قبل از خرید اره زنجیری به این 4 نکته توجه کنید

به قلم امید دبیری نژاد

30 آبان 1396

هنگام خرید اره زنجیری توجه به چهار نکته ضروری به نظر میرسد: طول تیغه یا ساطور اره، نوع موتور(بنزینی یا برقی) و قدرت آن(سی سی، ولت،آمپر و…)، ویژگی های امنیتی و شرایط فیزیکی و توان بدنی استادکار.

طول تیغه یا ساطور اره زنجیری

طول تیغه اره میزان برش آن و بزرگترین سایز چوب که اره میتواند برش دهد را بیان می کند. اگر کاربر عادی هستید بیان این نکته لازم است که تکه های بزرگ تر چوب را هم میتوان با اره های کوچک برش داد تنها لازم است عملیات برش را در دو مرحله انجام دهید.

برای مثال یک تیغه 40 سانتیمتری میتواند دو برابر طول خود، یعنی تنه درخت حدود 80 سانتیمتری را برش دهد. اما آنچه توان واقعی برش اره زنجیری را مشخص میکند چیزی بیش از طول تیغه است. آیا موتور اره 40 سانتی شما قدرت کافی برای برش تنه 80 سانتی متری درخت را تولید میکند؟

برای برش ایمن با اره زنجیری، طول ساطور اره باید حداقل 5 سانتی متر بیشتر از عرض تنه درخت باشد. بنابراین برای برش تنه 35 سانتی متری باید اره ای با ساطور 40 سانتی متری داشته باشید.

به طور کلی اگر کاربر خانگی هستید و چند مرتبه در سال از اره زنجیری استفاده میکنید، یک اره با طول ساطور کمتر از 35 سانتیمتر، برای برش های متوسط تیغه های 40 تا 50 سانتی متری و اگر کاربر فوق حرفه ای هستید و اره زنجیری را برای کاربردهای سنگین میخواهید تیغه 55 تا 90 سانتی متری را انتخاب کنید.

بیشتر اره های زنجیری رایج سایز 35 تا 50 سانتی متری دارند. معمولا شرکت های تولید کننده اندازه برش مناسب را برای هر مدل اره برقی اعلام میکنند بنابراین با توجه به دستورات راهنمای هر محصول و مشورت گرفتن از فروشنده میتوانید به راحتی اره زنجیری با طول مناسب را انتخاب نمایید.

طول بیشتر تیغه، تعادل اره را کاهش داده و استفاده از آن برای مدت طولانی را غیر ممکن و کنترل آن را سخت میکند؛ در نتیجه احتمال بروز حوادث را افزایش میدهد. بزرگترین خطر اره زنجیری اصطلاحا در رفتن آن است که با افزایش طول تیغه احتمال آن بیشتر میشود.

زمانی که صحبت از اره برقی یا اره بنزینی میشود کلمه در رفتن اره را زیاد میشنوید. یکی از دلایل در رفتن اره برخورد نوک تیغه با شیئ دیگر است. در برخی موارد هم زنجیر یا تیغه اره میان چوب گیر میکند. در چنین مواقعی ممکن است اره تغییر جهت داده و به سمت استادکار برگردد. جهت و میزان نیرویی که به اره وارد میشود، سرعت اره و مدت زمان لازم برای توقف آن در شدت در رفتن اره تاثیر دارد.

قدرت و نوع موتور اره زنجیری

اره بنزینی

قدرت اره زنجیری بنزینی با حجم موتور و سی سی نمایان میشود. هر چه این عدد بیشتر باشد، موتور قدرت بیشتری دارد، اما حجم بیشتر به معنی وزن بیشتر هم هست. مناسب ترین حجم اره بنزینی از 24 سی سی تا 46 سی سی است.

اره برقی

در اره زنجیری برقی عدد برحسب  وات بیانگر قدرت موتور است و هر چه این عدد بیشتر باشد اره برقی توان بیشتری دارد.

اره های برقی برای برش درختان نازک تر و هرس کاری درختان حیاط مناسب هستند. اگر قصد کار کردن در محیط های بسته دارید و یا اماکنی که نباید و سر و صدای زیادی ایجاد شود، از اره برقی استفاده کنید. ولی اره های بنزینی قدرتمندتر هستند، قابلیت جابه جایی و سرعت برش بیشتر دارند و برای کارهای نیمه حرفه ای و حرفه ای کاملا ایده آل هستند.

برای درخت های کوچک اره بنزینی با حجم 30 تا 40 سی سی، چوب های متوسط و نیمه قطور 40 تا 50 سی سی و برای برش چوب های خیلی قطور حجم موتور بیش از 50 سی سی مناسب است.

ایمنی

استفاده از اره زنجیری به تجربه و تبحر نیاز دارد. خرید اره زنجیری شبیه به خرید سایر ابزار نیست. تفاوت بین اره های زنجیری تفاوت در میزان خطری است که با استفاده نامناسب ممکن است داشته باشند. در حین کار با ابزار همیشه خطر آسیب دیدگی محتمل است اما با پیروی از چند توصیه ساده میتوان تا حد زیادی از آن اجتناب نمود.

هر سال بیش از یکصد هزار آسیب دیدگی در حین کار با اره زنجیری گزارش میشود. با توجه به قدرت بالای این ابزار، علاوه بر دانش و آگاهی به تجربه و تمرین هم برای کار ایمن با اره زنجیری نیاز خواهید داشت. علاوه بر انتخاب اره زنجیری مناسب بر اساس کاربرد و عملکرد، باید به خصوصیات و ویژگی های ایمنی به کار رفته در آن نیز توجه نمود. برای خرید اره زنجیری تنها به قیمت توجه نکنید. سلامت و امنیت شما بیش از این ارزش دارد.

تجهیزات ایمنی برای کار با اره زنجیری یک باید هستند. محصولات ایمنی که باید تهیه کنید شامل لباس مناسب، کفش کار، عینک محافظ، کلاه ایمنی، گوشی محافظ و دستکش هستند.

قدرت فیزیکی و توان بدنی

توان کاربر برای در دست گرفتن، کنترل و کار کردن با اره زنجیری، در کنار طراحی ارگونومیک و توازن دستگاه، به قدرت فیزیکی و نیروی جسمانی هم بستگی دارد. هنگام کار با اره زنجیری باید نوعی هماهنگی بین استادکار و ابزار برقرار باشد. اره زنجیری ابزار قدرتمندی است که باید به خوبی کنترل شود.

یک اره شاید در نگاه اول چندان سنگین به نظر نیاید ولی اما اگر با توان بدنی شما متناسب نباشد، خسته میشوید و کنترل آن برای تان سخت خواهد شد، در نتیجه احتمال آسیب دیدگی افزایش می یابد. به طور خلاصه میتوان گفت هرگز از اره خیلی بزرگ، خیلی سنگین و یا خیلی نا متوازن، استفاده نکنید.

5 پاسخ به “قبل از خرید اره زنجیری به این 4 نکته توجه کنید”

  1. […] بدانید: «قبل از خرید اره زنجیری به این ۴ نکته توجه […]

  2. بابک گفت:

    سلام دوستان.من میخام یک آره موتوری بخرم شاید سالی سه یا چهار بار ازاون استفاده کنم جهت کارهای خانگی باغچه خودم چه نوع آره ای را پشنهاد میکنید.ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.