استفاده صحیح و ایمن از چکش

استفاده صحیح و ایمن از چکش

به قلم امید دبیری نژاد

1 آذر 1396

چکش با اینکه ابزاری ساده و ابتدایی است ولی میتواند باعث آسیب دست و انگشتان شود. هر ساله افراد زیادی در حین کار با چکش دچار آسیب میگردند. با رعایت چند توصیه ساده حین کار با چکش میتوانید هم پروژه تان و هم خودتان را ایمن نگاه دارید.

برای کارهای مختلف چکش های متفاوتی ساخته شده است. بهتر است برای انجام هر کار چکش مناسب آن را انتخاب نمایید. چکش دوشاخ و مهندسی برای کار با چوب و نجاری ایده آل است، چکش سر کروی برای کار با فلز و ابزار کاری روی آن ساخته شده است. پتک ها و چکش های سنگین برای کارهای ساختمانی و عملیات تخریب استفاده میشوند و …

پیش از استفاده چکش را بررسی نمایید

به نقطه اتصال سر و دسته چکش توجه نمایید. همچنین دسته چکش را خوب چک کنید و اطمینان حاصل نمایید هیچ گونه ترک یا شکستگی بر روی دسته وجود نداشته باشد. اگر بر روی دسته نقص یا ترکی وجود داشت از چکش استفاده نکنید. استفاده از چنین ابزاری علاوه بر اینکه حین استفاده انرژی بیشتری از شما خواهد گرفت، بلکه هر لحظه ممکن است حادثه بدی را رقم بزند.

چکش را از قسمتی که به عنوان دستگیره در نظر گرفته شده در دست بگیرید. این کار کنترل بیشتری روی ابزار فراهم میآورد و مانع پرت شدن چکش از دست خواهد شد.

بیشتر بخوانید:اجاره ابزار؛ مزایا و معایب

چکش را از قسمت پایینی دسته در دست بگیرید. بیشتر افراد مبتدی در حین کار میانه چکش را در دست میگیرند. اگر چه انرژی بیشتری برای نگاه داشتن انتهای چکش صرف خواهد شد ولی بعد از مدتی به آن عادت خواهید کرد و درخواهید یافت این روش راحت تر و ایمن تر نیز هست. با کمی تمرین، نگاه داشتن چکش از قسمت انتهایی آن منافع بیشتری برای شما خواهد داشت و میتوانید نهایت نیروی اهرمی آن را بکار بگیرید.

با چکش فقط به طور مستقیم ضربه بزنید. از ضربه زدن با گوشه های چکش خود داری کنید. تنها با سر چکش و به صورت مستقیم ضربه بزنید و از دسته چکش و یا سایر سطوح آن برای ضربه زدن استفاده نکنید.

از کل بازو و آرنج خود کمک بگیرید. همانطور که در دست گرفتن چکش و سفت نگاه داشتن آن اهمیت دارد، استفاده از تمامی توان بازو و آرنج نیز اهمیت دارد. طوری ضربه بزنید که فقط دست و مچ شما درگیر نباشد. مهم تر از همه، مچ دست را صاف نگاه دارید و اجازه دهید وزن چکش ضربه را وارد نماید و به بازو فشار وارد نشود.

قطعه کار را روی سطح سخت قرار دهید. چکش کاری را روی فرش یا سایر سطوح نرم انجام ندهید. این کار انرژی بیشتری از شما خواهد گرفت.

در حالت طبیعی کار کنید. مبتدی ها و افراد کم تجربه برای سهولت بیشتر حین ضربه زدن می توانند کمی کمر را بچرخانند. اگر چرخاندن قطعه کار برایتان مقدور نیست، تا جایی که میتوانید  حالت طبیعی بدن خود را حفظ نمایید و طبیعی ضربه وارد نمایید.

بیشتر بخوانید:رونیکس برگزیده جایزه ساختمان سال ایران

قبل از شروع چکش کاری، فضای کار را تا حد ممکن خلوت کنید تا هیچ شیئ حین کار مزاحمت ایجاد نکند. اطمینان حاصل نمایید کسی پشت شما و یا در فاصله خیلی نزدیک به شما قرار نداشته باشد. باید آنقدر فضا در اختیار داشته باشید که بدون آنکه مجبور شوید دست خود را جمع کنید و یا چکش به شخص یا شیئ دیگر برخورد نماید؛ بتوانید با چکش ضربه لازم را وارد نمایید.در ادامه به معرفی دو نوع چکش به نقل از سایت نوین چوب اشاره می‌کنیم:

چکش برای فرو بردن چیزی در دیوار است و همچنین از چکش‌ به عنوان ابزاری برای وارد کردن ضربه استفاده می‌شود که شدت این ضربه بسته به نوع و کاربرد چکش متفاوت است. اجزای چکش‌ شامل دسته و سر چکش است که به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد. بیشتر چکش‌ ها دستی هستند اما نوع برقی آن‌ها نیز وجود دارد که از آن‌ ها برای پروژه‌ های صنعتی سنگین استفاده می‌شود اما بر پایه اصول مشابه چکش‌ های دستی کار می‌کنند.

معرفی انواع چکش

در بازار انواع و اقسام چکش وجود دارد که ما در این بخش علاوه بر معرفی انواع چکش عکس چکش ها را نیز برای شما استفاده کرده ایم تا بطور کامل با انواع چکش آشنا شوید .

چکش پونز

از چکش پونز برای محکم کردن پارچه مبلمان با استفاده از میخ‌های کوچک استفاده می‌شود. البته ناگفته نماند که امروزه به جای این ابزار دستی از منگنه کوب استفاده می‌شود.

چکش دو شاخ

چکش دوشاخ یکی از پرکاربردترین انواع چکش‌ بوده که برای کوبیدن و خارج کردن میخ از سطوح چوبی یا بتنی به کار می‌رود. وزن چکش دوشاخ استاندارد بین 450 الی 700 گرم است و دارای یک سر فلزی و دسته چوبی، فیبر یا فلزی است. سر پنجه شکل این چکش به شکل V دوشاخه شده است که به سر میخ چفت شده و آن را بیرون می‌کشد.”

در آخر، مهارت چکش کاری با تمرین و آزمون و خطا به دست می آید. با مرور زمان مهارت بیشتری در کار با چکش به دست خواهید آورد و بهترین حالت بدنی و شیوه کار با چکش را در انجام پروژه ها به کار خواهید گرفت.

یک پاسخ به “استفاده صحیح و ایمن از چکش”

  1. […] تغییر در سازه، این عملیات توسط یک فرد و معمولاً به کمک چکش‌های بزرگ دستی یا پتک انجام می‌شود. انجام این فرآیند به صورت سنتی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.