کوله پشتی مناسب طبیعت گردی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

ویژگی‌هایی کوله پشتی مناسب طبیعت گردی

به قلم آیدین طلایی

30 اردیبهشت 1402

اگر دوست دارید برای لحظه‌ای هم که شده از هیاهوی شهری دور باشید، باید وسایل مناسبی همراه خود ببرید.

شاید مهمترین این وسایل کوله پشتی باشد. می‌توان گفت کوله پشتی خانه یک طبیعت گرد است! چرا که تمام وسایل مهم و اساسی که یک طبیعت‌گرد باید همراه خود داشته باشد را در خود جا می‌دهد.

اما این خانه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟!

در این نوشتار مجله رونیکس، به این سوال پاسخ می‌دهیم.

رونیکس را بخوانید.

نوع کوله پشتی

مانند هر ابزار دیگری، کوله پشتی‌ها هم در انواع مختلف و مخصوصی طراحی می‌شوند. طبیعت گردی، کوهنوردی، فنی و آلپی، سنگ نوردی، یخ نوردی و غارنوردی برخی از مهم‌ترین انواع آن است. پس سعی کنید بسته به نوع فعالیت اقدام به خرید کوله پشتی کنید.

انواع کوله پشتی
انواع کوله پشتی

اندازه کوله پشتی

این نکته شاید نسبت به دیگر موارد اهمیت بیشتری داشته باشد. حجم و ظرفیت کوله را با لیتر یا اینچ مکعب نشان‌ می‌دهند. بسته به مدت زمان سفر سعی کنید از کوله پشتی با حجم مناسب استفاده کنید.

اگر قصد مسافرت طولانی دارید، به کوله بزرگ‌تری نیاز دارید تا تجهیزات بیشتری را همراه خود داشته باشید. اما اگر سفرتان کوتاه است، به سراغ آن‌ها نروید، چرا که کوله بزرگتر یعنی وزن بیشتر! قاعده زیر به شما در انتخاب کوله کمک می‌کند:

  • کوله‌های کمتر از 30 لیتر: این کوله‌ها برای مسافرت‌های 1 روزه مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی در جاده یا مسافت‌های کم و کوهنوردی‌های کوتاه مدت مناسب است.
  • کوله‌های 30 تا 50 لیتر: برای سفرهای آخر هفته‌ای 1 تا 3 روزه بهترین انتخاب هستند. وسایلی مانند چادر، کیسه خواب، ظروف و… به راحتی در این کوله‌ها جا می‌گیرند.
  • کوله‌های 50 تا 80 لیتر: پرطرفدارترین در انواع گفته شده هستند. این کوله‌ها برای مسافرت‌های 3 تا 5 روزه بهترین گزینه‌اند. به کمک این کوله‌ها می‌توانید با خیال راحت تجهیزات، وسایل مورد نیاز و مواد خوراکی خود را همراه داشته باشید.
  • کوله‌های80 تا 110 لیتر: از این کوله‌ها برای سفرهای بیش از 5 روز مانند سفرهای زمستانی استفاده می‌شود.
انواع اندازه کوله پشتی
انواع اندازه کوله پشتی

متناسب بودن با اندام و جنسیت کوهنورد

کوهنوردی و کمپینگ فرآیندی طولانی و استهلاکی است. اگر کوله‌ای که همراه خود دارید، مناسب اندام شما نباشد، قطعا شما را خسته می‌کند و در بلند مدت به کمر شما آسیب می‌رساند. به همین دلیل اگر قد بلندی دارید، از کوله بلند و اگر قدتان کوتاه یا متوسط است، از کوله کوتاه‌تر استفاده کنید.

اندازه افقی کوله باید حدود 30 سانتی‌متر باشد تا از پیچش آن دور کمر جلوگیری کند.

حتما سایز نیم تنه خود را با کوله مقایسه کنید. به دلیل اینکه آناتومی بدن آقایان و خانم‌ها با هم متفاوت است، بسیاری از کمپانی‌های مطرح براساس جنسیت و آناتومی بدن، طراحی جداگانه‌ای با ظاهر و ویژگی‌های متفاوت انجام داده‌اند.

خانم‌ها استخوان‌بندی ریزتر، ظریف‌تر و سرشانه‌های کوچک‌تری نسبت به مردان دارند. به همین دلیل کوله‌های مخصوص خانم‌ها این ویژگی‌ها را دارد:

  • نیم تنه کوتاه‌تر و طول کشیده‌تری
  • با ظاهری قوسی شکل تا روی استخوان لگن می‌آید.
  • بندهای کوله به هم نزدیک‌تر است تا از فشار در ناحیه سینه جلوگیری کند.
  • لبه‌های نرم این کوله‌ها از فشار زیاد بر شانه‌ها جلوگیری می‌کند.
  • دور کمر این کوله‌ها اصولا مخروطی شکل است.

بعضی از آقایان که اندام کوچکتری دارند هم بهتر است از این کوله پشتی‌ها استفاده کنند. از طرفی هم بعضی خانم‌ها استخوان بندی درشت‌تری دارند که بهتر است از کوله پشتی‌های آقایان استفاده کنند. البته بعضی از کوله‌ها به صورت UniSex (مناسب برای هر دو جنس) طراحی می‌شوند تا هم خانم‌ها و هم آقایان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

کوله پشتی مناسب خانم‌ها و آقایان
کوله پشتی مناسب خانم‌ها و آقایان

دسترسی راحت به انتهای کوله پشتی

این قابلیت شاید زیاد ضروری به نظر نرسد، اما تصور کنید که مسافت زیادی را پیموده‌اید. ساعات زیادی بی ‎وقفه در حال حرکت بوده‌اید. حالا وقت آن رسیده که کمی بشینید و استراحت کنید و با خوردن غذا و نوشیدن کمی آب نفسی تازه کنید. تصور کنید دست‌تان به انتهای کیف نرسد و نیاز باشد تمام کیف را خارج کنید تا غذا یا نوشیدنی خود را بردارید. اما اگر دسترسی کامل به انتهای کوله داشته باشید، دیگر این مکافات را تجربه نمی‌کنید!

کیفیت بالای پارچه

یکی از نکاتی که در کوله‌ها اهمیت زیادی دارد، ضدآب بودن آن‌هاست. شما در طول مسیر با شرایط آب و هوایی متفاوتی روبه‌رو می‌شوید. با قابلیت ضد آب ، خیالتان از سالم ماندن وسایل داخل کوله راحت خواهد بود.

علاوه بر این ساختار کوله باید به شکلی باشد که هوا به راحتی در آن جریان داشته باشد. به همین دلیل کوله‌ها باید دارای بافت شبکه‌ای در پشت خود باشند. این قابلیت باعث تهویه مناسب هوا شده و از عرق کردن پشت کمر جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، کوله باید کیفیت دوخت بالایی داشته باشد. درزها باید به دقت دوخته شده و محکم باشد تا از ورود آب به داخل جلوگیری کند.

همچنین باید دارای زیپ باکیفیت باشد و به راحتی باز و بسته شود. چون در صورت خراب شدن در طول مسیر شما را به دردسر می‌اندازد.

کوله پشتی ضدآب
کوله پشتی ضدآب

وزن

حتما کوله‌ای بخرید که وزن مناسب و استانداردی داشته باشد. کوهنوردی و طبیعت کردی فرآیند زمان‌بری است. علاوه بر این اگر سفر طولانی داشته باشید، به غذا، آب و وسایل مختلفی نیاز دارید. این‌ها همه باعث بالا رفتن وزن کوله می‌شود. اگر کوله شما سنگین باشد، علاوه بر خسته شدن، به ستون فقرات و کمر شما آسیب می‌رساند.

اسکلت (فریم)

کوله‌پشتی‌ها معمولا در دو نوع اسکلت‌دار(فریم‌دار) و بی‌اسکلت(بدون فریم) تولید می‌شوند.

  • کوله‌های اسکلت‌دار: به طور کلی ایده‌آل‌ترین کوله پشتی برای صعودهای سنگین و طولانی‌مدت کوله‌های اسکلت‌دار است. کوله‌هایی که اسکلت داخلی دارند، چارچوب اصلی کوله را حفظ می‌کنند. این فریم‌ها نظم خاصی به لوازم داخل کوله می‌دهند و وسایل را مرتب‌تر می‌کنند. با اینکه کمی نسبت به کوله‌های بدون اسکلت سنگین‌تر هستند، اما در زمان حمل وسایل، سنگینی کوله روی شانه‌های خود‌ را کمتر احساس می‌کنید.
  • کوله‌های بدون اسکلت: اکثر کوله‌ها بدون اسکلت طراحی می‌شوند. این کوله‌ها نسبت به کوله‌های اسکلت‌دار ارزان‌تر هستند. با ظرفیت زیاد، وزن کم و انعطاف‌پذیری بالا، کوله‌های بدون اسکلت برای پیاده‌روی‌های طولانی بهتراند هرچند در صورت داشتن وسایل زیاد، فشار بیشتری را نسبت به کوله‌های اسکلت‌دار به شما وارد می‌کنند.
کوله پشتی اسکلت دار و بدون اسکلت
کوله پشتی اسکلت دار و بدون اسکلت

نگهداری درست از وسایل داخل کوله پشتی

در زمان کوهنوردی یا طبیعت گردی ممکن است از پستی و بلندی‌های زیادی عبور کنید. ممکن است لوازمی که در کوله دارید، آسیب ببینند. پس در زمان خرید کوله این نکته را در نظر بگیرید که بتواند به خوبی از وسایل شما مراقبت کند. البته فراموش نکنید که وزن، شکل و حجم این وسیله نباید به کمر شما آسیب برساند.

کوله پشتی با رنگ روشن خریداری کنید!

علاوه بر کیفیت، حتما به طرح، رنگ و ظاهر کوله خود دقت کنید. چرا که کوله‌ای که ظاهر خوبی ندارد، در گذر زمان ممکن است دل شما را بزند.

سعی کنید کوله پشتی که می‌خرید، رنگ روشنی داشته باشد. این مساله به خاطر رنگ شاد یا جلوه زیباتر کوله نیست!

در صورت بروز حادثه، رنگ روشن کوله شما سریع‌تر توسط امدادگران شناخته می‌شود.

کوله پشتی رنگی
کوله پشتی رنگی

جیب‌های جانبی

در هنگام خرید کوله پشتی به این قابلیت توجه کنید. این قابلیت به طبقه‌بندی کردن مواد غذایی، لباس‌ها و دیگر وسایل کوهنوردی به صورت جداگانه در داخل کوله بسیار کمک می‌کند. سعی کنید از کوله‌ای استفاده کنید که جیب‌های جانبی زیادی داشته باشد تا دسترسی شما به وسایل سریع‌تر شد.

همچنین اگر می‌خواهید چند شب در سفر باشید، حتما به کیسه خواب احتیاج پیدا می‌کنید. سعی کنید کوله‌ای انتخاب کنید که دارای جیب مخصوص حمل کیسه خواب باشد.

جیب‌های جانبی کوله پشتی
جیب‌های جانبی کوله پشتی

قابلیت اضافه کردن گیره، بند و جیب

این قابلیت شاید بیشتر در مسافت‌های طولانی به کارتان بیاید. سعی کنید کوله پشتی انتخاب کنید که بتوانید به آن مواردی مثل گیره، بند و جیب اضافه کنید.

بعضی کوله‌ها یک کیف کمری کوچک دارند. این کیف برای دسترسی فوری به وسایل ضروری بسیار به کار شما می‌آید.

گیره، بند و جیب و کیف کمری کوله پشتی
گیره، بند و جیب و کیف کمری کوله پشتی

بیشتر بخوانید:
«راهنمای خرید نور افکن دستی و چراغ کمپینگ»
«چه وسایلی برای کوهنوردی در پاییز لازم است؟»

سخن آخر

در این نوشتار رونیکس، به ویژگی‌هایی که یک کوله پشتی طبیعت گردی مناسب باید داشته باشد، پرداختیم. اما آخرین و مهم‌ترین نکته را از قلم انداخته‌ایم.

خب. می‌رسیم به بحث زیبا و جذاب قیمت!

طبیعتا هر کدام از این مواردی که ذکر کردیم روی قیمت کوله پشتی تاثیر می‌گذارد. اگر کوه نوردی را به عنوان یک تفریح می‌بینید، به دنبال گزینه‌های ارزان‌تر بروید. اما اگر کوهنورد حرفه‌ای هستید بدانید که یک کوله پشتی حرفه‌ای قیمت بالایی دارد. اگر به دنبال یک کوله پشتی کوهنوردی کامل، مرغوب و باکیفیت هستید، و امکان پرداخت هزینه‌‌های بالای آن را ندارید، سعی کنید از مکان‌هایی کوله را خریداری کنید که امکان خرید قسطی هم داشته باشند.

این نکته را هم ذکر کنیم که دلیلی ندارد حتما به دنبال خرید برندهای خارجی تولیدکننده کوله پشتی باشید. توجه داشته باشید که مهم ترین فاکتور، کیفیت محصول و عدم آسیب وارد کردن آن به آناتومی بدن شما است و ممکن است کوله پشتی‌های تولیدی داخل کشور هم بتواند نیازهای شما را با هزینه به مراتب پایین‌تری برآورده کند.

در نهایت انتخاب کوله پشتی مناسب کوه نوردی و طبیعت گردی با شماست. علاوه بر موارد گفته شده در این نوشتار، به نظر شما یک کوله پشتی باید دیگر چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

یک پاسخ به “کوله پشتی مناسب طبیعت گردی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟”

  1. […] بیشتر بخوانید: کوله پشتی مناسب طبیعت گردی باید چه ویژگی‌هایی داشته با… […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.