لاستیک زاپاس خودرو و نکاتی که باید بدانید

لاستیک زاپاس

به قلم زهرا لاله

27 خرداد 1397

مراقبت صحیح از تایرها یکی از مهم‌ترین بخش‌های رانندگی ایمن است، با این حال گاهی ممکن است تایر خودرو صاف شود و در این گونه مواقع باید بدانید که چطور آن را با یک لاستیک زاپاس عوض کنید. همچنین در نظر داشته باشید که در بررسی و چکاپ دوره‌ای خودرو هم تایرها را بررسی کنید. در این نوشته 9 واقعیت درباره لاستیک‌های زاپاس را می‌گوییم که احتمالاً تا به حال نمی‌دانستید:

1- تفاوت مسافت مناسب برای رانندگی با لاستیک زاپاس و معمولی

مردم بر اساس تصور غلطی که در جامعه رواج یافته فکر می‌کنند که با لاستیک زاپاس هم می‌توان به همان اندازه لاستیک معمولی (با ایمنی کامل) رانندگی کرد. در حالی که این لاستیک‌ها تنها برای حدود 80 کیلومتر طراحی شده‌اند.

2- لاستیک‌های زاپاس برای استفاده موقت مناسب‌ هستند

همان‌طور که گفتیم، لاستیک‌های زاپاس تنها برای 80 کیلومتر رانندگی باید استفاده شوند. این در حالی است که بسیاری از مردم فکر می‌کنند لاستیک زاپاس می‌تواند جایگزینی برای لاستیک معمولی باشد و قادرند از آن در مسافت‌های طولانی استفاده کنند؛ در صورتی که بعد از تعویض لاستیک صاف یا پنچر شده با لاستیک زاپاس باید در اولین فرصت به آپاراتی مراجعه و لاستیک جدید تهیه نموده و آن را جایگزین کرد.

3- تفاوت سرعت رانندگی با لاستیک زاپاس و لاستیک خودرو

بر خلاف تصور رایج، سرعت رانندگی با لاستیک خودرو زاپاس مقداری کمتر از سرعت رانندگی با لاستیک معمولی است، در حقیقت بهتر است سرعت رانندگی با لاستیک زاپاس از 80 کیلومتر در ساعت بیشتر نشود.

4- تفاوت وزن لاستیک زاپاس متراکم و لاستیک زاپاس معمولی

یک تایر زاپاس معمولی (لاستیکی با اندازه کامل) اندازه‌ای مشابه لاستیک خودرو (لاستیک‌های دائمی) دارد، با این وجود حتی اگر بتواند در مسافت‌های طولانی دوام بیاورد هم نباید به عنوان یک جایگزین دائمی در نظر گرفته شود. بیشتر کارخانه‌های خودرو سازی از لاستیک فشرده به عنوان زاپاسی برای لاستیک خودرو استفاده می‌‎کنند، چرا که این لاستیک‌ها سبک‌تر از انواع معمولی‌ هستند، حجم کمتری دارند و در صندوق عقب خودرو فضای کمتری را اشغال میکنند.

5- فشار هوای لاستیک خودرو را قبل از استفاده چک کنید

همیشه و هرجا قبل از اینکه لاستیک صاف یا پنچر شده را با لاستیک زاپاس تعویض کنید، باید میزان فشار هوای آن را بررسی کنید. اگر میزان فشار هوای لاستیک زاپاس نامناسب (کم یا زیاد) باشد خطر تصادف را افزایش داده و می‌تواند خطرآفرین باشد.

بیشتر بخوانید:

رکتیفایر چیست؟ معرفی کاربردها و معایب آن

اره باغبانی و انواع آن؛ سامورایی تنها نیست!

بهترین برند جعبه ابزار

6- شاید خودروی شما لاستیک زاپاس نداشته باشد!

احتمالاً عجیب‌ترین نکته در میان نکات گفته شده همین مورد است؛ اما واقعیت دارد، بعضی از خودروهای جدید لاستیک زاپاس ندارند! بنابراین همیشه قبل از شروع به رانندگی بررسی کنید که خودرو به لاستیک زاپاس مجهز است یا خیر، اگر نداشت ابتدا یک لاستیک مناسب تهیه کرده و در صندوق عقب بگذارید و سپس شروع به رانندگی کنید.

7- ممکن است لاستیک‌ خیلی قدیمی باشد

بر اساس تحقیقات و تجربه، استفاده نکردن از لاستیک زاپاس‌ دلیل موجهی برای سلامت لاستیک خودرو نیست، در واقع هر چه لاستیک‌ قدیمی تر باشد احتمال ترک خوردن و ترکیدن بیشتری دارد و عملاً رانندگی با آن ایمن نیست.

بیشتر بخوانید: با چه ابزاری سرامیک را برش بزنیم؟

8- ممکن است لاستیک زاپاس‌ ضعیف باشد

بعضی از کارخانه‌های تولید خودرو، تایر زاپاس را از نوع ضعیف  و کم کیفیت انتخاب میکنند. توصیه میشود پیش از استفاده لاستیک زاپاس را از لحاظ کیفیت و قدرت نیز مورد بررسی قرار دهید.

9- شکایت از تولید کننده لاستیک ضعیف و بی کیفیت

در کشورهای مدرن و پیشرفته اگر لاستیک خودرو (زاپاس) شما ضعیف باشد یا نقصی داشته باشد که منجر به تصادف شود، می‌توانید با اثبات اینکه این نقص منجر به رخ دادن تصادف شده است از کارخانه سازنده شکایت کرده و خسارت وارده را دریافت کنید.

دانستن این 9 نکته پیرامون لاستیک زاپاس می‌تواند ایمنی شما در هنگام استفاده از لاستیک خودرو را افزایش دهد؛ اما به خاطر داشته باشید حوادث رانندگی مرتبط با لاستیک خودرو تنها بخش کوچکی از حوادث رانندگی را به خود اختصاص میدهند و بیشتر حوادث رانندگی حاصل بی دقتی و خواب‌آلودگی رانندگان هستند.

و در آخر به نقل از سایت بیمه دات کام برخی از بهترین برندهای لاستیک ایرانی به شما معرفی میکنیم:

“بهترین لاستیک‌های ایرانی شامل: کویر تایر، بارز و یزد تایر هستند. البته برای انواع ماشین های سواری و سنگین، بهترین برند لاستیک ایرانی ممکن است متفاوت باشد. همچنین توجه کنید که مقایسه لاستیک های ایرانی با خارجی، مقایسه درستی نیست.”

بیشتر بخوانید:اینورتر جوشکاری چیست؟

10 پاسخ به “لاستیک زاپاس خودرو و نکاتی که باید بدانید”

  1. ناشناس گفت:

    دست شما درد نگند مطتلب تون بسیار آمزنده بود

  2. سعید رادی گفت:

    چجوری باید میزان فشار هوای لاستیک را بسنجیم؟

  3. محمد قلیزاده گفت:

    چه ابزارهایی در هنگامی پنجری به کارمون میان ؟

    • رونیکس گفت:

      آچار تخت و رینگی، تلمبه بادی، کاتر و مینی کمپرسور از مهم‌ترین ابزارهایی هستند که هنگام پنچرگیری می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

  4. امیرحسین گفت:

    هفته پیش توی جاده پنچر کردم و خدا رو شکر لاستیک زاپاسم رو همیشه توی صندوق داشتم. من تازه گواهی نامه گرفتم و اولین بارم بود که این اتفاق برام می افتاد نشستم تو ماشین و سرچ کردم که چیکار کنم و این نوشته اومد بالا خدا رو شکر کارم راه افتاد و نکاتی یاد گرفتم که یادم می مونه مثل این که نباید با لاستیک زاپاس همینجوری ادامه مسیر داد. تازه فهمیدم فقط باید نهایتاً ۸۰ کیلومتر باهاش برم. مطمئن شدم که به محض اینکه به نزدیک‌ترین تعمیرگاه رسیدم، لاستیکمو عوض کردم. امیدوارم همه بتونن این اطلاعات مفیدو بخونن و کمک کنه که در مواقع ضروری با خیال راحت سفر کنن.

  5. محسن یاری گفت:

    سلام چهار حلقه لاستیک ماشینم تقریبا نو هستند ولی فشار لاستیک هارو ک تنظیم میکنم بعد دو روز ماشین ارور فشار هوای لاستیک میده و دو الی سه درجه فشار هوای لاستیک کم شده ممکنه راهنمایی کنید که آیا لاستیک ها پنچری دارند ؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. احتمالاً مشکل لاستیک پنچری نیست؛ چراکه در صورت پنچری، باد لاستیک زودتر از این زمان خارج می‌شود. عوامل محیطی و دمای متغیر بر میزان باد لاستیک اثرگذار هستند. همچنین، ممکن است مشکل از TPMS باشد. اگر مطمئن هستید که لاستیک شما نشتی ندارد، از تکنسین متخصص بخواهید تا TPMS را بررسی کند.

  6. سرلک گفت:

    اگر بخوایم برای زمانی که ماشین پنچر میشه و نیاز به تعویض لاستیک هست یه جک تو ماشین داشته باشیم شما چه مدل جکی رو برای گذاشتن تو صندوق ماشین پیشنهاد می کنین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.