معرفی ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی

معرفی ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی

به قلم امید دبیری نژاد

10 آبان 1396

اولین مرحله در نوسازی ساختمان، تخریب آن است. به طور کلی 4 متد مختلف برای تخریب ساختمان وجود دارد. با توجه به ابعاد ساختمان، موقعیت مکانی آن، احتمال خطر برای ساختمان های مجاور و میزان ارزش مصالح قابل بازیافت؛ یکی از روش های تخریب ساختمان انتخاب می‌شود.

idea (2)چهار روش اصلی تخریب ساختمان، متدهای تخریب دستی با ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی، تخریب مکانیکی، استفاده از گوی تخریب و روش انفجار هستند. تخریب بالا به پایین دستی ساده ترین و به صرفه ترین شیوه برای تخریب ساختمان های مسکونی قدیمی در ایران است.

تخریب دستی ساختمان در صورت در اختیار داشتن ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی کار چندان سختی نیست و بدون نیاز به پیمانکار و در مدت کوتاهی قابل انجام است.

همان گونه که از نام این روش پیدا است در تخریب بالا به پایین دستی رعایت توالی بالا به پایین تخریب اهمیت ویژه دارد و از سقف شروع شده و تا زمین ادامه می یابد. این توالی بر اساس شرایط کارگاه، محدودیت ها، موقعیت مکانی ساختمان، جا نمایی سازه ها و  ساخت آن تعیین می گردد.

در تخریب با استفاده از ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی ابتدا باید نسبت به تخریب سازه های پیش آمده، بالکن ها، سایبان ها و بخش های متصل به دیوارهای خارجی اقدام نمود. در حین تخریب سازه، اتاق های تاسیسات، آسانسور و مخازن آب در ارتفاع، باید با توالی بالا به پایین نسبت به سطح سقف اصلی تخریب گردند. تخریب دال های کف باید از دهانه میانی آغاز شده و به سمت تیرهای تکیه گاه ادامه یابد. برای تخریب تیرهای کف باید ابتدا تیرهای جلو آمده، سپس تیرهای ثانویه و بعد تیرهای اصلی را تخریب نمود. ستون ها باید پس از برچیدن تیرهای بالاتر تخریب گردند.

در کنار رعایت این نکات آنچه که عملا بر سرعت و روند پروژه تخریب ساختمان اثرگذار است ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی مورد استفاده در این عملیات می باشد. ابزار مناسب عموما با توجه به حجم عملیات انتخاب می شوند. شیار زن، چکش تخریب و بتن کن از ضروری ترین ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی ساختمان هستند.

بیشتر بخوانید: افزایش کیفیت و تنوع قطعات در سال پیش رو؛ گفتگو با سرکار خانم سمیرا عسگری، مدیر واحد قطعات شرکت رونیکس

شیار زن

شیار زن ها ابزاری جهت ایجاد شیار در دیوارها ، با سرعتی بالا می باشند. هر چند استفاده از قلم و چکش برای انجام این کار هنوز هم در محدوده های کاری کوچک و بر روی مواد نه چندان سخت مانند گچ، قابل اجرا است ، اما انجام آن بر روی مواد سخت ، بسیار کند ، سخت و طاقت فرسا است. این ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی دارای موتور های الکتریکی بوده و معمولا مجهز به دو تیغه هستند که بر روی یک محور قرار گرفته اند. در انتخاب شیار زن مناسب باید به وزن آن، میزان کنترل پذیری و قدرت مانور دستگاه و امکان تنظیم عمق و پهنای برش توجه کرد.

idea (2)شیار زن های پیشرفته برای جمع آوری گرد و غبار حاصل از ایجاد شیار، خروجی اتصال به دستگاه دمنده دارند. همچنین برخی از این دستگاه ها برای مشخص کردن خط برش به نشانگر لیزری مجهز شده اند.

بیشتر بخوانید:اینورتر جوشکاری چیست؟

چکش تخریب یا پیکور

چکش های تخریب از بزرگترین ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی هستند که برای تخریب سطوح غیر فلزی، دیوارها و سازه ها استفاده می شوند. با توجه به سنگینی و قدرت این ابزار می توان از آن در کاربردهای گوناگون استفاده نمود. با در نظر گرفتن  حجم عملیات و سختی ماده مورد تخریب می توان سنگینی و قدرت چکش تخریب مناسب را تعیین نمود. چکش های تخریب در اوزان مختلف در بازار موجود هستند و توان های متفاوتی دارند. در انتخاب چکش تخریب باید به تعداد ضربات دستگاه در دقیقه، ضخامت قلم، سیستم ابزار گیر و توان ضربه دستگاه در دقیقه توجه نمود.

دستگاه های پیشرفته و برندهای معتبر معمولا استانداردهای CE  و TUV  را یدک می کشند و تحت لیسانس های معتبری چون EMC,GS,CE…. هستند. ابزارهایی که دارای دسته آنتی شوک و ضد لرزش هستند به واسطه عدم انتقال لرزش های حین کار به کاربر، انتخاب مناسب تری هستند.

بیشتر بخوانید: گریس پمپ و راه حل روان سازی دنده‌ها

دریل بتن کن

دریل های بتن کن و یا تخریبی علاوه بر خاصیت چرخشی برای حفاری دارای قابلیت تخریب نیز می باشند. در بتن کن ها از پیستون برای افزایش قدرت تخریب استفاده شده است. به کمک این ابزار می توان به سرعت سوراخ های بزرگ ایجاد نمود.

دریل های بتن کن قابلیت نصب قلم روی خود را دارند و به کمک سیستم مته گیر خاص، تعویض قلم و مته به راحتی روی آنها انجام می شود. بتن کن ها به دو دسته چهارشیار و پنج شیار تقسیم می شوند. بتن کن های چهارشیار معمولا قلم نازک‌تری دارند و به نسبت سبک ترند. بتن کن های پنج شیار قلم قطورتری دارند  و توان وارد کردن ضربه های قدرتمندتری در حین عملیات دارند.

در انتخاب بتن کن می بایست به توان  و سرعت دستگاه، قطر مته کاری، سیستم ابزار گیر و توان ضربه توجه نمود. بتن کن های پیشرفته به سیستم ضد غبار و دسته های آنتی شوک مجهزند و بنا به کاربرد از سیستم ابزارگیر SDS-Plus و یا SDS-Max استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: هر روز سعی می‌کنیم از روز قبل بهتر شویم؛ گفتگو با آقای مهدی گودرزی، مدیر واحد خدمات پس از فروش رونیکس

پتک

به چکش هایی با ابعاد بزرگتر پتک می گویند. از این ابزار برای کوبیدن پایه های چوبی و نیز خرد کردن آجرهای مقاوم استفاده می شود و در واقع یکی از مهم ترین ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی به شمار می‌رود.

چکش

از این ابزار برای کارهای تخریب در مقیاس کوچک می توان بهره برد. از کاربردهای دیگر چکش می توان به امکان بیرون کشیدن میخ اشاره کرد.

دیلم

این ابزار را می توان در یک جای مناسب اهرم کرد و به وسیله آن قطعات چوبی که توسط میخ به یکدیگر متصل شده اند را جدا کرد.

همچنین تعریف جامع و کامل ویکی پدیا از دیلم کاربرد آن را نیز بهتر توصیف میکند:

دِیلَم نام ابزاری است شامل یک میله فلزی که یک سر آن خمیده و سر دیگر آن پهن شده‌است. گاه در سر خمیده آن شکاف کوچکی برای بیرون کشیدن میخ‌ها تعبیه شده‌است. از دیلم به عنوان اهرمی برای جدا کردن دو جسم از یکدیگر یا بیرون کشیدن میخها استفاده می‌شود. دیلم‌ها را بیشتر برای بازکردن جعبه‌های چوبی میخ‌کاری شده بکار می‌برند.”

پیچ گوشتی

از فعالیت های دیگری که در عملیات تخریب انجام می شود، باز کردن کلید و پریزهای برق است که برای این کار می توان از پیچ گوشتی استفاده نمود

امروزه از چه روش‌هایی برای تخریب ساختمان‌ها استفاده می‌شود؟
چهار روش اصلی تخریب ساختمان، متدهای تخریب دستی با ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی، تخریب مکانیکی، استفاده از گوی تخریب و روش انفجار هستند.

به صرفه ترین روش تخریب ساختمان چیست؟
تخریب بالا به پایین دستی به صرفه ترین شیوه تخریب ساختمان‌ها است.

سه ابزار اصلی تخریب ساختمان به روش دستی کدام‌اند؟
شیارزن، چکش تخریب و بتن‌کن در کنار دیگر ابزارآلات سه ابزار اصلی تخریب به روش دستی هستند.

بیشتر بخوانید:رکتیفایر چیست؟ معرفی کاربردها و معایب آن

idea (2)در نهایت ابزارهای تخریب نیز مانند هر دستگاه مکانیکی، الکترونیکی دیگر مستهلک و خراب می‌شوند. در انتخاب برند مناسب این ابزار توجه نمایید. در حال حاضر برندهای متفاوت ابزارهای تخریب را با قیمت‌های گوناگون در کشور ارائه می نمایند. در انتخاب برند به سابقه شرکت تولید یا واردکننده، کیفیت و حسن شهرت محصولات، قیمت و خدمات پس از فروش این ابزار توجه نمایید.

16 پاسخ به “معرفی ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی”

  1. حسن صبوحی گفت:

    برای یه خونه قدیمی که میخواد بازسازیز بشه بنظر شما تخریب ساختمان با پیکور راحت تره یا دریل بتن کن؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی؛ برای تخریب‌های بزرگ ساختمان از پیکور استفاده می‌شود و برای سوراخکاری چکشی یا تخریب‌های کوچک‌تر، دریل بتن‌کن مناسب است. بنابراین، برای تخریب ساختمان، با توجه به سطح تخریب لازم است از هر دو دستگاه استفاده کنید.

  2. […] بیشتر بخوانید: معرفی ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی […]

  3. آسی گفت:

    کدوم روش بدون سر و صداتره؟

  4. صادق صیفی گفت:

    سلام روز خوش
    برند رونیکس دژبر هم تولید می کند؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. انواع چکش تخریب رونیکس با کیفیت ساخت بالا و خدمات پس از فروش منحصربه‌فرد تولید می‌شوند تا پاسخگوی نیازهای شما باشند.

  5. حسین گفت:

    چه توصیه‌هایی برای افزایش طول عمر شیار زن وجود داره؟ تعمیر و عیب یابی شیار زن هم اگه می شه تو یه نوشته جدا بذارین ممنون میشم

  6. Yasini گفت:

    چطور میشه از شیار زن بدون ایجاد گرد و غبار استفاده کرد من میخوام یه تیکه تو خونه تخریب کنم ولی نمی خوام رو وسایل خونه گرد و غبار بشینه

  7. […] بیشتر بخوانید: معرفی ابزارآلات ساختمانی برای تخریب دستی […]

  8. عرفان گفت:

    ببخشید امکانش هست مدل های مختلف پیکور رو بررسی کنید تا ما با توجه به نیازمون اون مدلی که بیشتر به کارمون میاد رو انتخاب کنیم؟

  9. سید علی گفت:

    سلام عرض ادب برای تخریب خانه های کاه گلی باید چیکار کرد

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. تخریب خانه‌های کاهگلی با روش‌های مورد اشاره در این مقاله کار دشواری نیست ولی به دلیل ماهیت سازه، گرد و غبار زیادی تولید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.