متر دستی و بررسی انواع آنها

به قلم حمیدرضا رامخو

23 مهر 1396

مترهای دستی ابزاری کوچک و ساده اما مهم و پرکاربرد هستند که انواع مختلفی دارند.  مترهای دستی هر یک به نحوی به شما کمک می‌کنند تا فاصله‌‌ها را اندازه‌گیری کنید و انواع بسیار متنوعی دارند که هر یک اندازه‌گیری‌های دقیق را بر اساس نیاز انجام می‌دهند. اکنون اجازه دهید به معرفی برخی از انواع متر دستی که کاربرد گسترده‌ای دارند بپردازیم.

  • متر دستی فایبرگلس
  • متر دستی فلزی
  • متر دستی تخصصی

مترهای دستی را بر اساس معیارهای مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد:

  • انواع مترهای دستی بر اساس جنس
  • متر فایبر گلاس:

فایبر گلس نوعی از مواد مقاوم به سایش است. بنابراین با توجه به نوع کاربرد متر دستی و این که مدام بر روی سطوح مختلف کشیده می‌شود، فیبر گلس برای ساخت متر دستی جنس بسیار مناسبی است. به علاوه از آنجا که حین استفاده از متر ممکن است به هر دلیلی متر با سطوح برق‌دار تماس پیدا کند، استفاده از متر فایبر گلس خطرات ناشی از برق‌گرفتگی را کاهش می‌دهد. معمولا این نوار فایبرگلس در داخل یک قاب فلزی یا پلاستیکی قرار می‌گیرد. قابلیت جمع شدن تیغه در متر فایبرگلس رونیکس سه برابر مدل های رایج است که هم به لحاظ سهولت استفاده و هم از نظر دوام مزیت مهمی محسوب می شود.

متر روکش دار
متر روکش دار
  • متر فلزی:

متر فلزی از یک نوار فولادی مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و جذب گرد و غبار ساخته شده که داخل یک قاب فلزی یا پلاستیکی رول شده است. در مورد کاربرد متر فلزی می‌توانیم بگوییم این نوع متر به طور گسترده ای در صنایع مختلف مانند ساخت و ساز، نجاری، ساختمان‌سازی، و… استفاده می‌شود. جهت سهولت استفاده از متر در حین کار، نوار فلزی  قابلیت قفل شدن توسط قاب را داراست که مانع حرکت نوار و برگشت آن به داخل قاب می‌شود. متر دستی فلزی رونیکس با داشتن مگنت قوی در قسمت قلاب و استفاده از پرچ های قوی (سه پرچ) جهت اتصال مستحکم نوار به قلاب و همچنین استفاده از تیغه دو طرفه چاپ سیستم متریک با زمینه سفید جهت کاربری در شرایط مختلف کاری، یکی از بهترین انواع متر فلزی دستی است.

  • انواع متر دستی بر اساس طول

مترهای دستی معمولا در طول‌های مختلف زیر ساخته می‌شوند:

2 متری، 3متری، 5 متری، 8 متری، متری، 10 متری، 15 متری، 20متری، 30متری، 50 و 100 متری .

  • انواع متر دستی بر اساس کاربرد و حرفه (مترهای دستی تخصصی)

برخی از انواع مترهای دستی مخصوص استفاده در تخصص‌های خاصی ساخته شده‌اند. مثلا متر مهندسی رونیکس که سبک وزن بوده و دسته ارگونومیک دارد که سبب سهولت استفاده هنگام لزوم در دست گرفتن به مدت طولانی می‌شود. همچنین مترهای تاشو که  از مواد عایق حرارتی مانند چوب ساخته شده‌اند و در دمای شدید داغ نمی‌شوند. همچنین با یک الگو مشخص بسته و جمع می‌شوند. این مترها مناسب استفاده توسط توسط تکنسین‌ها، مکانیک‌ها و کارهای لوله کشی هستند.

انتخاب متر دستی مناسب

برای انتخاب یک متر دستی خوب و مناسب، علاوه بر توجه به تناسب بین طراحی متر با کار مورد نظر شما که در بالا به نکاتی در این مورد اشاره شد،  توجه به کیفیت ساخت نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال در مورد قفل موجود برای قاب متر یا فنر بازگرداننده‌ی متر به داخل قاب باید بگوییم که اگر کیفیت لازم دارا نباشند، خیلی زود خراب شده و عملا متر غیرقابل استفاده می‌شود.

2 پاسخ به “متر دستی و بررسی انواع آنها”

  1. […] بیشتر بخوانید: متر دستی و بررسی انواع آنها […]

  2. […] بیشتر بخوانید: متر دستی و بررسی انواع آنها […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.