انواع ابزار هرس کاری

انواع ابزار هرس کاری

به قلم حامد ریوندی

16 آبان 1396

هرس کاری یک مهارت باغبانی است که شامل حذف بخش های خاصی از گیاه مانند شاخه ها، جوانه ها یا ریشه ها، بافت های آسیب دیده و مرده می باشد. این کار به معنای بریدن و برداشتن قسمت هایی از یک درخت میوه است. این کار به منظور باروری بهتر و حذف شاخه های مرده و بیمار انجام می شود. هرس درخت تکنیک های خاصی در باغبانی را در بر می گیرد.
دلایل هرس کاری در باغبانی شامل حذف چوب، شکل دادن با کنترل یا هدایت رشد، بهبود یا حفظ سلامتی کاهش خطر ابتلا به شاخه های مرده و افزایش بهره وری و طول عمر آنها و بهبود کیفیت گل و میوه می باشد. هرس در زمان اشتباه از سال ممکن است منجر به رشد گل و میوه کمتر شود، اما معمولا به گیاه در دراز مدت آسیب نمی رساند و زمان مناسب در بعضی از درختان مثل سیب و گلابی زمستان و در بعضی از آنها همانند گیلاس و آلو گوجه های گوشتی بعد از گل دادن اوایل بهار تا اواسط تابستان است.در این مطلب به توضیح مختصری درباره ابزار هرس کاری همانند قیچی های شاخه زن،اره های باغبانی، علف زن و چاقو قلمه زنی خواهیم پرداخت.

قیچی شاخه زن


قیجی شاخه زن یک ابزار بسیار ضروری برای هرس کردن می باشد که برای برش های نازک چوب و همچنین هر چیزی نرم تر مانند ساقه های غیر چوب دار و شاخه های درختان طراحی شده است که ساده ترین ابزار برای استفاده است. با کمک هرس کردن ،گیاه سالم قادر به مبارزه بهتر با بیماری و هجوم حشرات می باشد.

نگرانی اولیه در مورد استفاده از قیچی شاخه زن این است که شما با استفاده از عضلات دست خود هرس انجام میدهید این عمل می تواند منجر به خستگی و درد و آسیب های شدید و بروز بیماری آرتروز شود. در انتخاب شاخه زن به برخی نکات توجه نمایید. طراحی دسته آرگونومیک شاخه زن به جلوگیری از خستگی مفرط دست کمک می کند و وجود دسته تلسکوپی امکان افزایش سایز برای سهولت هرس شاخه های بالایی درختان فراهم می آورد. تیغه ی فورج شده از جنس فولاد کیفیت ابزار و عمر طولانی آن را تضمین می کند .

بیشتر بخوانید:برگزاری همایش مدیران فروش منطقه ای برند بین المللی ابزارآلات «رونیکس»

برای برش دقیق تر به یاد داشته باشید که تیغه به طرف پایه ضخیمش می رود، هنگام بریدن ساقه اصلی و یا بسیار نزدیک زاویه درست را انتخاب کنید. اگر گیاه شما مخالف شاخه باشد، شما باید به طور مستقیم ساقه بالای گره را قطع کنید. اگر متناوب آن شاخه ای باشد، برش به صورت مستقیم است, همیشه از عمیق ترین قسمت تیغه برای برش استفاده کنید تا حداکثر نیرو را دریافت کنید.

اره باغبانی

هنگامی که شما نیاز به برش شاخه های قطور و بوته های ضخیم دارید که با قیچی یا چاقو امکان پذیر نیست اره گزینه مناسبی می باشد. انواع مختلف اره هرس وجود دارد که هر کدام برای یک شاخه یا شاخه خاصی طراحی شده اند. اره باغبانی باید دارای دندانه های سخت، اما در اندازه ها و اشکال مختلف باشد. هنگامی که برای انجام هرس از ابزار با کیفیت استفاده می کنید نتیجه بهتر را دریافت خواهید کرد. اره باغبانی که داری دندانه های سه پهلوی سخت کاری شده جهت برش سریع باشد و تیغه تیزی داشته باشد گزینه مناسبی برای هرس کاری است.توجه داشته باشید جنس مواد اولیه تیغه اره های باغبانی تاثیر مستقیم در کیفیت برش و عمر ابزار خواهد داشت.

idea (2) نکته: اره به راحتی لغزش می کند و می تواند به سرعت به چوب آسیب بزند. بنابراین توجه داشته باشید برش به شکل مایل از بالا به پایین انجام شود . اره خمیده مناسب برش شاخه هایی است که فضای کافی برای برش وجود ندارد تا به شاخه های دیگر صدمه وارد نشود.

چاقوی قلمه زنی

دسته ای خاص از گیاهان که به طور گسترده و ناخواسته در باغ ها و دیگر اماکن کشت و رشد می کنند به عنوان علف هرز یاد می شود. علف هرز یک گیاه نامشخص در یک وضعیت خاص است، “یک گیاه در جای اشتباه” که به عنوان گیاهان مهاجم هم شناخته می شود.کنترل علف های هرز در کشاورزی اهمیت دارد. روش های کنترل شامل خرد کردن با مالچ، سوزااندن، حمله شیمیایی با علف کش یا هرس با ابزارار های باغبانی می باشد. چاقوی قلمه زنی ابزاری مناسب برای حذف علف های هرز به شمار می آید. از چاقوی باغبانی سبک وزن می توان برای برای جابجایی نهال های کوچک گلدان, پیوند گیاهان و بریدن شاخه های کوچک که با قیچی نمی توان صاف برید نیز استفاده کرد.

علف-زن-رونیکس

علف زن

از دیگر انواع ابزار هرس می توان به علف زن اشاره کرد. این دستگاه جایگزین علف زن های دستی شد تا کارها با سرعت بیشتری انجام شود. بنابراین برای کوتاه کردن چمن ها، از بین بردن علف های هرز و اصلاح گیاهان از این ابزار استفاده می شود. علف زن های در دو نوع برقی و موتوری هستند. نوع موتوری این دستگاه نیروی محرکه خود را از طریق موتور بنزینی تامین می کند؛ بنابراین برای محیط هایی که دسترسی به برق دشوار است، به خوبی مورد استفاده قرار می گیرد. علف زن های برقی همانطور که از نامشان پیداشت برای شروع به کار به برق نیاز دارند. در انتخاب این ابزار باید فاکتورهایی مانند میزان مساحت محیط مورد نظر، کارایی دستگاه، قیمت و میزان صدای تولید شده آن را در نظر بگیرید و سپس اقدام به خرید کنید.دلایل کار نکردن علف زن بنزینی به نقل از سایت پسته رفسنجان عبارتند از:

“با توجه به مزایای علف زن بنزینی که بیان شد، لازم است که مشکلات معمول این دستگاه را نیز بدانید. در این صورت می‌توان از مراجعه به تعمیرگاه و صرف هزینه بی‌نیاز شوید. درصورتی‌که علف زن بنزینی کار نکند موارد زیر را بررسی نمایید.

  • کثیف بودن شمع
  • بسته شدن صافی سوخت
  • فرسوده‌شدن دیافراگم یا پمپ کاربراتور
  • گرفته شدن کاربراتور در فصل زمستان به علت بقایای رسوبات سوخت
  • کثیف بودن فیلتر هوا
  • کار نکردن اگزوز
  • جرقه نزدن سیستم احتراق”

بیشتر بخوانید:سمپاش دستی | از انواع تا ایمنی


موارد نگهداری از ابزار هرس کاری

برای اینکه در مدت زمان طولانی بتوانید ابزارهای هرس کاری را با همان کیفیت اولیه نگه دارید، رعایت دو مورد ضروری است.
تیز کردن: تیز کردن به موقع ابزارالات نه تنها باعث برش های رضایت بخش می شود، بلکه به کاهش خستگی کاربر در هنگام کار کمک می کند. بنابراین اگر همواره ابزار هرس کاری خود را برنده و تیز نگه دارید، روند انجام کارها با سرعت و کیفیت بالاتری انجام خواهد شد.
تمیز کردن: در کنار تیز کردن ابزارالات تمیز کردن آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که عمل تمیز کردن ابزار هرس کاری به خوبی انجام نشود، ممکن است انتقال بیماری از گیاهان و درختان ناسالم به سالم توسط این ابزار منتقل شود.

2 پاسخ به “انواع ابزار هرس کاری”

  1. […] بیشتر بخوانید: انواع ابزار هرس کاری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.