انواع سیم چین

سیم چین

به قلم حمیدرضا رامخو

23 مهر 1396

سیم چین یکی از ابزارآلات دستی است که بیشتر در برق‌کاری و امور الکتریکی کاربرد دارد. این ابزار که نام دیگر آن قیچی سیم بر است برای قیچی کردن و بریدن انواع سیم‌ها به کار می‌رود. از دو قسمت فک و دسته تشکیل‌شده است که در قسمت فک دو لبه تیز فولادی وجود دارد و دسته‌ها دارای روکش نرم از جنس PVC هستند. این روکش نرم برای این است که در هنگام کار مداوم و طولانی دست آسیب نبیند. همچنین این ابزار ها معمولاً دارای یک‌لایه رنگ محافظ شفاف بر روی بدنه خود هستند که مانع از زنگ‌زدگی آن‌ها می‌شود. عموماً از این وسیله برای بریدن و لخت کردن سیم‌ها استفاده می‌شود زیرا دارای تیغه‌های نازک و برنده بوده و دارای قدرت برندگی بسیار بالایی است. البته از این ابزار برای لخت کردن سیم‌ها نیز ممکن است استفاده شود اما چون امکان صدمه دیدنِ سیم‌ها وجود دارد بهتر است از این کار اجتناب کرده و برای لخت کردن سیم‌ها از سیم لخت کن استفاده شود.

انواع سیم چین

سیم چین ها مانند دیگر ابزارها انواع مختلفی دارند که هر یک ویژگی‌های منحصربه‌فرد و کارایی ویژه‌ای دارد. بعضی از انواع ابزار ها نیز بر اساس سازنده و طراح نام‌گذاری شده‌اند که معمولاً در کنار نام سیم چین به‌کاربرده می‌شود. یکی از معروف‌ترین این ابزارها سیم‌چین مدل لئو است که توسط شرکت‌ها و برندهای مختلف تولید و به بازار عرضه‌شده است.

  • مینیاتوری: این مدل ظریف‌تر از سیم چین های معمولی بوده و برای بریدن اضافه سیم‌ها در هنگام کار با قطعات الکترونیکی به کار می‌روند.
  • فشارقوی: نوعی خاصی از ابزار هستند که برای کار با ولتاژهای بالا، معمولاً 220 ولت به کار می‌روند. این نوع از سیم چین دارای عایق مناسب برای ایمنی بیشتر است و برای بریدن کابل‌ها کاربرد دارند.
  • کله‌گاوی: این نوع معمولاً برای بریدن کابل‌ها و سیم‌های ضخیم به کار می‌روند و دلیل این نام‌گذاری تیغه‌های پهن این نوع از سیم چین هاست. در مقایسه با نوع معمولی از عملکرد بالاتری برخوردار بوده و درنتیجه هنگام کار با آن انرژی کمتری مصرف می‌شود. در هنگام کار با این ابزار کله قوچی فشار بیشتری به سیم اعمال‌شده و راندمان کار نیز بالاتر می‌رود.

ویژگی‌های یک سیم چین باکیفیت

مدل های زیادی توسط شرکت‌های مختلف به بازار عرضه‌شده‌اند و کار انتخاب سیم چین مناسب از بین آن‌ها نیاز به‌دقت و حوصله دارد. ابزاری با کیفیت است که از فولاد مقاوم ساخته‌شده باشد و همچنین از طراحی مناسب و ارگونومیک بهره‌مند باشد. فولاد به‌کاررفته در ساخت ابزارآلات باکیفیت به روش آهنگران قدیمی تولید می‌شود. بدین‌صورت که فولاد گداخته را توسط دستگاه‌های پیشرفته شکل می هند و ابزار موردنظر را می‌سازند.

این ابزار باید ضدزنگ باشد و بدنه آن در مواجه با رطوبت دچار فرسودگی و خوردگی نشود. دسته‌های این ابزار باید به‌گونه‌ای باشند که بتوانند به‌راحتی بیشترین انرژی را به تیغه‌ها منتقل کنند تا کار برش سیم‌ها به‌راحتی هر چه بیشتر انجام شود. همچنین تیغه‌های سیم چین دارای مقاومت بالایی باشند و به‌آسانی برندگی خود را از دست ندهند.

همچنین باید در هنگام خرید به وزن مناسب و باز و بسته شدن آسان دقت شود تا در هنگام انجام کارهای طولانی باعث ایجاد خستگی نشود. وجود عایق مناسب بر روی دسته‌ها نیز حائز اهمیت است و یکی از امتیازات یک این ابزار محسوب می‌شود.

بهتر است سطح این ابزار از پولیش مناسبی برخوردار بوده و دسته‌ها و عایق نیز ضد عرق باشند تا در هنگام کار به دست شما آسیبی وارد نشود. داشتن علامت استاندارد و اعتبار کارخانه سازنده نیز ازجمله عواملی است که باید به آن توجه شود.

2 پاسخ به “انواع سیم چین”

  1. […] بیشتر بخوانید: انواع سیم چین […]

  2. […] بیشتر بخوانید: انواع سیم چین […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.