تعویض شیر پرکن مخزن فلاش تانک

به قلم امید دبیری نژاد

4 آذر 1396

اگر شیر پر کن مخزن فلاش تانک خراب شود، فلاش تانک یکسره کار میکند و ممکن است آب سر ریز شود. خوشبختانه تعویض این شیر کار چندان سختی نیست و هر فرد در خانه میتواند آن را انجام دهد. لازم نیست تجربه لوله کشی داشته باشید و زمان زیادی نیز نخواهد گرفت. برای این کار به قطعات جایگزین، ابزار اولیه و کمی حوصله نیاز دارید.

قطعه معیوب را باز کنید

برای تعویض شیر پرکن مخزن فلاش تانک ابتدا باید قطعه معیوب را پیدا و آن را باز کنید. برای این منظور باید کارهای زیر را انجام دهید:

شیر آب ورودی را ببندید

در تعمیرات فلاش تانک قبل از انجام هر کار، باید آب ورودی را قطع نمود. معمولا یک شیر پیسوار در کنار یا زیر مخزن قرار دارد و به کمک شلنگ وظیفه آبرسانی به مخزن را بر عهده دارد. معمولا شیر با چرخاندن ساعتگرد بسته میشود. شیر را کامل ببندید.

شیر آب ورودی را ببندید

آب موجود در مخزن را خالی کنید

بعد از آنکه از بسته شدن شیر ورودی اطمینان حاصل کردید، سیفون را بکشید تا تمامی آب داخل مخزن خالی گردد. بعد از اینکه آب خالی شد، درپوش مخزن را بردارید. در بیشتر مدل ها برای این کار به ابزار خاصی نیاز نیست و تنها با دست میتوان این کار را انجام داد. با کمک یک تکه پارچه میتوانید آب باقی مانده کف مخزن را هم خشک کنید. همین مقدار آب کم بعد از اینکه شیر را باز کردید از مخزن خالی میشود و همه جا را خیس میکند. اگر حوصله یا وقت خشک کردن آن را ندارید، هنگام باز کردن مهره مخزن یک سطل زیر آن قرار دهید.

آب موجود در مخزن را خالی کنید

بیشتر بخوانید:روش صحیح آب بندی موتورسیکلت

شیر پر کن مخزن را پیدا کنید

معمولا شیر پرکن در گوشه مخزن فلاش تانک قرار دارد. در مدل های جدید فلاش تانک، این شیر به شکل یک استوانه پلاستیکی با یک شناور و یک اهرم قطع و وصل است. در مدل های قدیمی تر شناور جدا از شیر است و با یک اهرم فلزی به بالای شیر متصل است. شیر پر کن معمولا یک شلنگ هم دارد که به لوله سر ریز متصل میشود.

شیر پر کن مخزن را پیدا کنید

شیر را جدا کنید

ایتدا شلنگ را از لوله سر ریز بیرون بیاورید. سپس مهره ای که شیر پر کن را به مخزن متصل میکند باز کنید. برای اینکار باید مهره را به کمک آچار لوله گیر یا انبر دست ساعتگرد بچرخانید. به محض باز شدن مهره ته مانده آب مخزن به بیرون چکه خواهد کرد. میتوانید یک حوله در زیر مهر قرار دهید تا تمام آب را جمع کند.

شیر را جدا کنید

بیشتر بخوانید: نکات ایمنی کار با ابزار

نصب شیر جدید

پس از باز کردن قطعه معیوب نوبت به نصب شیر جدید می‌رسد. در ادامه نحوه نصب شیر جدید را به شما آموزش می‌‌دهیم:

یک شیر پرکن جدید بخرید

به فروشگاه لوازم بهداشتی ساختمان مراجعه کنید و  یک شیر پر کن جدید تهیه نمایید. بیشتر شیرهای پر کن مخزن فلاش تانک یکسان هستند و به تمامی فلاش تانک ها میخورند؛ با این حال میتوانید شیر قدیمی را با خود به فروشگاه ببرید و قطعه مطابق با آن را خریداری نمایید.

حتی اگر فلاش تانک شما قدیمی باشد و شناور خارجی داشته باشد مدل های جدید شیر پر کن بر روی آن قابل نصب است.

یک شیر پرکن جدید بخرید

شیر پرکن جدید را در مخزن قرار دهید

شیری که خریداری کرده اید را از بسته بندی خارج نموده و دستورات روی بسته بندی را مطالعه کنید. معمولا شیر ها کاملا سرهم شده و آماده ارائه میشوند و میتوان آن را مستقیما توی سیفون کار گذاشت. فراموش نکنید شلنگ پر کن را درون لوله سر ریز قرار دهید.

شیر پرکن جدید را در مخزن قرار دهید

بیشتر بخوانید: وسایل ضروری سفر در زمستان

چگونه برگ ‌های پاییز را جمع آوری کنیم؟

از قرارگیری واشرها در جای خود اطمینان پیدا کنید

اطمینان حاصل نمایید تمامی واشر ها به درستی در جای خود قرار گرفته باشند. معمولا شیر پرکن با یک واشر از داخل و یک واشر در بیرون به مخزن متصل میشود. از این واشرها برای آببندی کامل نقطه اتصال شیر به مخزن استفاده میشود.

از قرارگیری واشرها در جای خود اطمینان پیدا کنید

مهره شیر را خوب محکم کنید

مهره شیر را خوب محکم نمایید. حالا کاری که باید انجام دهید بستن مهره ای است که شیر را  به مخزن متصل میکند. این مهره را نباید خیلی سفت کنید. از دست برای بستن آن کمک بگیرید. بستن این مهره با آچار یا انبر دست ممکن است به مخزن یا مهره آسیب برساند.

مهره شیر را خوب محکم کنید

جریان آب را وصل کنید

حال وقت آنست که جریان آب را وصل کنید. شلنگ آب را به شیر جدید متصل کنید. مطمئن شوید واشر آب بند شلنگ در جای درست درون مهره سر شلنگی قرار داشته باشد. مهره را با کمک آچار خوب محکم کنید. شیر پیسوار را باز کنید تا آب مجددا وارد مخزن شود و آن را پر کند.

اگر آب چکه میکرد، شیر پیسوار را ببندید و مراحل قبلی را خوب بررسی نمایید.

جریان آب را وصل کنید

شناور را تنظیم کنید.

زمانی که مخزن پر شد، میتوانید شناور مخزن را تنظیم نمایید. معمولا شناور با یک پیچ روی شناور بسته میشود که با شل و سفت کردن پیچ میتوان موقعیت شناور را تنظیم کرد. معمولا شناور حدود 2 سانت پایین تر از سوراخ سر ریز فلاش تانک قرار میگیرد. از این طریق کنترل میکنید که قبل از پر شدن کامل مخزن شیر پر کن آب را قطع کند.

شناور را تنظیم کنید.

منبع: WikiHow

به نقل از سایت اینرژی بهترین مارک شناورهای بازار شامل برندهای زیر است:

“معرفی بهترین مارک پمپ شناور در بازار داخلی

پمپ‌های شناور از کاربردی‌ترین پمپ آب‌ها هستند که هم در سطح خانگی و هم در سطح فعالیت‌‌های باغبانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حفر چاه برای برداشت آب‌های زیرزمینی از روش‌‌های سنتی تامین آب چه در سطح نیاز‌های خانگی و باغبانی است. متداول بودن استفاده از پمپ‌های شناور باعث شده که حالا برند‌های متعددی در سراسر جهان اقدام به طراحی و تولید این پمپ‌‌ها نمایند. البته همگی آنها در لیست بهترین‌های بازار قرار نمی‌گیرند. بهترین برند پمپ شناور به قرار زیر هستند.

  • لوارا
  • پنتاکس
  • ابارا
  • لئو
  • پمپیران
  • راد پمپ
  • استریم
  • دیانا
  • جی لونگ
  • ای ام سی”

بیشتر بخوانید:آموزش کار با دریل

14 پاسخ به “تعویض شیر پرکن مخزن فلاش تانک”

  1. فرنگیس بهادری گفت:

    سلام میشه بجای تعویض شیر را تعمیر کرد؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، اگر دست به آچار هستید و شیر قابل تعمیر بود، این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، از یک تکنسین ماهر مشاوره بگیرید.

  2. رویا میرخانی گفت:

    سلام
    سیفون توالت ایرانی ما از داخل نشتی داره. شیر ورودی هم هرز شده با وجود بستن، فلاش تانک پر میشه.
    چطور میشه آب ورودی به فلاش تانک رو قطع کرد؟ تشکر

  3. سامیار قربانی گفت:

    چطوری هرز شدگی شیر پر کن رو تعمیر کنیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. معمولاً می‌توان با تنظیم شیر پرکن و تعمیر لاستیک دور آن شیر پرکن پکیج را به راحتی تعمیر کرد.

  4. مهرداد روشنی گفت:

    اگر موقع تعویض شیر پرکن مخزن زمانی که می خواین شیر قبلی رو باز کنیم اگه مهره سفت شده باشه و باز نشه باید چیکار کنم؟ علائمی از زنگ زدگی روی مهره نمی بینم فقط همینظوری سفت شده و باز نمیشه میترسم بیشتر زور بزنم شیر بشکنه یا مهره ببره کلا دوستان اگه کسی تجربه مشابهی داره بگه چیکار کنم لطفا

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی باید از آچار لوله‌گیر استفاده کنید. اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید، با یک تاسیساتی معتبر تماس بگیرید تا تکنسین مجرب این کار را انجام دهد.

  5. فرهان گفت:

    سلام از نظر شما بهترین برند شیر مخزن کدومه؟ اکر شیر با کیفیت بندازیم بیشتر عمر کنه و دیرتر مجبور می شیم دست به آچار شیم تعمیرش کنیم کدوم یکی از شیر آلات بازار تو بازار ایران به درد بخور تره؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. انتخاب برند برعهده خریدار است. با بررسی و تحقیق در این مورد، متناسب با نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

  6. Milad گفت:

    سلام برای تعویض شیر پرکن مخزن فلاش تانک یه انبر دست و آچار کافیه یا ابزار دیگه ای هم لازم داریم چه ابزاری؟ بعد برای اینکه شیر رو تعویض کنیم ممکنه اگه ابزار اشتباه استفاده کنیم شیر بشکنه یا خراب شه و دیگه نشه درستش کرد؟ چه نکاتی رو برای خراب نشدن شیر باید رعایت کرد؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. آچار لوله‌گیر یا انبردست ساعت‌گرد از مهم‌ترین ابزارهای مورد نیاز هستند. طبق مراحل مقاله پیش بروید و بیش از حد به ابزار و سطح کار فشار وارد نکنید تا مشکلی پیش نیاید.

  7. یاسر اقایی گفت:

    پمپ شناور فلش تانک خیلی دیر آب رو قطع می‌کنه و آب به بیرون از مخزن ریخته میشه چطور میشه تنظیمش کرد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.