راهنمای خرید اینورتر جوشکاری

راهنمای خرید اینورتر جوشکاری

به قلم پریسا سلیمانی

19 اردیبهشت 1397

اگر به دنبال خرید یک اینورتر جوشکاری هستید نکاتی وجود دارند که قبل از اقدام به خرید باید به آنها توجه کنید. چه برای مصارف خانگی و چه برای مصارف صنعتی، دستگاه جوش باید بر اساس توانایی ها و متناسب با نیاز مصرف کننده تهیه گردد. در واقع لازم است با انواع دستگاه های جوش به خوبی آشنا باشید و متناسب ترین آن ها را خرید نمایید.

بهترین دستگاهی که امروزه مورد استفاده کاربران و جوشکاران قرار گرفته اینورتر جوشکاری است. این دستگاه با استفاده از تکنولوژی های بالا طراحی و ساخته شده و از آن به عنوان یک منبع قوی برای انجام فرآیند جوشکاری استفاده می شود. برای این که با این دستگاه بیشتر آشنا شوید و بتوانید به راحتی گزینه مناسب را انتخاب نمایید، در این مقاله به نکاتی در مورد راهنمای خرید اینورتر جوشکاری اشاره خواهیم کرد.

جوشکاری چیست؟

جوشکاری در حقیقت عمل چسباندن دو فلز شبیه به هم به وسیله ذوب هردوی آنها یا ذوب فلز دیگری به عنوان پر کننده و چسباننده دو قطعه کار است. به این نوع اتصال، اتصال دائم گفته می‌شود. از اتصالات موقت در مواقعی که نیاز به جدا کردن یا برداشتن اتصال باشد استفاده می‌کنند که از جمله مرسوم ترین آنها می‌توان به انواع پیچ و مهره ، انواع بست و چفت و… اشاره کرد.

اتصالات دائمی نیز انواع چسب ها ، جوشکاری ، لحیم کاری ، پرچ و… هستند که همانطور که از این مثال ها مشخص است اتصالات دائمی نیز می‌توانند موقت باشند. در بین تمام اتصالات اما جوشکاری دائمی ترین نوع اتصال است که در حقیقت دو قطعه با تغییر شکل در یکدیگر نفوذ کرده و باهم ادغام میشوند و تشکیل یک اتصال دائمی میدهند.

idea (2) در جوش قوس الکتریک، در حقیقت قوس الکتریکی به وجود آمده بین الکترود و فلز قطعه کار باعث ذوب شدن الکترود و عمل کردن آن به عنوان چسباننده دو قطعه‌ی کار می‌شود.

نحوه کار دستگاه جوش

نحوه کار دستگاه جوش در واقع دریافت جریان متناوب (AC) با ولتاژ بالا و شدت جریان پایین، و سپس تبدیل آن به جریان مستقیم (DC) با ولتاژ پایین و در عوض شدت جریان بالا است.دستگاه های متفاوت توانایی تولید شدت جریان‌های متفاوتی را دارند که هرچه کاربر به جوش قوی تری نیاز داشته باشد و استفاده دستگاه به سمت صنعتی و کارگاهی برود توانایی تولید شدت جریان بالا دستگاه هم بالاتر میرود. در واقع شدت جوشکاری مورد نیاز ما رابطه مستقیم با ضخامت قطعه کار ما دارد.

نحوه کار دستگاه جوش
کاربر در حال کار با دستگاه جوش

دسته بندی دستگاه های جوش الکترود

دستگاه های جوش الکترود به چهار دسته کلی تقسیم بندی می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

نوع اول: اولین دسته بندی متعلق به ترانس های قدیمی می باشد که این دستگاه ها به دلیل حجم بالا، کیفیت پایین خروجی AC وزن بالا و مصرف برق زیاد عموماً از چرخه استفاده کنار گذاشته شده اند و استفاده از آن ها در دنیای امروز بسیار کم شده است.

نوع دوم: در نوع دوم این دستگاه ها از مولدهایی به نام دینام جوشکاری استفاده شده است. دینام جوشکاری از کیفیت جوش مطلوب و بهتری برخوردار بوده و خروجی DC دارد. اما این نوع نیز به دلیل حجم بالا، وزن سنگین، هزینه های بالای تعمیرات و همچنین به این دلیل که عموماً در سال های اخیر هیچ نوع خدماتی از سوی شرکت های فروشنده برای آن ها ارائه نشده است، کاربردی ندارند و می توان گفت به صورت کامل فراموش شده اند.

نوع سوم: دستگاه های رکتیفایر، سومین مدل از دستگاه های جوش هستند. کیفیت جوشکاری خوب، خدمات دهی بسیار زیاد و کارایی این دستگاه ها در وضعیت های دشوار و حتی در شرایطی که به برق شهری دسترسی نباشد، باعث شده تا این نوع در بازار ایران بسیار رواج پیدا کند.

نوع چهارم: اینورتر جوشکاری چهارمین مدل دستگاه های جوش می باشند که در رده بندی الکترود دستی به شمار می روند. این دستگاه ها مزایای بسیاری دارند و از همین رو طی چند سال گذشته با سرعت بسیار بالایی جایگزین تمامی دستگاه های جوشکاری شده اند.
وزن کم، ابعاد کوچک، عدم ایجاد نوسانات برق، مصرف برق کم، کیفیت بسیار بالای جوشکاری، قابلیت استفاده با انواع الکترود معمولی، آلیاژی، عدم چسبندگی الکترود، خروجی DC و قیمت مناسب به دلیل استفاده از قطعات الکتریکی به جای مواد اولیه مانند سیم پیچی مسی از مواردی هستند که باعث شده کاربران به خرید اینورتر جوشکاری نسبت به سایر دستگاه های جوش تمایل بیشتری داشته باشند.

در ادامه این مطلب، ما با ارائه یک راهنمای خرید اینورتر جوشکاری جامع و کامل به شما برای انتخاب اینورتر جوشکاری مناسب فعالیتتان کمک خواهیم کرد.

راهنمای خرید اینورتر جوشکاری

راهنمای خرید اینورتر جوشکاری

با مرور زمان و نیاز به داشتن جوش دقیق و مطمئن، دستگاه های جوشکاری همواره در حال پیشرفته شدن هستند که همین امر باعث تولید دستگاه‌هایی با مدل های گوناگون و توان های مختلف شده که قبل از خرید باید مورد بررسی قرار گیرند. نکات زیر به عنوان راهنمای خرید اینورتر جوشکاری مناسب به شما برای داشتن بهترین انتخاب کمک خواهند کرد:

شدت جریان تولیدی اینورتر

دستگاه های قوس الکتریک توانایی های متفاوت در تولید شدت جریان داشته و اصلی ترین وجه تمایز و نکته قابل توجه میزان شدت جریان تولیدی دستگاه است. میزان شدت جریان مورد نیاز، رابطه مستقیم با شدت جوشکاری و ضخامت قطعه کار دارد. در جدول راهنمای خرید اینورتر جوشکاری زیر میتوانید بر اساس ضخامت قطعه کار شدت جریان مورد نیاز را پیدا کنید.

شدت جریان مورد نیازضخامت قطعه کار
آمپراینچ / میلیمتر
1640.164 / 4.2
1350.135 / 3.4
1050.105 / 2.7
750.075 / 1.9
600.060 / 1.5
480.048 / 1.2
360.036 / 0.9

هرچند موارد بالا تعداد محدودی ضخامت را نشان میدهد اما می‌توان نتیجه گرفت که برای مصارف خانگی توانایی تولید شدت جریان حداکثر 200 آمپر کافی باشد.

چرخه عملکرد اینورتر

pinبه زبان ساده چرخه عملکرد مدت زمانی است که دستگاه میتواند بی وقفه جوشکاری کند و بعد از آن برای خنک شدن نیاز به وقفه زمانی دارد.

این پارامتر در دستگاه های جوشکاری بر حسب درصد اعلام میگردد، به این صورت که اگر میزان چرخه عملکرد دستگاهی 100% باشد، یعنی این دستگاه نیاز به هیچ وقفه ای برای خنک کاری نداشته و به صورت مداوم توانایی جوشکاری را دارد. اصولا چرخه عملکرد در یک بازه زمانی ده دقیقه اندازه گرفته میشود.

به طور مثال اگر چرخه عملکرد دستگاه 50% باشد بدین معنی است که در یک بازه ده دقیقه ای کار، دستگاه نیاز به پنج دقیقه زمان برای خنک کاری دارد. میزان نیاز دستگاه به خنک کاری با بالارفتن شدت جریان تولیدی، بیشتر میشود. هرچه کاربری دستگاه به سمت صنعتی و کارگاهی برود، چرخه عملکرد بالاتری مورد نیاز است. چرخه عملکرد از مهم ترین نکاتی است که در راهنمای خرید اینورتر جوشکاری باید به آن توجه کنید.

نمایشگر دیجیتال اینورتر

از دیگر مواردی که به عنوان راهنمای خرید اینورتر جوشکاری کمک می کند، توجه به برخورداری از نمایشگر دیجیتال است. در اینورترهای نسل جدید امکان نمایش میزان آمپر و تنظیمات دیگر وجود دارد و به نسبت امکاناتی که هر اینورتر جوشکاری ارائه می‌دهد نمایشگر آن نیز برای تنظیمات و نمایش تنظیمات آن طراحی شده است که میتوان تمام تنظیمات از جمله مقدار آمپر، تنظیم ولتاژ و موارد بسیار دیگری که در یک اینورتر جوشکاری وجود دارد را در آن مشاهده کرد. در مدل های قدیمی تر دستگاه های جوش نمایشگر دیجیتال وجود نداشت ولی امروزه غالبا تمام اینورترها مجهز به نمایشگر دیجیتال برای تنظیمات دستگاه هستند.

نمایشگر دیجیتال اینورتر
کاربر در حال کار با تنظیمات اینورتر جوشکاری

لوازم جانبی اینورتر

نکته‌ای دیگر که در مقاله راهنمای خرید اینورتر جوشکاری می توان به آن اشاره کرد، تجهیزات جانبی دستگاه است. دستگاه های جوش به طور معمول به همراه انبر الکترود گیر و کابل رابط عرضه می‌شوند. انبر الکترود گیر توانایی نگه داشتن الکترود با شماره های متفاوت را داشته و کابل آن وظیفه انتقال جریان به انبر و در نهایت الکترود را بر عهده دارد. بنابراین به منظور بالا بردن کیفیت جوش نیاز به انتقال کامل شدت جریان تولیدی دستگاه است که این وظیفه به عهده کابل رابط و در رابطه مستقیم با کیفیت آن میباشد.

نکات ایمنی استفاده از اینورتر جوشکاری

  • جوشکاری قوس الکتریک در حقیقت یک مدار برقی با شدت جریان بالا است که در صورت لمس این مدار و قرار گرفتن در میان آن باعث شوک الکتریکی شدید و حتی مرگ میشود. بنابراین توصیه میگردد ضمن توجه به این نکته در هنگام جوشکاری حتما از دستکش مناسب استفاده نمایید.
  • اشعه حاصل از ذوب شدن الکترود میتواند باعث آسیب به چشم و حتی سوختگی پوست شود؛ حتما از ماسک و لباس مناسب استفاده کنید.
  • در هنگام ذوب الکترود به دلیل سوختن لایه محافظ، میزان قابل توجهی دود و گاز ایجاد میشود که میتواند در محیط های بسته باعث مشکلات تنفسی گردد. ترجیحاً در محیط باز از دستگاه استفاده کنید.
  • از این نوع جوش در محیط هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد و همچنین به دلیل پرتاب شدن جرقه حین جوشکاری؛ در مجاورت اشیاء قابل اشتعال، استفاده نکنید.

سؤالات متداول

1اتصالاتی که با استفاده از اینورتر به وجود می‌آیند در کدام دسته از اتصالات قرار می‌گیرند؟

این اتصالات به اصطلاح جوشکاری نامیده شده و از دسته اتصالات دائمی هستند.

2- کدام پارامترها هنگام خرید اینورتر باید بیش از بقیه مد نظر قرار داده شوند؟

شدت جریان تولیدی، چرخه عملکرد، برخورداری از نمایشگر دیجیتال و لوازم جانبی

3- شدت جریان مورد نیاز برای جوشکاری‌های نیمه صنعتی و خانگی چقدر است؟

حداکثر شدت جریان موردنیاز برای چنین فعالیت‌هایی 200 آمپر است.


جمع بندی

در این مقاله با جوشکاری، نحوه عملکرد دستگاه جوش و انواع دستگاه های جوشکاری آشنا شدید. همچنین به شما یک راهنمای خرید اینورتر جوشکاری جامع ارائه دادیم تا در هنگام خرید با توجه به آنها بتوانید بهترین نمونه را انتخاب نمایید. اینورترهای جوشکاری توسط برندهای مختلفی تولید شده اند که رونیکس یکی از آن هاست. در صورت تمایل می توانید به وبسایت رسمی رونیکس مراجعه نمایید و با ورود به دسته بندی اینورترهای جوشکاری انواع و مدل های مختلف این دستگاه را مشاهده نمایید.

یک پاسخ به “راهنمای خرید اینورتر جوشکاری”

  1. علی محمد قشقایی گفت:

    سلام من برای سازهای فلزی پبچ ومهرهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.