انواع پیچ دستی و موارد استفاده آنها

پیچ دستی های رونیکس

به قلم حمیدرضا رامخو

20 مهر 1396

پیچ دستی در بسیاری از پروژه های خانگی و کارگاه­ها کارایی دارد. بسیاری از ماها نمی­توانیم هم اشیایی را که داریم با آنها کار انجام می­دهیم نگه­داریم و هم کارمان را بدرستی انجام دهیم. گاهی کار بر روی قطعات مختلف هست که ثابت نگه داشتن آنها هم کار دشواری هست. پیچ دستی ابزاری هست که اشیا را در کنار هم ثابت نگه می دارد. این ابزار از طریق فشار به اشیا آنها را ثابت نگه می دارد که تکان نخوردند. خوشبختانه انواع مختلفی از پیچ های دستی در اندازه­های مختلف موجود هست. تا به یاری شما بیایند تا کارتان را با دقت بیشتر و سریعتر و آسانتر انجام دهید. در اینجا با انواع پیچ دستی و موارد استفاده آنها آشنا می شویم.

1. پیچ دستی چیست؟

پیچ دستی یک ابزار همه کاره در جعبه ابزار است. این ابزار قطعات را در کنار یکدیگر ثابت نگه­می­دارد، تا کار مونتاژ و ساخت را آسان نماید. پیچ دستی فشار یکنواختی بین دو سطح ایجاد می­نماید، تا مانع از لغزش آنها شود. این ابزار اغلب در ساخت و سازهای نجاری جهت ثابت نگه داشتن قطعات استفاده می شود.   همچنین کاربردهای مختلفی از جمله صحافی، فریم عکس، ساخت درب، عملیات ساخت و نصب و راه­اندازی دارد.

بیشتر بخوانید:بهترین برند جعبه ابزار

2. انواع پیچ دستی و کاربرد آنها

پیچ دستیC:
فرم بدنه آن به شکل c است. این ابزار دارای یک فک ثابت و یک فک به شکل پیچ است. تنظیم و فشار توسط فک پیچ­دار انجام می­شود. این پیچ دستی کاربرد فراوانی دارد. به وسیله آن می­توان  یک قطعه کار را به بخشی از سطح یک کار ثابت نگه داشت. در انتهای پیچ یک مفصل گردنده است که موجب می­شود پیج روی سطوح نامنظم قرار بگیرد.ایده آل برای :نجاری، برش فلز، کم هزینه

بیشتر بخوانید: دستگاه پولیش رونیکس مدل ۶۱۱۰؛ نهایت کیفیت در ظرافت و توان

پیچ دستی نجاری :

پیچ دستیF هم به آن می­گویند. پیچ دستی نجاری یک فک ثابت در انتهای نوار دارد و یک فک دیگر در امتداد نوار برای تنظیم ظرفیت و فشار دارد. یک میله اندازه­گیری تا چند فوت هم دارد.  این پیچ برای اشیا بزرگتر مناسب است.

از طرفی به نقل از سایت رستگار صنعت: “پیچ دستی نجاری یا گیره نجاری یا پیچ دستی F نوعی از انواع پیچ دستی است که قطعه را حین ساخت و یا مونتاژ کاری ثابت نگه داشته و از تکان خوردن آن جلوگیری میکند.” پیچ دستی دارای آرواره هایی از جنس چوب یا فلز است و همچنین از دو عدد فک برخوردار می باشد.یکی از فک ها ثابت بوده و در انتهای نوار قرار دارد و فک دیگری در امتداد نوار قرار داردکه از آن برای تنظیم ظرفیت و فشار وارد شده به قطعه کار استفاده می کنند.

ایده آل برای: نجاری، جوش، فلزکاری، ظرفیت باز شدن بزرگ

پیچ دستی اتوماتیک:

این پیچ دستی یک دستگیره کاربردی دارد. با قرار دادن اشیا بین فک و قشردن ماشه آن فک بسته می­شود. هرچقدر دستگیره را بیشتر فشار بدهیم فشار بیشتری نیز به جسم وارد می­شود. این ابزار یک ماشه آزاد کننده سریع نیز دارد. برای اتصالات سریع و طولانی کارایی دارد. این نوع پیچ دستی به دلیل عملکرد سریع از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.
ایده آل برای: سرعت،  نجاری، بستن قفل، استفاده با یک دست

پیچ دستی چوبی:

بیشترین کاربرد این پیچ دستی در نجاری است. جنس آن از چوب است، تا به قطعات استفاده شده در آن آسیب کمتری وارد شود. مناسب برای مواد نرم مانند چوب است. این ابزار در اندازه های متنوعی موجود می­باشد. فک های محکم آن امکان بسته شدن در زاویه های مختلف را نیز می­دهد.

پیچ دستی موازی:

این پیچ  شبیه به پیچ دستی F است. به دلیل داشتن دو گیره موازی برای ظریفت­های باز شدن بزرگ مناسب است. برای عملیات نجاری مناسب می­باشد. با افزایش ظرفیت بار این ابزار موازی باقی می­ماند و از افتادن اشیا جلوگیری می­کند.

پیچ دستی پایه دار:

دارای پایه می­باشد و بر روی میز قرار میگیرند. برای بستن های سریع و مونتاژ مناسب است.
ایده آل برای:  نجاری،  جوشکاری

پیچ دستی میتر (با نام تجاری Clamp Corner):

برای اتصال گوشه های کار به هم مناسب می­باشد. این پیچ دستی برای قطعات زاویه دار مانند قاب عکس کارایی دارد.
ایده آل برای:  نجاری
نکته: برای جلوگیری از آسیب قطعات کارتان، همیشه از قطعات ضایعات کارتان بین هر آرواره پیچ دستی استفاده نمایید.

4. مشخصه های مهم

– حداکثر نیروی بستن
این مشخصه برای اندازه گیری نیروی پیچ دستی است. قدرت پیچ دستی نشان دهنده حداکثر فشاری است که به شی وارد می­شود.
– ظرفیت بار
نشان دهنده میزان موادی هست که می­تواند نگه دارد. واحد آن پوند است. حداکثر قطعاتی را که یک پیچ دستی می­تواند ثابت نگه دارد ظرفیت بار گویند.
– محدوده گرفتن
نشان دهنده حداکثر طول پیچ دستی می­باشد. واحد اندازه­گیری آن اینچ است.

پیچ دستی ابزاری بسیار کاربردی است چرا که ابزارهای دیگر بدون آن ابزار کارایی مناسبی ندارند. انواع مختلفی از پیج­های دستی برای کارهای مختلف وجود دارد. که شما می­توانید با خواندن مطالب بالا با آن ها و موارد استفاده­شان آشنا شوید.

 

بیشتر بخوانید: فارغ‌التحصیلان دانشگاه بازار

به نقل از سایت راندو دو مورد پرکاربرد پیچ دستی عبارتند از:

“انواع گیره نجاری پرکاربرد

دراین بخش از مقاله گیره نجاری چیست قصد داریم تا شما را با انواع این محصول پرکاربرد آشنا نماییم. همانطور که می دانید، نجاری شغل پیچیده و چالش برانگیزی است. این شغل به ابزار گوناگونی نیاز دارد و به همین علت یک نجار باید آشنایی دقیقی با انواع گیره نجاری داشته باشد. لازم به ذکر است که گیره های نجاری کاربرد های یکسانی دارند و تنها تفاوت آنها در شکل ظاهری آنها است.

گیره تفنگی

گیره نجاری تفنگی یکی از کاربردی ترین ابزارآلات در صنعت نجاری است. از این ابزار علاوه بر نگه داشتن چوب، برای پرس کردن چوب، تسلط بیشتر در مونتاژکاری و موارد دیگر استفاده می شود. گیره تفنگی از بدنه فلزی و مقاومی برخوردار است. همچنین این ابزار در کارگاه های نجاری جهت اتصال دو قطعه چوب کاربرد به سزایی دارد.

این ابزار دستی از یک ماشه برخوردار است که به سرعت باز و بسته می شود. در نتیجه نسبت به انواع دیگر این محصول، سرعت کار شما را بسیار بالا می برد. همچنین فک بالایی این گیره ثابت و فک پایینی آن متحرک است. لازم به ذکر است که ماشه محکم کردن این ابزار در قسمت متحرک قرار دارد و مانند پیچ دستی های قدیمی، نیاز به بستن ندارد.

گیره C کلمپ

همانطور که از نام این گیره مشخص است، ظاهری شبیه به حرف انگلیسی C دارد. از این رو این ابزار، با  نام گیره سی کلمپ یا جی کلمپ نیز شناخته شده است. ساختار گیره سی کلمپ به صورت یکپارچه بوده و به عنوان رایج ترین مدل گیره، شناخته شده است. قسمت انتهایی پیچ و بالایی گیره که قطعه مورد نظر میان این دو قرار می گیرد، یک سری تخت وجود دارد.

با پیچاندن پیچ، سری های تخت از یکدیگر دور و یا به یکدیگر نزدیک می شوند. این گیره براساس سایز در انواع گوناگونی تولید می شود.”

بیشتر بخوانید:از سوئد تا فرانسه؛ معرفی انواع ابزار لوله کشی!

11 پاسخ به “انواع پیچ دستی و موارد استفاده آنها”

  1. هستی گفت:

    ممنون از محتوای خوب و کاملتون

  2. منصور پورحیدری گفت:

    ایا با پیچ دستی نجاری میشه کارایی که مدل اتوماتیک انجام میده رو انجام داد؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، از هر دو نوع گیره می‌توان استفاده کرد و مدل اتوماتیک، نسل جدید پیچ‌های دستی با سرعت و قدرت بیشتر است.

  3. محسن قاسمی گفت:

    پیچ دستی اتوماتیک هم تولید میکنید؟از کجا میتونم تهیه کنم؟

  4. محمد مبین گفت:

    سلام برای قطعات فلزی با ضخامت کم کدوم یکی از این پیج دستی ها بهتره؟ خب میدونید دیگه اگه فشار زیاده باشه برای گرفتن ممکنه که لبه های کار خم شه و صدمه ببینه برای این مشکل چه راه حلی رو توصیه می کنید؟ چون واقعا یه داستانیه خب فشار زیاد باشه ممکنه قطعه خم شه اگه فشار کم باشه ممکنه کار لیز بخوره زیر دست

  5. فرامرز گفت:

    بهترین برند پیچ دستی تو بازار ایران کدومه؟ من یه سری پیچ دستی ها رو دیدم که وسط کار شیکسته یا دیدم که پیچش هرز شده و دیگه باز و بسته نشده و این مشکلات زیاد پیش اومده الان برای جلوگیری از این مشکلات دنبال خرید پیج دستی با کیفیت می گردم

  6. hooman گفت:

    مرسی واقعا از توضیحاتتون خیلی کافی و کامل بود من برا کارگاهم دنبال پیج دستی بود و همشون به نظرم کاربردی میاد باید بخرم همشونو دیگه اون قبلیا که دارم خیلی درب و داغون شده بودن واقعا به یه سری ابزار جدید نیاز دارم اگه بتونین بهترین آچار ها هم معرفی کنید ازتون ممنون می شم

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. ضمن عرض سلام و تشکر از ارسال کامنت؛ شما می‌توانید به سایت رونیکس مراجعه و تمام محصولات مورد نظر خود را جستجو کنید. لینک سایت:
      https://www.ronix.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.