رنگ کردن مبلمان قدیمی خانه

رنگ کردن مبلمان

به قلم امید دبیری نژاد

19 آذر 1396

رنگ کردن مبلمان و وسایل چوبی خانه شاید یکی از ساده ترین کارهایی باشد که میتوانید برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل انجام دهید. رنگ های ساده و یکدست با سایر اسباب و اثاثیه منزل به راحتی همنشین میشوند و به محیط خانه فضایی کلاسیک میبخشند. اگر بخواهید دکور خانه کمی غیر رسمی تر و شادتر به نظر برسد رنگ کردن مبلمان قدیمی از خرید وسایل نو به صرفه تر است. اگر رنگ کردن مبلمان را بیاموزید، هر زمان که لازم دانستید میتوانید دکوراسیون منزل را به شکل دلخواه تغییر دهید.

اجزای مبلمان را جدا کنید

تمام قطعات و قسمتهای جدا شونده را باز کرده و جدا نمایید. تمامی کشوها و قفسه ها را بیرون بکشید؛ با پیچ گوشتی تمامی پیچ ها، ریل ها و دستگیره ها را جدا نمایید. قطعات باز شده را در جای مناسب قرار دهید تا بعدا در پیدا کردن آنها دچار مشکل نشوید.

سنباده کاری کنید

ابتدا کاغذ سنباده زبر برداشته و با حرکت دایره وار روی تمام سطحی که باید رنگ شود بکشید. کاغذ سنباده 30 تا 50 برای این مرحله مناسب است. در مرحله بعد کاغذ سنباده 80 بردارید و مبلمان را با حرکات مستقیم و خطی در جهت بافت چوب؛ به نرمی،  سنباده کاری نمایید. در نهایت با یک پارچه مرطوب تمامی گرد و خاک را از روی سطح چوب پاک کنید تا سطحی یکدست و کاملا تمیز داشته باشید. کمی صبر کنید تا چوب کاملا خشک شود.

اگر پوسیدگی یا سوراخی روی سطح چوب مشاهده نمودید میتوانید با بتونه آن را پر نموده و زمان بدهید تا خوب خشک شود. بعد از خشک شدن بتونه سنباده کاری را انجام داده و با دستمال مرطوب به نرمی گرد و خاک را از سطح چوب تمیز نمایید.

لبه های کار را بپوشانید

اگر امکان باز کردن لولا ها قبل از رنگ کردن وجود ندارد، آنها را با نوار چسب بپوشانید. لبه های داخلی کار و هر جایی که قصد ندارید رنگ کنید را به همین روش بپوشانید.

یک لایه پرایمر بزنید

برای پرایمر کردن میتوانید از غلطک و قلم مو استفاده کنید. غلطک برای سطوح بزرگ و قلم مو برای گوشه ها و قسمت های باریک تر مناسب هستند. سعی کنید تمام سطوح به یک لایه نازک پرایمر آغشته شود. حال باید صبر کنید تا پرایمر خشک شود. خشک شدن پرایمر 4 تا 6 ساعت زمان میبرد.

آماده سازی فضا برای رنگ آمیزی

برای رنگ کاری به فضایی نیاز دارید که کاملا خشک باشد و البته بهتر است این کار را در فضای باز انجام ندهید. نور مستقیم خورشید میتواند بر کیفیت نهایی رنگ تاثیر بگذارد. سعی کنید محیط کارتان را طوری انتخاب کنید که فضای کافی برای کار فراهم باشد و تهویه مناسب داشته باشد. قبل از شروع کار گرد و خاک حاصل از سنباده کاری را خوب تمیز نمایید و اتاق را تهویه کنید. بهتر است پارچه یا پلاستیک کف زمین پهن نمایید.

یک لامپ پر نور در زاویه مناسب قرار دهید تا فضا به خوبی روشن شود و بتوانید به خوبی سطحی که رنگ آمیزی میکنید را ببینید.

رنگ آمیزی کنید

سطح کار را با کمک قلم مو یا غلطک رنگ آمیزی کنید. برای کار با قلم مو، رنگ را به آرامی و در جهت خطوط مستقیم روی کار اعمال کنید. اگر از غلطک استفاده میکنید آن را به جلو و عقب حرکت ندهید؛ با این کار سطح رنگ شده یکدست و صاف نخواهد بود. بهتر است هر قسمت را 3 یا 4 دست رنگ نمایید تا همه جا به خوبی رنگ شود. صبر کنید تا هر لایه رنگ کاملا خشک شود، سپس با کاغذ سنباده 180 به نرمی سطح کار را سنباده بکشید و دست بعدی را اعمال کنید. در پایان کار؛ مبلمان رنگ آمیزی شده به حدود 24 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارد.

اگر از قلم موی نو برای رنگ آمیزی استفاده میکنید، ابتدا آن را با آب تمیز شسته و خوب تکان دهید تا کاملا خشک شود.

کار نهایی را جلا بدهید

پس از آنکه مبلمان کامل خشک شد، دو دست لاک الکل به آرامی روی کار بکشید. میتوانید از قلم موی نرم با حرکات مستقیم و یک سویه برای این کار استفاده کنید. بین دست اول و دوم لاک الکل، یک مرتبه پرداخت با سنباده 180 توصیه میشود.

مبلمان را مجددا سر هم نمایید

حدود 72 ساعت صبر کنید تا رنگ و لاک الکل کاملا خشک شوند سپس اجزا و قطعات را سر هم کنید. قفسه ها و کشو ها را دار جای خود قرار دهید و با کمک پیچ گوشتی تمامی لولا ها و دستگیره ها را مجددا نصب نمایید.

حالا میتوانید از مبلمان جدید خود لذت ببرید.

یک پاسخ به “رنگ کردن مبلمان قدیمی خانه”

  1. […] اطلاعات بیشتر در مورد رنگ کردن مبلمان مقاله “رنگ کردن مبلمان قدیمی خانه” را […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.