راهنمای خرید نور افکن دستی و چراغ کمپینگ

به قلم امید دبیری نژاد

16 آبان 1396

نور افکن دستی باید قابلیت حمل و میزان نوردهی مناسب داشته باشد. اگر محصولی توازن معقول بین این دو عامل برقرار کرده باشد بهترین گزینه برای خرید است؛ نور افکنی که نور کافی تولید کند، سایز مناسبی داشته باشد و با دست به راحتی قابل حمل باشد گزینه مناسبی برای خرید می باشد. هنگام خرید نورافکن دستی به نکات زیر توجه نمایید.

لامپ ال ای دی، فلورسنس و یا رشته ای

در حقیقت لامپ های رشته ای مدت ها است که از دور خارج شده اند. این لامپ ها برزگ، پر مصرف و سنگین هستند و قابل مقایسه با لامپ های امروزی نیستند. احتمالا تولید این لامپ ها تا چند سال آینده کاملا متوقف خواهد شد. برای استفاده در تجهیزات قابل حمل، لامپ ال ای دی به مراتب از لامپ فلورسنس بهتر است. در نورافکن های دستی معمولا کاربر به نوردهی فوری نیاز دارد، لامپ های فلورسنس در روشن شدن کمی تاخیر دارند. به علاوه در لامپ های فلورسنس مقداری جیوه وجود دارد که استفاده از آن ها در چراغ قوه ها و نورافکن های دستی؛ که برای کاربردهای خاص و گاهی خشن طراحی شده اند؛ را کمی خطرناک می کند. به همین جهت لامپ های ال ای دی بهترین گزینه برای ساخت نورافکن های دستی به شمار می آیند.

میزان وات یا شار نوری نور افکن دستی

لامپ ها و تکنولوژی های قدیمی نوردهی با واحد وات اندازه گیری و مشخص می شدند. لامپ های امروزی مانند ای ای دی یا فلورسنس ها انرژی کمی مصرف می کنند. نور بیشتری تولید می کنند و وات کمتری مصرف می نمایند. بهتر است برای خرید چراغ کمپینگ به جای میزان مصرف، به شار نوری دستگاه توجه نماید. شار نوری که با واحد  لومن مشخص می شود میزان تابش نور را نشان می دهد. با توجه به کاربرد می توان میزان شار لازم را برآورد نمود. دستگاه های موجود معمولا بازه ای بین 100 تا 1000 لومن نوردهی دارند. توجه داشته باشید که با افزایش شار نوری میزان مصرف انرژی بالا خواهد رفت.

منبع انرژی چراغ کمپینگ

منبع انرژی عامل بسیار مهمی در تجهیزات نوری است. در چراغ قوه های قدیمی از باتری برای تامین انرژی استفاده می شد. نوع این باتری ها معمولا به میزان مصرف و سایز چراغ قوه بستگی داشت. اگر چه هنوز هم چراغ قوه های معمولی که با باتری قلمی یا نیم قلمی کار می کنند در بازار وجود دارند؛ بهترین نور افکن های دستی و چراغ های کمپینگ آن هایی هستند که از باتری های قابل شارژ بهره می برند. در حال حاضر باتری های لیتیومی بهترین عملکرد را دارند. باتری های لیتیومی موجود در نورافکن های دستی مانند باتری های موجود در لپ تاپ و گوشی های تلفن همراه است و امکان صدها مرتبه شارژ مجدد می شوند. همچنین اگر قصد دارید مدت زیادی در فضای باز بمانید می توانید چند باتری شارژ شده اضافه همراه داشته باشید. برای اطمینان بیشتر می توان مدلی از چراغ کمپینگ را انتخاب نمود که کابل شارژ مستقیم دارند. این مدل از نورافکن دستی برای استفاده در محیط هایی که دسترسی به برق دارند مانند قطارها، قایق ها و … ایده آل هستند.

کیفیت ساخت و جنس بدنه نور افکن دستی

از آنجا که نور افکن دستی یا چراغ کمپینگ در محیط هایی مانند جنگل و کوهستان و … کاربرد دارد؛ بدیهی است که باید جنس مقاوم و با کیفیتی داشته باشد. موادی مانند ABS یا پلی کربن با توجه به مقاومت بالا و وزن کمی که دارند برای این منظور کاملا ایده آل به نظر می رسند.

وزن و اندازه نورافکن

بهترین نورافکن دستی لزوما پرنورترین نیست. بهترین گزینه انتخاب مدلی است که باتری های سبکی داشته باشد و در عین حال در کنار نوردهی مناسب با هر بار شارژ مدت زمان بیشتری بتواند کار کند. اگر برای کاربردهای خیلی خاص صنعتی به دنبال نور افکن دستی نمی گردید، یک مدل سبک با شار نوری معقول کفایت می کند. در برخی مدل های امروزی نورافکن لیتیومی، امکان استفاده به عنوان پاور بانک و یا شارژ از طریق گوشی موبایل وجود دارد.

ارگونومی چراغ کمپینگ

نور افکن خوب؛ بر خلاف چراغ قوه؛ باید دسته ای مناسب داشته باشد. دسته ای که اجازه حمل با یک دست را فراهم کند و دست دیگر برای انجام سایر کارها آزاد باشد. بهتر است مدلی را انتخاب کنیدکه در آن به جانمایی کلیدها نیز توجه لازم شده باشد.

2 پاسخ به “راهنمای خرید نور افکن دستی و چراغ کمپینگ”

  1. […] بیشتر بخوانید: راهنمای خرید نور افکن دستی و چراغ کمپینگ […]

  2. […] بخوانید:«راهنمای خرید نور افکن دستی و چراغ کمپینگ»«معرفی چند ابزار ارزان اما […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.