کار با چوب و 5 نکته برای حرفه‌ای تر شدن

نکات کار باچوب

به قلم زهرا لاله

27 اردیبهشت 1397

کار با چوب از آن دسته کارهایی است که با وجود طرفداران زیادی که دارد؛ کمی هم ترسناک است. ترسناک از این لحاظ که ترکیب مواد خام با شکل‌ها و طرح‌های مختلف برای ساخت وسایل جدید کار سخت و پیچیده‌ای است، که البته با آموزش و تلاش قابل یادگیری است. حال اگر اصول نکات کار با چوب را یاد بگیرید می‌توانید خیلی زود کارهایی با خلاقیت و طرح‌های عالی بسازید و حتی بعد از کمی پیشرفت سفارش هم بگیرید. در این مقاله نکات کار با چوب را به شما می‌گوییم که با استفاده از آن می‌توانید به بهترین و حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن  کارتان را انجام دهید.

1- استفاده از وسایل ایمنی شخصی

یکی از چیزهایی که همه طرفداران کار با چوب باید به آن توجه کنند ایمنی است.  برای اینکه در حین کار با چوب چشمان‌تان را از خاک اره، گرد و غبار و براده‌های چوب در امان نگه دارید بهتر است از عینک محافظ چشم استفاده کنید. اگر از ابزار قدرتمند و پر سر و صدا استفاده می‌کنید بهتر است از محافظ گوش هم استفاده کنید تا گوش‌های‌تان آسیب نبیند. این محافظ هم می‌تواند گوش‌گیر و حذف کننده قاطع صدا باشد و هم اینکه هدفونی باشد که تنها صداهای خارجی را حذف می‌کند. از طرفی ممکن است چوب‌ها دارای بریدگی‌ها و زدگی‌های ریز و درشتی باشد که به پوست‌تان صدمه بزند، برای جلوگیری از این آسیب هم می‌توانید از لباس و دستکش کار استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:انواع ابزار گچ کاری

2- آشنایی با ابزار کار با چوب

ابزار کار با چوب

یکی دیگر از نکات کار با چوب، آشنایی با ابزار است. کیفیت کار هر کارگر بستگی به ابزار او دارد. هرچه بیشتر با ابزار کار کنید احساس بهتری نسبت به آن‌ها دارید و راحت‌تر می‌توانید با آن‌ها کار کنید. تا وقتی که به ابزار کار با چوب تسلط پیدا نکنید و با آن‌ها آشنا نشوید نمی‌توانید کارتان را با کیفیت خوبی انجام دهید. یک تکه چوب بردارید و با چکش، پیچ گوشتی و اره‌ها به جانش بیفتید. بعد از آن سراغ سمباده برقی و کاغذی بروید و از آن‌ها هم برای صیقل کردن قطعات کار استفاده کنید. بعد از سمباده کشی دستتان را روی قطعه بکشید تا متوجه تفاوت قبل و بعد از استفاده از آن بشوید.

بیشتر بخوانید: فارسی ‌بر کشویی ۵۴۰۴ رونیکس وارد بازار ابزار ایران شد

حالا نوبت به ابزار قدرتمندتر می‌رسد، اگر به اره برقی و اره میزی دسترسی دارید، از آن‌ها هم استفاده کنید و طعم لذت انجام کارهایی مثل لبه‌گذاری و طرح‌های تزئینی را هم بچشید. در موقع کار با چنین ابزار قدرتمندی باید هر لحظه حواستان به دست و بدنتان جمع باشد، دست و انگشتان‌تان را از تیغه دورتر نگه دارید و با هوشیاری و طمأنینه کامل آن‌ها را جابجا کنید. اگر در میانه کار لازم است کار را متوقف کنید با دقت تمام قطعه چوب و انگشتانتان را جدا و دستگاه را خاموش کنید.

3- تمرین برای اتصال قطعات کار با چوب

اتصال قطعات کار با چوب

به جرات می‌توان گفت که اگر اتصال قطعات یک پروژه کار با چوب به خوبی انجام نشود، آن کار از هیچ کیفیتی برخوردار نیست. برای اینکه بتوانید اتصالات را به خوبی انجام دهید باید با دقت و حوصله فراوان تمرین کنید، از قطعات و اتصالات ساده‌تر شروع کنید و کم کم کارتان را ارتقا دهید. انقدر تمرین کنید که مطمئن شوید این کار را یاد گرفته‌اید و می‌توانید با کیفیت قابل قبولی انجامش دهید. بعد از آن می‌توانید با خیال راحت به سراغ پروژه‌های‌تان رفته و کارهای ظریف و پیچیده‌تری را هم انجام بدهید.

4- کار با بتونه چوب

کار با بتونه چوب

بتونه کاری چوب این قابلیت را دارد که بهترین و دوست داشتنی‌ترین قسمت کار در حین انجام یک پروژه کار با چوب باشد. با استفاده از این ماده می‌توانید کوچکترین سوراخ‌ها و ناصافی‌های سطح چوب را پر کنید تا در نهایت به سطحی صاف، صیقلی و با کیفیت برسید. بعد از پر کردن تمام ناصافی‌ها با بتونه چوب باید مدت زمانی را صبر کنید که بتونه کاملاً خشک شود، و بعد از آن با سمباده برجستگی‌ها و ناصافی‌های احتمالی موجود را هم از بین ببرید.

بیشتر بخوانید:از سوئد تا فرانسه؛ معرفی انواع ابزار لوله کشی!

5- رسیدن به طرح نهایی

اپوکسی چوب

وقتی که پروژه کار با چوب را تمام می‌کنید، حتی اگر به بهترین شکل ممکن انجام شده باشد باز هم هنوز کار تمام نشده است، برای اینکه بتوانید یک کار حرفه‌ای ارائه بدهید باید کمی هم به ظاهر آن برسید، پس باید دست به کار شده و شروع به رنگ کردن کنید؛ اما قبل از رنگ کردن باید حتماً بتونه کاری و سمباده کشی نهایی انجام و قطعه ساخته شده تمیز شده باشد. با اپوکسی چوب شروع کنید با این کار می‌توانید از نفوذ رنگ به داخل چوب جلوگیری کنید و رنگ آمیزی با کیفیت‌تری داشته باشید. بعد از آن می‌توانید رنگ آمیزی را شروع کنید، رنگ آمیزی می‌تواند با قلم‌مو یا غلتک انجام شود، رنگ را چندبار تکرار کنید، اما قبل از هر بار رنگ آمیزی اجازه دهید که رنگ قبلی خشک شود.

هرگاه که توانستید پروژه‌های کار با چوب ساده را به بهترین شکل انجام دهید، می‌توانید به سراغ کارهای حرفه‌ای تر رفته و حتی با گرفتن سفارش، از انجام کار دل‌چسب‌تان کسب درآمد کنید. یادتان نرود که خلاقیت یکی از مهم‌ترین رموز موفقیت در کار با چوب است.

بیشتر بخوانید: فارسی ‌بر کشویی ۵۴۰۴ رونیکس؛ انتخاب نجارهای حرفه‌ای!

رنده برقی 9224 رونیکس

در ادامه برخی از ایده ها را به نقل از سایت decorasion برای کار با چوب خام برایتان جمع آوری کرده ایم:

“ایده‌ ها و نکاتی برای دکوراسیون با چوب خام

1. بازیابی و بازسازی

استفاده از چوب‌های بازیابی شده با رشد قابل توجهی در دنیای طراحی روبرو شده است.
اولین امتیاز این کار، بازیافت این ماده‌ی دوست‌داشتنی است که برای محیط زیست مفید است و از قطع درختان بیشتر جلوگیری می‌کند اما ظاهر نهایی زیبا و نقش‌های چند رنگ و رگه‌دار چوب نیز امتیاز دیگری است که نباید آن را فراموش کرد.
در این تصویر می‌بینید که یک تیرِ چوبیِ قدیمی به عنوان تاقچه‌ی بالای شومینه مورد استفاده قرار گرفته است.
و طراح این اتاق توانسته با استفاده از عناصری دیگر به طور موفقیت‌آمیزی حال و هوای روستا را وارد این اتاق کند.

2. قاب آینه

می‌توان با استفاه از چوب خام، تغییری جالب در قاب آینه ایجاد کرد.
چوب خام این آینه را از یک شیء معمولی به یک قطعه‌ی هنری تبدیل کرده است.
استفاده از این قاب در کنار مبلمان مدرن موجب ایجاد جوّی تازه و به‌روز می‌شود.

3. نمایی روستایی و اصلاح‌شده

یکی از قنکات کار با چوب خام باید مد نظر داشت این است
که همواره بافتِ کهنه و سخت چوب باید با سایر عناصر یا مبلمان دارای سطح تیره و ‌براق متوازن کرد.
در این تصویر می‌بینید که قاب عکس و مبلمان به خوبی چوبِ خام بکاررفته در بوفه را متوازن کرده است.
ایده‌ ها و نکاتی برای دکوراسیون با چوب خام

استفاده از چوب‌های خام در حال حاضر به یک ترند پرطرفدار و داغ تبدیل شده است.
مهم‌ترین دلیل این امر، گستره‌ی وسیع طرح‌ها و شکل‌هایی است که این ماده‌ی طبیعی از خود نشان می‌دهد.
در این مقاله ایده‌ها و نکاتی را در زمینه استفاده از چوب خام در دکوراسیون با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

4. برقراری تعادل

چوب این خاصیت را دارد که شخصیتی خودمانی به یک فضای مدرن بدهد.
کاستی‌ها و رگه‌های چوب، جو مدرن موجود در اتاق را به خوبی تعدیل می‌کند.
برای نمونه، همانطور که در تصویر مشهود است استفاده از قاب چوبی برای
لوستر شیشه‌ای موجب بروز نمایی متفاوت و متعادل شده است.”

9 پاسخ به “کار با چوب و 5 نکته برای حرفه‌ای تر شدن”

  1. ساجده شهیدی پرور گفت:

    برای کار با چوب وسایل ایمنی شخصی خوب و مقاوم از کجا میتونیم تهیه کنیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی، می‌توانید به ابزارفروشی‌های معتبر سراسر کشور مراجعه و تجهیزات ایمنی رونیکس را خریداری کنید. همچنین، می‌توانید با شماره تلفن 0216497 تماس بگیرید و از کارشناسان ما بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.

  2. مهدی حکیم گفت:

    وقت خوش
    رنده برقی برای ظریف کاری چوب مناسبه؟

  3. نریمان طاهری گفت:

    مرسی خیلی خوب بود این نوشته من 15 سالمه و تازگیا تو یه کارگاه کوچیک نجاری شاگردی می کنم و خب این نوشته شما رو امروز خوندم اون نکاتی که توش برای حرفه ای تر شدن گفتین خیلی کاربردی بود و سعی می کنم از فردا اینا رو تو کارم انجام بدم تا زود دستم تند شه تو کار

  4. عماد گفت:

    کدام یک از محافظ ‌های گوش برای کار با چوب بهتر است، گوشی‌های نویز کنسلینگ یا گوش ‌گیرها؟ بعد یه سوال دیگه از لوازم ایمنی کار با چوب داشتم جنس دستکش برای کار به چوب باید چی باشه که نه خیلی جلو فرز بودن انگشت ها رو بگیره نه نازک باشه که دست موقع کار صدمه ببینه اگر کسی از برند خاصی از دستکش استفاده می کنه ازش راضیه لطفا معرفی کنه

  5. َمهیار گفت:

    سلام جز استفاده از میخ یا چسب چوب چه روش های دیگه ای برای اتصال تیکه های چوبی به همدیگه وجود داره؟ میخ نمای کارو زشت می کنه چسب هم هم بو داره هم کثیف کاری میشه به هر حال دوست دارم بدونم چه روش های دیگه ای برای اتصال چوب به چوب وجود داره

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. انواع اتصال کنشکاف، اتصال شیار و زبانه، اتصال فاق و زبانه، اتصال دم چلچله‌ای و … از مهم‌ترین اتصال‌های چوب به چوب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.