نقش بکس بادی در تعمیرات خودرو

نقش بکس بادی

به قلم حمیدرضا رامخو

26 مهر 1396

بکس بادی یا آچار بادی جهت باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره‌ها کاربرد دارد. این وسیله از رایج‌ترین ابزارالات بادی در صنعت و انواع کارهای تعمیراتی است.ابزارالات بادی رونیکس از لحاظ کیفیت و ایمنی به بهترین نحو ممکن کنترل، تولید و در بازار عرضه شده است. از جمله رایج‌ترین این ابزارها می‌توان به بکس بادی و جغجغه بادی اشاره کرد که در صنایع تولیدی، تعمیراتی و خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما ما در این مقاله سعی داریم به معرفی بیشتری از بکس بادی و کارایی، نحوه کارکرد و نقش آن در تعمیرات خودرو بپردازیم.

بیشتر بخوانید:تفنگ میخکوب چیست؟ و باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

بکس بادی چیست و چه کاربردی دارد ؟
بکس بادی مکانیزم بسیار قوی است که برای کلیه امور صنعتی سبک و سنگین از جمله مکانیکی و جلوبندی خودروها، ماشین‌های سنگین و سایر فعالیت‌های مدوام و سخت قابل استفاده خواهد بود. به علاوه بکس بادی یا آچار بادی رونیکس در صنعت به آن ایمپکت بادی و آچار پنوماتیک نیز می‌گویند. وسیله‌ای کارآمد و پیشرفته است که با توجه به ساختار آن در تمام کارهای بزرگ و کوچک صنعتی با سرعت و قدرت بالا به کار می‌رود.


اکثرا کاربرانی که از بکس بادی و دیگر متعلقات آن استفاده می‌کنند، صنایع و کارگاه‌های تولید هستند. این کاربران به جای اینکه همانند گذشته از یک آچار دستی استفاده کنند با این ابزار به کار خود سرعت و دقت عمل بخشیده‌اند. بکس بادی یا آچار بادی در تمام پروژه‌های کوچک کارگاهی یا صنعتی کاربرد دارد و بر اساس کاربرد آن، ساختار متفاوتی از جمله تفنگی، سرکج، مستقیم و صلیبی از آن در بازار موجود است.
بکس بادی چگونه کار می کند؟
اصول کار بکس بادی بر اساس بهره گرفتن از نیروی گاز ورودی و تبدیل آن به نیروی محرک مکانیکی است.  آچار بادی رونیکس بوسیله درایوهای مختلفی که بر روی آن سوار شده است، قادر به باز کردن پیچ و مهره‌های پرس شده است. و این در حالیست که می‌تواند بالعکس عمل کرده و پیچ‌ها را نیز دوباره پرس کند. درایو یکی از ابزار این بکس است که وظیفه باز و بسته کردن پیچ و مهره‌ها را دارد. موتور آچار بادی یک موتور محرکه است که سرعت دستگاه را تنظیم می‌نماید. بکس بادی می‌تواند با استفاده از باتری و بدون سیم هم کار کند، یعنی به گونه‌ای که از نیروی هوای فشرده نمی‌تواند بهره ببرد.کاربرد بکس بادی در تعمیرات خودرو
امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، ابزارها از حالت سنتی خارج شده‌اند و اکثر کارگاه‌های تولیدی و خدماتی، ابزارهای تخصصی‌تری را به کار گرفته‌اند. از جمله می‌توان به آچار بادی به جای دستی آن اشاره کرد که کار کلیه تعمیرکاران را آسان نموده است. برای انجام فعالیتهای ســرویس، تنظیم و تعمیر خودرو به کار می‌رود. بکس‌های بادی مخصوص، در تعمیر خودروها، گشتاور‌های (مقدار نیروی لازم برای چرخش حول یک محور) بالایی را تامین می‌کنند.در ادامه تعویض لاستیک

به نقل از سایت استادکار را بصورت خلاصه برای شما بیان میکنیم:

“بسیاری از افراد برای تعویض لاستیک ماشین نیز ساعت‌ها کنار خیابان می‌ایستند و منتظر کسی می‌مانند تا برای این کار به آن‌ها کمک کند. اما بهتر است بدانید که آشنایی با نحوه تعویض لاستیک آن‌قدرها هم کار سختی نیست و اگر با اصول این کار آشنا شوید، خیلی سریع‌تر از آنچه فکرش را کنید می‌توانید این کار را انجام دهید. در همه ماشین‌ها یک سری ابزار برای تعویض لاستیک وجود دارد و تنها لازم است که با روش کار با این تجهیزات آشنا باشید.

  • برای تعویض لاستیک ابتدا باید با استفاده از یک پیچ‌گوشتی قالپاق را در بیاورید و با وارد کردن سر پیچ‌گوشتی و کمی نیرو آن را جدا کنید.
  • به وسیله جک خودرو را کمی بالا ببرید و سپس پیچ‌های مربوط به چرخ‌ها را باز کنید و تایر را جدا کرده و سپس تایر جدید را در محل مناسب قرار داده و پیچ‌ها را محکم کنید.”

می‌توان از ایمپکت بادی به عنوان ابزاری کارآمد به جای انواع آچارهای دستی در باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های سفت خوردو استفاده نمود. این آچار پیشرفته در باز و بسته کردن انواع پیچ‌های محور، جلوبندی، موتور، سیستم تعلیق و کلیه کارهای پیچ و مهره‌ای خودرو به خوبی نقش‌آفرینی می‌کند. به علاوه آچار پنوماتیک از سرعت و قدرت بالایی برخوردار است حتی اگر پیچ و مهره بسیاری در میان باشد. همچنین سطح زیادی از سایز پیچ‌ها را پوشش می‌دهند. درواقع وسیله‌ای پر کاربرد برای تعمیرکاران خودرو خواهد بود. به طور کل نقش بکس بادی در استحکام اتصالات مکانیکی پیچ و مهره‌ای با دقت و سرعت بالا است. منظور از آچارکشی خودرو، بررسی ظاهری و استحکام اتصالات مکانیکی و پیچ و مهره‌ای آن است. مشخصات کلی بکس بادی

  • برخورداری از روکش دسته نرم و راحت جهت جلوگیری از خستگی کاربر حتی در کارهای مداوم و طولانی مدت

  • طراحی بدنه به صورت ارگونومیک

  • مجهز به موتور پرقدرت جهت کارایی و طول عمر بالا

  • به منظور سبکی وزن و افزایش کاربری آن، بدنه این آچار از جنس کامپوزیت تهیه شده است.

  • بیشتر بخوانید:مفتول بر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

    یک پاسخ به “نقش بکس بادی در تعمیرات خودرو”

    1. […] بیشتر بخوانید: نقش بکس بادی در تعمیرات خودرو […]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مقالات مرتبط

    عضویت در خبرنامه :

    برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.