- دقیقه 4
- 3179
- 2 نظر
به قلم سپیده صادقی
7 خرداد 1401
سیستم های تیوب لس حدود چند سالی است که برای دوچرخه های کوهستانی با مزایای چشمگیری وجود دارد. بدون تویوپ داخلی، نگرانی برای طول کشیدن پنچرگیری، وجود ندارد. با تیوب لس کردن لاستیکها، دوچرخه سبک تر و رکاب زدن را برای شما لذت بخشتر میکند. ناگفته نماند، اگر در لاستیک خود خار یا پارگی کوچکی در اثر برخورد با سنگ ایجاد کردید، درزگیر داخل لاستیک می تواند شما را از پنچر شدن نجات دهد. در ادامه با زبانی ساده، تیوب لس کردن دوچرخه و همچنین روش پنچرگیری این نوع لاستیک را به شما توضیح میدهیم.
وسایل مورد نیاز برای تیوب لس کردن:
- لاستیکی که قابلیت تیوب لس کردن داشته باشد.
- طوقه دوچرخه باید قابلیت تیوب لس شدن را داشته باشد.
- نوار چسب تیوب لس
- والو و مایع تیوب لس
بیشتر بخوانید:حضور برند رونیکس در نمایشگاه صنعت ساختمان دبی (Big 5)
مراحل تیوب لس کردن لاستیک دوچرخه
- قبل از چسباندن نوار تیوب لس از تمیز بودن طوقه یا دایره جهت بهتر چسبیدن نوار، اطمینان حاصل کنید.
- در ابتدا باید نوار چسب تیوب لس را داخل طوقه بچسبانید به شکلی که هوایی زیر چسب باقی نماند.
- دقت کنید که عرض چسب با عرض طوقه هم اندازه باشد.
- سپس والو تیوب لس را سر جای مربوطه قرار داده و به اندازه سفت کنید.
- یک طرف لاستیک را جا زده و سپس مایع تیوب لس را داخل لاستیک بریزید.
- برای تیوب لس کردن هر لاستیک به ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلی لیتر مایع تیوب لس نیاز دارید.
- سپس قسمت دیگر لاستیک را کاملا جا زده و به وسیله دستگاه باد (کمپرسور باد) لاستیک را باد بزنید؛ تا حدی که لبه لاستیک و لبه طوقه دریک خط و به صورت یک نواخت قرار بگیرد.
روی جداره هر لاستیکی مشخصات تنظیم باد قید شده است اما به طور میانگین میتوانید چرخ عقب را تا 40 PSI و چرخ جلو را تا 35 PSI باد بزنید. همچنین در نظر داشته باشید که تنظیم باد با توجه به نوع سبک دوچرخه (کوهستانی یا انواع سبک های دیگر) در مسیر های خاکی یا سنگلاخی و … متغیر است.
اکنون که چرخ خود را تیوب لس کرده اید و در جاده های مختلف در حال رکاب زدن هستید احتمال اینکه تکه شیشه ای، خرده سنگ تیزی، چوب شکسته ای و … به لاستیک شما آسیب بزند، زیاد است. در ادامه نحوه پنچرگیری چرخ های تیوب لس به ساده ترین و کاربردی ترین شکل ممکن آموزش داده شده است.
پنچرگیری لاستیک تیوب لس در کوتاهترین زمان ممکن
وسایل مورد نیاز جهت پنجرگیری لاستیک های تیوب لس
- کیت کامل پنچر گیری مخصوص لاستیک های تیوب لس که شامل نخ مخصوص و آچار مربوطه است.
نخ مخصوص را روی آچار مربوطه قرار داده و آن را داخل محلی که پارگی یا پنچری اتفاق افتاده است وارد کنید. آچار را به سمت بیرون بکشید تا نخ مربوطه سر جای خودش قرار گیرد.تفاوتهای عمده در استفاده از لاستیک تیوبلس به نوشته سایت همراه مکانیک شامل:
“در لاستیکهای تیوبلس نیازی به استفاده از تیوپ وجود ندارد؛ ولی باید از رینگهای یک تکهای که برای استفاده از این نوع لاستیک طراحی شدهاند استفاده کنید، چرا که لبه لاستیک و رینگ با یکدیگر بایستی فیکس شوند تا بتوانند هوای پرفشار داخل لاستیک را حفظ کند. همچنین در استفاده از لاستیکهای تیوبلس باید نوعی والف مخصوص برای رینگ خود استفاده کنید تا از نشت هوا از کنارههای آن جلوگیری شود.
مزایای لاستیک تیوبلس چیست؟
مزایای لاستیکهای تیوبلس بسیار زیاد است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
- نصب راحتتر لاستیک تیوبلس نسبت به لاستیک و تیوپهای نسل قدیم
- عدم تخلیه ناگهانی هوای فشرده داخل لاستیک در لاستیکهای تیوبلس که باعث جلوگیری از به هم خوردن تعادل خودرو میشود.
- کاهش چشمگیر امکان انفجار لاستیکهای تیوبلس
- عدم امکان ورود شن ریزههای جاده از کنارههای لاستیک به داخل آن
- عمر بیشتر لاستیکهای تیوبلس
- عدم وجود پنچریهای ریز
- کاهش وزن خودرو با استفاده از لاستیک تیوبلس”
در صورت نیاز نخ اضافی که از لاستیک بیرون زده را به اندازه کوتاه کنید و در انتها لاستیک را باد کنید.
بیشتر بخوانید:ساخت زیورآلات با ابزارآلات دستی ارزان
توانستید به همین زودی و راحتی پنچری لاستیک دوچرخهتان را بگیرید!
سلام وقتتون بخیر چطوری بفهمیم کجای تیوپ پنچر شده و باد میده؟
همراه گرامی سلام. تیوب را کاملاً باد کنید و سپس به دنبال پیداکردن سوراخ ایجاد شده در آن باشید.