شستشوی نمای بیرونی خانه

به قلم امید دبیری نژاد

1 آذر 1396

تمیز کردن نمای بیرونی خانه کار سختی به نظر میرسد، ولی اگر از روش درست و ابزار مناسب کمک بگیرید چندان سخت نیست. اگر نمای ساختمان از سنگ، آلومینیوم یا طرح چوب باشد؛ ساده ترین راه، شستشوی آن با کمک کارواش برقی است. فارغ از نوع نما و ابزاری که استفاده میکنید، قبل از شروع نظافت باید خانه را آماده کنید.

نظافت را در یک روز گرم انجام دهید

اگر میتوانید یک روز گرم و آفتابی را برای شستشوی نمای خانه انتخاب نمایید. اگر در روز ابری که باد زیادی میوزد کار شستشوی نما را انجام دهید؛ به احتمال زیاد، آب برمیگردد و خودتان را خیس میکند. اگر نمیتوانید تا یک روز آفتابی صبر کنید، حداقل در روز بارانی مشغول اینکار نشوید.

ساختمان را خوب محافظت کنید

ابتدا از بسته بودن تمامی درها و پنجره های اطمینان حاصل نمایید. اگر لازم بود آنها را با کمک پلاستیک ضخیم و چسب به خوبی بپوشانید. از نایلون و چسب برای پوشاندن چراغ ها، هواکش ها و فیوزهای برق کمک بگیرید. اشیای غیر ضروری را از اطراف محیط کار جمع کنید. در صورت لزوم گیاهان و بوته ها را با پلاستیک بپوشانید.

آب و کف

از مخلوط مایع ظرفشویی و آب برای از بین بردن لکه ها کمک بگیرید. پیش از شروع کار با کارواش بهتر است لکه های سخت را از بین ببرید. با کمک یک برس مناسب و ترکیبی از آب و مایع ظرفشویی میتوانید لکه های سخت را از بین ببرید.

شلنگ و برس

اگر نمای ساختمان خیلی کثیف نیست تنها با فشار آب شلنگ میتوان آن را شست؛ و یا شلنگ را به برس شستشوی اتوموبیل وصل کرد و به کمک آن نمای خانه را شستشو داد. برای کار با این روش بهتر است از پایین به بالا کار نظافت را انجام دهید.

استفاده از کارواش

بهترین و ساده ترین راه شستشوی نمای خانه تان استفاده از کارواش است. میتوانید تنها از آب خالی برای شستشو استفاده کنید. فشار آب خروجی دستگاه کارواش برای نظافت کفایت میکند. بهتر است حین کار نازل کارواش را رو به پایین بگیرید و از بالا به پایین نما، شروع به شستشو نمایید. نما را به قسمت های کوچک تقسیم نمایید و در هر لحظه بر شستشوی یک قسمت متمرکز شوید.

اگر دستگاه کارواش شما به مخزن مواد شوینده مجهز باشد، میتوانید از این قابلیت برای شستشوی بهتر نما کمک بگیرید. اگر از مواد شوینده استفاده میکنید، بهتر است نظافت را از بالا به پایین انجام داده و در پایان یک مرتبه از بالا به پایین نما را آبکشی نمایید.

تنظیم آب خروجی

در بیشتر مدل ها دستگاه کارواش میزان پاشش آب به کمک نازل قابل تنظیم است. این مقدار بر روی نازل با درجه مشخص میشود و در واقع زاویه پاشش را مشخص مینماید. هر چه این درجه کمتر باشد، شدت پاشش آب بیشتر خواهد بود. اگر در کار با کارواش مهارت ندارید با میزان پاشش کم کار را شروع کنید. برای شروع کار 40 درجه، مناسب به نظر میرسد. اگر این زاویه پاشش برای انجام کار کافی نبود، به آرامی زاویه را تا 25 درجه کاهش دهید.

امتحان کنید

فشار زیاد آب میتواند به نمای ساختمان آسیب برساند به خصوص اگر از متریال خاص و ظریفی برای آن استفاده شده باشد. ابتدا فشار آب خروجی را روی یک قسمت کوچک از نما امتحان کنید.

نکات کاربری

 فراموش نکنید که نازل را رو به پایین بگیرید، پاشش آب رو به بالا میتواند قطرات آب را در میان شکاف های نما گرفتار کند و در طولانی مدت سبب پوسیدگی دیوارها گردد.

 نازل را از یک سمت به سمت دیگر حرکت دهید. سعی کنید فشار پاشش را ثابت نگاه دارید و نازل را به آرامی از یک سمت به سمت دیگر حرکت دهید. هنگام کار با کارواش دائم نازل را تکان دهید و روی یک قسمت ثابت نمانید. پاشش مداوم آب با فشار زیاد بر روی یک قسمت میتواند به نمای ساختمان آسیب برساند.

یک پاسخ به “شستشوی نمای بیرونی خانه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.