تعویض نوار درزگیر

به قلم امید دبیری نژاد

8 آذر 1396

نوار درزگیر همان گونه که از نامش مشخص است شکاف در و پنجره خانه را می پوشاند بدون انکه مانع باز و بست راحت آن ها شود. استفاده درست از نوار درزگیر میتواند تاثیر مستقیم بر کاهش قبوض برق و گاز داشته باشد. با کمک این درزگیرهای ساده میتوان هوای خنک یا گرم را درون خانه نگاه داشت. همچنین با کمک این نوار ها میتوان تا حد زیادی از ورود حشرات و جانوران عجیب و غریب به داخل خانه جلوگیری نمود. نوار درزگیر اگر به درستی نصب شده باشد، کاملا کاربردی است؛ اما این کارایی ماندگار نیست. اگر ترک یا حفره ای روی نوار درزگیر ایجاد شود، به خوبی عمل نمیکند و ممکن است میزانی از کارایی خود را از دست بدهد.

زمان تعویض  نوار درزگیر

بهتر است هر سال نوارهای درزگیر را خوب بررسی کنید. اواخر پاییز و اوایل زمستان ،هنگامی که هوای بیرون رو به سردی میرود، دست خود را اطراف شکاف های در و پنجره ها تکان بدهد. با این روش خیلی سریع میتوانید وضعیت نوارهای درزگیر را بررسی کنید. اگر حتی کمی جریان هوا احساس کردید، وقت آن شده که نوار درزگیر را تعویض کنید.

انواع نوار درزگیر

مدل های متفاوتی از نوار درزگیر وجود دارد ولی رایج ترین آنها مدل چسب دار است که در بیشتر فروشگاه های ابزار فروشی با قیمتی مناسب یافت میشود. گاهی نوار قدرت چسبندگی خود را از دست میدهد و در برخی نقاط از سطح جدا میشود، گاهی هم فرسوده و خراب میشود. نوار درزگیر قیمت چندانی ندارد و میتوان هر سال آن را تعویض کرد.

مراحل تعویض نوار درزگیر

نوار قبلی را جدا کنید. بهتر است کار را با کندن تکه های ورآمده نوار شروع کنید. تکه ها را بکشید تا کل نوار جدا شود.

سطوح را تمیز کنید. با آب گرم و دستمال میتوانید چسب باقیمانده را پاک کنید. با کمی سنباده کاری سطح برای نصب نوار جدید کاملا آماده میشود.

اندازه گیری کنید

کل مسیری را که باید نواردرزگیر قرار بگیرد به کمک متر اندازه گیری کنید؛ بهتر است لبه ها را دو برابر در نظر بگیرید تا مطمئن شوید نوار کم نمیاید و البته نوار هم هدر نرود.

نوار را مطابق با اندازه هایی که انجام داده اید برش بزنید. میتوانید از قیچی، چاقو یا کاتر برای بریدن نوار درز گیر استفاده کنید. فقط دقت کنید لبه ها کاملا صاف باشند تا در نهایت هنگام نصب روی هم مماس شوند.

نوارهای جدید را نصب کنید. نوار را در جای مناسب روی لبه پنجره یا در تنظیم کنید و به آرامی لایه پشت نوار را جدا کنید و از قسمت چسب دار بر روی لبه بچسبانید. اگر از قبل این لایه را آماده کنید ممکن است به جاهای مختلف بچسبد و کارایی خود را از دست بدهد.

کارتان را بررسی کنید

چند مرتبه در یا پنجره درزگیری شده را باز و بسته نمایید. اگر باز و بست آن با سختی صورت میگیرد؛ معمولا با چند بار باز و بست درست میشود، اما اگر نوار درزگیر خیلی ضخیم باشد مانع بسته شدن کامل میشود و باید نوار نازک تری امتحان کنید. شاید فکر کنید هر چه درب سخت تر بسته شود بهتر است ولی در حقیقت با فشرده شدن نواردرزگیر از کارایی آن کاسته میشود. هدف اصلی آنست که لبه ها کاملا مماس شوند و شکاف ها را بپوشانند تا مانع عبور هوا شود.

یک مرتبه دیگر با عبور دست از روی شکاف ها کارتان را بررسی کنید. اگر متوجه عبور جریان هوا شدید، همان نقطه را مجدد بررسی کنید. ممکن است نوار را درست نصب نکرده باشید و یا اینکه درب یا پنجره تان به درستی تراز نباشد. سعی کنید با فشار آوردن به دستگیره کمی آن را به بالا یا پایین متمایل کنید. اگر در به راحتی جابجا شد، مشکل از درب است و نوار درزگیر نمیتواند آن را کامل بپوشاند. اگر جریان هوا بیشتر شد، احتمالا سایز نوار درزگیر مناسب نیست و باید نوار ضخیم تری تهیه کنید.

یک پاسخ به “تعویض نوار درزگیر”

  1. […] آشنایی با نحوه درزگیری مقاله “تعویض نوار درزگیر” را […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.