طرز کار میخکوب بادی

به قلم امید دبیری نژاد

15 آبان 1396

برای نصب یک قاب عکس و یا ساخت یک کتابخانه ساده، چکش ابزار کاملا مناسبی است؛ ساده، ارزان و کارآمد است. اما اگر بخواهید یک کلبه چوبی بسازید یا یک مغازه تعمیر مبلمان داشته باشید، بهتر است یک میخ کوب داشته باشید. این ابزار قدرتمند در کسری از ثانیه و با دقت بسیار میخ را در قطعه کار جای میدهد. در اختیار داشتن یک میخ کوب، ساعت ها در زمان شما صرفه جویی خواهد کرد.

در این مقاله طرز کار میخ کوب را بررسی میکنیم، و در می یابیم چگونه میخ را با این سرعت شگفت انگیز پرتاب می کند.

میخ کوب در ساده ترین حالت باید دو وظیفه اصلی را به خوبی انجام دهد. متمرکز نمودن نیروی چکشی برای پرتاب میخ و تکرار این کار، مرحله اول است و بار گزاری میخ بعدی بعد از خارج شدن میخ، مرحله دوم کار را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید:بهترین کمپرسورهای باد بازار ابزار ایران؛ شما انتخاب کنید!

میخ کوب بادی یا پنوماتیک رایج ترین مدل میخ کوب در بازار است. در این مدل، نیروی چکشی به وسیله هوای فشرده تامین می شود. هوای فشرده ای که معمولا کمپرسور تولید می نماید. عملکرد کمپرسور هوا بسیار شبیه پمپ آب خانگی است؛ دستگاه به وسیله یک یا دو سیلندر هوای محیط را مکش می کند و هوای فشرده را به میخ کوب هدایت می نماید.

میخ کوب بادی ساختار نسبتا ساده ای دارد؛ یک پیستون متحرک سنبه دستگاه را به حرکت در می آورد. هنگامی که فشار هوا در بالای پیستون بیشتر از قسمت پایینی آن می شود، پیستون به سمت پایین حرکت می کند و زمانی که فشار پایین پیستون از قسمت بالایی بیشتر شود پیستون ثابت می ماند. فشردن ماشه، جریان هوای فشرده را تغییر می دهد و این تعادل را بر هم می زند.

بیشتر بخوانید: ساخت مرحله ای ظرف چوبی روستیک +عکس و ویدئو

این عدم تعادل سیلندر را به سمت بالای پیستون فشار می دهد. با وجود سیلندر درون پیستون، هوای فشرده ای که وارد دستگاه می شود نمی تواند به قسمت بالایی پیستون برسد و آن را به سمت پایین هل دهد.

زمانی که ماشه یک میخ کوب بادی فشرده می شود؛ سوپاپ ماشه بسته شده و مسیری برای عبور هوا ایجاد می شود. با وجود سوپاپ درون پیستون، هوای فشرده نمی تواند به سمت بالای سیلندر جریان یابد. فشار هوای پایین سیلندر بیشتر از قسمت بالایی آن است. سیلندر بالا می رود و هوای فشرده به سمت بالای پیستون می رود. این هوای فشرده، به پیستون و سنبه فشار می آورد و میخ را از خان دستگاه به بیرون پرتاب می کند. زمانی که پیستون پایین می رود، هوای درون سیلندر به کمک سوراخ هایی به اگزوز هدایت می شود.همچنین در انتها به قسمتی از متن چگونگی استفاده ازمیخکوب بادی به نقل از سایتآی چوب میپردازیم:

“چگونه از میخکوب بادی استفاده کنیم؟

آموزش استفاده از میخکوب فقط محدود به راه اندازی و تجهیزات مورد نیاز آن نیست. در دست گرفتن میخکوب بادی و روش شلیک و زاویه نگه داشتن و… میخکوب هم نکته های مخصوص به خود را دارد.

هر چه هوای بیشتری وارد اگزوز می شود،  فشار هوا افزایش می یابد. زمانی که ماشه رها می شود، هوای فشرده سیلندر را به مکان اولیه بر می گرداند، که جلوی جریان هوا در قسمت فوقانی پیستون را می گیرد. با حذف شدن فشار رو به پایین، هوای فشرده درون اگزوز برای برگرداندن پیستون به نقطه اولیه کفایت می کند. هوای بالای پیستون هم از میخکوب خارج می شود.

بررسی وضعیت ظاهری میخکوب

قبل از شروع به کار با میخکوب بادی، دستگاه را از نظر شکل ظاهری بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد. هر گونه شکستگی و شل بودن پیچ و ترک و… باید بررسی و رفع ایراد شود.

ورودی هوا میخکوب را چک کنید تا کثیفی و خاک و… در داخل آن نباشد. با استفاده از بادپاش می‌توانید ورودی هوا را بادگیری کنید تا گرد و غبار احتمالی از داخل آن خارج شود.

در واقع باید امیدوار باشید که این گرد و غبار خارج شود! شما باید بسیار مراقب باشید تا هیچ‌گونه شئ یا غبار وارد ورودی هوا نشود.

با توجه به روغنی و چرب بودن ورودی هوا و قطعات داخل میخکوب، احتمال چسبیدن گرد به مجاری دستگاه بسیار زیاد است.

بررسی خشاب میخکوب بادی و میخ

پس از بررسی اوضاع ظاهری دستگاه، باید خشاب میخکوب را باز کنید و وضعیت موجودی میخ را هم بررسی کنید. میخ باید با توجه به نوع اتصالی انتخاب شود.

میخ نه باید کوتاه باشد و نه خیلی بلند! کاملاً مشخص است که اگر میخ بلند باشد، از طرف دیگر چوب بیرون می‌آید و موجب خرابی سازه خواهد شد. اگر میخ کوچک باشد، اتصال قوی بین دو قطعه ایجاد نخواهد شد.”

بیشتر بخوانید:بهترین برند جعبه ابزار

میخکوب بادی حتی زمانی که میخ های نازک را به قطعه کار بسیار سخت فرو می کند عملکرد ایده آلی دارد.

برای انتخاب میخکوب بادی بهتر است به طراحی ابزار و وزن آن، نوع و سایز میخ های مورد استفاده، جنس و نوع خشاب، برند محصول، و کیفیت خدمات پس از فروش آن توجه نمایید.

بیشتر بخوانید: فرز همه‌کاره، ابزاری کوچک، اما کاربردی و قدرتمند + عکس و فیلم

11 پاسخ به “طرز کار میخکوب بادی”

  1. حسینی گفت:

    میخکوب بادی کار رو راحت کرده برام

  2. سارا حشمتی گفت:

    میخکوب بادی برای کارهای تخصصی و کارگاه ها فقط هست یا مثلا برای برخی کارهای خانگی ام میشه استفاده کرد؟ یا جایگزینش برای مصارف خانگی چی هست؟

  3. […] چوب، قطعات برش خورده را به یکدیگر می‌‌چسبانیم و با میخکوب و یا میخ و چکش گوشه‌های کار را محکم می […]

  4. عسگر قاسمی گفت:

    سلام
    بعضی مواقع میخ کوب شلیک می کند ولی میخی بیرون نمی آد راهنمهیی کنید .

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. اگر از میخ سایز مناسب استفاده کرده‌اید، خشاب را بررسی کنید که میخ در آن گیر نکرده باشد. روش نگه‌داشتن دستگاه، زاویه دستگاه نسبت به سطح و … نیز در نحوه عملکرد میخکوب موثر هستند.

  5. Radfar گفت:

    سلام برای کار نجاری میخکوب بادی بهتره یا میخکوب شارژی؟ کارم جوری نیست که نیاز به قدرت زیادی باشه از میخای کوچیک استفاده میکنم ولی سرعت مهمه برام بعد میشه بهترین مدلی که هم سرعتش خوب باشه هم خوب میخکوب زیاد سنگین نباشه رو معرفی کنید بهم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. هر دو نوع دستگاه متناسب با شرایط کاری شما مناسب هستند. اگر در کارگاه خود کمپرسور باد دارید، می‌توانید از مدل‌های مختلف میخکوب بادی استفاده کنید. در غیر این صورت، میخکوب شارژی کار شما را راه می‌اندازد و با توجه به اینکه منبع تغذیه آن باتری است نه برق و کمپرسور، قدرت مانور زیادی در محل کار دارید.

  6. Parsa گفت:

    سلام برای کار نجاری میخکوب بادی بهتره یا میخکوب شارژی؟ کارم جوری نیست که نیاز به قدرت زیادی باشه از میخای کوچیک استفاده میکنم ولی سرعت مهمه برام بعد میشه بهترین مدلی که هم سرعتش خوب باشه هم خوب میخکوب زیاد سنگین نباشه رو معرفی کنید بهم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. هر دو نوع دستگاه متناسب با شرایط کاری شما مناسب هستند. اگر در کارگاه خود کمپرسور باد دارید، می‌توانید از مدل‌های مختلف میخکوب بادی استفاده کنید. در غیر این صورت، میخکوب شارژی کار شما را راه می‌اندازد و با توجه به اینکه منبع تغذیه آن باتری است نه برق و کمپرسور، قدرت مانور زیادی در محل کار دارید.

  7. […] بیشتر بخوانید: طرز کار میخکوب بادی […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.