چرا روغن ترمز کم می شود؟ | آموزش رفع نشتی

نشتی روغن ترمز - رونیکس مگ

به قلم زهرا لاله

3 خرداد 1397

وقتی روغن ترمز ماشین‌تان نشت می‌کند باید چه کاری انجام بدهید؟ مسلم است که کمک گرفتن از یک مکانیک خودرو، کار منطقی و احتمالاً دارای اثربخشی بالا و سریع است؛ اما اگر خودتان بخواهید این کار را انجام بدهید چه؟ در این مقاله به شما می‌گوییم که اگر قصد دارید خودتان دست به کار شوید و مشکل نشتی روغن ترمز را رفع کنید باید چه کاری انجام بدهید.

محدودیت‌های خود را بشناسید

در درجه اول باید محدودیت‌های‌تان را بشناسید. اگر اجزای اتومبیل‌تان را نمی‌شناسید یا با روغن ترمز و الزامات آن آشنایی دقیقی ندارید، باید اول مدت زمانی را به آشنایی با بخش‌های مختلف اتومبیل‌تان اختصاص دهید کتاب‌چه راهنمای آن را مطالعه کنید. تعمیر نشتی روغن ترمز کار آسانی نیست و به راحتی نمی‌توان برایش راه حلی ارائه داد. بعضی از شرکت‌ها برای تعمیر سریع نشتی روغن ترمز فرمول خاصی را ارائه می‌دهند؛ که البته تجربه بارها ثابت کرده است که این فرمول‌ها و دستورالعمل‌ها به تعمیر آن کمکی نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با دریل

سیلندر اصلی

سیلندر اصلی را چک کنید. اگر نشانه‌هایی از ساییدگی یا پارگی در آن وجود دارد باید به فروشگاه قطعات یدک خودرو بروید و یک کیت بازسازی سیلندر بخرید. طبق راهنمایی‌های کیت بازسازی پیش بروید، اگر طبق راهنما پیش بروید می‌توانید سیلندر اصلی را بیرون آورید و یک سیلندر جدید جایگزین کنید.

شیلنگ ترمز

نگاهی به شیلنگ ترمز بیندازید و از همه جهت آن را بررسی کنید. باید مطمئن شوید که آیا مشکلی دارد یا خیر. در صورتی که شیلنگ‌ها نشتی دارند باید یک مجموعه شیلنگ جدید بخرید و آن‌ها را با شیلنگ‌های قدیمی جایگزین کنید.

بیشتر بخوانید:تاریخچه آچار فرانسه و انواع آن تا به امروز

سیم ترمز

اگر نشانه‌های نشت فقط در خطوط ترمز نمایان است، می‌توانید به راحتی با استفاده از لوله‌های فلزی و لوله خم کن آن را تعمیر کنید. برای انجام این کار ابتدا باید وسایل مورد نیاز را از فروشگاه تهیه کنید و سپس راهنمای مربوط به خودروی‌تان را پیدا کرده و مرحله به مرحله پیش بروید تا بتوانید نشتی روغن ترمز را تعمیر کنید. البته انجام این کار، خیلی هم آسان نیست، به همین دلیل شاید نیاز باشد که برای انجام آن از دوست‌تان یا کسی که با این فرآیند آشنا است کمک بخواهید. اگر توانایی لازم و کافی برای انجام این کار را در خود نمی‌بینید و کسی را هم برای کمک گرفتن پیدا نمی‌کنید، وقت آن است که به مکانیکی مراجعه کنید و کار را به متخصص آن بسپارید.

پیستون کمپرسور

اگر با بررسی پیستون کمپرسور متوجه شدید که مشکل از این قسمت است باید یک کمپرسور جدید بخرید و راهنمای موجود در بسته بندی آن را دنبال کنید. اما اگر باز هم از توانمندی‌تان یا ارتباط مشکل نشتی روغن ترمز با پیستون کمپرسور مطمئن نیستید، بهتر است خودتان کاری نکنید که مبادا مشکل بزرگ‌تری برای خودروی‌تان ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:معرفی بهترین روش‌های بازکردن پیچ زنگ‌زده؛ چاره کار چیست؟

مهم‌ترین نکات برای رفع نشتی روغن ترمز

بعد از بررسی همه این موارد؛ البته اگر اصولی و آگاهانه پیش بروید، به این اطمینان خواهید رسید که علت نشتی روغن ترمز خودروی شما چیست و مشکل از کجاست. بعد از پیدا کردن علت مشکل می‌توانید طبق راهکارهای گفته شده شروع به رفع عیب کنید. در این مرحله مهم‌ترین نکته این است که به روند کار مسلط باشید یا حداقل یک دید کلی و پیش زمینه فنی مناسب برای انجام این کار داشته باشید.

در صورتی که دید کلی یا پیش زمینه فنی مناسب را دارید اما باز هم به اطلاعات دیگری نیاز دارید می‌توانید قبل از شروع کار، کمی در این باره مطالعه کنید یا حتی ویدئوهای آموزشی مرتبط را پیدا کرده و مشاهده کنید. با انجام این کارها می‌‎توانید پیش زمینه مناسب برای انجام کار را پیدا کرده و شروع به تعمیر و حل مشکل کنید. یادتان باشد که اگر از انجام صحیح روند تعمیر مطمئن نیستید، بهترین کار مراجعه به مکانیک و متخصص و سپردن کار به دستان اوست.

بیشتر بخوانید: دریل ستونی چیست؟

خوب است تا با انواع روغن ترمزها در بازار نیز اشنا شوید. متن زیر به نقل از سایت 1car اورده شده است:

“روغن ترمز زرد و آبی

روغن ترمز‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که در بسته‌بندی‌های مختلفی نیز عرضه می‌شوند. روغن ترمز‌ها با استاندارد DOT دسته‌بندی شده‌اند که از pe-dot شروع شده و با DOT2 ادامه پیدا کرده و نهایتا به DOT 5.1 ختم می‌شود. این در حالی است که DOT 3 و DOT4 و DOT 5.1 از نوع پایه گلیکولی هستند و از پر‌مصرف‌ترین روغن ترمز‌ها‌ در بین خودرو‌های سواری شناخته می‌شوند. روغن ترمز DOT 3 زرد‌رنگ بوده و این در حالی است که روغن ترمز DOT 4 آبی‌رنگ است و از آنجایی که سیستم‌های ترمز خودرو‌ها متناسب با یک روغن ترمز طراحی شده است، نمی‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد و از همه مهم‌تر اینکه نباید این دو نوع روغن ترمز را در یک سیستم ترمز با هم مخلوط کرد. هر چند دلیل خاصی برای استفاده از یک روغن ترمز به جای دیگری گفته نشده است و حتی برخی از افراد کارشناس، تعویض روغن ترمز از یک نوع به نوع دیگر را به شرط تخلیه کامل سیستم و پر‌کردن دوباره و کامل با نوع دیگر، مشکلی نمی‌دانند اما برخی نیز عدم سازگاری لاستیک‌های نشت‌بندی و آب‌بند‌های موجود در سیستم را با یک روغن ترمز دیگر از دلایل عدم تعویض نوع روغن ترمز می‌دانند که ممکن است منجر به خوردگی و فرسودگی آنها شود.
نقطه جوش روغن ترمز  DOT 3 در حدود 205 درجه سانتیگراد است و این فاکتور برای روغن ترمز DOT 4 در حدود 230 درجه سانتیگراد خواهد بود. این در حالی است که اگر رطوبت به این دو روغن ترمز وارد شود، نقطه جوش آنها به ترتیب به 140 و 150 درجه سانتیگراد کاهش پیدا خواهد کرد.
در این حالت خواهد بود که ممکن است ترمز در استفاده‌های سنگین پیاپی در یک مسیر طولانی به مرور کارایی خود را به خاطر گرم‌شدن قسمت‌های مختلف ترمز و انتقال حرارت بیشتر به روغن ترمز، به‌راحتی از دست دهد و در زمان فشردن پدال، فشار لازم در پشت پیستون‌های ترمز ایجاد نشود و در نتیجه کارایی این بخش بسیار حساس و مهم به طور محسوسی افت کند. شاید جالب باشد که این میزان کاهش نقطه جوش برای 3.7 درصد رطوبت‌زدگی در روغن ترمز تعیین شده‌ و این در حالی است که بسیاری از خودرو‌های در حال تردد در حدود 7 تا 8 درصد رطوبت درون روغن ترمز خود دارند!.”

بیشتر بخوانید: «کارهای لازم جهت آماده‌سازی خودرو پیش از سفر»

سوالات متداول

برای تعمیر سیستم ترمز ماشین به چه ابزاری نیاز داریم؟
برای تعمیر سیستم ترمز ماشین به ابزاری چون پیچگوشتی، آچار، بکس شارژی، انبردست و … نیاز است. رونیکس به عنوان متنوع‌ترین برند بازار ابزار تمام این ابزار را در اختیار کاربران قرار داده است.
راه های تشخیش کاهش روغن ترمز ماشین چیست؟
به احتمال زیاد نشانه‌های کاهش روغن ترمز به سرعت در رانندگی احساس شود. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به ضعف ماشین در ترمزگیری، ضعیف شدن پدال و همچنین نشتی روغن از زیر سینی ماشین اشاره کرد.
چند نوع روغن ترمز داریم؟
روغن ترمز‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که در بسته‌بندی‌های مختلفی نیز عرضه می‌شوند. روغن ترمز‌ها با استاندارد DOT دسته‌بندی شده‌اند که از pe-dot شروع شده و با DOT2 ادامه پیدا کرده و نهایتا به DOT 5.1 ختم می‌شود.

11 پاسخ به “چرا روغن ترمز کم می شود؟ | آموزش رفع نشتی”

  1. رضا بهادری گفت:

    سلام خوبین میگم مارک و برند روغن ترمز هم تو نشتی روغن تاثیر داره یا نه فقط به ماشین خودمون بستگی داره؟

  2. سهیل گفت:

    خب، بگم که من اصلاً آدم فنی‌ای نیستم و وقتی فهمیدم روغن ترمزم داره نشت می‌کنه، فکر کردم حتماً باید ببرمش نمایندگی. اما یکی از دوستان گوگل کرد این مقاله اومد بالا. واقعاً راضی‌ام تونستم خودم مشکل رو حل کنم. پول زیادی هم صرفه‌جویی شد. دمتون گرم!

  3. Fatemeh گفت:

    سلام. من چک کردم ماشینو الان باید لنت ترمزم عوض کنم. میشه یه آموزشم برا تعویض لنت ترمز بذارید تو سایتتون. مرسی

  4. Fereshteh گفت:

    چطور می‌تونم مشکلات احتمالی شیلنگ ترمز را تشخیص دهم؟ چه زمانی باید شیلنگ ترمز را تعویض کنم

  5. ارسلان فتحی گفت:

    وقت خوش
    چگونه روغن ترمز اصل را تشخیص دهیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. پیشنهاد می‌کنیم در مورد استانداردها و رنگ‌های روغن ترمز مطالعه و نهایتاً روغن ترمز را از برند معتبر تهیه کنید.

  6. داوود گفت:

    از کجا متوجه بشیم که کدام روغن ترمز مناسب ماشینمون هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.