مقاوم باشند و دچار سایش و خوردگی نگردند. همچنین مواد به کار رفته در آنها اجازه نمی دهد تیغه این اره ها زنگ بزند. از طرفی فرم دندانه های تیغه این اره ها به نحوی طراحی می شوند که کار برش را آسان و سریع می کند.

بهتر است دسته اره ها آرگونومیک باشد تا در دست نلغزد. این دو ویژگی موجب می شود تا باغدار راحتتر به برش شاخه ها بپردازد.

برخی مدل های اره باغبانی خم چندکاره این مزیت را دارد که برای برش شاخه هایی که در ارتفاع بالاتر هستند و یا دسترسی به آنها مشکل است قابل استفاده می باشند. فقط کافی است یک محور بلند مثل چوب را به دسته آن متصل کنید.

این اره ها مصارف خانگی نیز دارند و اگر در حیاط و محوطه خانه خود درخت کاشته اید، اره های باغبانی برای برش شاخه ها و زیبا سازی آنها پیشنهاد می شود.

یکی از شاخصه های اصلی اره های باغبانی این است که ضمن داشتن تیغه های تیز و برنده که برش را آسان و سریع می کند، در هنگام برش به درخت آسیب نزند. از طرفی دوام و کند نشدن آن نیز از پارامترهای بسیار مهم است.

اصول کار با اره باغبانی به این صورت است که در ابتدا دستکش های کار خود را بپوشید و شاخه ای که می بایست برش بزنید به دقت انتخاب کنید. در محل مناسبی قرار بگیرید و مراقب باشید چشمانتان در معرض آسیب از سوی شاخه های خشک و خشن درخت نباشد.

یک جهت مناسب برای برش شاخه موردنظر پیدا کنید و از بالا به پایین اقدام به برش کنید. در این حالت برش و نفوذ اره به درون شاخه راحت تر خواهد بود.

در همان نقطه ای که ایستادید می توانید شاخه های مجاوری که برای برش مناسب هستند را نیز برش بزنید.

نکات توصیه ای و ایمنی:

برای ایمنی در هنگام کار با اره باغبانی حتما از دستکش مخصوص باغبانی استفاده نمایید.

پس از اتمام کار، اره باغبانی را در غلاف خود قرار دهید.

برای برش شاخه های قطور که اره باغبانی قادر به برش آن ها نیست از اره برقی یا اره بنزینی استفاده کنید. چرا که باعث تغییر شکل دندانه های اره شده و آن را کند می کند.

دسته های خیس یا چرب، سبب لغزش اره از دست می شود. در هنگام استفاده دقت نمایید.

برای برش شاخه های پرتراکم درختان که احتمال آسیب دیدگی چشم وجود دارد، از عینک کمک بگیرید.

یک پاسخ به “اره باغبانی و نحوه کار با آن”

  1. […] بیشتر بخوانید:«راهنمای جامع خرید حاشیه زن‌های رونیکس»«اره باغبانی و نحوه کار با آن» […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.