بررسی دوره ای خودرو

بررسی دوره ای خودرو

به قلم امید دبیری نژاد

19 آذر 1396

لازم نیست مکانیک باشید تا اقدامات اولیه نگهداری خودرو را انجام دهید. با یادگیری چند نکته ساده و انجام آنها به صورت دوره ای، همواره خودرو در بهترین وضعت خود خواهد بود و همچنین در هزینه هایتان صرفه جویی خواهد شد. بررسی های دوره ای و سرویس های لازم را انجام دهید تا یک خودروی قابل اطمینان، ایمن و آماده سفر داشته باشید.

بررسی روغن موتور

یکی از کار های ساده برای افزایش عمر مفید خودرو که نیاز به پرداخت هزینه ندارد؛ بررسی میزان روغن موتور به صورت منظم است. هر چند روز یک بار روغن موتور را بررسی نمایید و اگر مشاهده نمودید میزان روغن کاهش یافته، روغن موتور اضافه نمایید. انجام این کار تنها چند دقیقه زمان نیاز دارد و گیج روغن که در خودرو طراحی شده بررسی میزان روغن را حتی برای مبتدی ها خیلی ساده نموده است.

این کار را زمانی که موتور سرد است انجام دهید. ابتدای صبح و قبل از روشن کردن خودرو بهترین زمان برای چک کردن میزان روغن است.کاپوت خودرو را باز کنید و موتور خودرو را پیدا کنید؛ در نزدیکی موتور گیج روغن را خواهید یافت. گیج را بیرون بکشید و به کمک دستمال تمیزکنید.

اگر روغن خیلی تیره است یا رسوباتی در آن مشاهده میکنید، بهتر است به فکر تعویض روغن موتور خودرو باشید. گیج را سر جای خود برگردانید و دو مرتبه بیرون بکشید تا سطح روغن را اندازه گیری کنید. علامت هایی روی گیج هستند که میزان روغن موتور خودرو را نمایش میدهند.

اگر سطح روغن پایینتر از میزان لازم بود، درپوش روغن را برداشته و کمی روغن موتور متناسب با نوع موتور اتومبیل به آن اضافه نمایید. اگر نمیدانید کدام روغن موتور برای خودرو شما مناسب است به فروشگاه های لوازم خودرو مراجعه نموده و از آنها برای تعیین روغن موتور مناسب کمک بگیرید. برای اضافه کردن روغن از قیف استفاده کنید تا روغن روی پوسته موتور نریزد. یک مرتبه دیگر میزان روغن را بررسی نمایید.

تایرها را بررسی کنید

لاستیک فرسوده به خصوص در هوای بارانی و زمین خیس میتواند به شدت خطرناک باشد. بررسی دوره ای لاستیک ها و جابجایی آن ها فرسوده شدن آنها را به تعویق میاندازد. باد لاستیک ها و فشار آنها را هر روز بررسی کنید و اگر لاستیک ها صاف و فرسوده شده اند آنها را تعویض نمایید.

با مبلغی ناچیز میتوانید یک فشار سنج تهیه کنید و به صورت دوره ای فشار باد چرخ ها را اندازه گیری نمایید. در برخی مدل های جدید خودرو این کار به صورت خودکار و توسط کامپیوتر خودرو انجام میشود. معمولا فشار مناسب چرخ ها روی رکاب در سمت راننده درج شده است. روی لاستیک ها هم عددی درج شده که بیشترین فشاری که تایر تحمل میکند را نشان میدهد. توجه داشته باشید که چرخ ها را بیش از حد باد نکنید. میزان باد لاستیک ها بر فرمان پذیری خودرو تاثیر مستقیم دارد.

بررسی سایر مایعات

مخازن روغن هیدرولیک، مایع شیشه شور، روغن ترمز و ضد یخ رادیاتور هم باید به صورت دوره ای بررسی شوند تا همیشه پر و تمیز باشند. لازم نیست این مایعات را هر روز و هر هفته چک کنید. بهتر است هر چند هفته یک بار آن ها را بررسی نمایید و مطمئن شوید در بهترین حالت ممکن قرار داشته باشند.

معمولا زمان تعویض روغن هیدرولیک در کتابچه راهنمای کارخانه سازنده مشخص شده است. روغن ترمز معمولا در یک مخزن پلاستیکی اطراف موتور قرار دارد و ممکن است هر چند وقت یک بار مقداری از آن کم شود. اگر روغن ترمز خیلی سریع کم میشود فورا به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

مایع رادیاتور حتما باید زمانی که موتور کاملا سرد است چک شود. زمانی که موتور گرم باشد، مایع درون رادیاتور به دمای جوش نزدیک است و با باز کردن درب رادیاتور به بیرون میپاشد. اگر حین رانندگی احساس کردید بوی شیرین تندی از دریچه کولر وارد اتاق میشود احتمالا مایع رادیاتور نشتی دارد و ضد یخ وارد قطعات موتور میشود و میسوزد.

مایع شیشه شور هم درون یک مخزن پلاستیکی قرار دارد. هر چند مایع شیشه شور مستقیما بر اتومبیل و عملکرد آن تاثیر ندارد؛ اما در آب و هوای بد، نبود مایع شیشه شور میتواند خطر آفرین باشد.

بررسی باتری

باتری خودرو هم باید هر چند وقت یک بار بررسی شود. سرباتری ها ممکن است سولفاته شوند و استارت زدن خودرو را با مشکل مواجه نمایند. با کمک جوش شیرین و یک مسواک یا برس کوچک میتوانید این رسوبات را تمیز کنید.

بررسی ترمز

حین راندن اتومبیل اگر جاده خلوت بود به آرامی و تا انتها پدال ترمز را فشار  دهید تا واکنش سیستم ترمز خود را بررسی نمایید. اگر لرزش عجیبی احساس کردید یا هنگام ترمز گرفتن فرمان به چپ یا راست کشیده میشود؛ بهتر است به تعمیرکار مراجعه نمایید تا سیستم ترمز خودرو را به دقت بررسی نماید.

چراغ ها را بررسی کنید

به صورت دوره ای تمام چراغ های اتومبیل را بررسی کنید تا از صحت عملکرد آنها مطمئن شوید. از یک دوست کمک بخواهید و هنگامی که خودرو پارک است تمامی چراغ ها را امتحان کنید تا مطمئن شوید هیچ یک از آنها نسوخته است.

 

2 پاسخ به “بررسی دوره ای خودرو”

  1. […] لاستیک زاپاس عوض کنید. همچنین در نظر داشته باشید که در بررسی و چکاپ دوره‌ای خودرو هم تایرها را بررسی کنید. در این نوشته 9 واقعیت درباره […]

  2. […] خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با موارد بررسی خودرو مقاله بررسی دوره ای خودرو را […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.