فرز انگشتی چیست؟

فرز انگشتی چیست؟

به قلم امید دبیری نژاد

14 آبان 1396

فرزها یکی از پرمصرف ترین دستگاه ها در صنایع مختلف هستند که با توجه به کاربرد زیادشان توسط بسیاری از برند ها تولید و وارد بازار شده اند. دستگاه های فرز انواع مختلفی دارند که با توجه به کاربردشان در موارد مختلف استفاده می شوند. یکی از انواع فرز که اکثرا در انجام کارهای هنری بر روی انواع چوب، فلز و پلاستیک کاربرد دارد، فرز انگشتی است.

فرز انگشتی نوعی ابزار برقی است که برای منبت کاری، ظریف کاری های نجاری، قالب سازی ها و… کاربرد دارد. فرز انگشتی از یک موتور کوچک و چند چرخ دنده درون خود بهره می برد تا شفت اصلی دستگاه را بچرخاند. در انتخاب این نوع ابزار همیشه به سرعت دستگاه توجه نمایید. سرعت فرزانگشتی با دور در دقیقه مشخص میشود. فرز انگشتی ممکن است سرعتی حدود 30000 دور در دقیقه داشته باشد. علاوه بر سرعت، توان دستگاه و سایز کولت فرز انگشتی را هم در نظر داشته باشید.

فرز انگشتی چیست؟
فرز انگشتی نوعی ابزار برقی است که برای منبت کاری، ظریف کاری های نجاری، قالب سازی ها و… کاربرد دارد.

انواع فرز انگشتی چیست؟
فرزهای انگشتی در دو مدل گلو بلند و گلو کوتاه وجود دارند.

تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و گلو کوتاه چیست؟
تنها تفاوت فرز انگشتی گلو بلند و فرز انگشتی در اندازه شفت خروجی آن هاست و در عملکرد تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

کاربردهای فرز انگشتی

بنا به کاربرد می توان قطعات مختلف روی فرز انگشتی نصب نمود و از آن برای حکاکی، طراحی، سوراخکاری،  شیارکاری و… استفاده نمود.

از شر زنگارها خلاص شوید

اگر با فولاد و آهن سر و کار دارید، قطعا به فرز انگشتی نیاز خواهید داشت. فرایند اکسید شدن فلزات چندان پیچیده نیست؛ اگر فلزات در معرض هوا قرار بگیرند زنگ می زنند. از فرز انگشتی می توان برای از بین بردن زنگار فلزات استفاده کرد.

فرز انگشتی در تعمیرات اتومبیل

گاهی برای تعمیرات اساسی بدنه خودرو لازم است رنگ را بردارید و به فلز برسید، فرز انگشتی می تواند رنگ را به خوبی از سطوح کوچک بردارد؛ کاری که احتمالا دستگاه ساب از عهده انجامش بر نمی آید.

فرز انگشتی و هنر فلزکاری

وقتی با فلز اشیا هنری خلق می کنید، محصول نهایی باید تا حد ممکن حرفه ای به نظر برسد.  فرزانگشتی ابزار مناسبی برای پولیش فلز است. فقط کافیست فرز را به نرمی روی سطح کار حرکت دهید تا کل کار هم سطح شود.

استفاده از فرز انگشتی در هنرهای چوبی

هنرمندانی که با چوب کار می کنند، نجارهای خبره، منبت و معرق کاران به خوبی از قدرت فرزانگشتی آگاه هستند. با کمک فرزانگشتی و اکسید بور می توان تندیس های بسیار زیبا و آثار هنرمندانه بیشماری روی چوب آفرید.

سایر مواد غیر فلزی

اگر چه فرز انگشتی بیشتر به خاطر قابلیت کار روی فلز شناخته می شود، ولی می توان در صنایع  دیگر نیز فرز انگشتی را به کار گرفت، می توان از آن برای صاف کردن سطوح چوبی یا پلاستیکی استفاده کرد.

فرزانگشتی همچنین در مبلمان سازی، تراش مجسمه های یخی، تمیز کاری سوپاپ خودرو، بزرگ کردن سوراخ قفل ها، برش صفحات طلا و فلزات گران قیمت، بور کاری مواد، تیز کردن اره و تبر و سایر ابزارها و تمیز کردن اشیا مختلف کاربرد دارد.

فرز انگشتی در سنگ کاری

از دیگر کاربردهای فرز انگشتی می توان به صیقل سطوح سنگی اشاره کرد. بنابراین استفاده از این ابزار در صنعت سنگ کاری به چشم می خورد.

انواع فرزانگشتی

فرز انگشتی دو مدل گلو بلند و گلو کوتاه دارد که هر یک کاربرد خاص خود را دارند. فرز گلو بلند برای مکان هایی که دسترسی سخت دارند مناسب است. البته فرزهای مینیاتوری هم ساخته شده اند که برای کارهای ظریف کاری بسیار مناسب هستند. در مدل های مینیاتوری پایه ای طراحی شده که به کمک آن می توان دستگاه را روی میز ثابت قرار داد و با دقت بیشتر به ظریف کاری ها پرداخت.

در اصل شاخصه بارز و تفاوت اصلی جاروبرقی صنعتی با نوع خانگی در قدرت مکش بالا، مخزن زباله بزرگتر و قابلیت جمع آوری زباله تر و خشک است.

خرید فرز انگشتی

با توجه به کاربرد گسترده فرز انگشتی انتخاب دستگاه مناسب کار چندان آسانی نیست. اگر هنگام خرید دقت لازم را به خرج ندهید، در نهایت متوجه شوید دستگاه شما سرعت یا گشتاور لازم برای انجام کار مورد نظر را ندارد. نکات دیگری هم باید قبل از خرید در نظر گرفته شود. مدل های ارزان قیمت معمولا در برابر ضربات مقاومت خوبی ندارند. نکته مهم دیگر وزن دستگاه است. بر اساس دفعات استفاده و میزان استفاده از فرز انگشتی، سبک ترین مدل را انتخاب کنید. ابعاد و مدل دستگاه (گلو بلند یا گلو کوتاه) کاملا به کاربرد دستگاه وابسته است.

بهتر است فرز انگشتی، ابزار گیر قدرتمندی داشته باشد، دیمر الکتریکی داشته باشد و به سیستم تغییر دور نیز مجهز باشد. در نهایت قیمت دستگاه و میزان بودجه خرید را مد نظر قرار دهید. گران ترین انتخاب همیشه بهترین انتخاب نیست و البته گزینه های خیلی ارزان هم مشکلات خود را خواهند داشت. نکته آخر اینکه برای انجام کارهای مختلف در صنایع مختلف احتیاج به خرید متعلقات متناسب با هر کاربری را دارید مثلا سنگ های انگشتی با اشکال کروی،مخروطی و استوانه ای و…یا سنباده های پره ای و…بنابراین حین خرید این متعلقات به نوع کاربری متناسب با کار خود و همچنین کیفیت مناسب این متعلقات توجه ویژه داشته باشید تا بهترین کیفیت کاری را حین کار با این ابزار تجربه کرده و دستگاه خود را دجار آسیب های ناشی از استفاده از متعلقات غیر استاندارد و بی کیفیت نکنید.

همانطور که اشاره شد فرزها در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارند و برندهای مختلفی آن را تولید کرده اند. رونیکس نیز به اهمیت این ابزار در صنعت و نیز نیاز مشتریان خود توجه کرده و در سبد خرید خود انواع فرزها را قرار داده است. شما همراهان عزیز می توانید با مراجعه به وبسایت رونیکس انواع فرزها، مینی فرزها، فرزهای انگشتی و اورفرزهای این برند را مورد بررسی قرار دهید و با کلیک بر روی هر کدام وارد صفحه مربروط به آن شده و مشخصات فنی و کاربردهایشان را مورد مطالعه قرار دهید.

یک پاسخ به “فرز انگشتی چیست؟”

  1. […] فرز انگشتی در مقایسه با فرز مینیاتوری، بیشتر مورد استفاده‌ی صنعتگران است، اما همچنان می‌شود از آن برای حکاکی، مجسمه سازی، منبت کاری، سنباده زنی و تراشکاری استفاده کرد. این فرز دارای دو نوع گلو بلند و گلو کوتاه است که تنها در طول شفت با یکدیگر تفاوت دارند. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.