پروفیل‌بر و نقش آن در آهنگری

دستگاه پروفیل بر

به قلم حمیدرضا رامخو

20 مهر 1396

پروفیل‌بر دستگاهی ایمن و پیشرفته‌ست که جهت بریدن موادی سخت همچون آهن به کار می‌رود. برش لوله‌های فلزی یا به طور کل پروفیل، به صورت دستی زمان‌بر بوده و دقت بسیاری می‌طلبد. همچنین هر گونه خطا در زاویه برش، منجر به تغییر شکل کار می‌شود. از طرفی هم دشواری برش اجسامی که ظاهری خمیده و یا لوله‌ای شکل دارند سبب شده ابزاری با دقت و سرعت عمل بالا تولید شوند. این ابزار براحتی قابل استفاده هستند و زمان زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهند.امروزه دستگاه پروفیل‌بر به منظور دستگاهی کارآمد و پر مصرف در برش انواع فلزات در بازار ابزار شناخته شده‌ست. بیشتر شرکت‌ها و برندهای معتبر از تولید و فروش آن بهره‌مندند که شرکت رونیکس در این راستا با تولید محصولات با کیفیت خود در بازار ابزار طوفان به پا کرده است. گزارش زیر جهت معرفی دستگاه پروفیل‌بر رونیکس است که در بسیاری از مشاغل ساختمانی و صنعتی به آسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای بررسی دقیق‌تر مدل‌های متنوع این دستگاه نیز می‌توانید  از صفحه پروفیل‌بر‌های این شرکت دیدن فرمایید.

تاریخچه پروفیل بر

در سال ۱۹۶۳ شرکت اینگرسول میلینگ (Ingersoll Milling) وابسته به شرکت ماشین سازی راکفورد-ایلینوی جهت برش فولاد‌های کارخانه و گسترش کار خود، دستگاهی با صفحه برش فولادی و درصد کربن بالا تولید کرد. پس از آن در سال ۱۹۷۳کارخانه راه‌آهن آمریکا برای برش ریل‌های خود، دستگاه برشی با نام  تجاری AMSAW۳۰۰-R که عملکرد و سرعت بالایی داشت را تولید و عرضه کرد و تا سال ۱۹۹۹ کارایی بالایی داشت. از آن موقع تا کنون بر اساس نیازهای صنعت دستگاه‌های متفاوت و متنوع‌تری ساخته شد.

یک تعریف کلی از پروفیل بر

پوروفیل‌ها قطعاتی هستند که بر اساس جنس و استحکام در دو دسته توپر و تو خالی دسته‌بندی می‌شوند. این قطعات بیشتر در ساخت درب و پنجره‌های فولادی کاربرد دارند. همچنین انواع مختلفی از اشکال مربع و مستطیل پروفیل‌ها در درب و پنجره‌سازی، نرده‌ برای راه‌پله‌ها، نرده‌کشی اطراف خیابان، زمین‌ها و کنار دیوارها قابل استفاده هستند. نوع قوطی آن در صنعت خودرو‌سازی و پایه میز و صندلی کاربرد دارد. پروفیل‌های Z شکل نیز در سوله‌ها و نوع نبشی‌ آن در ساخت چهار چوب درهای بزرگ آهنی و انواع قالب‌های فلزی به کار می‌روند.

دستگاه پروفیل بر

این دستگاه از طریق صفحه‌ساب که شبیه چرخ‌ساب باریک است عمل برش را انجام می‌دهد. همچنین دستگاه مورد نظر شامل یک صفحه برش گرد متصل به بازوی گردان است. صفحه سنگ پروفیل‌بر از جنس فولاد ضد زنگ بوده و در مقابل پروفیل‌ها بسیار مقاوم است. این صفحه‌ها براحتی قابلیت تعویض دارند. پروفیل‌برها اکثرا دارای یک گونیا جهت برش‌های زاویه‌دار هستند که در نتیجه آن برش‌ کاری به راحتی انجام می‌گیرد. همچنین قاب قابل تنظیم آن، امکان عملکرد برش فلزات را با دقت هر چه بیشتر انجام می‌دهد. به علاوه رونیکس دسته این دستگاه را نیز بر اساس اصول ارگونومیک طراحی کرده تا کاربران در حین کار احساس خستگی نداشته باشند.

پروفیل بر در آهنگری

آهنگری روشی برای شکل دادن قطعات فلزی است که این عمل با چکش کاری یا پرس کردن انجام می‌گیرد. پروفیل‌بر دستگاهی کارآمد در این زمینه است. این دستگاه کمترین خطا در حین کار را دارد و تسلط کاربر در کمترین زمان را ممکن می‌سازد. دستگاه مورد‌نظر به آهنگران از مونتاژ اسکلت فلزی ساختمان گرفته تا ساخت درب و پنجره یاری می‌رساند. چرا که موتور قدرتمند این دستگاه بیشترین بهره‌مندی برای برش فلزات را با حداکثر توان برشی مهیا می‌سازد.

نکات ایمنی در حین کار با پروفیل بر ها

  • در استفاده اول مشخصات سنگ پروفیل‌بر را با دستگاه آن چک کنید که متناسب باشد.
  • هرگز گارد محافظ سنگ پروفیل‌بر را از روی دستگاه باز نکنید.
  • استفاده از گوشی ایمنی، جهت محافظت از صداهای تولید شده از دستگاه
  • استفاده از سنگ‌های برشی استاندارد
  • تنظیم سرعت دستگاه مطابق با اطلاعات روی سنگ برش
  • اقدام به تعویض سنگ پروفیل‌بر در صورت مشاهده شکستگی و ترک‌خوردگی قبل از کار
  • استفاده از مهره‌های متناسب با دستگاه جهت نگه داشتن سنگ برش و خودداری از مهره‌ها متفرقه دیگر دستگاه‌ها
  • به منظور جلوگیری از آسیب به سنگ مراقب مهره، پیچ و شفت دستگاه باشید تا صدمه‌ای به آن وارد نشود.
  • نگه داشتن محکم و با تسلط دسته متحرک دستگاه در حین کار
  • دور کردن نگه‌داشتن دست‌ها از قسمت گردان دستگاه
  • قبل از شروع کار سنگ برش با قطعه کار در تماس نباشد.

یک پاسخ به “پروفیل‌بر و نقش آن در آهنگری”

  1. […] بیشتر بخوانید: پروفیل‌بر و نقش آن در آهنگری […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.