معرفی مدل های اره عمود بر رونیکس

به قلم مصطفی شکوریان

9 آذر 1396

مجموعه ابزاری که برای برش، سنباده کاری و رنده کردن انواع چوب و مشتقات آن استفاده میشود، ابزار آلات نجاری میگویند. شرکت رونیکس مجموعه ای کامل از ابزار نجاری ارائه می دهد که در این میان اره های عمودبر، جزء دستگاه های پرفروش و محبوب رونیکس محسوب می شوند. باید در نظر داشت هر یک از این ابزار در موارد مختلفی کاربرد دارد و تنها برای صنعت چوب مد نظر نیستند. در ادامه به معرفی مجموعه ابزار نجاری رونیکس می پردازیم.

اره عمود بر چیست؟ اره عمودبُر دستی یا اره چکشی اره‌ ای است که جهت برش مواد مختلف مانند چوب، تخته لایی، نئوپان، فیبر، آلومینیوم، پلاستیک، آهن و موارد مشابه با ضخامت کم کاربرد دارد. ویژگی بارز این نوع از اره ها، برشکاری به صورت دلخواه است به نحوی که طرح برش را بر روی قطعه کار انداخته و براساس آن اقدام به برش می کنند. برای خارج کردن تیغ از تیغ گیر باید ضامنی که بر روی دستگاه تعبیه شده را کشید تا تیغ آزاد گردد. سیستم تعویض تیغ اره در برخی مدل های اره عمودبر به صورت آچاری است.

برای انجام برش بر روی سطوح مختلف باید تیغ دستگاه اره عمودبر را درست انتخاب کرده و تعویض نمود. به طور معمول به همراه هر دستگاه اره عمودبر سه تیغ مناسب با برش چوب، MDF ، پلاستیک یا آهن ارائه می گردد. تیغ اره ها سایز های متفاوتی دارند که بسته به جنس قطعه کار، بلندی تیغه ها متفاوت بوده در نتیجه عمق برش در قطعات کار متفاوت می باشد.

بیشتر بخوانید: ساخت کاسه چوبی به زبانی ساده

اره عمود بر 4110

اره عمود بر 4110 رونیکس یکی از انواع اره عمود بر است و از نظر ظاهری شبیه به سایر برندهای مطرح بازار است. عمق برش مدل 4110 در چوب 130 میلیمتر و در فلز 10 میلیمتر می باشد. بیشتر عمود بر های موجود در بازار دارای عمق برش 65 میلیمتری در چوب هستند و تنها برخی برندهای خاص عمق برش برابر 120 میلیمتر یا 130 میلیمتر دارند. این امر یکی از موارد برتری مدل 4110 رونیکس می باشد. این مدل رونیکس یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین مدل های ابزار نجاری رونیکس است. این دستگاه با توان 600 وات به همراه دیمر به منظور تغییر سرعت دستگاه، عملکرد بسیار مطلوبی دارد. آنچه که به عنوان تغییر دور در اره عمود بر یاد می شود در واقع بیانگر کیفیت بالا و پایین رفتن تیغ دستگاه است. سرعت تیغه دستگاه در حالت آزاد؛ یعنی زمانی که با سطح کار درگیر نباشد، 500 تا 2500 دور در دقیقه می باشد که به کمک دیمر تنظیم میشود. این دستگاه مجهز به یک سیستم دمنده باد جهت پاک سازی مسیر برش نیز می باشد.

از مزیت های دیگر این مدل آچاری نبودن تیغ گیر دستگاه به منظور تسهیل عملیات تعویض تیغ است. برای تعویض تیغ در مدل 4110 کافیست ضامن جلوی دستگاه را بکشید تا تیغ رها گردد. این ضامن در یک قاب دایره ای در جلوی دستگاه تعبیه شده است. مدل 4110 همچنین دارای کلیدی است که با تغییر زاویه تیغ نسبت به قطعه کار، سرعت پیشروی دستگاه را تغییر می دهد. کفی مدل 4110 قابلیت تنظیم در زوایای مختلف (حداکثر 45تا  درجه) را نیز دارد که جهت برش های زاویه دار بسیار کاربردی است. این کار با کمک اهرم تعبیه شده در قسمت انتهای دستگاه امکان پذیر است.

این محصول 3 کیلوگرم وزن دارد و به همراه کیف BMC، دو عدد تیغ اره مخصوص برش چوب و فلز و همچنین لوله اتصال به مکنده که جهت خارج سازی غبار ناشی از برش می باشد، عرضه می شود.

بیشتر بخوانید: اره عمود بر صنعتی رونیکس ۴۱۱۱، نهایت کیفیت در فرآیند برش

اره عمود بر 4120

اره عمودبر مدل 4120 رونیکس، با ظاهری حرفه ای و آرگونومی بالا ارائه شده است. از نظر مشخصات فنی، مانند سایر دستگاه های رایج بازار می باشد. مکانیزم تیغ گیر این محصول در مدل های قدیمی تر ضامنی بود که در مدل های جدید، آچاری شده است. کلید این محصول دیمر دار است و بر خلاف 4110 دیمر مجزا ندارد. امکان برش حداکثر 45 درجه در کفی این محصول با شل کردن 2 عدد پیچ آلن در قسمت زیرین دستگاه، میسر شده است. این محصول به همراه دو عدد تیغ مخصوص برش آهن و چوب عرضه میگردد.

عمودبر 4120 حدود 2750 گرم وزن دارد و با توان خروجی 650 وات میتواند با حداکثر سرعت 3100 دور در دقیقه تیغه را حرکت دهد و برشی با عمق حداکثر 60 میلیمتر در چوب و 10 میلیمتر در فلز ایجاد نماید.همچنین به نقل از سایت ویکی پدیا:

سنبادهیا سمباده ورقه‌ای از جنس کاغذ یا مقوا یا پارچه است که دانه‌های سخت ساینده بر روی آن به وسیلهٔ چسب مخصوص چسبانده می‌شوند و برای ساییدن مواد گوناگونی چون فلزات، چوب، گچ و در بعضی موارد سرامیک استفاده می‌شود. سنباده: به معنایی وسیله ای برای ساییدن و سوهان کردن، همچنین به معنای وسیله آسیاب کردن نیز آمده است که در مدل های متفاوت همچون سنگ سنباده، کاغذ سنباده، دستگاه سنباده زن اوربیتال دستی وجود دارد. سنباده معمولاً برای صاف کردن و آماده کردن سطح ناصاف و خشن به کار می‌رود تا برای رنگ‌کاری آماده شود. همچنین گاهی سنباده برای ناصاف و خشن کردن سطوح صاف بکار می‌رود تا آنها را برای چسب زدن آماده سازد.”

بیشتر بخوانید:دریل ستونی چیست؟

اره عمود بر 4165

این مدل اره عمودبر فاقد گیربکس فلزی در جلوی دستگاه می باشد و از نظر قدرت برش، دستگاه نیمه صنعتی محسوب می شود. کلید اره عمودبر 4165 رونیکس از نوع گازی در نظر گرفته شده که با افزایش میزان فشار بر روی کلید، سرعت دستگاه نیز افزایش پیدا می کند. عمودبر مدل 4165 رونیکس کفی قابل تنظیم در زوایا (حداکثر 45 درجه) دارد و  دارای تیغ گیر آچاری می باشد.

بیشتر بخوانید:کاربرد دیمر در ابزارالات چیست؟

12 پاسخ به “معرفی مدل های اره عمود بر رونیکس”

  1. […] آشنایی با اره عمود بر ۴۱۲۰ رونیکس، به مقاله «معرفی مدل های اره عمود بر رونیکس» مراجعه […]

  2. ناشناس گفت:

    چندین ساله از این محصول استفاده میکنم عالیه

  3. […] آشنایی بیشتر با اره عمودبر 4120 رونیکس، مقاله «معرفی مدل های اره عمود بر رونیکس» را مطالعه […]

  4. رضا سلطانی گفت:

    سلام میشه راهنمایی کنید کدوم اره عمود بر رونیکس برای فعالیت راحتر و دقیق خوبه؟

  5. نامدار یارمحمدی گفت:

    کدوم مدل اره عمود بر هاتون برای کارهای کابینت سازی و نجاری بهتره و کارایی بیشتری داره؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. مدل‌های مختلف اره عمود بر رونیکس تولید می‌شوند تا پاسخگوی نیازهای شما باشند. برای مثال، عمود بر 4110 از مدل‌های محبوب و پرطرف‌دار این دستگاه برای نجاری است. پیشنهاد می‌کنیم به صفحه اره عمود بر رونیکس نگاهی بیندازید و با بررسی مشخصات فنی هر مدل، بهترین گزینه را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. لینک صفحه در سایت رونیکس:
      https://www.ronix.ir/power-tools/electric-saws/jigsaw/

  6. محمدجواد گفت:

    من این اره عمود بر رونیکس مدل 4120 رو حدود دو هفته ای میشه که خریدم یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که باعث شد بخرمش اینه که هم تیغه آهن میخوره هم تیغه چوب و این آپشنش خیلی به کار من میومد. با دیمری هم که داره کارم یه جاهایی سریع تر و راحت تر شده و خیلی راضی ام تو این دو هفته که تقریبا 10 روزشو باهاش کار کردم نه گیر کرده نه تیغه به صدا و گیر افتاده به نظرم یکی از بهترین مدل های رونیکسه

  7. پارسا گفت:

    سلام ببخشید یه سوالی ازتون دارم اگه بخوایم با این اره هایی که معرفی کردین به صورت مورب یعنی زاویه دار برش بزنم مثلا تو زاویه 45 درجه باید چیکار کنم که خطر شکستن تیغ اره کمتر باشه؟ بذارین یه جور دیگه بپرسم اصلا تو برش زاویه داره اگه اره رو کج یا بد بگیریم احتمال داره تیغه اره بشکنه یا نه؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. کفی عمودبر در زاویه 45 درجه قابل تنظیم است. در ضمن، قبل از کار با ابزار، آموزش‌های لازم را فرابگیرید.

  8. محمد گفت:

    سلام برای برش آلومینیوم ورقه ای که نرمه و ممکنه خم شه و اینا باید کار خاصی انجام بدیم؟ به گیره خاصی یا انبر خاصی نیاز داریم یا تیغه اونقدری تیز هست که راحت برش بده کار رو؟ در کل اگه برای برش زدن ورقه های آلومینیومی نکته خاصی هست ممنون میشم بهم یاد بدین

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. بسته به مدل دستگاه می‌توانید تیغه‌های مختلف را برای برش چوب، MDF، فلز و فولاد، آلومینیوم و … روی دستگاه عمودبر نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.