پنچرگیری دوچرخه به سریع‌ترین و ساده‌ترین راه ممکن

به قلم سپیده صادقی

28 اردیبهشت 1401

پنچرگیری لاستیک های دوچرخه در ۲ حالت است

۱. لاستیک هایی که داخل آنها تویوپ قرار دارد.

۲. لاستیک هایی که فاقد تویوپ داخلی هستند ( Tubeless )

در این مقاله مراحل پنچرگیری نوع یک، یعنی لاستیک های تویوپ دار را به شما به صورت گام به گام توضیح‌ می‌دهیم.

وسایل مورد نیاز برای پنچرگیری

  • ظرف آب (جهت پیدا کردن محل پنچری چرخ)
  • کیت پنچرگیری
  • چسب پنچرگیری
  • سنباده نرم
  • تایلور
  • دستمال پارچه ای (جهت تمیز کردن داخل‌لاستیک)
  • مینی کمپرسور

 چگونگی در آوردن چرخ

  • ابتدا ضامن را آزاد کنید؛ برای انجام این کار می‌توانید با یک دست پیچ مقابل را نگه داشته و با دست دیگر پیچ ضامن را بچرخانید تا چرخ کاملا از جای خود، آزاد شود.

بیشتر بخوانید:استارتاپ‌ها و چالش اوج گرفتن دوباره در همه‌گیری کرونا

مهره والف
مرحله در آوردن چرخ

آزاد کردن لاستیک فقط با توجه به 2 نکته

  • مهره والف را باز کنید. همچنین پیچ مربوطه که تویوپ‌ را سرجای خود نگه می‌دارد را آزاد کنید.

مهره والف

پیچ نگهدارنده والف
پیچ نگهدارنده والف
باد کردن لاستیک به اندازه مناسب
مهره والف
نحوه صحیح قرارگیری تایلور
جدا کردن تویوپ از لاستیک
  • کمی لاستیک ها را به سمت داخل طوقه، خم و‌راست کنید تا راحت تر جدا شود.
  • لبه‌ی تایلور را دقیقا بر روی لبه‌ی لاستیک قرار دهید، دقت کنید که اگر تایلور را خیلی داخل تر قرار دهید، ممکن است تویوپ، آسیب ببیند.
جدا کردن تویوپ از لاستیک
نحوه صحیح قرارگیری تایلور

بعضی از تایلور ها داخل خود، گیره نگهدارنده دارند و شما میتوانید با قرار دادن گیره روی پره ها، آن‌ها را مهار کنید و با قرار دادن تایلور دیگر در نزدیکی تایلوری که روی پره ها است، لاستیک را به راحتی از جای خود، آزاد کنید

جدا کردن تویوپ از لاستیک

  • بعد از آزاد کردن لاستیک، تویوپ را از داخل آن خارج کنید و آن‌را باد کنید.
  • پیچ سر والف را باز کنید، تبدیل را روی آن ببندید ( برای تویوپ های سوزنی)، نازل دستگاه را قفل کنید و آن‌را باد کنید.
تویوپ خارج شده از لاستیک
تویوپ خارج شده از لاستیک

ساده ترین راهکار برای پیدا کردن نقطه پنچری

  • تویوپ را داخل ظرف آب کنید. برای این‌ کار بهتر است از سر والف شروع کنید تا نقطه پنچری تویوپ را تشخیص دهید.
  • قسمت پاره یا سوراخ شده تویوپ در ظرف آب، تولید حباب می‌کند.
پیدا کردن نقطه پنچری تویوپ با قرار دادن آن در ظرف آب
پیدا کردن نقطه پنچری تویوپ با قرار دادن آن در ظرف آب
حباب های تشکیل شده به دلیل سوراخ بودن تویوپ
حباب های تشکیل شده به دلیل سوراخ بودن تویوپ

ترمیم نقطه پنچری

  • با خودکار، یک دایره دور نقطه پنچری تویوپ بکشید. باد تویوپ را خالی کنید.
علامت گذاری نقطه پنچری
علامت گذاری نقطه پنچری
  • قسمتی را که با خودکار مشخص کرده بودید را با یک پارچه نرم، تمیز کنید و سپس سنباده بزنید. ( این کار برای چسبیدن بهتر است).
سنباده زدن نقطه پنچری
  • مقداری چسب پنچرگیری بریزید و یک تا دو دقیقه صبر کنید تا چسب، خشک شود.

بیشتر بخوانید:همراهی میلاد کی مرام با برند رونیکس

قرار دادن تویوپ به صورت صحیح
آغشته کردن نقطه پنچری باچسب پنچرگیری
بستن پیچ نگهدارنده والف
نقطه پنچری چسب زده شده
  • کیت پنچرگیری را روی محل آغشته به چسب، بچسبانید.
مرحله در آوردن چرخ
چسباندن کیت پنچرگیری
  • بعد از قرار دادن کیت پنچرگیری، لبه های کیت را به سمت بیرون، جهت بهتر چسبیدن، کمی بکشید.
  • اطمینان حاصل کنید که لبه های کیت پنچرگیری شما کاملا چسبیده باشد.

جا زدن تویوپ در محل درست

  • ابتدا سر والف را داخل طوقه جا بزنید و تویوپ را داخل لاستیک جا دهید.

فاکتورهای مهم برای انتخاب بهترین تیوپ دوچرخه ‌سواری به نقل از سایت دوچرخستان عبارت است از:

“انتخاب تیوپ مناسب برای اطمینان از اینکه سواری راحتی داشته باشید، بسیار مهم است. توپ‌هایی که خیلی کوچک هستند، به‌احتمال زیاد تحت‌فشار دوچرخه شما بیرون می‌آیند و تیوپ‌هایی که خیلی بزرگ هستند، سوراخ می‌شوند. انتخاب تیوپ در اندازه متناسب با لاستیک، بهترین راه اطمینان از داشتن یک سواری لذت‌بخش است.

هنگام خرید لوله‌ای برای لاستیک دوچرخه خود، دو فاکتور وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید، قطر و عرض. مهم است که شما تیوپ جدید خود را تا حد ممکن با تیوپ موجود مطابقت دهید. قطرهای چرخ در اندازه‌های مختلفی وجود دارند که ۲۰، ۲۴، ۲۶، ۲۷٫۵ و ۲۹ متداول‌ترین آنها هستند. همچنین ممکن است عبارت ۷۰۰c را برای قطر تایر ببینید. تیوپ باید دقیقاً با قطر لاستیک مطابقت داشته باشد. عرض لاستیک در محدوده‌ای از اندازه‌ها وجود دارد، گرچه عرض لاستیک شما لازم نیست دقیق باشد زیرا لوله‌ها کمی کشیده می‌شوند.”

سنباده زدن نقطه پنچری
قرار دادن تویوپ به صورت صحیح

نکته: دقت کنید تویوپ داخل لاستیک پیچ خوردگی نداشته باشد. برای این کار می‌توانید تویوپ را کمی باد بزنید.

نحوه باد کردن لاستیک

  • پیچ نگهدارنده والف را کمی ببندید.
آغشته کردن نقطه پنچری باچسب پنچرگیری
بستن پیچ نگهدارنده والف
  • لاستیک را کاملا جا بزنید.
  • در مورد دوچرخه های کوهستان می‌توانید چرخ عقب را به صورت تقریبی تا 40 PSI و چرخ جلو را تا 35 PSI باد بزنید.
نقطه پنچری چسب زده شده
باد کردن لاستیک به اندازه مناسب

توجه داشته باشید که این عدد برای انواع دیگر دوچرخه ها ممکن است متغیر باشد. هم‌چنین در نظر داشته باشید که تنظیم باد در مسیرهای خاکی یا سنگلاخی و … متفاوت است.

  • اکنون که لاستیک به خوبی باد شده است، پیچ نگهدارنده سر والف را تا انتها ببندید و پیچ مغزی را هم فیکس کنید. حتما اطمینان حاصل کنید که لبه لاستیک، به صورت یک نواخت روی طوقه قرار گرفته باشد چون در غیر این صورت باعث پیچ خوردگی لاستیک می‌شود.
  • پنچر گیری دوچرخه شما تمام شد!

در این مقاله سعی کردیم به صورت مرحله ای و گام به گام، توضیحات را به صورت کامل در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه سوالی دارید، می‌توانید به صورت کامنت از متخصص ما بپرسید.

5 پاسخ به “پنچرگیری دوچرخه به سریع‌ترین و ساده‌ترین راه ممکن”

  1. ناشناس گفت:

    با سلام و خسته نباشيد برنامه هاي اموزشي بسيار سودمند مي باشد من به اموزش و ياددادن بسيار علاقمند ميباشم در هر زمينه اي به برق و الكترونيك و اموزشهايه كاربردي وفني و تكنولوژي هميشه پيروز و سرافراز باشيد

  2. مهرداد گفت:

    با سلام و احترام خیلی عالی بود فقط این جمله برایم مبهم بود و اگر ممکنه کمی بیشتر توضیح دهید.

    بعد از قرار دادن کیت پنچرگیری، لبه های کیت را به سمت بیرون، جهت بهتر چسبیدن، کمی بکشید

    متشکرم

  3. […] بیشتر بخوانید: پنچرگیری دوچرخه به سریع‌ترین و ساده‌ترین راه ممکن […]

  4. امید زارعی گفت:

    جای میخ روی لاستیک رو چطوری درست کنم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. توصیه می‌کنیم به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید. در غیر این صورت، از کیت پلاگین استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.