از ترانس جوش تا اینورتر

از ترانس جوش تا اینورتر

به قلم پریسا سلیمانی

7 شهریور 1395

اینورتر یکی از انواع دستگاه‌های جوشکاری است. این ابزار جوش طی چند سال اخیر به سرعت جایگزین ابزارهای قدیمی جوش (در اصطلاح عامیانه ترانس‌های جوشکاری) شده است. همانطور که می‌دانید جوشکاری یکی از روش‌های اتصال دائمی مواد اعم از فلزی و غیر فلزی به هم است و از موارد مهم در صنعت ساختمان به شمار می‌آید. تکنولوژی جدید اینورتر راحتی را برای کاربران در زمینه جوشکاری فراهم آورده است. گزارش زیر در واقع معرفی یکی از انواع ابزارآلات جوشکاری رونیکس است که از لحاظ نوع استفاده و کارکرد آن مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مقاله از “ترانس جوش چیست” تا “اینورتر جوشکاری” را شرح خواهیم داد. همچنین به مزایای استفاده از این دستگاه ها اشاره خواهیم کرد. از ترانس جوش تا اینورتر جوشکاری تغییراتی در تکنولوژی های آن‌ها رخ داده است که باعث شده تمایل افراد در دنیای امروز بیشتر به سمت استفاده از اینورترهای جوشکاری برود. در راستای تقاضای کاربران، شرکت های مختلفی به تولید ترانس جوش تا اینورتر جوشکاری اقدام کردند. رونیکس یکی از این برندها می باشد که دستگاه های تولید شده توسط آن از همه ملاک‌های کیفی برخوردارند چرا که بر اساس سیستم‌های کنترل کیفی دقیقی ساخته شده‌اند.

idea (2)ابزار قدرتمند جوشکاری از ژنراتورها گرفته تا رکتیفایر‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. اما هم‌‌اکنون تکنولوژی جدید ترانس جوش یا اینورتر نقش جدیدی از منابع قدرت را در صنعت جوشکاری ایفا کرده است. نکته حائز اهمیت در اینورترهای جوشکاری جریان خروجی آن‌ها است که موجب ایجاد جوشکاری یکنواخت در حین کار می‌شود.

ابزارهای جوشکاری از ترانس جوش تا اینورتر جوشکاری

ابزار جوشکاری شامل انواع ترانسفورماتور، رکتیفایر‌ها، ژنراتور الکتریکی، ژنراتور احتراقی و اینورتر است. در زیر در مورد این ابزارآلات توضیح مختصری داده شده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

هر کدام از این دستگا‌ه‌های ترانسفورماتوری، ژنراتور الکتریکی و احتراقی به دلیل سنگین بودن، سر و صدای زیاد، مصرف برق و سوخت بیش از اندازه، امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته فقط در مکان‌هایی که اجبار به استفاده هر یک از این ابزار‌آلات باشند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که رقابت اصلی ما بین ابزارهای جوشکاری اینورتر و رکتیفایر‌ها است. این ابزارآلات نیز به نسبت آمپراژ آن‌ها، قیمت و ارزش‌شان متغیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: معرفی ۷ نکته اجرایی مهم جوشکاری چدن؛ بهترین روش انجام چیست؟


دستگاه جوشکاری ترانسفورماتور

در این بخش به این سوال اساسی می‌پردازیم: ترانس جوش چیست؟ همانطور که گفته شد، از تولید ترانس جوش تا اینورتر جوشکاری در تکنولوژی ساخت آن‌ها پیشرفت هایی اتفاق افتاده است. بنابراین می‌توان گفت از ترانسفورماتورهای جوشکاری به عنوان ساده‌ترین نوع این ابزار صنعتی یاد می شود. از ترانسفورماتور جهت افزایش و یا کاهش ولتاژ استفاده می شود. در ابزارآلات جوشکاری انواع کاهنده آن مورد توجه قرار می‌گیرد. در عملیات جوشکاری به ولتاژ پایین و شدت جریان بالا احتیاج است. میزان ولتاژ برای این فرآیند حدود ۱۰ تا ۵۰ ولت در نظر گرفته می‌شود.

همچنین شدت جریان الکتریکی حدود 50 تا 400 آمپر است. یعنی با استفاده از آن ها جریان متناوب AC با شدت کم و ولتاژ بالا تبدیل به جریان الکتریکی با شدت بالا و ولتاژ پایین می‌شود. این امر باعث شده تا ایمنی دستگاه نیز افزایش یابد؛ چراکه خطر برق‌گرفتگی با کاهش ولتاژ، کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه ایمنی افراد حفظ خواهد شد.

در ساختار ترانسفورماتورهای جوشکاری از دو سیم پیچ با عنوان سیم پیچ اولیه و ثانویه استفاده شده است. هنگامی که دستگاه توسط فیش به جریان متناوب برق شهری متصل می‌شود، ابتدا برق وارد سیم پیچ اولیه خواهد شد. این کار باعث به وجود آمدن یک میدان مغناطیسی شده که این میدان مغناطیسی بر روی سیم پیچ ثانویه تاثیر گذار خواهد بود. به این ترتیب شدت و ولتاژ جریان ورودی برای جوشکاری تغییر پیدا خواهد کرد. طراحی ترانسفورماتورهایی موجود در این دستگاه به صورت ساده و پیچیده هستند. انواع ساده آن با استفاده از باتری ماشین نیز قابلیت استفاده دارند و در انواع پیچیده از تکنولوژی هایی همانند IGBT و یا کنترلرهای کامپیوتری CNC استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: از سوئد تا فرانسه؛ معرفی انواع ابزار لوله کشی!

checkedاز مزایای ترانسفورماتورهای جوشکاری ایجاد صدای کم در جوشکاری می باشد. اما این دستگاه معایبی دارد و در هنگام جوشکاری جرقه های زیادی را ایجاد خواهد کرد. همچنین به وسیله آن ها نمی توان از هر نوع الکترودی برای جوشکاری استفاده کرد.

دستگاه جوشکاری ترانسفورماتور
کاربر در حال کار با دستگاه جوشکاری ترانسفورماتور

دستگاه جوشکاری رکتیفایر

از رکتیفایر یا یکسوساز در اکثر روش های جوشکاری به عنوان یکی از انواع دستگاه جوشکاری و برای استفاده از جریان مستقیم یا به عبارتی DC استفاده می شود. استفاده از این جریان مزایای زیادی دارد و می‌تواند نفوذ بیشتر و پایداری قوس بیشتر را در اختیار کاربران قرار دهد.

از سوی دیگر برخی از روش‌های جوشکاری تنها با استفاده از جریان مستقیم قابل انجام هستند. این مورد نیز دلیل دیگری بر استفاده از رکتیفایر‌ها است. رکتیفایر‌ها از یک یا چند دیود ایجاد می‌شوند که تبدیل جریان برق متناوب را به جریان مستقیم انجام می‌دهند. به این گونه که دیود‌ها مثل یک مسیر یک طرفه فقط اجازه عبور جریان در یک سوی مدار را می‌دهند و در نهایت جریانی مستقیم تولید خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب چهارچوب درب ضد سرقت در چند گام ساده


تفاوت اینورتر با رکتیفایر‌ها

اینورتر همانطور که گفته شد نسل جدید ابزار جوشکاری است. ترانس جوش یا اینورترها در واقع المان‌های الکترونیکی هستند که با فرکانس بالا جریان متناوب برق شهری را به مستقیم تبدیل می‌کنند. موج تولیدی توسط اینورترها مربعی شکل است. همچنین می‌توان فرکانس و سطح ولتاژ را توسط تقویت‌کننده‌ها به سطح دلخواه تبدیل نمود. این ابزار هم به صورت تک فاز است هم سه فاز. همچنین این دستگاه در موارد جزئی و سبک مانند کارگاه‌های جوشکاری کاربرد دارد و بویژه در بخش تاسیسات بیشترین کارکرد را خواهد داشت.

اما رکتیفایر‌ها همانند ترانسفورماتورها برای کارهای سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند با این تفاوت که قابلیت جابجایی آسانی دارند. رکتیفایر‌ها جزء دستگا‌های جوشی بزرگ به شمار می‌آیند که از دو قسمت اینورتر و ترانس بهره می‌برند. همچنین میزان آمپر دریافتی در اینورترها به هنگام کار ۱۸ تا ۲۲ آمپر است؛ با این تفاوت که رکتیفایر‌ها جریان دریافتی‌شان گاهی اوقات از ۲۵ آمپر هم می‌گذرد و موجب بروز نوسانات برق می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع خرید چکش تخریب رونیکس

تفاوت اینورتر با رکتیفایر‌ها

پیشرفت از ترانس جوش تا اینورتر جوشکاری

از تولید ترانس جوش تا اینورتر جوشکاری مزایایی در ساختار این دستگاه به وجود آمده و کاربری اینورتر جوشکاری را برای افراد آسان تر کرده است. در ادامه به مزایای اینورترهای جوشکاری خواهیم پرداخت:

  • دارای بدنه‌ای سبک و کم‌حجم با قابلیت حمل و نقل و انبارداری آسان
  • قدرتمند و با توانایی دسترسی به بالاترین سطح کیفیت جوش
  • برخورداری از عملکرد و ضریب قدرت بسیار بالا
  • ممکن ساختن جوشکاری با انواع الکترودهای رتیلی، قلیایی و سلولزی
  • حفاظت در برابر جریانات اضافی با کاستن از میزان تاثیرات منفی نوسانات ولتاژهای ورودی
  • برخورداری از قوسی پایدار، یکنواخت و آرام به هنگام جوشکاری
  • کنترل سریع مشخصه‌های دینامیکی در موقعیت‌های مختلف و پایدار کردن پارامتر‌های جوشکاری
  • صرفه‌جویی در مصرف برق و استفاده از انرژی بسیار کم
  • برخورداری از سیستم حفاظت داخلی که در صورت ایجاد خطر به طور خودکار قطع می‌شود
  • روشن و خاموش‌کردن بدون نیاز به قطع برق اصلی

بیشتر بخوانید: بهترین کمپرسورهای باد بازار ابزار ایران؛ شما انتخاب کنید!


سؤالات متداول

1- انواع ابزارهای جوشکاری چیست؟

ابزار جوشکاری شامل انواع ترانسفورماتور، رکتیفایر‌ها، ژنراتور الکتریکی، ژنراتور احتراقی، اینورتر جوشکاری، انبر جوشکاری، تجهیزات ایمنی جوشکاری، آهن‌ربای جوشکاری و … می‌شود.

2- استفاده از ترانسفورماتور چه معایبی دارد؟

استفاده از ترانسفورماتور در هنگام جوشکاری جرقه‌های زیادی را ایجاد خواهد کرد. همچنین به وسیله آن نمی‌توان از هر نوع الکترودی برای جوشکاری استفاده کرد.

3- مزایای دستگاه جوشکاری رکتیفایر چیست؟

استفاده از رکتیفایر موجب افزایش نفوذ و پایداری قوس بیشتر در هنگام جوشکاری می‎‌شود.


در انتها نظر شمارا به نقل از سایت آریا جلب میکنیم:

“از نظر علمی جوشکاری فرآیندی است که مانند ریخته گری یکی از شاخه های علم متالورژی است. از نظر فنی هم حذف فاصله بین دو قطعه به منظور ایجاد جاذبه دائمی بین اتم های آن دو را جوشکاری می نامند. بنابراین در انواع جوشکاری لازم است اتصال میان دو قطعه همراه با در هم تنیدگی ساختاری در مقیاس اتمی و مولکولی باشد تا این اتصال به نوعی دائمی و با مقاومت بسیار بالا باشد.

امتیاز جوشکاری نسبت به اتصالات موقتی در فلزات مانند پیچ و مهره یا پرچ این مورد است که جوش ها – در صورتی که به درستی انجام شوند – استحکام بسیار بالاتری دارند و ضریب اطمینان اتصال را به نسبت اتصالات موقتی مانند پیچ و مهره بسیار بالا می برند. علاوه بر این موارد باید به این نکته نیز اشاره داشت که اتصالات انجام شده با جوشکاری بسیار سریع تر و قابل اطمینان هستند، قابلیت آب بندی دارند و در مرور زمان نیز بسیار دیرتر فرسوده می شوند.”

جمع بندی

در این مقاله، ابزارهای جوشکاری از ترانس جوش تا اینورتر جوشکاری را بررسی کردیم. اینورترهای جوشکاری نسل جدیدتر ابزارهای جوشکاری هستند و به دلیل مزیت هایی همانند وزن سبک و حجم کم، عملکرد و ضریب قدرت بالا، صرفه جویی در مصرف برق و … مورد استفاده بسیاری از جوشکاران قرار گرفته‌اند. در بخش زیر می‌توانید نمونه‌ای از اینورترهای جوشکاری رونیکس را مشاهده کرده و با کلیک بر روی هر یک، مشخصات فنی آن‌ها را بررسی کنید.

Inventor

13 پاسخ به “از ترانس جوش تا اینورتر”

  1. میثم رهنما شیرازی گفت:

    بنظرتون شغل جوشکاری چقد درامد داره؟ خوبه شروع کنم؟

  2. […] «از ترانس جوش تا اینورتر» راهنمای خوبی در آشنایی بیشتر شما با دستگاه جوشکاری […]

  3. یحیی گفت:

    عمر مفید ابزارهای جوشکاری از جمله اینورترها چقدر است؟ هر چند سال یه بار لازمه که یه دستگاه جدید بخریم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. عمر مفید هر دستگاه به فاکتورهای متعددی از قبیل برند سازنده، مداومت کاری با دستگاه، نحوه استفاده از دستگاه و … بستگی دارد. اما به طور کلی رکتیفایرها نسبت به اینورترهای جوشکاری طول عمر بیشتری دارند.

  4. Meysam گفت:

    تفاوت اصلی بین ژنراتورهای الکتریکی و اینورترهای جوشکاری چیست؟ برای استفاده طولانی مدت کدوم بهتره

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. ژنراتور الکتریکی و اینورتر جوشکاری دو نوع دستگاه با کاربردهای کاملاً متفاوت هستند. در نتیجه، نمی‌توان آن‌ها را با هم مقایسه کرد.

  5. Kamran گفت:

    اگه بخوایم از ترانسفورماتور جوش کاری استفاده کنیم از کدوم نوع الکترود ها بهتره استفاده کنیم؟

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. از هر نوع الکترودی نمی‌توان برای ترانسفورماتور استفاده کرد. نوع الکترود مورد استفاده به مواردی مانند نوع و ضخامت فلز و الزامات جوشکاری بستگی دارد. برای مثال، الكترود روتيلي جهت سخت‌كردن سطحي و به ویژه در ترانسفورماتورهاي كوچك كه داراي ولتاژ مدار باز نسبتا پاييني هستند، مناسب است.

  6. محمد گفت:

    چرا بعد از تعویض لنت ترمز، پدال ترمز احساس سفتی می‌کنه اوکیه؟ درست میشه بعدا یا من اشتباه بستم

    • رونیکس گفت:

      همراه گرامی سلام. اگر لنت ترمز را تازه عوض کردید و پدال ترمز سفت است، احتمالاً قسمت‌های تعویض شده اندازه نادرستی دارند. درست‌نبودن زاویه کفشک‌ها نیز موجب سفت‌شدن لنت ترمز می‌شود.

  7. […] بیشتر بخوانید: از ترانس جوش تا اینورتر […]

  8. مهدی گفت:

    اگر با رکتیفایر بخواهیم برش انجام بدیم دستگاه آسیب می‌بیند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عضویت در خبرنامه :

برای عضویت در خبرنامه و اطلاع از جدیدترین مقالات مجله رونیکس ایمیل خود را وارد کنید.