پیستوله رنگ پاش برقی چیست؟

پیستوله رنگ پاش برقی

به قلم حمیدرضا رامخو

26 اسفند 1394

رنگ پاش برقی چیست و چه کاربردی دارد؟ پیستوله برقی یا به عبارتی دیگر پیستوله رنگ پاش برقی یک تکنیک نوین و کاربردی برای رنگ پاشی بر انواع سطوح است. این ابزار، یک افشانه در پوششی معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز است که مقداری هوا درون خود ذخیره می‌کند. شایع‌ترین عملکرد پیستوله‌های برقی، ذخیره هوا در مخزن خود و تبدیل آن به ذرات پودر شده و سپس ذرات رنگی است. پیستوله‌های برقی مجهز به یک تفنگ پاش هستند که گازهای تبدیل شده به پودر رنگ را در محیط بیرون خود، منتشر می‌کنند. پیستوله های رنگ پاش (SprayGun)  به انواع مختلفی از جمله برقی، دستی، بادی و… تقسیم بندی می‌شوند که مورد مصارف عمومی و خانگی قرار می گیرند.

در ادامه این مطالب با پیستوله رنگ پاش برقی و معایب رنگ پاش برقی بیشتر آشنا خواهید شد…

نحوه عملکرد پیستوله های رنگ پاش به چه صورت است؟
شایع‌ترین عملکرد پیستوله‌های برقی، ذخیره هوا در مخزن خود و تبدیل آن به ذرات پودر شده و سپس ذرات رنگی است. پیستوله‌های برقی مجهز به یک تفنگ پاش هستند که گازهای تبدیل شده به پودر رنگ را در محیط بیرون خود، منتشر می‌کنند.

انواع سیستم رنگ پاشی پیستوله ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
به دو دسته سیستم رنگ پاشی HVLP و سیستم رنگ پاشی سلنوئیدی

هنگام کار با پیستوله رنگ پاش از کدام وسایل ایمنی باید استفاده کرد؟
عینک ایمنی و ماسک تنفسی از مهم ترین ابزارآلات ایمنی هنگام کار با پیستوله ها هستند.

بیشتر بخوانید:کتراک چیست؟ تخریب بتن با دینامیت بی صدا

ویژگی‌های پیستوله رنگ پاش برقی

و اما مزایا رنگ پاش برقی چیست؟ پیستوله رنگ پاش، رنگ را به صورت یکنواخت بر روی سطوح مختلف می پاشد، بنابراین باعث افزایش کیفیت کار نقاشی می شود. در کلیه پروژه های عمومی و خانگی رنگ کاری و رنگ آمیزی این ابزار به یاری شما می آید تا در صرف زمان و انرژی خود صرفه جویی نمایید.

رنگ پاش برقی از نظر پاشش رنگ دارای حالت‌های عمودی و افقی است، که موجب سهولت رنگ کاری و رنگ آمیزی می‌شود. همچنین دارای نازل های متعددی است که شرایط مختلف رنگ پاشی را بهبود می‌بخشد. دسته و کلید تفنگی این محصول موجب سهولت در کنترل سرعت و انجام طولانی مدت رنگ‌پاشی نیز می شود.

به نقل از سایت فنی مگ:

“پیستوله برقی چیست؟

این دستگاه، یک افشانه در یک پوشش معمولاً پلاستیکی یا فلزی است که مقداری هوا درون خود ذخیره می‌کند. پیستوله‌های برقی با ذخیره هوا در مخزن خود و تبدیل آن به ذرات پودر شده و سپس ذرات رنگ، عمل می‌کنند. پیستوله‌های برقی مجهز به یک تفنگ پاشش هستند که گازهای تبدیل شده به پودر رنگ را در محیط بیرون خود، منتشر می‌کنند.

تفنگ‌های رنگ‌پاش برقی (Spray Gun) می‌توانند به‌صورت‌های مختلفی از قبیل خودکار، دستی، بادی و… تقسیم‌بندی شوند. پیستوله علاوه بر استفاده برای رنگ، قابلیت کاربرد انواع روغن‌جلا، ضدرنگ، آبرنگ و جوهر به رنگ‌های مختلف را نیز دارد. پیستوله‌های بادی برای پاشش رنگ به کمپرسور باد نیاز دارند، درصورتی‌که نوع برقی از نیروی برق برای پاشش رنگ استفاده می‌کند و نیازی به کمپرسور ندارد و این مزیت پیستوله‌های برقی است.

بیشتر بخوانید:بررسی بهترین مینی فرزهای بازار ابزار ایران

انواع پیستوله برقی

  • پیستوله برقی  بادی: در این نوع یک تفنگ رنگ‌پاش، هوا را به‌صورت فشارقوی از پیستوله خارج می‌کند. رنگ‌پاش برقی – بادی دارای متعلقاتی همچون کمپرسور هوا، نازل و ظرف رنگ است.
  • پیستوله برقی با قابلیت HVLP: این پیستوله یک اسپری، تفنگ، موتور، HVLP کمپرسور برای تأمین هوا دارند. توربین موجود در این نوع از پیستوله باعث می‌شود، حجم بالائی از هوای گرم با فشاری بسیار پائین از تفنگ رنگ‌پاش خارج شود. از این پیستوله‌ها می‌توان برای رنگ‌کردن سطوحی همچون خودرو، مبلمان، تابلوهای نقاشی و … استفاده کرد.
  • پیستوله برقی با قابلیت LVLP: عملکرد پیستوله برقی LVLP، دقیقاً برعکس پیستوله برقی HVLP است؛ این پیستوله برای پودری شکل کردن رنگ از هوایی با حجم کمتر استفاده می‌کنند.
  • پیستوله‌های الکترواستاتیک: این نوع پیستوله‌ها اولین‌بار در کشور آمریکا تولید و استفاده شد که کار آنها ترکیب ذرات اتم است. این نوع پیستوله‌ها برای رنگ‌پاشی صنعتی دوچرخه بسیار رایج هستند.”

بیشتر بخوانید: پارو در مسیر ساحل آرامش؛ آنالیز اولین مسابقه ملوان در لیگ ۲۲

کاربردهای پیستوله رنگ پاش برقی

اگر می خواهید در پروژه رنگ کاری و نقاشی خود در صرف زمان صرفه جویی کنید، استفاده از رنگ پاش برقی به شما پیشنهاد می شود. مزیت اصلی استفاده از رنگ پاش برقی نسبت به سایر ابزارهای رنگ پاشی مانند برس معمولی و غلطک، پوشش دهی بیشتر سطوح در زمان کمتر است.

زمانی که قصد دارید سطوحی را رنگ کنید استفاده از قلم مو یا غلطک دشوار، زمان بر و نیازمند مهارت است. با استفاده از پیستوله رنگ پاش برقی اما می توانید با اندکی مهارت کار نقاشی خود را با کیفیت مطلوب به سرانجام برسانید.

از کاربردهای مفید رنگ پاش برقی این است که با کمترین تلاش بخش های گسترده ای را پوشش می‌دهد، بنابراین مناسب برای فضاهای بزرگ است. همچنین به دلیل داشتن توانایی نادیده گرفتن عیوب سطحی مانند ضربه، شکاف و ترک برای سطوح خارجی با بافت های مختلف کارایی دارد.

به طور کلی از این ابزار کاربردی برای رنگ کردن دیوار، سقف، در و پنجره، میز و مبلمان، بدنه خودرو، نقاشی‌های خیابانی، نقاشی و خلق اثر بر روی بوم یا پارچه و… استفاده می‌کنند.

idea (2)به علاوه شاید برایتان جالب باشد که بدانید، امروزه از پیستوله رنگ پاش برقی حتی برای تزئین کیک و شیرینی و سفره آرایی نیز استفاده کرده و هنرمندان این عرصه آثار زیبا و خلاقانه‌ای را با استفاده از این ابزار ساده و پاشش رنگ های خوراکی به وجود می‌آورند.

انواع سیستم رنگ پاشی پیستوله برقی

موتور پیستوله رنگ پاش برقی از نظر سیستم رنگ پاشی به دو دسته تقسیم می شود:

سیستم رنگ پاشی HVLP

در این سیستم حجم رنگ زیاد و فشار هوا کم است. بنابراین ذرات رنگی که روی سطوح می نشیند بیشتر است و ضخامت رنگ نیز بیشتر می شود. به دلیل غلظت بیشتر رنگ سرعت رنگ پاشی پایین تر است و برای محیط های خارجی با سطوح کم مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین این سیستم برای پروژه های رنگ کاری که جزئیات در آن اهمیت دارد مناسب است.

بیشتر بخوانید: میخ‌کوب بادی RA-1850 رونیکس؛ نهایت کیفیت در توان کوبش

سیستم رنگ پاشی سلنوئیدی

در این سیستم از یک پمپ هیدرولیکی برای ایجاد فشار استفاده می شود. حجم رنگ کم و فشار هوا بیشتر است. رنگ با غلظت کمتری به سطوح پاشیده می شود بنابراین سطح بیشتری از محیط را پوشش می دهد. چون سرعت رنگ کاری بالا است برای محیط های داخلی و خارجی با سطوح بزرگ و زیاد مناسب است.

نکات ایمنی و نگهداری از پیستوله رنگ پاش برقی

مهمترین نکاتی که برای حفظ ایمنی هنگام استفاده از این ابزار و برای نگهداری از آن باید رعایت شوند عبارتند از:

  • برای افزایش طول عمر مفید دستگاه خود پس از هر بار استفاده ابزار را تمیز کنید. قبل از تمیز کردن اما دستگاه را از برق جدا کنید، زیرا رنگ پاش برقی در حالت فشار بالا می تواند رنگ را به زیر پوست تزریق کند که برای کاربر خطر مسمومیت ایجاد می‌کند.
  • در هنگام پاشش رنگ از عینک ایمنی و ماسک تنفسی استفاده نمایید.
  • کار رنگ پاشی را در محیطی که دارای تهویه مناسبی است انجام دهید.
  • قبل از ریختن رنگ رقیق شده به داخل مخزن دستگاه آن را از صافی رد کنید. این کار هم به کیفیت رنگ کاری شما کمک می کند و هم از رسوب رنگ در دستگاه جلوگیری می نماید.

رنگ پاش برقی هر نوع کار نقاشی را سهولت می بخشد. با این حال شما برای انتخاب پیستوله رنگ متناسب با نیازهای خود نیازمند بررسی موارد بالا هستید تا بهترین ابزار را با توجه به نوع فعالیت خود انتخاب کنید.

11 پاسخ به “پیستوله رنگ پاش برقی چیست؟”

  1. […] پیستوله رنگ‌پاش برقی، سرعت و دقت کار شما را در پروژه‌های رنگ‌کاری محصولات چوبی بالاتر می‌برد. مزیت اصلی استفاده از این ابزار به جای ابزارهای رنگ‌پاشی مانند برس معمولی و غلتک، پوشش‌دهی بیشتر سطوح در زمان کمتر است. […]

  2. سهیل گفت:

    پیستوله رنگ پاش برقی رونیکس واقعا عالیه

  3. زهرا جلالی گفت:

    میتونم دیوار اتاق کامل با این پیستوله ها رنگ کنم؟ و اینکه چجوری تشخیص بدیم چقد رنگ برای کارمون لازمه چقد رنگ بخریم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه عزیز برای رنگ‌کردن اتاق می‌توانید از این پیستوله‌ها استفاده کنید. جهت محاسبه مقدار رنگ مورد نیاز، ابتدا مساحت کل دیوارهایی را که می‌خواهید نقاشی کنید، به دست بیاورید. برای در نظر گرفتن تلرانس، عدد حاصل را در 1.1 ضرب کنید. پس از محاسبه مساحت کل دیوارهایی که می‌خواهید آن‌ها را نقاشی کنید، به ازای 32 تا 37 متر مربع دیوار، از یک گالن رنگ استفاده کنید. ظرفیت هر گالن، تقریبا برابر با 4 لیتر است.

  4. جاوید احمدی گفت:

    سلام
    علت اینکه بعضی مواقع پیستوله برقی رنگ نمی پاشد چیست؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. این موضوع علت‌های مختلفی دارد. برای مثال، ممکن است رنگ خوب رقیق نشده باشد و رسوب آن در قسمت افشانه باعث شود پیستوله رنگ نپاشد.

  5. امید حیدری گفت:

    سلام من تو کار نقاشی خودرو هستم قبلا یه پیستوله رنگ پاش قدیمی داشتم که از کار افتاد هفته پیش پیستوله رنگ پاش رونیکس رو سفارش دادم و الان دو سه روزی میشه که دارم ازش استفاده میکنم راضی ام ازش

  6. فاطمه سلامی گفت:

    ببخشید برای کار با پیستوله رنگ پاش برقی رونیکس حتما باید غلظت خاصی از رنگ رو استفاده کنیم یا نه میشه از هر نوع رنگی با هر غلظتی استفاده کرد و مشکلی پیش نمیاد یکم اگه میشه راجب این توضیح بدین من بیشتر نگران همین موضوعم که نشه از هر مدل رنگی تو دستگاه استفاده کرد

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. در دفترچه راهنمای هر محصول، نوع رنگ، مواد قابل اسپری، حلال و شرایط کار با دستگاه قید شده است. توصیه می‌کنیم دفترچه راهنمای محصول را به دقت مطالعه کنید.

  7. وحید خدری گفت:

    سلام ببخشید این پیستوله رنگ پاش الکترو استاتیک که تو مقاله معرفی کردین تو ایرانم هست؟ به نظرم چیز جالبی اومد بعد کاربردش فقط همین رنگ کردن دو چرخه اس یا کاربرد های دیگه ای هم داره بعد من فکر میکنم خیلی از انواع دیگه پیستوله برقی گرون تر باشه درسته یا اشتباه میکنم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. پیستوله رنگ‌پاش الکترواستاتیک برای پوشش‌دهی قطعات فلزی به‌وسیلۀ تفنگی در کابین پاشش یا در خطوط کانوایر، در کارگاه‌های تولیدی قطعات فلزی و کارخانه‌های خودروسازی کاربرد دارد و در ایران هم موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.