اره عمودبر و کاربرد آن

اره عمودبر و کاربرد آن

به قلم حمیدرضا رامخو

16 آبان 1396

اره عمود بر یکی از ابزارهای ساده، حساس و درعین‌حال پرکاربرد در صنعت چوب  و فلز است که برای انجام برش های متنوع مستقیم و منحنی مورداستفاده قرارمیگیرد. اره عمود بر ساز وکار نسبتاً ساده‌ای دارد و کاربرد آن نیاز به مهارت ویژه‌ای ندارد.

اره عمود بر یک نوع خاص از اره‌های برقی است که موتور آن با جریان الکتریکی حرکت می‌کند و درواقع باعث ایجاد یک حرکت رفت و برگشتی در تیغه اره می‌شود. زمانی که دکمه اره به حالت روشن باشد، تیغه اره به‌صورت رفت و برگشتی(از بالا به پایین و بالعکس) حرکت کرده و سطح موردنظر را برش می‌دهد.

اره عمودبر برای برش سطوح بلند یا با قطر زیاد استفاده نمی‌شود و عمدتاً برای برش قطعه کارهای  چوبی  با ضخامت کم ایجاد برش‌های خاص به کار برده می‌شود. این نوع اره توانایی برش‌های زاویه‌ای با زاویه 45 درجه را دارد. البته در برخی از منابع از اره مویی نیز به‌عنوان اره عمودبر یاد می‌شود، اما اره عمودبر کارایی بیشتری داشته و طول عمر تیغه اره آن از اره مویی بیشتر است.

بیشتر بخوانید:ساخت حصار چوبی با ابزارالات

تاریخچه اره عمود بر

استفاده و ساخت اره عمود بر به سال 1946 برمی‌گردد. در این سال یک مهندس شرکت Scintilla AG در جنوب سوئیس، با نام آلبرت کافمن، یک تیغه اره را جایگزین سوزن در دستگاه چرخ خیاطی همسر خود کرد و توانست اولین اره عمودبر با توان الکتریکی درست کند. اگرچه اره عمودبر ساخت کافمن نمونه اولیه آنها بود، اما در سال 1947، و پس از توسعه اختراع اولیه کافمن، شرکت Scintilla AG اقدام به تولید اولین اره عمودبر رسمی تحت عنوان Lesto jigsaw نمود. در سال 1954 این شرکت توسط شرکت بوش آلمان خریداری شد و پسوند بوش به اسم این اره عمودبر اضافه شد.

تیغه اره عمود بر

بعد از موتور محرک، تیغه اره مهم‌ترین قسمت اره عمودبر محسوب می‌شود که به‌طور مستقیم عملکرد دستگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه نسخه‌های متفاوتی از تیغه‌های اره ساخته شده است، اما اصولاً نحوه اتصال آنها به اره یکسان است و کنترل دستگاه در اختیار اپراتور اره قرار دارد. اما مواردی که تیغه‌های اره را از هم متمایز می‌کند، تعداد دندانه‌های اره، جنس اره، سختی یا نرمی تیغه اره، انعطاف‌پذیری تیغه اره و توانایی برش مواد مختلف است.نکات برش با ارّه عمود بر به نوشته سایت نوین چوب عبارتند:

“اگر موتور دستگاه روی سرعت پایین کار کند، با محکم نگه‌داشتن ارّه و به آرامی حرکت دادن آن به سمت جلو می‌توان برش‌های عرضی و طولی دقیقی را انجام داد. جذابیت این دستگاه در سادگی کارکرد آن، و عدم نیاز ان به تنظیمات خاص است. تنها با روشن کردن ان می‌توان به راحتی عمل برش‌کاری را انجام داد. برای افزایش دقت در کار برش می‌توان از یک لبه‌گیر به عنوان راهنمای برش نیز بهره برد. صفحه زیرین اکثر ارّه‌های عمود بر دارای حفره‌ای جهت اتصال به لبه‌گیر است.

برای برش هر چه بهتر، هنگام برش‌های راسته تیغه‌های پهن‌تر خود را نصب کنید. خصوصاً اگر یک الوار قطور را برش‌کاری می‌کنید، مطمئن شوید که با یک بار برش تیغه‌ی ارّه از تمام ضخامت الوار عبور می‌کند. نگه‌داشتن قطعه چوب مورد نظر با دست بسیار خطرناک خواهد بود. با بستن قطعه چوب به میز کار با کمک گیره و پیچ‌دستی، از برش‌های نامنظم و خطرات احتمالی پرهیز کنید.”

انواع تیغ اره های عمود بر یا تیغ اره های چکشی براساس نوع و جنس قطعه کارهای مختلف تولید و عرضه میشوند اما مهمترین آنها تیغ اره های چکشی چوب بر ،فلز بر و ام دی اف بر میباشند که تفاوت آنها در تعداد و انداره و فرم قرارگیری دندانه ها میباشد،  هنگام خرید تیغه اره چکشی  به کاربرد آن و انتظاری که از اره عمودبر دارید توجه داشته باشید.

کنترل‌پذیری اره عمود بر

کنترل کردن یکی از موضوعات بسیار مهم مربوط به ابزارآلات برقی، بخصوص اره عمودبر، است. در اره عمودبر، تیغه اره بسیار ضعیف، منعطف و شکننده است و از طرفی با هیچ پشتیبانی حمایت نمی‌شود، بنابراین اعمال هرگونه فشار نامتعارف یا پیچاندن نامناسب آن می‌تواند منجر به شکستن تیغه اره و حتی زخمی شدن کاربر شود.

کنترل برش خوب در اره عمودبر مستلزم نگه‌داشتن اره در مسیر مشخص شده است. اره‌های مخصوص که از وزن بیشتری برخوردارند، به‌راحتی بر روی چوب حرکت می‌کنند و آن را برش می‌دهند. این نوع از اره‌ها نیاز به اعمال فشار بالا ندارند و اره به‌اصطلاح بر روی چوب بازی نمی‌کند. برای هدایت و کنترل اره عمودبر باید همه توجه را برای حرکت دادن آن به سمت جلو معطوف کرد و از حرکت آن به چپ یا راست جلوگیری نمود. از طرف دیگر استفاده از تیغه‌های اره تیز می‌تواند کنترل دستگاه را راحت‌تر کند و کیفیت برش را نیز بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید:رونیکس برنده جایزه دوسالانه طراحان بسته‌بندی ایران

خرید اره عمود بر

قیمت ابزارآلات برقی تابع قابلیت‌ها، عملکرد آنها و تجهیزات جانبی آنهاست. اره عمودبر نیز از این قضیه مستثنا نیست و هرچه قابلیت‌های اره بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. معمولاً هر چه اره عمودبر بزرگ‌تر و توان بیشتری داشته باشد، قیمت آن بیشتر می‌شود. برای خرید اره عمودبر برقی باید قابلیت‌های دستگاه را با انتظار خود مورد ارزیابی قرار دهید و دستگاه با قیمت مناسب خرید کنید.

4 پاسخ به “اره عمودبر و کاربرد آن”

  1. […] آشنایی بیشتر با نحوه‌ کار با اره عمودبر، مقاله‌ی «اره عمودبر و کاربرد آن» را مطالعه […]

  2. […] بیشتر بخوانید: اره عمودبر و کاربرد آن […]

  3. […] بیشتر بخوانید: اره عمودبر و کاربرد آن […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.