اساس کار با اره فارسی بر

کار با فارسی بر

به قلم حمیدرضا رامخو

12 اسفند 1396

اره فارسی بر یکی از کاربردی ترین ابزارهایی است که یک استادکار میتواند داشته باشد. فارسی بر تقریبا برای انجام هر پروژه ای کاربرد دارد. از ساخت اشیا تزئینی گرفته تا برش قرنیزها و حاشیه ها در خانه؛ اره فارسی بر تقریبا همه جا کاربرد دارد. اما پیش از کار با فارسی بر باید بدانید که فارسی بر کردن چوب چیست؟ در این مقاله به نکاتی که اصول اولیه کار با اره فارسی بر و اموزش فارسی بر کردن چوب هستند می پردازیم.

سیستم عملکرد و نکات کار با فارسی بر

اگر چه فارسی بر از نظر ظاهری به دستگاه های پروفیل بر شباهت دارند؛ از نظر عملکرد این دو ابزار کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. اره پروفیل بر برای انجام برش های عمودی بر روی فلز ساخته شده است و بیشتر یک ابزار صنعتی محسوب میشود. اره فارسی بر اما برای برش انواع چوب در زوایای مختلف ساخته شده است. بدیهی است برش های فارسی بر بسیار دقیق هستند.

فارسی بر رونیکس

بیشتر بخوانید:کتراک چیست؟ تخریب بتن با دینامیت بی صدا

ایمنی

اره فارسی بر به یک تیغه گرد مجهز است که به سرعت در حال گردش است و بالقوه ابزاری خطرناک است. اما با کمی دقت و توجه، کار با فارسی بر کاملا بی خطر خواهد بود. اگر موهای بلندی دارید حتما آنها را پشت سر جمع کنید، سعی کنید حین کار زیور آلات به دست نداشته باشید و لباس مناسبی بپوشید که احتمال تماس با تیغه را نداشته باشد. بهتر است کفش مناسب هم بپوشید تا تکه های چوب به پایتان آسیب نرساند.

حین کار با فارسی بر قسمتی را که قصد استفاده از آن را دارید در دست بگیرید. زمانی که بازوی اره را برای برش پایین میآورید، دکمه را رها کنید، اجازه دهید تیغه کار خودش را انجام دهد و کاملا متوقف شود، سپس بازو را بالا بیاورید. اگر تیغه را زمانی که در حال چرخیدن است بالا بیاورید احتمال آنکه به آستین لباس گیر کند زیاد است. تیغه ای که با آن قدرت الوار بزرگ چوب را برش میدهد، به راحتی میتواند باعث قطع عضو شود.

بیشتر بخوانید: کارهای لازم جهت آماده‌سازی خودرو پیش از سفر

نکته ایمنی دیگر آن است که توجه کنید هنگام نگاه داشتن تخته و پایین آوردن تیغه بدن خود را در مسیر آن قرار ندهید تا احتمال آسیب فیزیکی کاهش یابد. اطمینان حاصل کنید که اره ثابت باشد و روی سطح مسطح قرار بگیرد. گرد و خاک اطراف اره را تمیز کنید. اگر معمولا قطعات بزرگ چوب را برش میدهید بهتر است اره فارسی بر کشویی تهیه کنید.

برش چوب با فارسی بر

مطمئن شوید قاب ایمنی تیغه و تمامی تجهیزات دستگاه به درستی در جای خود قرار گرفته باشند و درست عمل کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کارواش

ویژگی ها

اره فارسی بر ویژگی های کاربردی بسیاری دارد. اگر چه دستگاه های مختلف ممکن است با هم تفاوت های کوچکی داشته باشند؛ بیشتر آنها به قاب ایمنی مجهز هستند. این قاب محافظ قسمت بالایی تیغه را می پوشاند. یک خط کش مدرج در بیشتر دستگاه ها تعبیه شده تا برای اندازه گیری ها نیاز به متر جدا نباشد و البته یک زاویه یاب برای براش های زاویه دار در نظر گرفته شده است. ابعاد تیغه فارسی بر متناسب با نوع کاربری متفاوت است.

آموزش فارسی بر کردن چوب

فارسی بر از ابزار مهم در صنایع چوب و وابسته به آن است. با استفاده از این ابزار، برش‌های زاویه دار در قطعات کار ایجاد می‌کنند.

در جواب سوال فارسی بر کردن چوب چیست باید به برش‌های مورب روی قطعات چوب اشاره کنیم. همچنین در ادامه مقاله به طور گام به گام، آموزش فارسی بر کردن چوب را توضیح داده‌ایم.

برش صحیح

در اندازه گیری قطعه کار، قطر تیغه بر را فراموش نکنید. قطعه کار را اندازه گیری و علامت گذاری کنید و تیغه را روی لبه بیرونی کار قرار دهید.

فارسی بر رونیکس

اگر تیغه را دقیقا روی قسمت علامت گذاری شده بگذارید احتمالا قطعه کار شما کوتاه تر از آنچه انتظار دارید خواهد شد. می توانید برش را در دو مرحله انجام دهید؛ قطعه کار را کمی بلندتر برش بزنید، سپس در یک برش دیگر لبه کار را اصلاح کنید و قطعه کار را به ابعاد مناسب برسانید.

با کمی تمرین خیلی زود کار کردن با اره فارسی بر را فرا خواهید گرفت و میتوانید از آن برای نصب کف پوش و قرنیز خانه، ساخت چارچوب کمد، قاب عکس یا قفسه و شلف استفاده کنید. اره فارسی بر ابزار چند کاره ای است که کاربردهای نامحدود دارد.

بیشتر بخوانید: با رعایت نکات ایمنی نصب بخاری گازی، آتش حادثه را خاموش کنید

و در انتها به نقل از سایت آی چوب :

“فارسی‌بر نجاری چیست؟

 فارسی‌بر یا mitersaw یک ابزار برای برش‌های دقیق روی چوب هست که می‌توان با استفاده از آن برش‌های غیر منحنی، کوتاه و تحت زاویه را بر روی چوب و یا در پهنا و نر چوب انجام داد.

 با به این نکته توجه داشت که در یک کارگاه ممکن است بسته به نوع کار و قطعه کار و انتظاراتی که از یک دستگاه دارید پس از مدتی نیاز به فارسی‌بر دیگری نیز داشته باشید. پس اینکه یک دستگاه فارسی‌بر برای هر کار قابل‌استفاده است یک تصور اشتباه است.

انواع فارسی‌بر نجاری

فارسی‌برهای ساده بازویی یا ثابت (Basic or Standard Mitersaw)
فارسی‌برهای بازویی با قابلیت زاویه از نر چوب (Compound Mitre Saws)
فارسی‌برهای کشویی Sliding Compound Mitre Saws

سایز قطعه کار و تأثیر آن در انتخاب فارسی‌بر

 همان‌طور که اشاره شد فارسی‌بر برای برش‌های دقیق و غیر منحنی و کوتاه مورداستفاده قرار می‌گیرد و در همین راستا محدودیت‌هایی در طول و ارتفاع برش و در اصطلاح دامنه برش وجود دارد.
محدودیت اول ارتفاع برش هست. هر چه قطر تیغه بیشتر باشد، امکان برش قطعات با ارتفاع بیشتر وجود دارد. این محدودیت در دو زاویه 90 و 45 درجه وجود دارد. قطعاً وقتی تیغه برش مایل و دارای زاویه باشد عمق برش کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:انواع ابزار گچ کاری

 باتوجه‌به محصولات موجود در بازار حداکثر عمق برش در برش 90 درجه با تیغ 12 اینچ حدود 120 میلی‌متر و در برش 45 درجه حدود 70 میلی متر است. توجه داشته باشید که این اعداد در مدل‌های مختلف حتی با تیغه یکسان می‌تواند کمی بیشتر یا کمتر باشد. در نظر داشته باشید که برای مثال تیغه 305 به این معنی نیست که شما می‌توانید چوب با ارتفاع 305 را برش دهید.”

سوالات متداول

  • فارسی بر در چه صنایعی کاربرد دارد؟

فارسی بر ابزاری است که در صنایع چوب و وابسته به آن کاربرد دارد. از این ابزار برای برش‌های زاویه‌دار در چوب استفاده می‌کنند. فارسی بر در کارگاه‌های نجاری به طور گسترده و روزانه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

  • آیا رونیکس فارسی بر هم تولید می‌کند؟

بله. رونیکس به عنوان متنوع‌ترین برند بازار ابزار ایران، فارسی برهای متنوعی ساخته و روانه بازار کرده‌است. فارسی برهای رونیکس دارای موتورهای پرقدرت، تیغه‌های مقاوم و برنده، طراحی ارگونومیک و گارانتی معتبر است.

  • چطور می‌توان فارسی برهای رونیکس را خریداری کرد؟

برای خرید فارسی برهای رونیکس و دیگر ابزار تولید این برند می‌توانید به ابزارفروشان سراسر کشور مراجعه کرده و ابزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

17 پاسخ به “اساس کار با اره فارسی بر”

  1. عبدالحمید روستایی گفت:

    سلام اگه فارسی بر ما یکم سرعت کارش کند شده امکان تعیر کردنش هست یا باید جدید بخریم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، توصیه می‌کنیم در وهله اول به نزدیک‌ترین مرکز خدمات پس از فروش دستگاه مراجعه کنید تا کارشناسان بتوانند آن را عیب‌یابی و تعمیر کنند. اگر دستگاه قابل تعمیر نبود، نسبت به جایگزینی آن اقدام کنید.

  2. رضا دلیرنیا گفت:

    برا برش سنگ هم میشه از اره فارسی بر استفاده کرد؟

  3. رحمان بیات گفت:

    سلام به همه دوستان من یه کم سختگیرم وقتی صحبت از ابزار کاری میشه، اما با این اره فارسی بر انگار روز به روز عاشق کارم میشم استفاده ازش نه تنها بی خطره، بلکه لذت بخش هم هست. کاری که با این اره انجام دادم رو نمی‌تونستم با هیچ ابزار دیگه ‌ای به این خوبی تموم کنم. یه نکته مهم دقت به لباس‌ هاتونه، من هروقت مشغول کارم، یه تی‌شرت ساده و شلوار جین می‌پوشم؛ بدون هیچ اضافه ‌کاری که ممکنه تو کار اره گیر کنه. و اون‌که دیگه برای من اهمیت زیادی داره، کفش ایمنی می‌پوشم که پاهام در امان بمونن به هر حال، اگه به دنبال یه تجربه کار راحت و امن هستید، من می‌گم حتما کار با اره فارسی بر رو امتحان کنید.

  4. ابوالفضل گفت:

    سلام ممکنه راجب نکات ایمنی کار با اره فارسی بر بیشتر توضیح بدین مثلا لباس و دستکش ایمنی باید چطوری و از چه جنسی باشه تا حادثه ای اتفاق نیفته؟ بعد کسایی که موهاشون بلنده برای کار با اره باید چیکار کنن ببندن موها رو تو تابستون خب گرما اذیت میکنه

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. اگر موهای بلندی دارید حتما آن را پشت سر جمع کنید. حین کار، زیور آلات به دست نداشته باشید و لباسی بپوشید که احتمال تماس با تیغه را نداشته باشد. بهتر است کفش مناسب هم بپوشید تا تکه‌های چوب به پایتان آسیب نرساند. اگر تیغه را زمانی بالا بیاورید که در حال چرخیدن است، احتمال دارد به آستین لباس گیر کند و باعث قطع عضو شود.

  5. NIMA گفت:

    من تو اینستا یه پستی دیدم یارو داشت با اره کار میکرد و مثل کره چوب رو برش می داد ولی وقتی یه سوسیس میبرد می زد به تیغه اره خودکار خاموش می شد دستگاه حرف این بود که خودش تشخیص می ده چوب رو باید ببره ولی وقتی یه چیزی مثل انکشت نزدیکش می شه دیگه تیغه نمی چرخه که باعث نقص عضو نشه نمی دونم حالا مکانیزم اون دستگاه چی بود ولی جالب بود برام اگه کس دیگه ای هم دیده لطفا یه توضیح بده چطوری

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. این دستگاه‌ها از تکنولوژی ساواستاپ بهره می‌برند. ساواستاپ، سیگنال هایی را به سمت تیغه ارسال و دریافت می‌کند. با برخورد اجسام رسانا مانند بدن انسان با چوب خیس و فلز به تیغه، سیگنال تغییر کرده و سنسورهای سیستم ایمنی فرمان ترمز تیغه را ارسال می‌کنند.

  6. ناصر یکتا گفت:

    سلام فارسی بر کشویی دارم و درجه رو روی ۴۵ قرار میدم زمان برش و استفاده از حالت کشویی زاویه قطه های برش خورده مثل هم در نمیاد و مقداری ناموزون میشن اما قبلا ب این شکل نبود لطف میکنید راهنمایی کنید که مشکل از کدوم قسمت می‌تونه باشه ؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. احتمالاً بالانس دستگاه یا تیغه به هم خورده است. اگر فارسی‌بر رونیکس دارید، جهت اطلاع از نزدیک‌ترین مرکز خدمات پس از فروش و تعمیرات به محل سکونت خود، با شماره تلفن 0216497 تماس بگیرید. کارشناسان شما را راهنمایی می‌کنند.

  7. میلاد گفت:

    تیعه این اره های فارسی بر قابل تعویضه یا باید به صورت دوره ای برای تیز کردنشون اقدام کنیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. تیغه‌های فارسی‌برهای رونیکس قابل تعویض است. به دلیل هندسه خاص تیغه‌ها و دندانه‌ها، توصیه نمی‌کنیم که تیغه‌ها را تیز کنید.

  8. محمدعلی رادمنش گفت:

    ببخشید من یه بار ابزار افتاد روی اره فارسی برم و احساس میکنم که تیغه اش ترک خورده به نظر شما الان کار با این تیغه ایمن هست یا باید حتما عوض کنم؟

  9. نیما گفت:

    برای کار با اره فارسی بر از چه نوع عینک ایمنی ای باید استفاده کنیم تا بهترین حفاظت رو در برار اشیائی که ممکمه پرت بشه داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.