انبردست باکیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

به قلم حامد ریوندی

22 آبان 1396

انبر دست جزو ابزارآلات دستی است و در ردیف انبرها جای دارد. انبر به وسیله ای اطلاق می شود که با کمک آن بتوان اشیائی که امکان نگه داری بطور مستقیم با دست را ندارند نگه داشت.

قدیمی ترین انبرها متعلق به حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح هستند که بیشتر در آهنگری ها برای نگه داری فلزات داغ  به کار گرفته می شدند. امروزه انبرها در انواع مختلف و برای کاربردهای گوناگون تولید می شوند.

با ما همراه باشید. در این مطلب شما را با انبر دست بیشتر آشنا خواهیم کرد. اگر قصد خرید انبردست را دارید این مطلب راهنمای خوبی برای شماست.

انبر دست زمانی مورد توجه قرار می گیرد که بخواهیم شیء بسیار ظریف و کوچکی را نگه داشته و یا از جایی بیرون بکشیم، یا بخواهیم وسایلی که ممکن است در اثر حرارت یا جریان برق و … ایمنی ما را به خطر اندازند را ثابت نگه داریم، و همینطور برای کشیدن، خم کردن و فشردن اشیاء، نیازمند نیرویی بیش از نیروی دست باشیم.

انبردست ها همانند قیچی مکانیزم اهرمی دارند و از سه بخش تشکیل شده اند:

  • دسته های عایق برای نگه داری انبردست
  • فک ها برای نگه داری شیء
  • یک محور(مغزی) که در مرکزیت انبردست قرار گرفته و عمل باز و بسته کردن فک ها را برعهده دارد.

فک ها و دسته ها موازی هم قرار می گیرند و برحسب اندازه شیء که بین دو فک قرار می گیرد قابل تنظیم هستند.

همان طور که در بالا اشاره کردیم انبردست ها کارایی زیادی دارند و امروزه انبر دست ها تقریبا در همه ی حرفه ها کاربرد دارد. معمولا این ابزار جزو اولین ابزاری هایی است که در هر خانه و کارگاهی یافت می شود. در مکانیکی، برقکاری و سیم کشی، جوشکاری، لوله کشی، نجاری و بسیاری حرفه ها، انبردست نقش حیاتی را ایفا می کند. برای انتخاب و خرید انبردست مناسب لازم است چند نکته را در نظر بگیریم:

جنس و کیفیت مواد اولیه انبردست مهم ترین نکته در انتخاب آن است. متریال انبر دست هم از جهت اینکه دوام و عمر استفاده از انبر دست بیشتر باشد و هم اینکه بتواند نیروی لازم را به شیء مورد نظر وارد سازد اهمیت دارد. همچنین زنگ زدگی و خوردگی فک ها از جمله مواردی هستند که وابسته به نوع مواد به کار رفته و شیوه ساخت انبر دست ها هستند.

انبر دست های امروزی معمولا از ترکیب فولاد و آلیاژهای دیگر ساخته می شوند. ترکیب فولاد و کروم وانادیوم مقاومت انبردست در برابر خوردگی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد و از استحکام آن را بالا می برد.

حرارت دهی و سخت کاری انبردست نکته حائز اهمیت بعدی در مورد انبر دست است. روش عملیات القایی شیوه مناسبی برای سخت کاری انبر دست است. در این روش میزان سختی در همه قسمتهای انبردست به طور یکسان خواهد بود و این امر بر میزان دوام انبردست می افزاید.

آرگونومی و طراحی شکل ظاهری انبر دست نیز آیتم مهم دیگر است. انبر دست می بایست استاندارد باشد و شکل و اندازه دسته و فک ها متناسب با دست انسان ساخته شود. روکش دسته های انبر دست باید از مواد با کیفیت ساخته شوند و متناسب با فرم دست شکل بگیرند تا مانع از لغزش دسته ها در دست شوند. از طرفی دیگر انبر دست استاندارد باید بتواند با کمترین نیرو، بیشترین کارایی را داشته باشد.

انبردستی انتخاب نمایید که این ویژگی در آن در نظر گرفته شده باشد.

به طور کلی انبر دست های در دو نوع انبردست های صنعتی و الکترونیکی تولید و ساخته می شوند و بسته به کاربرد می توان آنها را خریداری و استفاده نمود. فک های کوتاه متصل به محور و دسته های بلند انبردست صنعتی و انبردست الکترونیکی این امکان را به کاربر می دهند که با حداقل نیرو بتواند بیشترین فشار را به شی موردنظر وارد آورد.

انبردست الکترونیکی ویژه کاربری در صنعت برق است و فک های آن به گونه ای طراحی و ساخته شده است که برای نگه داشتن، چرخاندن، خم کردن و برش سیم و کابل قابل استفاده باشد. همچنین دسته انبر دست الکترونیکی برای محافظت از برق گرفتگی عایق بندی شده است.

2 پاسخ به “انبردست باکیفیت چه ویژگی هایی دارد؟”

  1. […] بیشتر بخوانید:«بهترین انبر دست موجود در بازار کدام است + ویژگی»«انبردست باکیفیت چه ویژگی هایی دارد؟» […]

  2. […] بیشتر بخوانید: انبردست باکیفیت چه ویژگی هایی دارد؟ […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.