قیچی‌های باغبانی و نقش آنها در هرس کاری

بستر کشت مرتفع

به قلم حمیدرضا رامخو

24 مهر 1396

باغبانی یکی از فعالیت‌هایی است که انجام آن باعث آرامش است. باغبانی شامل هرس کردن بخش‌هایی از گیاه (جوانه، شاخه، برگ،‌ گل و میوه)، سم پاشی، آبیاری و … مربوط به گل و گیاهان می‌شود  که انجام هر کدام از این مراحل مستلزم داشتن ابزار باغبانی حرفه‌ای و با کیفیت است.از جمله وسایل مورد نیاز برای هرس کردن، قیچی باغبانی است. قیچی باغبانی ابزاری قوی و قدرتمند برای رفع شاخه درختان و درختچه‌ها و همچنین برای چیدن حساس ترین شاخه‌های گل و گیاهان مانند داودی، بونسای و گل های تزئینی نیز استفاده می‌شود.

قیچی باغبانی دارای انواع مختلفی از جمله شمشادزن، قیچی باغبانی شاخه زن، قیچی چمن زنی، قیچی هرس و …است که همه این مدل‌ها  برای قطع شاخه‌ها و برگ‌های گیاهان و درختان استفاده می‌شود. این قیچی‌ها دارای یک دسته است که بعنوان اهرم عمل می‌کند و همچنین دو لبه فلزی تیز که یکی از آنها ثابت است و بعنوان تکیه‌گاه می‌کند و دیگری متحرک است که کار برش و قطع کردن را انجام می‌دهد.

قیچی از جمله ابزار پرکاربرد باغبانی برای افرادی است که با گل و گیاه در ارتباط هستند. طراحی مناسب و خوش دست و راحت بودن این ابزار مخصوصا در میزان رضایتمندی  افرادی که در حرفه باغبانی مشغول به فعالیت هستند نقش بسیار مهمی دارد. عدم طراحی و ساخت مناسب در ابزار در نهایت باعث خستگی و دلزدگی فرد از استفاده از ابزار و انجام آن فعالیت می‌شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان مانند آبیاری، سم پاشی، هرس و … به موقع از جمله عواملی است در شادابی و طراوت گیاهان بسیار موثر است و باعث رشد و نمو بیشتر آنها می‌شود.

هر کدام از مدل‌های مختلف قیچی باغبانی برای انواع مختلفی از گیاهان و درختان استفاده می‌شود. و هر کدام بخشی از کار هرس را انجام می‌دهند. بعنوان مثال قیچی شمشاد زن که برای کوتاه و هرس کردن برگها و شاخه‌های شمشاد استفاده می‌شود.

شمشادها از جمله درختچه‌های تزئینی هستند که بیشتر بعنوان حصار و حفاظ کاشته می‌شوند. با استفاده از قیچی باغبانی و  هرس این درختچه‌ و کوتاه کردن شاخ و برگ‌های اضافه، می‌توان اشکال زیبایی ایجاد کرد. برای انجام اینکار قیچی‌های خاصی ساخته می‌شود که برای قطع و هرس کردن شمشاد استفاده می‌شود و همانطور که گفته شد با استفاده از آن می‌توان اشکال زیبایی ایجاد کرد.

بعنوان مثالی دیگر می‌توان به قیچی شاخه زن اشاره کرد. قیچی شاخه زن مدلی از قیچی باغبانی است که برای قطع و هرس کردن شاخه‌های اضافی و خشک گیاهان و درختان شاخه‌های بیمار و ضعیف و همچنین برای چیدن گل و برخی از میوه‌ها مانند انار یا انگور استفاده می‌شود.

انواع مختلف قیچی و کاربرد مختلفی که دارند همه برای انجام یک هدف که هرس گل و گیاهان است مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیچی‌های باغبانی پرکاربردترین وسیله برای هرس گیاهان بوده است که  در جعبه ابزار هر باغبانی پیدا می‌شود.

استفاده از قیچی برای هرس گل و گیاهان و درختان براساس خصوصیات آنها تا حدودی متفاوت است. هرس شاخه‌های جوان درختان و گل و گیاهان را باید با استفاده از قیچی باغبانی و با ایجاد برش‌های کوچک نیم سانتی‌متری انجام می‌شود و باید توجه داشت که برش نیز به صورت مایل و مخالف جهت رشد جوانه باشد.

برای هرس و بریدن شاخه‌های قوی‌تر و ضخیم‌تر لازم است که از قیچی‌های باغبانی دسته بلند استفاده کرد و کار هرس را در طی چند مرحله انجام داد.

 

2 پاسخ به “قیچی‌های باغبانی و نقش آنها در هرس کاری”

  1. […] بیشتر بخوانید: قیچی‌های باغبانی و نقش آنها در هرس کاری […]

  2. […] بیشتر بخوانید: قیچی‌های باغبانی و نقش آنها در هرس کاری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.