نکات نگهداری سشوار صنعتی

نکات نگهداری از سشوار صنعتی
  • دقیقه 4
  • 1688
  • 0

به قلم مهدی نیکبخت

12 آذر 1396

در مطالب قبل درباره سشوار صنعتی، انواع آن و کاربردهایی که دارد صحبت کردیم. سشوارهای حرارتی در صنایع اتومبیل، خدمات صافکاری خودرو، کارگاه های کوچک و متوسط تولید پوشاک و… کاربرد گسترده دارند. در این مطلب قصد داریم نکاتی در خصوص کاربری صحیح و نگهداری سشوار صنعتی بیان کنیم که رعایت آن باعث افزایش عمر مفید و کارایی سشوار حرارتی می‌شود.

نکات مهم در نگهداری سشوار صنعتی

تقریباً تمامی سشوارهای صنعتی موجود در بازار از ترکیب یک المنت و یک دمنده تشکیل شده‌اند؛ زمانی که دستگاه روشن می‌شود، المنت گرم شده و حرارت ایجاد می‌نماید. حرارت ایجاد شده از طریق دمنده به خارج از دستگاه دمیده می‌شود. ساختار چندان پیچیده‌ای نیست. آنچه موجب تفاوت قیمت سشوارهای مختلف می‌شود، کیفیت ساخت قطعات استفاده شده در آن است. در برخی از مدل‌های قدیمی‌تر سشوار حرارتی، المنت بدون روکش و به طور مستقیم در دستگاه استفاده شده است. هرچند در این حالت احتمال آسیب رسیدن و خراب شدن المنت کاهش می‌یابد؛ ولی معمولاً سشوارهای صنعتی با المنت‌های این چنینی، تعادل دمایی ندارند و میزان حرارت خروجی آنها کم و زیاد می‌شوند و البته برای رسیدن به دمای مورد نیاز کاربر به میزان برق بیشتری نیاز دارند.

چه عواملی عمر سشوار صنعتی را افزایش می دهد؟

در مدل‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر، سشوار حرارتی به المنت سرامیکی مجهز شده‌اند. سرامیک المنت به عنوان نوعی عایق حرارتی عمل می‌کند و حرارت دستگاه را یکنواخت نگاه می‌دارد. در این مدل‌ها المنت دستگاه، یکسره روشن نیست و همین امر موجب کاهش میزان مصرف برق می‌شود. در کارگاه‌های صنعتی توجه به این جزئیات می‌تواند در مدیریت هزینه‌ها بسیار مفید باشد. همچنین می‌توان از ابزارهای مجهز به المنت سرامیکی به طور پیوسته در مدت زمان طولانی‌تر استفاده نمود.

وجود المنت سرامیکی در کنار مزایای فراوانی که دارد حساسیت‌هایی هم ایجاد می‌نماید که دستگاه را آسیب پذیر تر می‌نماید. بیشترین میزان خرابی سشوارهای حرارتی به علت آسیب دیدن و شکستن سرامیک المنت است. هنگامی که سرامیک می‌شکند تکه‌های شکسته به المنت آسیب می‌رساند و سبب ایجاد قطعی روی سطح المنت و در نهایت خرابی کامل سشوار می‌شوند. خوشبختانه با رعایت چند نکته حین استفاده از ابزار می‌توان از این آسیب‌ها تا حد زیادی جلوگیری نمود.

هنگامی که دمای سرامیک المنت خیلی بالا برود، با کوچکترین ضربه‌ای می‌شکند. بهتر است حین کار با سشوار صنعتی در دمای بالا در بازه‌های زمانی 30 دقیقه‌ای به دستگاه حدود 5 دقیقه استراحت بدهید. لازم نیست دستگاه را خاموش کنید فقط از طریق کلید تنظیم حرارت دما را تا حداقل درجه ممکن پایین بیاورید. در سشوارهای صنعتی امروزی معمولاً از دو قسمت المنتی در پایین و بالای دستگاه استفاده شده است. معمولاً المنت پایین با برد سری شده است. این المنت برای تأمین حرارت تا 50 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شده است. یک سنسور حرارتی روی ابزار تعبیه شده که دمای لحظه‌ای سشوار را می‌سنجد و المنت را فعال یا غیر فعال می‌کند. زمانی که حرارت دستگاه را روی حداقل تنظیم می‌کنید فن دستگاه کار خواهد کرد و به آرامی دمای المنت را کاهش خواهد داد. در زمان پایان کار نیز بهتر است از همین شیوه برای خنک نمودن دستگاه استفاده نمایید تا المنت و سرامیک اطراف آن به خوبی خنک شوند و سپس دستگاه را خاموش نمایید.

نکته دوم حفظ فاصله مناسب سشوار با قطعه کار است. بهتر است حین کار، لوله سشوار حدود 15 تا 20 سانتیمتر با قطعه کار فاصله داشته باشد. اگر این فاصله رعایت نشود، از طرفی هوای گرم درون سشوار به درستی تخلیه نمی‌شود و از طرف دیگر هوای گرم خروجی مجدداً به درون سشوار مکیده می‌شود و این شرایط می‌تواند آسیب جدی به برد اصلی و موتور دستگاه وارد نماید.

به عنوان آخرین نکته کاربری، همواره سعی کنید سشوار را به صورت مستقیم و عمودی روی زمین قرار دهید. با توجه به ساختار سشوار صنعتی معمولاً هوا از دو طرف بدنه به درون مکیده می‌شود. قرار دادن دستگاه روشن بر روی طرفین می‌تواند مانع رسیدن هوای کافی به درون دستگاه شود، علاوه بر این ممکن است اشیا ریز به همراه هوا به درون دستگاه کشیده شود و دریچه‌های ورودی هوا را بپوشاند که در طولانی مدت به ابزار آسیب می‌رساند.

به طور خلاصه می توان با رعایت چند نکته به خوبی در نگهداری سشوار صنعتی اقدامات لازم را انجام دهید و طول عمر مفید آن را افزایش‌دهیم.

  • در حین کار با سشوار صنعتی از وارد کردن ضربه به آن جلوگیری نمایید. باتوجه به اینکه در هنگام کار دمای سرامیک المنت بالا رفته و باعث شده تا با کوچکترین ضربه ای بشکند.
  • همیشه پس از 20 تا 30 دقیقه کار با دستگاه به مدت 5 دقیقه به آن استراحت دهید.
  • دریچه های هوای سشوار صنعتی را به خوبی تمیز کنید تا هوای مورد نیاز آن به خوبی تامین گردد و همچنین طول عمر مفید آن افزایش یابد.
  • فاصله ای مناسب را برای دستگاه و قطعه کار در نظر بگیرید تا آسیبی به سطوح و قطعه مورد نظر وارد نگردد.
  • پس از اتمام کار حتما سشوار را به صورت عمودی بر روی میز کار قرار دهید. چراکه در صورت قرارگیری سشوار به شکل دیگر باعث شده تا با توجه به ساختار دستگاه و وجود دو مکنده جانبی مانع رسیدن هوا به این ابزار صنعتی شده و به آن آسیب وارد شود.

با رعایت این نکات ساده در نگهداری سشوار صنعتی می‌توانید مدت طولانی از سشوار صنعتی استفاده نمایید و از سهولت کار با آن لذت ببرید. علاوه بر شیوه درست در نگهداری سشوار صنعتی فاکتورهای دیگری در سالم ماندن و افزایش طول عمر دستگاه تاثیرگذار هستند. یکی از مهمترین آن‌ها انتخاب سشوار صنعتی متناسب با فعالیت شماست. بنابراین با توجه به کاری که انجام می‌دهد سشواری را تهیه نمایید که از ویژگی‌های لازم با حرفه شما برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.